Ασαφές παραμένει το τοπίο σχετικά με τις προσλήψεις που ενώ εξαγγέλθηκαν από το υπουργείο Παιδείας, οι εκπαιδευτικοί και ενδιαφερόμενοι δεν γνωρίζουν ακόμη πώς θα γίνει η κατανομή και πώς θα λειτουργήσουν στην πράξη.
«Κάθε χρόνο, το θέμα με τους διορισμούς είναι προβληματικό για την δική μας περιοχή. Φέτος, παρά το γεγονός πως έγιναν 37.000 προσλήψεις, υπήρχαν μέχρι πρόσφατα κενά τα οποία οφείλονταν στο γεγονός πως κάποιοι αρνούνταν να πάνε στα μέρη όπου διορίστηκαν για διάφορους λόγους –π.χ. ακριβά ενοίκια- με συνέπεια να παραμένουν τα προβλήματα στελέχωσης στα σχολεία των νησιών. Η νέα κυβέρνηση, πέρα από τους διορισμούς ειδικής αγωγής, σε συνέχεια του νομοθετήματος της προηγούμενης κυβέρνησης, αποφάσισε τώρα να γίνουν προσλήψεις 10.500 εκπαιδευτικών γενικής παιδείας.
Αντιλαμβάνεστε ότι είναι ένα πολύ σοβαρό βήμα –ειδικά για την δική μας περιοχή με τα τόσα πολλά μικρά και απομακρυσμένα νησιά όπου τα σχολεία, αντιμετωπίζουν μόνιμο πρόβλημα στελέχωσης. Θεωρούμε ότι ένα τέτοιο μέτρο, θα ανακουφίσει γενικότερα τις τοπικές κοινωνίες και θα δώσει λύσεις αλλά και κίνητρα στα παιδιά, να παραμένουν στα νησιά για να φοιτήσουν στα σχολεία. Ωστόσο, εμείς βρισκόμαστε σε αναμονή της κατανομής των ειδικοτήτων ενώ προσδοκούμε, όλοι οι αναπληρωτές να έχουν τα ίδια δικαιώματα που έχουν και οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί» δήλωσε στην «δ» ο πρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ Δωδεκανήσου κ. Ανδρέας Μαρίνος.
ΑΛΛΑΓΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ
Την ίδια ώρα, πολλές αλλαγές προωθούνται για τις πανελλαδικές εξετάσεις με σημείο αιχμής την επαναφορά των τεσσάρων επιστημονικών πεδίων (παλαιότερες «Δέσμες»).
Αναλυτικότερα:
«Δεν θα ισχύσουν τα Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης, δηλαδή οι λεγόμενες ‘πράσινες’ σχολές που ανακοινώθηκαν από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία ότι θα εισάγονται οι υποψήφιοι χωρίς πανελλαδικές.
Οι λεγόμενες ‘πράσινες’ και ‘κόκκινες’ σχολές καταργήθηκαν με ρύθμιση που ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή. Αυτό σημαίνει ότι όλοι οι υποψήφιοι για να εισαχθούν σε ΑΕΙ θα πρέπει να δώσουν Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Για την εισαγωγή μέσω πανελλαδικών εξετάσεων ισχύουν τα εξής: Κατ’ εξαίρεση για τους μαθητές που θα φοιτήσουν το νέο σχολικό έτος στη Γ’ Λυκείου, δηλαδή αυτοί που θα ‘εγκαινιάσουν’ το νέο σύστημα, θα υπολογιστεί μόνο ο μέσος όρος των τεσσάρων (4) πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων. Με το μίνι – νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, που ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή, προβλέπεται ότι οι μαθητές που φοιτούν φέτος στη Β Λυκείου, για να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το έτος 2021, θα ληφθεί υπόψιν και ο βαθμός του Απολυτηρίου της Γ’ Λυκείου.
Ειδικότερα για τον υπολογισμό των μορίων των υποψηφίων, στις Πανελλαδικές του 2021, θα προσμετρηθεί:
α) σε ποσοστό ενενήντα τοις εκατό (90%) ο μέσος όρος των βαθμών στα τέσσερα (4) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα του οικείου επιστημονικού πεδίου, και
β) σε ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%) ο βαθμός του απολυτηρίου της Γ ́ Τάξης ΓΕ.Λ.
Για τους φετινούς υποψηφίους, που φοιτούν ήδη στη Γ’ Λυκείου, για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για το ακαδημαϊκό έτος 2020- 2021 (η διάταξη δεν αναφέρεται σε δύο έτη αλλά στο ένα ακαδημαικό έτος που θα εισαχθούν οι φετινοί μαθητές της Γ’ Λυκείου) υπολογίζεται μόνο ο μέσος όρος των τεσσάρων (4) πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων.
Πρόκειται για διάταξη που είχε προβλεφθεί και στο νόμο 4610/2019 και ξαναψηφίστηκε με τις άλλες τροποποιητικές διατάξεις για την κατάργηση των ‘πράσινων’ σχολών. Στα Τμήματα όπου απαιτείται η εξέταση ειδικού μαθήματος ή πρακτικής δοκιμασίας για την εισαγωγή υποψηφίων σε αυτά, λόγω της φύσης του γνωστικού αντικειμένου που θεραπεύουν, η εξέταση του ειδικού μαθήματος ή της πρακτικής δοκιμασίας γίνεται πανελλαδικά.
Σε κάθε ειδικό μάθημα ο υποψήφιος πρέπει να επιτύχει βαθμολογία τουλάχιστον ίση με το μισό της προβλεπόμενης μέγιστης δυνατής.
Για τον υπολογισμό της συνολικής βαθμολογίας, προστίθεται στην βαθμολογία, όπως έχει υπολογιστεί, η βαθμολογία που προκύπτει από το γινόμενο του βαθμού των ειδικών μαθημάτων ή πρακτικών δοκιμασιών με τον αντίστοιχο συντελεστή.
Αν με το σύνολο της βαθμολογίας που έχει επιτύχει ο υποψήφιος μπορεί να εισαχθεί σε περισσότερες από μία σχολές ή τμήματα εισάγεται τελικά μόνο σε εκείνη τη σχολή ή τμήμα που προσδιόρισε στο μηχανογραφικό του με σειρά προτίμησης υψηλότερη σε σχέση με τις άλλες, σχολές ή τμήματα που έχει δηλώσει.
Τα επιστημονικά πεδία που θα γίνουν
με το νέο σύστημα
Τα Τμήματα των Ιδρυμάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης κατατάσσονται σε τέσσερα επιστημονικά πεδία (παλαιότερες «Δέσμες»):
1ο επιστημονικό πεδίο: ανθρωπιστικές, νομικές και κοινωνικές επιστήμες.
2ο επιστημονικό πεδίο: θετικές και τεχνολογικές επιστήμες.
3ο επιστημονικό πεδίο: επιστήμες υγείας και ζωής.
4ο επιστημονικό πεδίο: επιστήμες οικονομίας και πληροφορικής.
Η πρόσβαση σε συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο γίνεται ανάλογα με την ομάδα προσανατολισμού που έχει επιλέξει ο κάθε μαθητής, ως εξής:
α) Οι υποψήφιοι της ομάδας προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών έχουν πρόσβαση στις Σχολές και τα Τμήματα του πρώτου (1ου) Επιστημονικού Πεδίου και τα μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά, είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, τα Αρχαία Ελληνικά, η Ιστορία και η Κοινωνιολογία.
β) Οι υποψήφιοι της ομάδας προσανατολισμού θετικών σπουδών έχουν πρόσβαση στις Σχολές και τα Τμήματα του δεύτερου (2ου) επιστημονικού πεδίου και τα μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά, είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, η Φυσική, η Χημεία και τα Μαθηματικά.
γ) Οι υποψήφιοι της ομάδας προσανατολισμού σπουδών υγείας έχουν πρόσβαση στις Σχολές και τα Τμήματα του τρίτου (3ου) επιστημονικού πεδίου και τα μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά, είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, η Φυσική, η Χημεία και η Βιολογία.
δ) Οι υποψήφιοι της ομάδας προσανατολισμού σπουδών οικονομίας και πληροφορικής έχουν πρόσβαση στις σχολές και τα τμήματα του τέταρτου (4ου) επιστημονικού πεδίου και τα μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά, είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, τα Μαθηματικά, η Πληροφορική και η Οικονομία».