Το τρίπτυχο “σχεδιασμός-αριστεία-ευελιξία” συμπυκνώνει το περιεχόμενο και τους στόχους των νέων διατάξεων του νομοσχεδίου για την Παιδεία. Αυτό τόνισε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής, χαρακτηρίζοντας, παράλληλα, την Παιδεία εθνικό πεδίο.
“Το νομοσχέδιο είναι μία τολμηρή και συνεκτική δέσμη μεταρρυθμίσεων, που απελευθερώνει την εκπαίδευση από τον ασφυκτικό έλεγχο του υπουργείου, καθιερώνει την αξιολόγηση στα πανεπιστήμια, συνδέοντας τη χρηματοδότησή τους με την παραγωγή επιστημονικού έργου και ενισχύει την έρευνα, αίροντας τις αγκυλώσεις της γραφειοκρατίας”, σημείωσε ο κ. Μητσοτάκης. “Το δημόσιο πανεπιστήμιο θα μπορέσει να ανοίξει πραγματικά τα φτερά του, μόνο αν του δοθούν οι δυνατότητες να αποφασίζει το ίδιο για το ταξίδι του στη γνώση και στην έρευνα. Αυτό επιχειρεί το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Ένα νομοσχέδιο που θα το χαρακτήριζα πρόταση ευθύνης και ελευθερίας….Η Παιδεία είναι πεδίο Εθνικό. Η κυβέρνησή μας σηκώνει το γάντι στις προκλήσεις των καιρών. Για αυτές τις θέσεις, άλλωστε, μαζί με εκείνες για την οικονομία και την ασφάλεια των πολιτών ψηφίστηκε από τους πολίτες και είναι αποφασισμένη να τις κάνει πράξη”, επεσήμανε.
Το νομοσχέδιο, όπως ανέφερε ο πρωθυπουργός, κάνει τρία σημαντικά βήματα που οδηγούν τα πανεπιστήμια στη νέα εποχή. Ειδικότερα:
-Η χώρα αποκτά Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης. “Ένα όργανο που έρχεται να αντικαταστήσει την παλαιά ΑΔΙΠ με διευρυμένες και ενισχυμένες αρμοδιότητες. Κεντρική αποστολή του νέου θεσμού είναι η συνεχής αξιολόγηση των ανωτάτων ιδρυμάτων με κριτήρια τα οποία θα προτάσσουν τον κοινωνικό, αλλά και τον παραγωγικό ρόλο του πανεπιστημίου”, τόνισε ο πρωθυπουργός.
-Η αξιολόγηση των πανεπιστημίων συνδέεται με τη χρηματοδότησή τους. “Το κράτος θα εξακολουθεί να εγγυάται τη βιωσιμότητα όλων των σχολών: H ετήσια επιχορήγηση των πανεπιστημίων θα καταρτίζεται κατά 80% βάσει αντικειμενικών δεδομένων, όπως ο αριθμός των φοιτητών, το κόστος σπουδών ανά σπουδαστή και η γεωγραφική θέση του κάθε ιδρύματος. Όμως, σε ποσοστό 20% θα καθορίζεται από δείκτες, που θα επιλέγουν τα ίδια: η ποιότητα της διδασκαλίας, η πρωτοτυπία της επιστημονικής έρευνας και η δυναμική εξωστρέφεια. Όλα αυτά θα αποτελούν, έτσι, κίνητρα για μεγαλύτερη κρατική χρηματοδότηση”, σημείωσε ο κ. Μητσοτάκης.
-Απελευθερώνεται η έρευνας και η καινοτομία. “Οι νέες ρυθμίσεις απαλλάσσουν τους επιστημονικούς υπεύθυνους των ερευνών από τα διαδικαστικά βάρη. Η λειτουργία των ΕΛΚΕ γίνεται απλούστερη και πιο γρήγορη. Περισσότερο διαφανής και λιγότερο γραφειοκρατική”, είπε ο πρωθυπουργός.
Ο κ. Μητσοτάκης στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι, με το νομοσχέδιο, το ακαδημαϊκό και ερευνητικό προσωπικό των ανωτάτων ιδρυμάτων αποκτά κίνητρα ώστε να βελτιώνει το επιστημονικό του έργο, αναβαθμίζοντας ταυτόχρονα και τη δική του θέση. “Οι φοιτητές αποκτούν πρόσβαση σε προγράμματα σπουδών σύγχρονα και από καθηγητές αυξημένων προσόντων, ενώ οι υποψήφιοι σπουδαστές θα διευκολύνονται, καθώς η αξιολόγηση θα παρέχει σε αυτούς και τις οικογένειές τους σαφή εικόνα του επιπέδου σπουδών της σχολής που θα επιλέξουν…Τα ίδια τα πανεπιστήμια αποκτούν, πλέον, την δυνατότητα να καθορίζουν μόνα τους την πορεία τους, διαχειριζόμενα ανάλογα και τους πόρους τους…Θεσπίζεται, για πρώτη φορά στη χώρα, το Κρατικό Πιστοποιητικό Πληροφορικής. Ένα εφόδιο για το παρόν και το μέλλον”, ανέφερε.
Του Δημήτρη Γκάτσιου