Γράφει ο
Νεκτάριος Καλογήρου
«Οι κρατήσεις που είχαν γίνει, πριν τον Covid19, για Ιούλιο και Αύγουστο παραμένουν ενεργές στο σύστημα της TUI». Τη δήλωση αυτή έκανε προς τη «δημοκρατική» ο υπεύθυνος Επικοινωνίας της TUI Νότιας Ευρώπης κ. Ευάγγελος Γεωργίου.
«Δεν πιστεύουμε ότι η σεζόν είναι τελείως χαμένη. Οι κρατήσεις είναι ενεργές και εργαζόμαστε μαζί με τους ξενοδόχους για την περαιτέρω τόνωση της ζήτησης». Ψύχραιμος ο εκπρόσωπος του τουριστικού γίγαντα θεωρεί πως είναι σημαντικό το ό,τι οι μέρες κυλούν παράλληλα με τη λήψη αποφάσεων και αναζήτηση λύσεων.
«Είναι γεγονός ότι υπάρχει έντονη κίνηση στο site του οργανισμού μας και η Ελλάδα είναι από τις περιοχές που βρίσκονται ψηλά στη διερεύνηση από τους δυνητικούς ταξιδιώτες. Ωστόσο προς το παρόν επικρατεί δισταγμός για κρατήσεις. Εμείς δουλεύουμε για τον προσδιορισμό των υγειονομικών πρωτοκόλλων, γεγονός που θα επιτρέψει στην τουριστική βιομηχανία να ξεκινήσει να λειτουργεί», είπε στη ‘δ’ ο κ. Ευάγγελος Γεωργίου.
«Ηταν καλό που η διεθνής κοινότητα δεν επέδειξε επιπολαιότητα στη διαχείριση του κορωνοϊου και αυτό έχει διαμορφώσει κλίμα εμπιστοσύνης στο κοινό. Πάνω σ’ αυτό το κλίμα τώρα δομούμε την επανεκκίνηση του τουρισμού. Αλλωστε, τα κανάλια πώλησης τουριστικών πακέτων παραμένουν ανοικτά για φέτος και για του χρόνου».
Εξάλλου, χθες αργά το απόγευμα ο τουριστικός κολοσσός ανακοίνωσε πως «η TUI επικεντρώνεται στην από κοινού προσπάθεια με τους συνεργάτες της στους ταξιδιωτικούς προορισμούς έτσι ώστε να διασφαλίσει την ομαλή επανεκκίνηση των δραστηριοτήτων της μετά τη χαλάρωση των μέτρων και των ταξιδιωτικών περιορισμών που ορίστηκαν λόγω του Covid 19 και επηρέασαν τόσο τις αγορές όσο και τους προορισμούς. Οι διακοπές μας συνεχίζουν να πωλούνται για το καλοκαίρι του 2020 και το χειμώνα 2020/21 σε όλες τις χώρες προέλευσης του Ομίλου.
Το καλοκαίρι του 2021 είναι ήδη προς πώληση στις περισσότερες από τις αγορές μας, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία. Είμαστε σε συνεχή επαφή με τους συνεργάτες μας στους ταξιδιωτικούς προορισμούς και σχεδιάζουμε δράσεις για την αύξηση της ζήτησης και την τόνωση των πωλήσεων σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές. Με την επανεκκίνηση των επιχειρηματικών μας δραστηριοτήτων, θα είμαστε σε θέση να προσφέρουμε και πάλι το καλύτερο διαθέσιμο προϊόν για τους πελάτες μας».
Μαγιά οι προκρατήσεις
για ένα «ζυμάρι» που είτε θα φουσκώσει,
είτε θα ξινίσει και κάποιος θα πρέπει να το φάει
Οι πωλήσεις ταξιδιωτικών πακέτων για το 2020 είχαν ξεκινήσει από πολύ νωρίς. Η σεζόν και ειδικά η Ρόδος προπωλούσαν με ρυθμό που ξεπερνούσε, σε ορισμένες αγορές, το 20% σε σύγκριση με τις προκρατήσεις που γινόντουσαν για τη σεζόν του 2019.
Ο ρυθμός αυτός διατηρήθηκε αμείωτος μέχρι σχεδόν το τέλος του περασμένου Φλεβάρη και οδήγησε σε διασφάλιση πληρότητας των ξενοδοχείων για τον προσεχή Αύγουστο σε ποσοστό από 40% έως 60%. Όλα τότε έδειχναν πως η φετινή σεζόν θα έφτανε σε επίπεδο stop sales για αρκετούς ξενοδόχους.
Ο κορωνοϊός ανέκοψε τα πάντα. Οι προκρατήσεις που είχαν γίνει μέχρι το τέλος του Φλεβάρη για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο παραμένουν στο Σύστημα, όχι μόνο της TUI, αλλά και του Der Touristik, του All Tours και των λοιπών μεγάλων tour operators. Η «μαγιά» των προκρατήσεων προστατεύεται ως κόρη οφθαλμού, αφενός διότι με αυτή θα γίνει η επανεκκίνηση της τουριστικής μηχανής και αφετέρου εάν αρχίσουν οι μαζικές ακυρώσεις, τότε άπαντες θα «γονατίσουν».
Δεν θα’ ναι μόνο οι ταξιδιώτες που θα ζητούν τα λεφτά τους πίσω, μα και οι τουριστικοί πράκτορες που ‘χουν δώσει δεκάδες εκατομμύρια ως προκαταβολές προς τους ξενοδόχους. Κι αν στην πρώτη περίπτωση το πρόβλημα λυθεί με κάποιο voucher, στη δεύτερη περίπτωση δεν βρεθεί πράκτορας που θα δεχθεί voucher από ξενοδόχο για την κάλυψη της εισπραχθείσας προκαταβολής.
«Δεν υπάρχει περίπτωση εγώ να οδηγηθώ σε τραπεζικό δανεισμό για να διευκολυνθεί ο ξενοδόχος που αρνείται ή έστω αδυνατεί να επιστρέψει την προκαταβολή», δήλωσε προς τη «δ» υπεύθυνος πρακτορείου εισερχόμενου τουρισμού.
Σημειώνεται πως όσο καθυστερεί η υιοθέτηση των μέτρων, τόσο πιο κοντά έρχεται η στιγμή έναρξης της ακύρωσης των προκρατήσεων Ιουλίου και Αυγούστου. Το θέμα αυτό ήταν κι ένα από τα φλέγοντα που ετέθησαν ως αντικείμενο συζήτησης στην πρώτη τηλεδιάσκεψη που έγινε προχθές το απόγευμα μεταξύ της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου και των πρακτόρων εισερχομένου τουρισμού. Η τηλεδιάσκεψη ολοκληρώθηκε με τον ορισμό εκπροσώπων από κάθε κλάδο που θα συζητήσουν τα θέματα ένα προς ένα σε νέα τηλεδιάσκεψη που θα γίνει μεθαύριο Σάββατο.
Τα υψηλά κέρδη
των πρωτοκόλλων
health & safety και
η ανάγκη να υιοθετηθεί ο όρος «απαλλαγή ευθύνης»
Ποιες θα είναι οι εταιρείες που θα αναλάβουν την πιστοποίηση ‘health and safety’ στα ξενοδοχεία και τις λοιπές επιχειρήσεις; Τι είδους πρωτόκολλα σχεδιάζουν; Πόσο αποτελεσματικά θα είναι και πόσο οι πρόσθετες κατασκευές που θ’ απαιτηθούν θα μπορούν να αντιμετωπίσουν την ατομική «ανευθυνότητα» του επισκέπτη που κάποιο βράδυ, σε κατάσταση μέθης, θα τρίβεται δεξιά κι αριστερά; Αυτές οι κατασκευές, π.χ. plexiglass στις receptions είναι η οριστική λύση ή μήπως μετά από ένα χρόνο όλη αυτή η υποδομή θα είναι παρωχημένη (και άσχημη) και θα πρέπει να ξεκινήσει η εγκατάσταση πιο σύγχρονου εξοπλισμού, με νέο κύκλο δαπανών, ρίχνοντας έτσι στον κάλαθο των αχρήστων ό,τι θα έχει κατασκευαστεί και πληρωθεί μέχρι τότε;
Γενικά τα λεφτά που θα απαιτηθούν για τα πρωτόκολλα είναι πολλά. Αφορούν τόσο στην εφαρμογή των μέτρων που θ’ αποφασιστούν, όσο και στην πιστοποίησή τους. Αν τα μέτρα θα είναι δύσκολα, οι ξενοδόχοι δεν θα τα εφαρμόσουν.
Αν απαιτούν την αυξημένη χρήση χημικών καθαριστικών, οι περιβαλλοντικοί οργανισμοί δεν θα τα πιστοποιήσουν. Αν τα πρωτόκολλα είναι μόνο τοπικά ή έστω εθνικά, θα πρέπει ένας άλλος φορέας πιστοποίησης να ελέγξει και να επιβεβαιώσει ότι έρχονται σε αντιστοιχία με τα διεθνή στάνταρς. Σημειώνεται πως όλα αυτά θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί (σχεδιασμός και εφαρμογή) πριν το τέλος του επόμενου μήνα.
Η δαπάνη υλοποίησης και πιστοποίησης θα είναι μεγάλη για όλους και πολλαπλασιαζόμενη επί τον αριθμό των τουριστικών επιχειρήσεων φτάνει σε αστρονομικά ποσά (που μάλιστα δεν είναι άπαξ). Αυτός είναι ο λόγος που έχει ξεσπάσει μια τεράστια μάχη συμφερόντων, που δεν αγγίζει μόνο τις εταιρείες πιστοποίησης, αλλά και αυτές καθ’ αυτές τις εταιρείες παραγωγής – εμπορίας των υλικών που θα χρησιμοποιηθούν στα μέτρα.
Σημειώνεται πως όλα αυτά θα ήταν σε μεγάλο βαθμό περιττά αν είχε υιοθετηθεί η «απαλλαγή ευθύνης». Αν, δηλαδή, ο κάθε ένας που ξεκινά από το σπίτι του για να πάει διακοπές στο εξωτερικό γνωρίζοντας πως βρίσκεται σε εξέλιξη πανδημία, συμφωνήσει και προσυπογράψει ότι εάν κολλήσει τον ιό, δεν θα αναζητήσει ευθύνη από την αεροπορική εταιρεία, το ξενοδοχείο, τον πράκτορα ή όποιον άλλο εμπλεκόμενο.
Ολοι βάζουν πλάτη
για τον τουρισμό, πλην ενός
Το σύνολο των επιχειρηματιών της βιομηχανίας του τουρισμού έχουν αποφασίσει ότι θα λειτουργήσουν χωρίς κέρδος ή ακόμα και με κάποια χασούρα. Η απόφαση αυτή προέκυψε ως αναγκαιότητα, προκειμένου να διασφαλιστεί η σεζόν του 2021. Με την προοπτική της επόμενης χρονιάς, οι αεροπορικές εταιρείες δέχονται να πετάξουν με πληρότητες γύρω από το 60%, το ίδιο και οι εταιρείες transit που θα κάνουν τις μεταφορές από το αεροδρόμιο.
Στην ίδια οδό και οι ξενοδόχοι, οι επιχειρήσεις συγκοινωνίας, οι οδηγοί ταξί, οι καταστηματάρχες και οι εστιάτορες. Θα πληρώσουν ακόμα και οι επιχειρήσεις θαλάσσιου τουρισμού για τον οποίο μέχρι τώρα δεν έχει ακουστεί λέξη. Ούτε για τα μικρονήσια έχει γίνει κουβέντα, παρότι οι κοινωνίες τους έχουν αποδεχθεί πως φέτος θα δοκιμαστούν έντονα. Ηδη δοκιμάζονται.
Ολοι βάζουν πλάτη, πλην των τραπεζών που καλούνται μεν να υποστηρίξουν με ευνοϊκά, χρηματοδοτικά εργαλεία, αλλά από την άλλη θέτουν τόσους περιορισμούς και προϋποθέσεις που θα τα κάνουν απρόσιτα για σχεδόν το σύνολο των επιχειρήσεων. Είναι τουλάχιστον εκβιαστική η απαίτηση μια επιχείρηση να είναι «ενήμερη» μέσα στην κρίση ή να οδηγηθεί σε κεφαλαιοποίηση των απλήρωτων δόσεων (μαζί με τους τόκους) προκειμένου να έχει πρόσβαση στη χρηματοδότηση.
Τα μέτρα και τα πρωτόκολλα, οι υπαναχωρήσεις και οι πιέσεις που θα γίνουν αισθητά στο τρέχον δίμηνο Μαϊου – Ιουνίου, θα αφήσουν πίσω τους μια ξεκάθαρη εικόνα για το παράστημα που έχει ο κάθε κλάδος, από τον ομπρελά μέχρι τον ξενοδόχο, από τον ταξιτζή μέχρι τον αερομεταφορέα, από τον τραπεζίτη μέχρι τον πολιτικό.