Η επέλαση της πανδημίας του κορονοϊού στη χώρα μας έχει επιφέρει σημαντικές αλλαγές σε πολλούς τομείς και έχει κάνει πια επιτακτική την ανάγκη λήψης μέτρων στήριξης ολόκληρων κλάδων και περιοχών. Ειδικά στους τομείς της Ακτοπλοΐας, της Ναυτεργασίας και της διασύνδεσης των νησιών πρέπει άμεσα η Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο να πάρουν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη σύνδεση των νησιών, η συνέχιση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων της χώρας την επόμενη μέρα της πανδημίας, ενώ υποχρεωτική είναι η προστασία των θέσεων εργασίας των ναυτικών.
Υπό το πρίσμα των νέων εξελίξεων στην απαγόρευση κυκλοφορίας και τον περιορισμό των κινήσεων προς τα νησιά, ελλοχεύει ο κίνδυνος της πλήρους κατάρρευσης του ακτοπλοϊκού συστήματος ιδιαίτερα στις γραμμές που δεν είναι επιδοτούμενες. Είναι προφανές ότι η περιορισμένη κίνηση επιβατών έχει ήδη οδηγήσει σε σημαντικά προβλήματα ρευστότητας τις ακτοπλοϊκές εταιρείες σε όλες τις γραμμές. Αν συμβεί αυτό, τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν θα είναι πολλαπλά και με αρνητικές συνέπειες σε όλο ακτοπλοϊκό δίκτυο. Είναι πολύ πιθανό να υπάρξουν αποδρομολογήσεις πλοίων, μείωση της εξυπηρέτησης των νησιών και απώλεια θέσεων εργασίας για τους ναυτεργάτες.
Για το σκοπό αυτό προτείνεται:
1. Για την χρονική περίοδο που θα διαρκέσει η κρίση να γίνει ανασχεδιασμός των δρομολογίων με γνώμονα τη διασφάλιση της ασφαλούς εξυπηρέτησης των νησιών και την επάρκεια αγαθών σε αυτά.
2. Για την ίδια περίοδο να ισχύσει μια Συμφωνία για ειδικές δρομολογήσεις μεταξύ του Υπουργείου Ναυτιλίας και του ΣΕΕΝ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας) κατόπιν σύμφωνης γνώμης του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ). Η συμφωνία αυτή να αποκτήσει τυπική ισχύ Νόμου, μέσω ΠΝΠ, προκειμένου να διασφαλιστεί η παράλληλη λειτουργία της με τον Ν.2932/2001 ώστε να είναι δυνατή η χρηματοδότηση των γραμμών, όπου αυτό χρειαστεί.
3. Δεδομένου ότι η κατάσταση προσομοιάζει με την περίοδο μειωμένης κίνησης του χειμώνα, να προσαρμοστεί ο αριθμός των δρομολογίων και η συχνότητα τους σε αυτό το μοντέλο, με πιθανό ανασχεδιασμό δρομολογίων.
4. Στον παραπάνω σχεδιασμό πρέπει να υπάρξει ειδική μέριμνα για τη στήριξη των γραμμών Ελλάδας- Ιταλίας.
5. Προκειμένου να διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας των ναυτεργατών να προβλεφθεί η έκτακτη χρηματοδότηση των δρομολογίων από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) και τον αντίστοιχο κωδικό άγονων γραμμών. Αυτό να μη γίνει εις βάρος των ήδη υφιστάμενων άγονων γραμμών.
6. Να απαγορευθούν οι απολύσεις ναυτικών που ήδη είναι ναυτολογημένοι.
7. Να υπάρξει μέριμνα για την κάλυψη των μισθών των ναυτικών που δεν πρόκειται να ναυτολογηθούν στα πλοία που θα ξεκινούσαν δρομολόγια την περίοδο του Πάσχα και του θέρους (ταχύπλοα και επιπλέον δρομολογήσεις θέρους). Για την εφαρμογή του μέτρου αυτού να ληφθούν υπόψη τα αρχεία του ΓΕΝΕ της προηγούμενης δρομολογιακής περιόδου.
8. Να συνεχιστούν οι έκτακτοι έλεγχοι στα πλοία από τα μεικτά κλιμάκια ελέγχου (ΛΣ- ΕΛΑΚΤ και εκπρόσωποι Ναυτεργασίας). Είναι ο καλύτερος τρόπος να προστατευθεί η υγεία τόσο των ναυτεργατών όσο και των επιβατών. Επιπλέον μέσα από τα ευρήματα αυτά θα διαμορφώνεται εικόνα σε πραγματικό χρόνο για ενδεχόμενες παρεμβάσεις που πιθανόν να χρειαστούν.
Το ακτοπλοϊκό σύστημα της χώρας στηρίζεται στην καλή συνεργασία των φορέων της ναυτιλίας και των ναυτεργατών, αν σήμερα το αφήσουμε να καταρρεύσει, οι συνέπειες θα είναι ανυπολόγιστες για το μέλλον των νησιών μας και της ακτοπλοΐας. Πρέπει η κυβέρνηση να δράσει άμεσα.