Στην ανάπτυξη συνεργειών, ενόψει της επερχόμενης τουριστικής σεζόν, στρέφονται οι Έλληνες ξενοδόχοι, προκειμένου να μετριάσουν τις απώλειες που έχουν ήδη καταγράψει εξαιτίας του ντόμινο ακυρώσεων που προκάλεσε η διάδοση του κορωνοϊού σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, δεδομένου ότι η έναρξη της φετινής τουριστικής περιόδου τοποθετείται χρονικά την 1η Ιουλίου, γεγονός που σημαίνει ότι ένα κομμάτι της σεζόν θεωρείται εκ των προτέρων χαμένο, αρκετοί είναι οι ξενοδόχοι οι οποίοι δεν είναι διατεθειμένοι να λειτουργήσουν τις μονάδες τους χωρίς να έχουν εξασφαλίσει υψηλές πληρότητες, ρισκάροντας, την ίδια στιγμή, να διευρύνουν τις ζημιές που ήδη μετρούν.
Η ισχύς εν τη ενώσει
Στο πλαίσιο αυτό, ιδιοκτήτες μεγάλων ξενοδοχειακών αλυσίδων αλλάζουν στρατηγική πλεύσης για το φετινό καλοκαίρι και επιλέγουν να λειτουργήσουν κάποιες από τις μονάδες τους, συνασπίζοντας ταυτόχρονα τις δυνάμεις τους με άλλα ξενοδοχεία τα οποία βρίσκονται σε μικρή απόσταση από τα δικά τους. «Οι ιδιοκτήτες μεγάλων ξενοδοχειακών αλυσίδων που διαθέτουν στο χαρτοφυλάκιό τους μονάδες με διαφορετικά χαρακτηριστικά, ενδεχομένως να επιλέξουν να μην ανοίξουν το σύνολο των μονάδων τους, εάν θεωρούν ότι η πληρότητα θα κυμανθεί πέριξ του 50%-60%, και να προχωρήσουν σε συνέργειες με ιδιοκτήτες παρακείμενων ξενοδοχείων ώστε να μην αναγκαστούν να ακυρώσουν κρατήσεις εξαιτίας υπερπροσφοράς ζήτησης», επισημαίνει ο Κυριάκος Κώτσογλου, Εντεταλμένος Σύμβουλος Τουρισμού και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης e-Gov της Περιφέρειας Κρήτης. «Με τον τρόπο αυτό, οι ξενοδόχοι αφενός εξασφαλίζουν υψηλή πληρότητα στις μονάδες που τελικά θα λειτουργήσουν και αφετέρου θα επιτύχουν οικονομίες κλίμακας και θα περιορίσουν το λειτουργικό κόστος σε μία προσπάθεια να απομειώσουν τις απώλειες του φετινού καλοκαιριού», συμπληρώνει.
Πιέσεις από τους tour operators
Στην κατεύθυνση των συνεργειών ωθεί τους ξενοδόχους, την ίδια στιγμή, η τιμολογιακή πολιτική που ακολουθούν οι μεγάλοι tour operators, οι οποίοι, έχοντας ισχυρή διαπραγματευτική ισχύ, ασκούν πιέσεις στους επιχειρηματίες, μετατρέποντας τα συμβόλαια guarantee σε allotment, χωρίς να εξασφαλίζουν επί της ουσίας υψηλές πληρότητες, ενώ την ίδια στιγμή τους ζητούν να επιστρέψουν τις προκαταβολές που τους είχαν πιστωθεί πριν από την εμφάνιση της πανδημίας. Στο πλαίσιο αυτό, και προκειμένου να λειτουργήσουν τα ξενοδοχεία τους το φετινό καλοκαίρι, έτσι ώστε να μη βγουν από τον τουριστικό χάρτη των ισχυρών ταξιδιωτικών πρακτόρων, αρκετοί είναι οι επιχειρηματίες που αποφασίζουν να συνεργαστούν με άλλους.
«Αρκετοί ξενοδόχοι που διαθέτουν αλυσίδες έχουν ήδη αποφασίσει να ανοίξουν τα μισά ξενοδοχεία τους και να μεταφέρουν τους επισκέπτες τους σε μία-δύο μονάδες τους, κρατώντας τα υπόλοιπα κλειστά, προκειμένου να αποφύγουν το υψηλό κόστος λειτουργίας. Έτσι η μόνη λύση είναι οι συνεργασίες με άλλα μικρότερα ενδεχομένως ξενοδοχεία, τα οποία, ωστόσο, θα πληρούν αντίστοιχες προδιαγραφές», εξηγεί ιδιοκτήτης μεγάλου ταξιδιωτικού πρακτορείου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο όμιλος Μουζενίδη, o οποίος διαθέτει ξενοδοχεία σε όλη την Ελλάδα, φέτος δεν θα λειτουργήσει τη μονάδα του στον Κάλαμο, ενημερώνοντας τους τουρίστες που ενδιαφέρονται να κλείσουν τις διακοπές τους ότι θα μεταφερθούν στο αντίστοιχο ξενοδοχείο του ομίλου στην Εύβοια. Την ίδια στρατηγική αναμένεται να ακολουθήσει, κατά τις πληροφορίες, και ο ξενοδοχειακός όμιλος CHC Hotels, ο οποίος έχει στο χαρτοφυλάκιό του μονάδες στην Κρήτη, στην Πελοπόννησο, στο Καρπενήσι και στην Πάρο.
Περιορισμός απωλειών
«Είναι μία ευκαιρία για τους επιχειρηματίες να λειτουργήσουν ισόρροπα και να εκτονώσουν ενδεχόμενα overbookings, γιατί ευελπιστούμε ότι τον Ιούλιο ο τουρισμός, με δεδομένη την υγειονομική κανονικότητα, θα έχει τη δυνατότητα να κάνει ένα μεγάλο rebound», τονίζει ο Κ. Κώτσογλου.
Από την πλευρά της η Κωνσταντίνα Σβύνου, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κω και πρόεδρος του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, υπογραμμίζει: «Είναι δεδομένο ότι φέτος οι μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες θα συμπτυχθούν. Αυτή την περίοδο όλοι οι επιχειρηματίες καλούνται να ζυγίσουν αν τους συμφέρει να ανοίξουν ή όχι τα καταλύματά τους το καλοκαίρι, με δεδομένο ότι η σεζόν θα αρχίσει δειλά-δειλά τον Ιούλιο. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή κανένας δεν μπορεί να κάνει ακριβή κοστολόγηση. Πάντως καλό θα ήταν να αναπτυχθούν συνέργειες».
Μαχητή η επιμήκυνση περιόδου
Την ίδια στιγμή, παράγοντες της αγοράς αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να παραταθεί η τουριστική σεζόν μέχρι τον Νοέμβριο, υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει κοπάσει η υγειονομική κρίση. «Ενδέχεται ο Νοέμβριος να λειτουργήσει σαν Οκτώβριος και να υπάρξει επιμήκυνση της σεζόν, ωστόσο, αυτό θα φανεί αργότερα», λέει η Κ. Σβύνου.
Μάλιστα, το γεγονός ότι η Ελλάδα επέδειξε καλά αντανακλαστικά και κατάφερε να λάβει εγκαίρως όλα τα απαραίτητα υγειονομικά μέτρα προστασίας, την τοποθετεί στην κορυφή των ασφαλών τουριστικών προορισμών της Μεσογείου, με εκπροσώπους ομίλων που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας να επισημαίνουν ότι η Ελλάδα θα μονοπωλήσει φέτος το καλοκαίρι τις προτιμήσεις των τουριστών που θέλουν να περάσουν τις διακοπές τους σε κάποιον δημοφιλή προορισμό της Μεσογείου.
«Επεξεργαζόμαστε το πλάνο της επόμενης ημέρας. Είμαστε πανέτοιμοι και θα περάσουμε στην αντεπίθεση με όλες μας τις δυνάμεις έτσι ώστε να κατακτήσουμε το μερίδιο της αγοράς που μας ανήκει. Στόχος μας είναι να αξιοποιήσουμε την ευκαιρία που μας δίνεται και να βρεθούμε στην κορυφή των δημοφιλέστερων προορισμών της Ευρώπης», επισημαίνει ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκος.