Σε μια από τις πιο σπουδαίες αγορές για την ανάπτυξη καταστημάτων με τη μέθοδο franchise έχει αναδειχθεί η Ρόδος, η οποία και έχει υποδεχθεί ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των εταιρειών που λειτουργούν με τη συγκεκριμένη μέθοδο. Μόνο τον τελευταίο χρόνο έχουν αναπτυχθεί στο νησί 12 καινούργια καταστήματα franchise και για το τρέχον έτος θεωρείται πως τα νέα καταστήματα αυτού του τύπου θα είναι περισσότερα.
Η τελευταία σύμβαση για την ανάπτυξη καταστήματος franchise στην πόλη της Ρόδου υπογράφηκε μόλις την περασμένη εβδομάδα, για την ίδρυση και λειτουργία ενός καταστήματος πώλησης ροφήματος τσαγιού, εμπλουτισμένου με φυσικές γεύσεις φρούτων. Γενικώς οι αλυσίδες λιανικής εμπορίας ροφημάτων έχουν μεγάλη ζήτηση και τούτο λόγω του μεγάλου περιθώριου κέρδους που προσφέρουν.
Για το τρέχον έτος ετοιμάζονται τέσσερις νέες συμφωνίες για ίδρυση και λειτουργία καταστημάτων ένδυσης και υπόδησης. Μάλιστα, σε μία από τις περιπτώσεις αυτές η εκκίνηση της επιχείρησης franchise θα συζητηθεί έντονα στην τοπική αγορά, καθώς πρόκειται για γνωστή εταιρεία εμπορίας ανδρικών ρούχων, μέσης και χαμηλής τιμής.
Στο νησί της Ρόδου, γενικά σήμερα λειτουργούν περισσότερα από 70 καταστήματα με τη μέθοδο της «δικαιόχρησης». Η πλειονότητα των καταστημάτων αφορούν στην ένδυση, ωστόσο μεγάλο ενδιαφέρον έχει αρχίσει να εκδηλώνεται για τα έτοιμα ροφήματα και τα ψητοπωλεία.
Σε ό,τι αφορά στους τζίρους των καταστημάτων αυτών, δεν υπάρχουν στοιχεία, καθώς δεν υπάρχει υποχρέωση κοινοποίησης των ετήσιων, οικονομικών τους αποτελεσμάτων (με εξαίρεση τις ΕΠΕ και τις ΑΕ, που όμως στη Ρόδο είναι ελάχιστες).
Περιοχές ανάπτυξης των καταστημάτων franchise στο νησί, είναι κυρίως το κέντρο της πόλεως Ρόδου και ορισμένες συνοικίες που συγκεντρώνουν το ζητούμενο των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών. Η Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου έχει επίσης γίνει σημείο ανάπτυξης καταστημάτων δικαιόχρησης, όμως λόγω της έντονης εποχικότητας της συγκεκριμένης αγοράς, δεν θα πρέπει ν’ αναμένονται νέα καταστήματα για το τρέχον έτος. Τα παραδείγματα των δύο καταστημάτων franchise που ιδρύθηκαν το 2013 στη Μεσαιωνική Πόλη (ένδυση – διατροφή) έδειξαν ότι ο τζίρος που κάνουν οι επισκέπτες στη διάρκεια της τουριστικής περιόδου είναι δύσκολο να καλύψει τις δαπάνες που συνεχίζουν να «τρέχουν» κατά τους «νεκρούς» χειμερινούς μήνες.
Σημειώνεται ότι οι μητρικές εταιρείες επιβάλλουν προς τους συνεργάτες τους να κατασκευάζουν συγκεκριμένου μεγέθους καταστήματα, με προκαθορισμένη διακόσμηση και τρόπο λειτουργίας. Το κόστος της πρώτης επένδυσης είναι σημαντικό και σχεδόν ποτέ δεν πέφτει κάτω από τα 15.000 ευρώ για ένα εμπορικό κατάστημα και τα 30.000 ευρώ για ένα κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος.
Οι Ρόδιοι, που στρέφονται προς το franchise είναι κυρίως νέοι επιχειρηματίες, που αναζητούν είτε επαγγελματική αποκατάσταση, είτε αξιοποίηση των χρημάτων που έχουν ως διαθέσιμα. Το κίνητρο για τη στροφή προς το franchising είναι κυρίως η τεχνογνωσία, η οργάνωση και η τυποποίηση της παραγωγής. Επίσης, η κεντρική διαφήμιση και η εμπορία ενός επώνυμου είδους, σε μια προσιτή τιμή, αποτελούν τους παράγοντες που έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον του μικροεπενδυτικού κοινού.
Το επιβαρυντικό στοιχείο του franchising αφορά στη συμπίεση του κέρδους λόγω δικαιωμάτων που αποδίδονται προς τη μητρική εταιρεία.
Ωστόσο, εάν τελικώς ο τζίρος και τα γενικά αποτελέσματα είναι θετικά, τότε η πρόταση αυτής της επένδυσης χαρακτηρίζεται ως επιτυχημένη. Στα μειονεκτήματα του όλου συστήματος θα πρέπει να συνυπολογιστεί και το πιθανό «ξεφούσκωμα» κάποιας μόδας συγκεκριμένων ειδών, όπως έγινε με το frozen yogurt, που, τουλάχιστον στη Ρόδο, γνώρισε άνθιση, αλλά μόνο για περιορισμένο χρονικό διάστημα.
Σημαντικό μειονέκτημα για αυτού του είδους της επιχειρήσεις είναι και ο αποκλεισμός τους από μεγάλο αριθμό χρηματοδοτικών προγραμμάτων, τα οποία δεν επιδοτούν καταστήματα που ανήκουν σε αλυσίδες.
Πάρα ταύτα, αν και τα μειονεκτήματα είναι αξιοπρόσεκτα, μια σοβαρή προσέγγιση ενός νέου ή παλαιότερου επιχειρηματία στις προτάσεις του franchise είναι σίγουρο πως μπορεί να αποφέρει μια καλή επαγγελματική σταδιοδρομία.