«Kαίνε» ρευστό €61 δισ. και μετρούν απώλειες οι αεροπορικές λόγω κορωνοϊού – Στα €39 δισ. υπολογίζονται οι ζημιές για το β’ τρίμηνο – 45% μείον η επιβατική κίνηση στις αγορές της Μεσογείου
Τα στοιχεία προέρχονται από την Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), με βάση τη νέα ανάλυση, από την οποία προκύπτει ότι οι αερομεταφορείς μπορεί να χρειαστεί να «κάψουν» ταμειακά διαθέσιμα ύψους 61 δισ. δολάρια κατά τη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου του έτους, λόγω ακριβώς της κρίσης του κορωνοϊού. Εξ’ ού και είναι παραπάνω από απαραίτητη η στήριξη από τις κυβερνήσεις, σύμφωνα με τους επιτελείς της Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορών.
Επισημαίνεται εδώ ότι η ΙΑΤΑ δημοσίευσε προ ημερών την εκτίμηση ότι στο σενάριο που η κρίση στις αερομεταφορές διαρκέσει για περίοδο τριών μηνών η ζήτηση για φέτος θα πέσει σε ποσοστό 38%, ενώ οι απώλειες σε έσοδα από την μειωμένη επιβατική κίνηση διεθνώς θα φτάσει τα 252 δις. δολάρια. Στο ίδιο σενάριο, η πτώση στη ζήτηση για το δεύτερο τρίμηνο του 2020 εκτιμάται στο 71% ως προς την επιβατική κίνηση.
Σε αγορές όπως η Γαλλία το αντίστοιχο ποσοστό πτώσης της επιβατικής κίνησης για τη φετινή χρονιά είναι κατά 44% (65 εκατ. επιβάτες0, ενώ σε μεγάλες αγορές όπως αυτή της Γερμανίας το ίδιο νούμερο ανεβαίνει περισσότερο, φθάνοντας το 47% ή αλλιώς 84,4 εκατ. επιβάτες.
Ο αντίκτυπος, σύμφωνα με τη νέα ανάλυση της ΙΑΤΑ για το β’ τρίμηνο του 2020, όπου η συντριπτική πλειονότητα των αεροπορικών έχει καθηλωμένα τα αεροσκάφη της θα είναι τεράστιος, με τους παρακάτω παράγοντες να είναι καθοριστικοί:
-Τα μεταβλητά κόστη αναμένεται να μειωθούν- κατά 70% περίπου στο δεύτερο τρίμηνο- κυρίως σε συνάρτηση με τη μειωμένη δραστηριότητα. Η τιμή των καυσίμων έχει επίσης μειωθεί επηρεάζοντας και αυτή το ύψος των συνολικών δαπανών για τον κλάδο.
-Τα πάγια έξοδα αντιστοιχούν, κατά την ΙΑΤΑ, στο ήμισυ των δαπανών για μία αεροπορική εταιρεία και όπως εκτιμάται αυτά τα (ανελαστικά κατά κύριο λόγο) κόστη αναμένεται να μειωθούν κατά το 1/3, συμπεριλαμβανομένων και των δαπανών των πληρωμάτων. Οι αεροπορικές προχωρούν συνεχώς σε περικοπές, καταβάλλοντας, ωστόσο, προσπάθειες ώστε να διατηρήσουν το εργατικό τους δυναμικό και να βρίσκονται σε ετοιμότητα όταν ομαλοποιηθεί η κατάσταση.
Στο πλαίσιο αυτό η ΙΑΤΑ θεωρεί σημαντικές και τις πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί σε διάφορες χώρες (π.χ. στην Ολλανδία), ώστε να χαλαρώσουν το νομοθετικό πλαίσιο και να λαμβάνουν οι ταξιδιώτες vouchers για μελλοντικά ταξίδια αντί για επιστροφές χρημάτων, δίνοντας «ανάσα» στις ανάγκες των αεροπορικών για ρευστό.