Συνεντεύξεις

Χρήστος Σπανός: «Σημειώθηκε μείωση 5% στο λιανεμπόριο της Δωδ/νήσου»

«Είμαστε μόνοι μας και πρέπει να προσπαθούμε χωρίς βοήθεια από πουθενά να σταθούμε στα πόδια μας και να προχωρήσουμε. Είτε καλώς είτε κακώς για τους άλλους στην υπόλοιπη χώρα που μας παρακολουθούν από μακριά θα προχωρήσουμε και θα αντεπεξέλθουμε στις δυσκολίες».
Το μήνυμα του αγώνα που θα πρέπει να κάνουν όλοι οι Δωδεκανήσιοι για να κρατήσουν το νομό ψηλά σε ανάπτυξη και πρόοδο, δίνει σε συνέντευξή του στη «δ», ο επιχειρηματίας κ. Χρήστος Σπανός.
Σε ερώτηση σχετικά με αυτά που έγιναν το 2013 από τον «Ομιλο υπέρ Μάρκετ Σπανός» ο κ. Χρήστος Σπανός δηλώνει πως το προηγούμενο έτος κυριάρχησε η άμυνα.
«Κρατήσαμε άμυνα σε όλα αυτά που μας ήρθαν. Προσπαθήσαμε να αντέξουμε τα χτυπήματα του συνεταίρου – κράτους, που ήθελε σώνει και καλά να κλείσει το κατάστημά του. Κάναμε άμυνα για να επιβιώσουμε. Το νέο έτος θα έχουμε άμυνα στην άμυνα. Ανασυγκροτούμεθα και αναθεωρούμε βλέψεις και συστήματα λειτουργίας», δηλώνει ο κ. Χρήστος Σπανός.
Ο ιδιοκτήτης του «Υπέρ Μάρκετ Σπανός» αναφέρεται και στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι Ροδίτες, γεγονός που τους ωθεί να περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα.
«Υπάρχει οικονομικό θέμα δηλαδή πρόβλημα στη Ρόδο. Θα το περάσουμε όμως. Θα γίνουμε δυνατότεροι», δηλώνει.

Η συνέντευξη του κ. Χρήστου Σπανού, αναλυτικά:
• Πώς εξελίχθηκε η κίνηση την εορταστική περίοδο;
Η κίνηση ήταν καλή έως πολύ καλή καθώς είχαμε αύξηση της επισκεψιμότητας στα καταστήματά μας. Οι καταναλωτές ήταν περισσότεροι αλλά τα καλάθια τους ήταν μικρότερα. Είχαμε και περισσότερες ημέρες λειτουργίας στη διάθεσή μας φέτος. Η δουλειά μοιράστηκε. Σημειώθηκε μείωση της τάξεως του 5% στο λιανεμπόριο της Δωδεκανήσου.

• Αυτό σημαίνει μείωση στις εισπράξεις;
Σημαίνει μείωση στο τζίρο των καταστημάτων την εορταστική περίοδο.

• Ξόδεψαν περισσότερα χρήματα οι Ροδίτες ή αρκέστηκαν στα απολύτως απαραίτητα;
Αρκέστηκαν στα απαραίτητα. Στην υπόλοιπη χώρα η μείωση θα πρέπει να αναφέρουμε πως ήταν μεγαλύτερη. Ειδικά στις βορειότερες περιοχές η κατάσταση ήταν ακόμη πιο δύσκολη. Σχηματίζουμε άποψη από τον όμιλο στον οποίο έχουμε ενταχθεί. Εμείς ήμασταν από τα καλύτερα «καλάθια» της Ελλάδας, όπως λέμε στην εμπορική διάλεκτο. Είχαμε όμως 23% πτώση σε σχέση με πέρσι.

• Εξαιτίας της κρίσης έχουν αλλάξει οι καταναλωτικές συνήθειες των Ροδιτών;
Βεβαίως και έχουν αλλάξει. Βλέπουμε μια τάση να προτιμούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που πωλούνται σε χαμηλές τιμές. Παρατηρείται έξαρση σε ό,τι αφορά την πώληση των προϊόντων αυτών στις αποκαλούμενες ακριτικές ή αν θέλετε απομακρυσμένες περιοχές. όπως η Λέρος, τ’ Αφάντου και η Παστίδα. Δεν ξέρω πού οφείλεται αυτό. Αυτό όμως παρατηρούμε μέσα από τις πωλήσεις των καταστημάτων μας.

• Ο κόσμος έχει στραφεί δηλαδή περισσότερο στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας;
Ναι. Δεν ξέρω πώς μπορεί να ακουστεί η λέξη, δυστυχώς σε ό,τι αφορά την επιλογή αυτών των προϊόντων. Εκτιμώ ότι αυτά δεν βοηθούν ουσιαστικά την οικονομία μας. Μπορούν βραχυπρόθεσμα να καλύπτουν οικονομικές ανάγκες αλλά δεν έχουν προστιθέμενη αξία.
• Δεν έχουν την ίδια ποιότητα με τα άλλα;
Δεν έχουν την ίδια ποιότητα και για το λόγο αυτό οι τιμές τους είναι μειωμένες.
• Παρόλο που δεν φαίνεται να είστε ένθερμος υποστηρικτής των προϊόντων αυτών τα έχετε στα ράφια των καταστημάτων σας.
Είναι μεγάλη κουβέντα αυτό. Δεν είναι στην ουσία επιλογή δική μας το περιεχόμενο των ραφιών στα καταστήματά μας. Εμείς προσφέρουμε υπηρεσίες στους καταναλωτές και τους δίνουμε προϊόντα με βάση τις απαιτήσεις που έχουν. Τα ράφια ακολουθούν τις τάσεις των καταναλωτών. Αν δεν γίνει αυτό θα τεθούμε εκτός αγοράς. Ακολουθούμε τις τάσεις γιατί αυτό είναι η αγορά.

• Οι καταναλωτές προτιμούν να κάνουν τακτικές επισκέψεις στο Σούπερ Μάρκετ ή ψωνίζουν μια φορά το μήνα κάνοντας μεγάλες αγορές;
Επιτρέψτε μου να αναφέρω πως μεγάλες αγορές δεν είχαμε ούτε καν τα Χριστούγεννα. Στο νησί μας έχουμε πλέον κάποιο οικονομικό θέμα. Αυτό φαίνεται και στα ταμεία των Σούπερ Μάρκετ. Αυτό αποτυπώθηκε και στη μείωση του τζίρου. Η αύξηση της τάξεως του 12% στην επισκεψιμότητα δείχνει πως κάθε πελάτης μπορεί να ήρθε περισσότερες φορές αλλά παρόλα αυτά ψώνισε λιγότερα προϊόντα.

• Ενδιαφέρονται πλέον οι πελάτες για τις προσφορές που κάνετε και αποτυπώνονται στα φυλλάδια που εκδίδετε σε τακτά χρονικά διαστήματα;
Ανέκαθεν το λιανεμπόριο λειτουργούσε με τις προσφορές και μέσω φυλλαδίων. Τώρα πλέον βλέπουμε να έρχονται οι καταναλωτές με το φυλλάδιο στα χέρια. Δεν κρύβω πως στις τσέπες τους μπορεί να έχουν φυλλάδια άλλων επιχειρήσεων, όπου έχουν σημειώσει τα προϊόντα που θέλουν να αποκτήσουν. Σε μας έρχονται με το δικό μας έντυπο και ψωνίζουν βάσει των προσφορών που βρίσκουν. Αναχωρούν στην συνέχεια και συνεχίζουν τις αγορές από άλλα καταστήματα.
Αν όμως κάνουμε το άθροισμα καταλαβαίνουμε πως η μεγάλη αναζήτηση προϊόντων σε όλα τα καταστήματα έχει μεγαλύτερο κόστος στην πραγματικότητα και απαιτεί περισσότερο χρόνο και καύσιμα.

• Αναμένονται αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων φέτος;
Να σας αναφέρω πως μια από τις μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες της χώρας μας ανακοίνωσε πως από τις 2 Ιανουαρίου προέβη σε αύξηση των τιμών στα προϊόντα της. Απορροφήσαμε κάποιο ποσοστό αλλά όχι όλο. Όμως πηγαίνουμε από απορρόφηση σε απορρόφηση. Στο τέλος δεν θα υπάρχουμε. Μας έχουν γδάρει κυριολεκτικά.

• Αναφέρεστε και στη φορολόγηση;
Η ενημέρωση που είχα πριν λίγες ημέρες για το νέο φορο-πάρτι που ετοιμάζεται για μεγάλα ακίνητα, με ανησύχησε ιδιαίτερα.

• Μπορούν ακόμη και όμιλοι σαν το δικό σας να αντέξουν τις φοροεπιδρομές αυτές;
Σαφώς και όχι. Δεν ξέρω ποια άλλη επιχείρηση στην Ελλάδα μπορεί να αντεπεξέλθει σε αυτή την έξαρση απαιτήσεων. Διότι δεν είναι μόνο οι φετινές αξιώσεις. Στο έτος 2013 είχαμε φόρους στα ακίνητα, το κλείσιμο της χρήσης και τα χαράτσια που μας ανέβασαν τα έξτρα έξοδα στο 4% επί του τζίρου. Εμείς καταλήγουμε με έσοδα στα 2,3% επί του τζίρου. Μετά υπάρχει φορολόγηση 30 με 40%. Από τα κέρδη μας ανήκει το 1,20%. Τελικά βρισκόμαστε στη μάχη των πιστώσεων για να μπορέσουμε να παλέψουμε τη διαχείριση των χρημάτων και να καλύψουμε τις υποχρεώσεις, τους φόρους και τα χαράτσια. Αυτό σημαίνει πως έστω και μια ημέρα μη λειτουργίας επιδρά αρνητικά για την επιχείρηση.

• Υπήρξαν πελάτες που σας ζήτησαν να κάνουν τα ψώνια τους σε δόσεις;
Υπήρξαν κάποια τέτοια φαινόμενα την εορταστική περίοδο. Φαίνεται να υπάρχει ένταση των αιτημάτων. Σαν εταιρεία δεν μπορούμε να κάνουμε πίστωση δηλαδή πληρωμές με δόσεις. Όμως σαν άνθρωποι καλύψαμε τις αγορές που έκαναν κάποιοι άνθρωποι που βρέθηκαν σε δύσκολη θέση και δεν μπορούσαν να πληρώσουν όλα τα χρήματα.

• Εντοπίστηκαν καταναλωτές να προσπαθούν να φάνε κάτι στα κρυφά μέσα στο κατάστημα και μετά να φύγουν χωρίς να πληρώσουν;
Ναι, έχουν εντοπιστεί. Αν έρθουν να μου ζητήσουν κάτι για να φάνε χωρίς να πληρώσουν θα προσφέρω όχι ένα προϊόν αλλά δύο. Όμως χωρίς την άδεια μου θεωρώ πως δεν αξιοπρεπές και σωστό αυτό. Ειδικά ο πατέρας μου, αν του ζητηθεί κάτι τέτοιο προσφέρει φαγητό στην κουζίνα του καταστήματος, που λειτουργεί στην οδό Μεγ. Κωνσαντίνου. Δυστυχώς βλέπουμε από τις κάμερες και από τα άδεια σακουλάκια στα ράφια πως υπάρχουν άνθρωποι που τρώνε ένα κρουασάν, μια γκοφρέτα, γαριδάκια και φεύγουν.

• Σας ανησυχεί πως από το Κοινωνικό Παντοπωλείο της Περιφέρειας στηρίζονται 800 οικογένειες και 100 από την Μητρόπολη;
Σας το ανέφερα και πριν πως υπάρχει οικονομικό θέμα δηλαδή πρόβλημα στη Ρόδο. Θα το ξεπεράσουμε όμως. Δεν χρειάζεται να το πολυσυζητάμε και να το διαιωνίζουμε. Θυμίζω πως είμαστε σε ένα νησί με θάλασσα τριγύρω. Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να σταθούμε στα πόδια μας μόνοι μας και να στηρίζουμε ο ένας τον άλλο. Θα φανούμε και θα γίνουμε δυνατότεροι.

• Ένα χρόνο πριν μας είχατε αναφέρει πως σε εφαρμογή απόφασης του πατέρα σας κ. Γιάννη Σπανού οι τιμές στις μερίδες φαγητού πέφτουν μετά τις 6 το απόγευμα για να μπορούν οι οικονομικά ασθενέστεροι να βρουν φαγητό καταβάλλοντας λίγα χρήματα. Συνεχίζει να ισχύει αυτό;
Ισχύει. Δεν σταμάτησε ποτέ. Σας ενημερώνω πως όταν τελειώσουν τα φαγητά και μένουν λίγες μερίδες μαγειρεύουμε καθημερινά στις 17.00, ώστε οι άνθρωποι που έρχονται μετά τις 18.00 να βρίσκουν φαγητό.
Το αναφέρω αυτό γιατί την ώρα εκείνη γίνεται ο χαμός. Γίνονται καυγάδες για το φαγητό. Θα προχωρήσουμε στην αγορά ειδικού μηχανήματος για την παροχή αριθμών προτεραιότητας στους πελάτες.
Θα περιοριστεί και ο αριθμός των μερίδων που θα μπορεί κάθε άτομο να πάρει ώστε να φθάνει το φαγητό για όλους και να μην έχουμε φασαρίες και παράπονα.

• Έχετε προβεί σε μείωση του αριθμού του προσωπικού που απασχολείτε;
Αν σας ακούσει ο πρόεδρος του Ομίλου κ. Γιάννης Σπανός θα με κυνηγήσει.. Είμαστε με συν τρία άτομα προσωπικό σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια. Δεν έχουμε προβεί σε μείωση του αριθμού των εργαζόμενων μας.

• Συνεχίζετε να ακολουθείτε την εντολή του προέδρου του Ομίλου κ. Γιάννη Σπανού για μη μείωση των μισθών;
Την απάντηση μπορείτε να τη βρείτε σε κάθε ένα από τους εργαζόμενους μας. Ουδεμία μείωση αποδοχών έγινε.

• Ποια βήματα προόδου έγιναν το 2013;
Κρατήσαμε άμυνα σε όλα αυτά που μας ήρθαν. Προσπαθήσαμε να αντέξουμε τα χτυπήματα του συνεταίρου-κράτους που ήθελε σώνει και καλά να κλείσει το κατάστημά του. Παλεύαμε να πείσουμε το κράτος. Κάναμε άμυνα για να επιβιώσουμε. Το νέο έτος θα έχουμε άμυνα στην άμυνα. Ανασυγκροτούμεθα και αναθεωρούμε βλέψεις και συστήματα λειτουργίας.

• Πώς είδατε το κλείσιμο της Συνεταιριστικής Τράπεζας Δωδεκανήσου;
Δεν ξέρω τι να πω. Είμαστε μόνοι μας και τρώμε το ένα χαστούκι πίσω από το άλλο. Η Συνεταιριστική Τράπεζα δεν αφορούσε κανένα παρά μόνο εμάς και την έκλεισαν. Να μην αναφερθώ περισσότερο στο θέμα.

• Πώς εξελίσσεται η φάση δημιουργίας του θερμοκηπίου υδροπονίας;
Σε αυτό πάμε καλά. Θα συνεργαστούμε με ένα νέο γεωπόνο που έχει εκπαιδευθεί στην παραδοσιακή γεωργία. Με τον πατέρα του θα στήσουν ένα θερμοκήπιο στη Σάλακο για παραγωγή μαρουλιού και τομάτας. Εμείς θα βάλουμε το κεφάλαιο, η απόσβεση θα γίνει από την τιμή κτήσης των προϊόντων. Μακάρι να απορροφηθεί η παραγωγή από εμάς και να διαθέσουμε και αλλού. Η υδροπονία είναι κάτι νέο που απαιτεί μεγάλη προσοχή. Ασχολήθηκα με το θέμα επί τρεις μήνες και είδα τις ιδιαιτερότητες και τις μεγάλες δυσκολίες του εγχειρήματος. Για το λόγο αυτό αποφάσισα πως θα πρέπει να υπάρχουν άνθρωποι που θα ασχοληθούν αποκλειστικά με το θέμα. Η διάθεση των προϊόντων θα γίνεται μόνο από τα κατάστηματά μας. Είναι σκοπός ζωής αυτό και θα προχωρήσει παρά τις δυσκολίες που φαίνεται να υπάρχουν.

• Ποιό είναι το μήνυμα σας με την ευκαιρία της έλευσης του νέου έτους;
Ας φροντίσουμε όλοι να γίνουμε καλύτεροι, ξεκινώντας από τα σπίτια μας. Εν συνεχεία η βελτίωση θα επεκταθεί και στο νησί μας. Να μην ξεχνάμε πως είμαστε μόνοι μας και πρέπει να προσπαθούμε χωρίς βοήθεια από πουθενά, να σταθούμε στα πόδια μας και να προχωρήσουμε. Είτε καλώς είτε κακώς για τους άλλους στην υπόλοιπη χώρα που μας παρακολουθούν από μακριά θα προχωρήσουμε και θα αντεπεξέλθουμε στις δυσκολίες.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου