Δίμηνη θα είναι -βάσει νόμου- πλέον η διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, καθώς αυτό προβλέπει ψηφισθείσα χθες τροπολογία του υπ. Εσωτερικών, η ισχύς της οποίας θα αρχίσει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Οπως αναφέρεται στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που συνοδεύει την εν λόγω τροπολογία, η σχετική ρύθμιση κρίθηκε αναγκαία προκειμένου στη σημερινή συγκυρία να εφαρμοστεί ο νόμος (3780/2010) «σχετικά με τον έλεγχο εκλογικών δαπανών συνδυασμών και υποψηφίων κατά τις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές». Υπενθυμίζεται ότι, βάσει του τότε νόμου, ως προεκλογική περίοδος ορίζεται το τετράμηνο πριν από την ημέρα που προσέρχονται οι ψηφοφόροι στις κάλπες.
Από την εμπειρία, ωστόσο, των προηγούμενων αυτοδιοικητικών εκλογών, «κρίθηκε ως ιδιαιτέρως επαρκής η περίοδος των δύο μηνών, χρόνος δηλαδή που μεσολάβησε από την ενημέρωση των εμπλεκομένων μέχρι την ημερομηνία διεξαγωγής της ψηφοφορίας», υπογραμμίζεται στην αιτιολογική έκθεση που υπογράφει ο κ. Γ. Μιχελάκης. Και συνεχίζει: «Συγκεκριμένα, στο χρονικό αυτό διάστημα οι συνδυασμοί και οι υποψήφιοι που συμμετείχαν ενεργοποιήθηκαν και ολοκλήρωσαν τις προβλεπόμενες από τον νόμο υποχρεώσεις τους, δηλαδή άνοιγμα βιβλίων εσόδων – εξόδων, τραπεζικών λογαριασμών και δημοσιοποίηση εσόδων και δαπανών τους στην κεντρική βάση δεδομένων του ΥΠΕΣ».
Η τροπολογία, λοιπόν, αναφέρει τα ακόλουθα: «Προεκλογική περίοδος για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος νόμου είναι το δίμηνο χρονικό διάστημα που προηγείται της ημερομηνίας διεξαγωγής των εκλογών. Ειδικά κατά την πρώτη εφαρμογή της παρούσης, η προεκλογική περίοδος αρχίζει από τη δημοσίευσή της».
Πέραν, ωστόσο, των σχετικών με τις εκλογές δαπάνες θεμάτων, ο προσδιορισμός της διάρκειας της προεκλογικής περιόδου έχει άμεση σχέση με τους περιορισμούς τους οποίους θέτει ο νόμος ως προς άλλα κρίσιμα ζητήματα, με κυριότερο εξ αυτών την «προβολή» των υποψηφίων τόσο γενικότερα (εκλογικά κέντρα κ.λπ.) όσο και από τα μέσα ενημέρωσης και το Διαδίκτυο.
Υπενθυμίζεται ότι μεταξύ άλλων οι εμφανίσεις περιορίζονται σε δύο για κάθε ηλεκτρονικό μέσο εθνικής εμβέλειας, καθώς από μία σε μέσα τοπικής ή περιφερειακής εμβέλειας και σε ιστοσελίδες. Τέτοιου είδους ρυθμίσεις έχουν προφανή σημασία πλέον για τις ευρωεκλογές, καθώς οι υποψήφιοι θα επιλέγονται με σταυρό προτίμησης.