Στο πλαίσιο της χθεσινής συζήτησης στη Βουλή για το νομοσχέδιο «Κύρωση της από 24.12.2019 Π.Ν.Π. «Κατεπείγουσες ρυθμίσεις για την αύξηση του ποσού του κοινωνικού μερίσματος για το έτος 2019, την παράταση ισχύος του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών και την παράταση της προθεσμίας κατάργησης υποθηκοφυλακείων και κτηματολογικών γραφείων» (Α΄ 212) και άλλες διατάξεις», το οποίο και εμπεριείχε κάποιες σημαντικές τροπολογίες για τα 10 Περιφερειακά Λιμάνια της χώρας, τοποθετήθηκε ο Νεκτάριος Σαντορινιός, αρμόδιος τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ.
Η Κυβέρνηση νομοθετεί χωρίς διαβούλευση με τους φορείς, κρύβοντας τις πραγματικές της προθέσεις
«Για μια ακόμη φορά είμαστε μάρτυρες του περίφημου επιτελικού κράτους της ΝΔ: κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, έρχεται πλήθος σημαντικών τροπολογιών, χωρίς καμία πρώτα διαβούλευση. Μέσα σε αυτές τις τροπολογίες είναι και αυτές που αφορούν σε αλλαγές στο καθεστώς των 10 Περιφερειακών Λιμανιών. Η ΝΔ δεν επιλέγει να φέρει τις αλλαγές μέσα από την κανονική κοινοβουλευτική διαδικασία και να συζητήσει με τους εμπλεκόμενους φορείς (Ένωση Λιμένων Ελλάδος, Δήμους, ΟΜΥΛΕ, κα) γιατί κρύβει τις πραγματικές της προθέσεις».
Μνημονιακότεροι του Μνημονίου
Η ΝΔ φαίνεται ότι δεν έχει καταλάβει πως η χώρα βγήκε από το Μνημόνιο στις 21 Αυγούστου του 2018. Οι τροπολογίες που κατατέθηκαν για τα 10 Περιφερειακά Λιμάνια δείχνουν ότι η Κυβέρνηση νομοθετεί με σκληρούς μνημονιακούς όρους, σε συνθήκες, όμως, εκτός Μνημονίου. Οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις, που σήμερα θα γίνουν Νόμος του Κράτους, αντικατοπτρίζουν ακριβώς τις απαιτήσεις της Τρόικας εσωτερικού και των θεσμών, τις οποίες και ο ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε να αποκρούσει. Για την ακρίβεια, αν τις διαβάσει κανείς, είναι λες και είναι γραμμένη δια χειρός ΤΑΙΠΕΔ!
Τι αλλάζει η ΝΔ στο καθεστώς των 10 Περιφερειακών Λιμανιών
«Η Κυβέρνηση παρατείνει για επιπλέον 10 έτη τις Συμβάσεις Παραχώρησης του Ελληνικού Δημοσίου στους 10 Οργανισμούς Λιμένα ΑΕ. Προφανώς και είναι ένα δωράκι προς τους πιθανούς αγοραστές, στους οποίους μάλλον δεν βγαίνει το μεγάλο υπερκέρδος και θέλουν επιπλέον χρόνο. Εμείς όμως σας προειδοποιούμε: η διαδικασία αυτή είναι νομικά αίολη. Οι Συμβάσεις έχουν κυρωθεί με Νόμο και πρέπει να εγκριθούν εκ νέου».
«Ανοίγει τον δρόμο για σύναψη περισσότερων της μιας αλλά και ταυτόχρονων υποπαραχωρήσεων. Από δω και στο εξής, δε θα επιτρέπονται μόνο απλές υποπαραχωρήσεις δραστηριοτήτων και υπηρεσιών ή δίκτυα, όπως είχαμε κάνει εμείς, αλλά από την πίσω πόρτα έρχεται το λεγόμενο «Master concession», που σημαίνει την πλήρη πώληση των λιμανιών αφού ένας ιδιώτης πια, θα μπορεί από αύριο να πάρει το σύνολο των δραστηριοτήτων του λιμανιού. Η πολιτική αυτή αφήνει τους Οργανισμούς λειτουργικά κουφάρια, οδηγώντας τους στη χρεοκοπία και τους εργαζόμενους σε απόλυση, ενώ αποθαρρύνει την προέλκυση εξειδικευμένων επενδυτών που έχουν συγκεκριμένη πελατεία (για μαρίνες, κρουαζιέρες, διαχείριση φορτίων, κα) οι οποίοι θα αναβάθμιζαν τις λιμενικές υπηρεσίες και θα προσέφεραν στην πραγματική αξιοποίησή τους».
«Οι Οργανισμοί Λιμένα οδηγούνται στη χρεωκοπία. Με τις εν λόγω ρυθμίσεις ορίζεται ως ανώτατο όριο του ανταποδοτικού τέλους που λαμβάνει ο Οργανισμός μετά την υποπαραχώρηση, το 5%, ανεξάρτητα από το αν αυτό πιστοποιείται η βιωσιμότητά τους ή όχι. Και δεν φτάνει αυτό, αφαιρείτε κιόλας από τους ίδιους τους Οργανισμούς Λιμένα τη δυνατότητα να αναθέσουν οι ίδιοι τις μελέτες βιωσιμότητας των λιμανιών τους σε εξωτερικούς συμβούλους. Δηλαδή η επιχείρηση, την οποία αφορά η παραχώρηση, ή όχι, των υπηρεσιών της, δεν μπορεί να διεξάγει μελέτη βιωσιμότητας. Φοβάστε προφανώς ότι οι μελέτες θα αποδείξουν ότι το εύλογο τίμημα του τέλους θα πρέπει να είναι μεγαλύτερο από το 5%, στο οποίο εσείς θέλετε να θέσετε ως ανώτατο όριο. Αυτά δεν αρμόζουν ούτε σε σας που υποτίθεται ότι υπερασπίζεστε υποτίθεται την ελεύθερη οικονομία».
«Να θυμίσω μόνο εδώ ότι η ΝΔ ως Κυβέρνηση κάποτε είχε παραχωρήσει τον ΟΛΠ στη ΣΕΠ (ΣΕΜΠΟ), με μεταβλητό αντάλλαγμα επί των εσόδων ύψους 24,5%, ποσοστό που εισέπραττε ο Δημόσιος τότε ΟΛΠ, ενώ προβλεπόταν και σταθερό ενοίκιο. Σήμερα αυτό το λιμάνι είναι πρώτο στη Μεσόγειο. Έπαθε κάτι που πλήρωνε ο ιδιώτης τότε 24,5%;».
Ο ΣΥΡΙΖΑ προστάτεψε τα 10 Λιμάνια
«Ο ΣΥΡΙΖΑ προστάτεψε τα 10 Περιφερειακά Λιμάνια από την πλήρη ιδιωτικοποίηση έχοντας ως γνώμονα το Δημόσιο Συμφέρον και την πίστη ότι τα λιμάνια της χώρας, που συνδέονται με τη ζωή των παραλιμένιων Δήμων, είναι μοχλός ανάπτυξης για την Εθνική και Τοπική Οικονομία. Αυτή δεν είναι μια θέση ιδεοληπτική, αλλά είναι η κοινή πρακτική που ακολουθείται για τα περισσότερα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης».
Μια Κυβέρνηση που νομοθετεί ανάλογα με το τι θέλουν οι ιδιώτες αλλά ενάντια στις Ευρωπαϊκές πρακτικές
«Πρόσφατα ο αρμόδιος Υπουργός κ. Πλακιωτάκης είπε ότι η ανάπτυξη της χώρας υπαγορεύεται από το τι θέλει η Αγορά και εμείς καταλαβαίνουμε ότι το Υπουργείο πρώτα θα ακούσει τους ιδιώτες και μετά θα νομοθετήσει ανάλογα με τη βούλησή τους, όχι με βάση το δημόσιο συμφέρον. Με τις ρυθμίσεις που ήρθαν σήμερα, αυτό γίνεται απόλυτα κατανοητό».
Προφανώς η Κυβέρνηση νομίζει ότι αλλάζοντας το καθεστώς των λιμανιών, τα κάνει πιο ελκυστικά. Όμως το μόνο που κάνει είναι να πρωτοτυπεί αρνητικά σε σχέση με τις Ευρωπαϊκές πρακτικές. Γιατί ακόμη και η ίδια η ευρωπαϊκή πραγματικότητα διαψεύδει την ΝΔ, πανηγυρικά: Το 87% των λιμανιών στην Ευρώπη είναι υπό δημόσιο έλεγχο και από αυτά το 59% σε κρατικό, το 33% σε δημοτικό και ένα 7% μόνο είναι σε καθεστώς μικτής ιδιοκτησίας, όπου όμως και πάλι το Δημόσιο έχει την πλειοψηφία των μετοχών. Αυτό, το μείγμα και όχι η πλήρης παραχώρηση υποπαραχωρήσεων, κυρίες και κύριοι της Κυβέρνησης, συμβαίνει γιατί με αυτό τον τρόπο οι Διοικήσεις μπορούν να πετύχουν ένα μείγμα οικονομικών και κοινωνικών στόχων, τους οποίους δεν θέτει και δεν μπορεί να επιτύχει ένας ιδιώτης. Το 76% των ευρωπαϊκών Οργανισμών Λιμένων επιδιώκει την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της ευρύτερης, του λιμένα, περιοχής, το 62% την αποτελεσματικότερη σύνδεση με την ενδοχώρα και το 58% τη δημιουργία θέσεων εργασίας στην ευρύτερη περιοχή».
«Τελικά αυτό που αποδεικνύεται από τις αλλαγές που φέρνει για τα λιμάνια είναι ότι η Κυβέρνηση της ΝΔ είναι πολύ προβλέψιμη και πολύ αναχρονιστική. Κυρίως όμως είναι εμμονικά νεοφιλελεύθερη. Οι τοπικές κοινωνίες και ο λαός, όμως, δεν θα ξεγελαστεί και πάλι. Πουλάτε τα λιμάνια τους και αυτή τη φορά θα αντιδράσουν δυναμικά».