Από τα χαράματα στην «καρδιά» της ελληνικής αεράμυνας, στο ΑΤΑ στη Λάρισα, οι έμπειροι αξιωματικοί με πρώτο τον Αρχηγό Τακτικής Αεροπορίας είχαν ήδη αντιληφθεί το σχέδιο της τουρκικής αεροπορίας.
Οι γείτονες έσπευσαν να μεταφέρουν μαχητικά από τον βορρά και τη βάση του Eskisehir στο νότο και στο αεροδρόμιο του Dalaman. Ταυτόχρονα μια μικρή αρμάδα αποτελούμενη από πέντε τουρκικά πολεμικά πλοία είχε βάλει ρότα από το ναύσταθμο του Aksaz προς τη θαλάσσια περιοχή νότια του Καστελόριζου.
Η συνέχεια ήταν η αναμενόμενη και ο στόχος των γειτόνων διπλός. Η εξομοίωση προστασίας ναυτικών δυνάμεων από αεροπορικά μέσα με αριθμητική υπεροχή και ταυτόχρονα η προσπάθεια για «ρελάνς» απέναντι στην ελληνική Πολεμική Αεροπορία έπειτα από τις συνεχείς «ήττες» των περασμένων ημερών και τον απόλυτο αιφνιδιασμό σε πολλές περιπτώσεις από τα ελληνικά «γεράκια».
Και φυσικά όλα ξεκίνησαν με τον απαραίτητο αντιπερισπασμό στο Αιγαίο από μεμονωμένα ζεύγη τουρκικών μαχητικών. Ένα από αυτά μάλιστα ως «λαγός» στην κούρσα που θα ακολουθούσε, έσπευσε να εισέλθει βαθιά στο Αιγαίο και να προχωρήσει σε υπέρπτηση πάνω από τη νήσο Καλόγηροι δυτικά των Φούρνων.
Με όλα τα «όπλα» της η τουρκική αεροπορία, όπως το ιπτάμενο τάνκερ ανεφοδιασμού αλλά και το ιπτάμενο ραντάρ να βρίσκονται στον αέρα, ξεκίνησε να απογειώνει μαζικά πλέον τα μαχητικά της.
Συνολικά 38 F-16 και F-4 πέταξαν και εισήλθαν σε ελληνικό εναέριο χώρο σε μια προσπάθεια να πάρουν τη ρεβάνς απέναντι στη συνεχή και δυναμική αντίδραση των Ελλήνων πιλότων το τελευταίο διάστημα.
Το μήνυμα αεροπορικής κυριαρχίας το οποίο στέλνουν σε τακτά διαστήματα οι Έλληνες πιλότοι φαίνεται ξεκάθαρα ότι έχει ενοχλήσει τους Τούρκους επιτελείς.
Την ώρα που η Άγκυρα ανεβάζει συνεχώς τους τόνους έρχονται τα ελληνικά φτερά και προσγειώνουν απότομα, όσους φαντάζονται ότι η τουρκική αεροπορία δύναται να έχει το «πάνω χέρι» στον αέρα. Μπορεί να το έχει στην Συρία κατά επίγειων στόχων, αλλά όχι στον ουρανό του Αρχιπελάγους, όπου τα ελληνικά «γεράκια» καιροφυλακτούν, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά πηγή από την Πολεμική Αεροπορία.
Ο αιφνιδιασμός στην Κύπρο τον Οκτώβριο με τα ελληνικά μαχητικά να φτάνουν και να πετούν ανενόχλητα στη Μεγαλόνησο, ο μεγάλος αριθμός αεροσκαφών που συχνά απογειώνει στο Αιγαίο το ελληνικό αρχηγείο, οι εκατοντάδες αερομαχίες αλλά και οι ασκήσεις με τους Βέλγους πιλότους που πέταξαν πάνω από τα ακριτικά νησιά, προκάλεσαν μεταξύ άλλων εκνευρισμό στο τουρκικό επιτελείο.
Και ενώ έως πρόσφατα οι γείτονες πιλότοι απέφευγαν την εμπλοκή με τα ελληνικά μαχητικά πλέον-προφανώς έπειτα από διαταγές-συχνά την επιδιώκουν, ανεξάρτητα αν το αποτέλεσμα σχεδόν πάντα είναι το ίδιο.
Σε 16 περιπτώσεις οι αναχαιτίσεις μετατράπηκαν σε σκληρές αερομαχίες και μάλιστα σε όλες τις περιπτώσεις τα τουρκικά μαχητικά έφεραν όπλα.
Τουλάχιστον 30 ελληνικά μαχητικά κυρίως από τις δύο πολεμικές μοίρες της Σούδας σήκωσαν «ασπίδα» πάνω από το Αρχιπέλαγος και κυρίως γύρω από το σύμπλεγμα του Καστελόριζου περιοχή την οποία προτιμούν συχνά οι γείτονες για να προκαλέσουν.
Αυτές τις ημέρες υποτίθεται ότι έπρεπε να αρχίσουν ξανά οι συζητήσεις για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης. Όταν η Αθήνα αναρωτήθηκε λίγο πριν από το τετ-α-τετ Μητσοτάκη-Ερντογάν αν κάτω από αυτές τις συνθήκες είναι δυνατό να ξεκινήσει διάλογος, η Άγκυρα απείλησε να τινάξει τη συνάντηση στον αέρα.
Κι ενώ η Άγκυρα είχε προχωρήσει στην πιο σοβαρή πρόκληση των τελευταίων ετών με την παράνομη συμφωνία Ερντογάν-Σάρατζ για τις θαλάσσιες ζώνες η οποία επιχειρεί να «σβήσει» από το χάρτη τα ελληνικά νησιά.
Η δυναμική, πάντως, απάντηση της Πολεμικής Αεροπορίας σε κάθε προσπάθεια της Άγκυρας να προχωρήσει σε προβολή ισχύος ειδικά στην περιοχή του Καστελόριζου υπενθυμίζει στους γείτονες τις «κόκκινες γραμμές».
του Κώστα Σαρικά