Ονειρο… θερινής νυκτός, φαντάζει η ένταξη του Κτηματολογίου της Ρόδου στο Εθνικό Κτηματολόγιο και ως φαίνεται η νέα παράταση βρίσκεται προ των πυλών, αποδεικνύοντας ότι η προηγούμενη κυβέρνηση έστησε κυριολεκτικά στο πόδι ένα εγχείρημα, το οποίο αν μη τι άλλο απαιτεί σχεδιασμό, σοβαρότητα και οργάνωση.
Η σπουδή που επέδειξε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ να περάσει άρον άρον το νομοσχέδιο, δημιούργησε ανυπέρβλητα εμπόδια στην περίπτωση του Κτηματολογίου της Ρόδου, το ιδιαίτερο καθεστώς του οποίου δεν ελήφθη υπόψη από τους αρμόδιους που έκαναν ασκήσεις επί χάρτου, όπως στην πράξη αποδεικνύεται.
Το ζητούμενο είναι πως η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αποχώρησε αλλά η “καυτή πατάτα” έμεινε στα χέρια των επόμενων που αναζητούν την προσφορότερη λύση, η οποία ως φαίνεται δεν είναι εύκολο να βρεθεί.
Οι βαθυστόχαστες αναλύσεις, και οι υπερκτιμήσεις της απερχόμενης ηγεσίας του Υπουργείου Δικαιοσύνης -και όχι μόνο- διαψεύδονται πανηγυρικά από τους αριθμούς οι οποίοι έχουν τινάξει στον αέρα τη διαδικασία της ένταξης του Κτηματολογίου της Ρόδου στο Εθνικό Κτηματολόγιο.
Σύμφωνα με πηγές του Κτηματολογίου της Ρόδου, αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εκκρεμότητα περίπου 25.000 πράξεις από το 1949 (!) , που πρέπει να διεκπεραιωθούν από επτά μόλις υπαλλήλους μεταγραφείς.
Πρακτικά, οι επτά υπάλληλοι καλούνται, για να καλύψουν την ανάγκη μεταγραφής εκκρεμών περίπου 25.000 πράξεων, που είναι βασική και απαραίτητη προϋπόθεση για την ένταξη του Κτηματολογίου της Ρόδου στο Εθνικό Κτηματολόγιο, να διεκπεραιώνουν συνολικά 400 με 500 πράξεις κάθε μήνα, χωρίς να δέχονται νέες πράξεις, πράγμα αδύνατον.
Στις 25.000 εκκρεμείς πράξεις, έρχονται να προστεθούν κάθε χρόνο και επιπλέον 10.000 νέες πράξεις (περίπου 800 νέες πράξεις κάθε μήνα), γεγονός που σημαίνει ότι οι επτά μόλις μεταγραφείς υπάλληλοι, δεν πρόκειται ποτέ να φέρουν εις πέρας την διαδικασία, αφού με απλά μαθηματικά προκύπτει ότι στις 25.000 περίπου εκκρεμείς πράξεις, προστίθενται επιπλέον 5.000 πράξεις νέων υποθέσεων τον χρόνο. Αρα, και μόνο οι νέες εισερχόμενες καθημερινά πράξεις, είναι ήδη υπερδιπλάσιος αριθμός από όσες έχει τη δυνατότητα να διεκπεραιώσει η υπηρεσία.
Να σημειωθεί δε, ότι σε αυτές τις πράξεις δεν υπολογίζεται η εργασία που απαιτείται για τη χορήγηση πιστοποιητικών και σχεδιαγραμμάτων που αγγίζουν περίπου τα 12.000 με 14.000 τον χρόνο.
Σύμφωνα με την έρευνα της “δ”, προκύπτει πως αν από την αρχή είχαν ληφθεί υπ΄όψιν τα στοιχεία που απορρέουν από μια απλή καταγραφή της εργασίας που διεκπεραιώνουν οι λιγοστοί υπάλληλοι της υπηρεσίας, τότε θα είχε γίνει αμέσως αντιληπτό ότι ο σχεδιασμός ήταν τουλάχιστον ουτοπικός. Και παρά το γεγονός ότι συνεχώς πέφτουν ιδέες στο τραπέζι για την εξεύρεση λύσης και η σημερινή κυβέρνηση καλείται να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά, οι υπάλληλοι έχουν γίνει “σάκος του μποξ” δεχόμενοι πιέσεις από παντού, για να διεκπεραιώσουν εργασίες για τις οποίες απαιτούνται τουλάχιστον διπλάσια άτομα, με αποτέλεσμα να βρίσκονται στα όρια νευρικής κρίσης. Το δε οξύμωρο είναι πως το αίτημα για ενίσχυση της υποστελεχωμένης από κάθε άποψη υπηρεσίας, έχει γίνει μπαλάκι ανάμεσα στο Υπουργείο Δικαιοσύνης όπου ανήκει το Κτηματολόγιο Ρόδου και το Υπουργείο Περιβάλλοντος όπου ανήκει το Εθνικό Κτηματολόγιο. Οι υπάλληλοι δε, βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα Υπουργείο Δικαιοσύνης που “νίπτει τα χείρας” γνωρίζοντας την επικείμενη μετάβαση του Κτηματολογίου Ρόδου στο Εθνικό Κτηματολόγιο και άρα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος το οποίο με τη σειρά του αδυνατεί να κάνει παρεμβάσεις καθότι δεν έχει προς το παρόν την αρμοδιότητα και άρα δημιουργείται φαύλος κύκλος.
Όπως όλα δείχνουν, με το πέρας της προθεσμίας και της δεύτερης παράτασης, όχι μόνο δεν φαίνεται φως στην άκρη του τούνελ, γι αυτό θα χρειαστεί και νέα, αλλά το Κτηματολόγιο Ρόδου έχει εγκλωβιστεί σε έναν “λαβύρινθο” εκκρεμών πράξεων και νέων υποθέσεων, που δεν επιτρέπουν σε καμία περίπτωση την -ομαλή- μετάβαση στο νέο καθεστώς, καθώς όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ της “δ” ποτέ δεν ελήφθησαν υπ’ όψιν τα στοιχεία και κανείς δεν έλαβε υπ΄όψιν τον κώδωνα του κινδύνου για το γεγονός ότι η οδός που επελέγη ήταν λάθος εξαρχής.
Αξίζει να σημειωθεί πως τόσο από την πλευρά της διοίκησης (κτηματολογικού δικαστή και διευθυντών) όσο και από την πλευρά των υπαλλήλων, τον τελευταίο χρόνο έγιναν προσπάθειες εκ των ενόντων και με μηδαμινά μέσα, να εκσυγχρονιστεί η λειτουργίας της Υπηρεσίας, να καταγραφούν οι εκκρεμείς πράξεις, να λειτουργήσει τμήμα χρέωσης και διανομής και να καταγράφονται στατιστικά στοιχεία και δεδομένα, που αφορούν στο παραχθέν έργο του Κτηματολογίου και που καθορίζουν τις ανάγκες προκειμένου να γίνεται σωστός προγραμματισμός.
Προκύπτει λοιπόν, ότι για πρώτη φορά από τη λειτουργία του Κτηματολογίου, υπάρχουν καταγεγραμμένα δεδομένα, οπότε η απαίτηση για τη στελέχωση βασίζεται στις ρεαλιστικές ανάγκες που προκύπτουν από την ανάλυσή τους.
Όπως έγραψε η “δ”, ελλοχεύει ο κίνδυνος το Κτηματολόγιο της Ρόδου να μείνει με 5 υπαλλήλους αφού οι υπόλοιποι, εξασφάλισαν αποφάσεις μετάταξής τους σε άλλες υπηρεσίες του Υπουργείου Δικαιοσύνης και συγκεκριμένα σε υπηρεσίες του Δικαστικού Μεγάρου της Ρόδου, μετά την απόφαση μεταφοράς της υπηρεσίας στην “Κτηματολόγιο ΑΕ”.
Εχουν ανακύψει σοβαρά προβλήματα στην λειτουργία του Κτηματολογίου της Ρόδου και ο νέος Κτηματολογικός δικαστής απέστειλε στον υπουργό Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων αναλυτικό υπόμνημα.
Στο υπόμνημά του, εκθέτει μεταξύ άλλων ότι έχει ξεκινήσει επί των ημερών του προκατόχου του και συγκεκριμένα από τα τέλη του 2019 ένα συστηματικό πρόγραμμα καταχώρισης όλων των νέων εισερχομένων πράξεων, και από τις παλαιότερες καταχωρούντο μόνο αυτές για τις οποίες υποβαλλόταν αίτηση από τον ενδιαφερόμενο.
Επισημαίνει παραπέρα ότι τα δημόσια βιβλία που προορίζονται να παρέχουν πίστη και ασφάλεια σχετικά με τα εμπράγματα δικαιώματα των πολιτών επιβάλλεται να είναι πλήρη και να αποτυπώνουν κάθε στιγμή την πραγματική κατάσταση των ακινήτων. Καθιστά δε σαφές ότι, λόγω των σοβαρότατων προβλημάτων της υπηρεσίας, το πρόγραμμα παρουσιάζει σημαντικές καθυστερήσεις ακόμη και στην καταχώριση των τρεχουσών πράξεων.
Ζητά συγκεκριμένα την πρόσληψη δύο μηχανικών στο τεχνικό τμήμα της Υπηρεσίας, διότι απασχολείται αυτή τη στιγμή μόνον ένας, ο οποίος έχει επωμιστεί, ήδη από τον Ιούνιο του έτους 2016, όταν και παραιτήθηκε ο δεύτερος, τον φόρτο εργασίας του τεχνικού τμήματος και έχει διεκπεραιώσει κατά το έτος 2017, 832 πράξεις που αφορούν τεχνικά θέματα (αποσπάσεις, τεμαχισμούς αποχαρακτηρισμούς, ενοποιήσεις, απαλλοτριώσεις, τροποποιήσεις οριζοντίων και καθέτων ιδιοκτησιών, παραχωρητήρια, ανεγέρσεις-κατεδαφίσεις οικοδομών κ.λπ.) καθώς και την χορήγηση 2.066 σχεδιαγραμμάτων και απογραφικών δελτίων των κτηματολογικών μερίδων.
Το ιδεώδες θα ήταν να προστεθούν στο ήδη υπάρχον δυναμικό τουλάχιστον 5 διοικητικοί υπάλληλοι, ώστε να καταστεί εφικτή, εντός χρονικού διαστήματος 6-7 ετών, τόσο η διεκπεραίωση των άνω των 20.000 εκκρεμών πράξεων, προϋπόθεση απαραίτητη για την ένταξη της Υπηρεσίας στο Ελληνικό Κτηματολόγιο, όσο και η ταχεία διεκπεραίωση των νέων πράξεων.
Ισως αν τα εδιναν σε λογιστες ορκωτους ιδιωτες ως εργο αναθεσης αν το λεω σωστα, η σε μια ομαδα νεων δικηγορων που δεν ειναι ακομη γνωστοι;