Από τον τοπικό σύλλογο εργαζομένων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας εκδόθηκε η ακόλουθη ανοικτή επιστολή, απευθυνόμενη προς τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου:
ΘΕΜΑ: Ιδιωτικοποίηση Διεθνούς Αερολιμένα Ρόδου Υπό Προϋποθέσεις
Τον τελευταίο καιρό ακούγονται θέσεις από επίσημα και ανεπίσημα χείλη περί της πώλησης του αεροδρομίου της Ρόδου με διάφορους όρους και προϋποθέσεις. Σε αυτές τις φωνές εντάσσεται και η δική σας που έγινε γνωστή στα Ροδιακά μέσα την περασμένη εβδομάδα. Βέβαια αυτοί οι περιβόητοι όροι δεν έχουν γίνει με σαφήνεια γνωστοί στο Ροδιακό λαό αλλά πολύ περισσότερο φαίνεται να μην έχει σχηματιστεί ένας δυναμικός τρόπος προκειμένου να πειστούν οι διαχειριστές (δικομματική κυβέρνηση – ΤΑΙΠΕΔ) ώστε να αποδεχτούν προϋποθέσεις από τη Δωδεκανησιακή Κοινωνία.
Εντύπωση προκαλεί η χλιαρότης με την οποία εκπρόσωποι συλλογικών φορέων έως τώρα αντιμετώπισαν τις πληροφορίες που ειδήμονες και εργαζόμενοι δίνουν στην κοινή γνώμη για το τι προμηνύεται από πλευράς επιβατικής κίνησης σε περιοχές με μοναδική αεροπορική πύλη παραχωρημένη σε ξένα χέρια. Σαν να μην υπάρχει ουσιαστική ανησυχία παρά μόνο σε ελάχιστους μέχρι πρότινος τοπικούς άρχοντες. Ακούστηκαν βέβαια τελευταίως διάφορα περί δημιουργίας νέου Αεροδρομίου αλλά και εδώ είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ότι δεν τέθηκε ούτε επιχειρηματολογικό υπόβαθρο.
Ακόμη χειρότερο: τα οικονομικά στοιχεία σε επίπεδο επιβατικής κίνησης, δεν δημιουργούν τέτοιες απαιτήσεις. Πολύ περισσότερο αν υπάρξει μείωση της επιβατικής κίνησης από την βεβαιότατη αύξηση των τελών χρήσης που θα προκύψει από την πώληση του αεροδρομίου, η ενδεχόμενη ίδρυση νέου μετατίθεται ,στην καλύτερη περίπτωση, για μετά από 25 χρόνια λόγω αριθμού επιβατών . Από την άλλη πλευρά το ΤΑΙΠΕΔ και οι συνεργάτες του είναι βέβαιο ότι δεν πιέζονται εύκολα έως καθόλου.
Παράδειγμα αυτού αποτελεί η στάση του ΤΑΙΠΕΔ στο θέμα της πώλησης του Ελληνικού: οι όροι άλλαζαν συνέχεια έως ότου απεσύρθησαν όλοι εκτός ενός με αποτέλεσμα να υπάρξει μία και μόνο προσφορά. Εδώ βέβαια τονίζουμε ότι δεν μιλούμε για την παραχώρηση ενός πάρκου ή μιας παραθαλάσσιας περιοχής αλλά για τον έλεγχο της κυριότερης πύλης εισόδου τουρισμού στο νησί μας, από τον οποίο εξαρτάται, όπως όλοι καλά γνωρίζουμε, η δωδεκανησιακή οικονομία.
Οι ευθύνες είναι τεράστιες. Εμείς οι εργαζόμενοι γνωρίζοντας άριστα τι συμβαίνει, προτείνουμε να μην εισαχθεί το αεροδρόμιο της Ρόδου σε διαδικασίες και περιπέτειες που θα εμπλέξουν τον αερολιμένα μεταξύ πολλών «υπευθύνων» και κυρίως υπό την εποπτεία του ΤΑΙΠΕΔ και των ξένων.
Είναι προφανές ότι ένας τόσο σημαντικός κόμβος δεν θα αφήσει ασυγκίνητα πολλά συμφέροντα ενώ από τη στιγμή που ο έλεγχος της διαδικασίας πέρασε στο ΤΑΙΠΕΔ, κάθε συζήτηση ή διαπραγμάτευση με αυτό φαντάζει ως ανέκδοτο. Μη νομίζετε ότι θα ληφθούν σοβαρά υπο΄ όψην προτάσεις και όροι που κατατίθενται με χλιαρό τρόπο, πόσω μάλλον όταν δεχόμαστε εκ των προτέρων την άποψη ότι η ελληνική πολιτεία είναι ανίκανη να συντηρήσει τόσο σημαντικές για τον Τόπο μας υποδομές.
Ξαφνικά ανακαλύπτει κανείς ότι πολλοί έχουν προσχωρήσει στο Φριντμανικό δόγμα της κορποροκρατίας, δηλαδή χαρίζουμε υποδομές που ο λαός έχτισε με το υστέρημα του, που το ελληνικό κράτος συντήρησε και συντηρεί, ενώ κερδίζει κιόλας; Τα λειτουργικά προβλήματα και η ελλιπής συντήρηση δεν οφείλονται στις πλημμελείς προσπάθειες των εργαζομένων ούτε στην έλλειψη κερδοφορίας ούτε στην αδιαφορία της Τοπικής κοινωνίας αλλά σε εσκεμμένη, από πλευράς κάποιων διαχειριστών, εντός της ελληνικής πολιτικής διοίκησης.
Είναι τυχαίο πως αυτοί οι διαχειριστές, οι οποίοι αρνούνται ακόμα και τα παντελώς αναγκαία για τη συντήρηση του αεροδρομίου, είναι και θιασώτες της θεωρίας των παραχωρήσεων; Είναι τυχαίο ότι τα τελευταία χρόνια το αεροδρόμιο λειτουργεί με το μισό από το προβλεπόμενο προσωπικό (αποχωρήσεις, συνταξιοδοτήσεις, εφεδρεία);
Πρέπει να γνωρίζετε πως η πολιτική που ακολουθείτε στο θέμα της χρηματοδότησης, είναι εντελώς απαξιωτική ως προς την καλή και εύρυθμη λειτουργία του αερολιμένα. Σε πρόσφατο έγγραφο που προέρχεται από τη διεύθυνση αερολιμένων και αποτελεί απάντηση σε αίτημα προμήθειας αναγκαίων υλικών του αερολιμένα Ρόδου, τονίζεται ως βασική αρχή αιτιολόγησης της άρνησης πιστώσεων η δεινή οικονομική κατάσταση της χώρας. Η δεινή οικονομική κατάσταση είναι μια φράση που αποτελεί μαστίχα για οποιαδήποτε παράλογη, καταστροφική ίσως απόφαση της πολιτείας.
Δεν νομίζουμε ότι και εσείς είστε θιασώτης μιας τέτοιας λογικής. Γνωρίζουμε άριστα ότι αν διατεθεί ένα μέρος των καθαρών κερδών -που τώρα απορροφά ο προϋπολογισμός- για τον εκσυγχρονισμό του αεροδρομίου θα έχουμε ένα πρότυπο περιφερειακό αεροδρόμιο με πλήρη ανταπόκριση στο ρόλο του, ενώ μεγάλα κέρδη θα μένουν στην ελληνική πολιτεία και όχι σε ιδιώτες που ενδεχομένως θα το παρουσιάζουν και «ζημιογόνο».
Μπορείτε να κάνετε διάφορες προτάσεις σχετικά με το πως η ελληνική πολιτεία θα διευθετήσει αυτόν τον εκσυγχρονισμό του αεροδρομίου αλλά και με ποιες διαδικασίες θα έχουν λόγο και οι τοπικές κοινωνίες μέσω φορέων και συλλογικοτήτων. Μπορείτε να προτείνεται τρόπους για τον εποπτικό ρόλο ανεξαρτήτων εμπειρογνωμόνων στην όλη διαδικασία αλλά και για τον έλεγχο αυτών.
Όμως το να θέλετε να εκχωρήσετε το σημαντικότερο ίσως στήριγμα της οικονομίας μας σε ανεξέλεγκτα χέρια κάτω από ισχυρούς διεθνείς παράγοντες, να είστε σίγουρος ότι δεν θα οφελήσει. Αλλιώς είναι να συνομιλείς με δημόσιους λειτουργούς οι οποίοι είναι ταγμένοι να προασπίζονται τα εθνικά συμφέροντα ενώ λογοδοτούν στην ελληνική πολιτεία καί στην τοπική κοινωνία στην οποία ζούνε, και αλλιώς να συνομιλείς με πολυεθνικούς κολοσσούς, που είναι σχεδόν αδύνατο να ελεγχθούν ενώ τα πολυσχιδή συμφέροντα αυτών μπορεί να οδηγήσουν σε αποφάσεις που δύσκολα θα ερμηνευτούν.
Για παράδειγμα μια εταιρεία που θα ελέγχει το αεροδρόμιο της Ρόδου καθώς και αεροδρόμια σε γειτονικές χώρες, μπορεί να οδηγηθεί σε πολιτική που ευνοεί διαφορετικές κάθε φορά πλευρές ή στην πασίγνωστη πρακτική του «καρτέλ».
κ Πρόεδρε
Με βάση τα ως άνω αλλά και όσα έχουν ως τώρα δημοσιευτεί για το ζήτημα αυτό λαμβάνοντας επίσης υπ’όψιν τη στάση τοπικών φορέων περιοχών παρόμοιων με τη Ρόδο –Ηρακλείου, Χανιών, Σαντορίνης- σας καλούμε να επανεξετάσετε το ζήτημα και να αναθεωρήσετε την άποψη σας, ενόψει και της σημερινής συνάντησης των φορέων στον Δήμο Ρόδου.
Απορίες βέβαια γεννώνται από το γεγονός ότι σε αυτή τη συνάντηση ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ του Αεροδρομίου ΔΕΝ ΠΡΟΣΚΛΗΘΗΚΑΜΕ επίσημα από τον απερχόμενο δήμαρχο κ Στάθη Κουσουρνά. Οι πάντες γνωρίζουν ότι εμείς θέσαμε πρώτοι το ζήτημα αυτό. Επίσης υπήρξαμε οι πρώτοι που καλέσαμε όλους τους φορείς να λάβουν θέση, επισημαίνοντας και το τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ελλάδα ενώ προσκαλέσαμε την τοπική κοινωνία να αγωνιστεί μαζί μας.
Ελπίζουμε ότι μέρος των αποριών μας θα απαντηθεί κατά την σημερινή συνάντηση στην οποία δηλώνουμε ΠΑΡΟΝΤΕΣ. Ελπίζουμε ότι εφεξής θα υπάρξει πεδίο αγαστής συνεργασίας μεταξύ όλων μας για το καλό της πατρίδας και του Τόπου μας.
Εκ του Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος
Φώτης Λουλουδάκης
Ο Γεν. Γραμματέας
Κων/νος Γραμμάτικας