Δυσοίωνες οι προβλέψεις για τον incoming τουρισμό στην Ελλάδα, που φέτος στηρίζεται στην κίνηση της εγχώριας τουριστικής αγοράς. Ο άχαρος ρόλος των ταξιδιωτικών πρακτορείων και το… αλάτι στην πληγή με τον αποκλεισμό τους από τα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού.
Με το άνοιγμα του τουρισμού αναδύθηκε απλά η πραγματικότητα και επιβεβαιώθηκαν οι δυσοίωνες προβλέψεις, που πλέον, έστω και προσεγγιστικά, μπορούν να αποδοθούν με αριθμούς, απεικονίζοντας την χαμηλή επισκεψιμότητα και εισροή τουριστών από το εξωτερικό. Η γλώσσα των αριθμών τσακίζει… κόκαλα και προδικάζει τους σοβαρούς κραδασμούς που αναμένεται να υποστεί το τρέχον καλοκαίρι ο incoming τουρισμός της χώρας, που είναι και η ραχοκοκαλιά της τουριστικής αγοράς.
Το News247 επικοινώνησε με τα ταξιδιωτικά πρακτορεία “Manessis Travel” και “Signature travel”, καθώς και με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Συνδέσμων Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Ελλάδας. Ο παρονομαστής είναι κοινός και με ελάχιστες αποκλίσεις ανάλογα με τη δυναμική και την αυτονομία του κάθε γραφείου, το πρόσημο από το σκανάρισμα της τουριστικής κίνησης και της εκτίμησης για το φετινό καλοκαίρι έρχεται για να διαψεύσει και να (αντι)παραθέσει τα πραγματικά νούμερα στην αισιόδοξη συλλογιστική που συνέδεε τη δυνητική πορεία της τουριστικής περιόδου με την επιδημική πορεία της χώρας.
Ποσοστά που δεν φτάνουν πέρα από το 25% των περσινών αφίξεων σε ό,τι αφορά τον εσωτερικό τουρισμό, πακτωλός ακυρώσεων, την ώρα που η αγορά βασίζεται στον inbound (εσωτερικό) τουρισμό, ενώ στο τραπέζι των συζητήσεων και των προβλέψεων, ούτε λόγος, ούτε… χώρος για το “outgoing” κομμάτι, τα ταξίδια δηλαδή των Ελλήνων προς τις χώρες του εξωτερικού.
Όλα αυτά, την ώρα που τα ταξιδιωτικά γραφεία μοχθούν για να σώσουν τη δική τους σεζόν, βασιζόμενα στις “last minute” κρατήσεις, την ώρα όπου η πίτα των προγραμμάτων Κοινωνικού Τουρισμού και Τουρισμού για όλους δεν είχε (για την ώρα) περίσσευμα για τον δικό τους ρόλο, ρίχνοντας αλάτι στην ανοιχτή πληγή που θα μπορούσε, έστω και τοπικά, να επουλωθεί.
“Από όσους είχαν κάνει κρατήσεις, το 60-65% των ταξιδιωτών έχει αναβάλλει τα ταξίδια του για την επόμενη χρονιά. Το 15% έχει ακυρώσει ολοκληρωτικά τα ταξίδια του και υπάρχει και ένα 20% που λέει “θα ταξιδέψω όταν θα ανοίξουν τα αεροδρόμια γιατί θέλω να πάω διακοπές, άνθρωποι δηλαδή που έχουν κάποιο πολύτιμο χρόνο να διαθέσουν για να ταξιδέψουν”, δηλώνει στο News247 ο Λύσανδρος Τσιλίδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνδέσμων Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Ελλάδας και προσθέτει:
“Πιστεύουμε ότι με πολλές προσπάθειες ίσως πετύχουμε να πλησιάσουμε το 15-20% των περσινών αφίξεων. Όσοι νομίζουν ότι θα έχουμε δουλειά τον Ιούλιο και τον Αύγουστο είναι γελασμένοι. Με 45 ή 60 μέρες δουλειά, ακόμη και να γεμίσεις έχεις χάσει τα άλλα 3/5 της παραγωγής σου που δεν έρχονται. Δεν υπάρχει περίπτωση να πλησιάσουμε μεγαλύτερα μεγέθη γιατί η πλειοψηφία των ξενοδοχείων είναι κλειστά και έχουμε μεγάλο κενό αεροπορικών διασυνδέσεων με μειωμένες πτήσεις. Αυτά τα στοιχεία φυσικά δεν τα λέμε με ακρίβεια. Θα πρέπει να να περάσουν τουλάχιστον δυο εβδομάδες. Για παράδειγμα, ένα αεροπλάνο που θα φτάσει σε έναν προορισμό δεν ξέρουμε πόσο κόσμο έχει. Είναι διάστημα όπου επιστρέφουν φοιτητές, επιστρέφουν Έλληνες στην πατρίδα τους. Άρα δεν πρέπει να πανηγυρίζουμε επειδή βλέπουμε μερικά αεροπλάνα”.
Επιτυχία αν φτάσουμε στο 20-25% του φυσιολογικού
Το “Manessis Travel” ανήκει στο “κλειστό” κλαμπ των μεγαλύτερων ταξιδιωτικών γραφείων της χώρας, απασχολώντας και τα τρία σκέλη της τουριστικής αγοράς, εντός κι εκτός συνόρων. Ο Άγγελος Λάμπρου, CEO της εταιρείας, παραθέτει μέσω του News247 την ως τώρα -ποσοστιαία- αποτίμηση της τουριστικής κίνησης στη χώρα, η οποία προϊδεάζει για ένα καλοκαίρι στο οποίο, ο τουρισμός, θα δοκιμαστεί περισσότερο από κάθε άλλη περίοδο κρίσης: “Ο τουρισμός έχει μάθει στις κρίσεις. Πόλεμοι, τρομοκρατικές επιθέσεις, φυσικές καταστροφές, οικονομικές κρίσεις υποχρεώνουν τους επαγγελματίες του τουρισμού να προσαρμόζουν κάθε φορά τις στρατηγικές τους. Αλλά είναι η πρώτη φορά που οι επιπτώσεις είναι παγκόσμιες. Σε κάθε άλλη περίπτωση μπορεί να έκλεινε μία αγορά, όμως άνοιγε μία άλλη. Τώρα τα πράγματα είναι διαφορετικά”, λέει ο κ. Λάμπρου, που εξηγεί τον τρόπο με τον οποίο κινείται η αγορά και δουλεύουν τα ταξιδιωτικά πρακτορεία από τη στιγμή της (καθυστερημένης) εκκίνησης της τουριστικής περιόδου: “Ο πελάτης δεν μπορεί να δει με ασφάλεια μπροστά για παραπάνω από 10-15 μέρες, οπότε τουριστικοί πράκτορες και ξενοδόχοι υποχρεωτικά κινούνται με το last minute. Μέχρι στιγμής οι πελάτες κλείνουν για το Σαββατοκύριακο, το πολύ για την επόμενη εβδομάδα”.
Έτσι, όπως μάς είπε ο CEO της ‘Manessis Travel”, αυτή τη στιγμή, στο incoming κομμάτι, της εισροής δηλαδή τουριστών από το εξωτερικό όλοι οι tour operators από την άνοιξη έχουν ακυρώσει οτιδήποτε συνδέεται με δέσμευση ξενοδοχειακών και αεροπορικών υπηρεσιών, με το 20-25% του φυσιολογικού να συνιστά “επιτυχία αν το φτάσουμε”. Αναφορικά με τον inbound (εσωτερικό) τουρισμό “η κίνηση μας οδηγεί στην εκτίμηση ό,τι, εκτός απροόπτου, ο Ιούλιος και ο Αύγουστος θα φθάσουν κάπου στο 50% του 2019″, την ώρα που οι Έλληνες έχουν ξεχάσει για την ώρα τα ταξίδια στο εξωτερικό, αφού “το outgoing έχει υποστεί την απόλυτη καθίζηση και είναι απολύτως λογικό. Οι περισσότερες χώρες που αποτελούν παραδοσιακούς προορισμούς Ελλήνων ταξιδιωτών δεν τα πήγαν και τόσο καλά με την COVID-19. Με τα μέχρι σήμερα δεδομένα η κίνηση εξακολουθεί να φλερτάρει εντόνως με το μηδέν”.
Ακυρώσεις που έφτασαν στο 100%
Ποια ήταν, όμως, η περίοδος που προηγήθηκε και πώς κυμάνθηκε η πορεία των ακυρώσεων επί του ποσοστού των κρατήσεων στην “καρδιά” της υγειονομικής κρίσης; Σύμφωνα με τον κ. Λάμπρου, “μόλις ξεκίνησαν τα κράτη να ανακοινώνουν μέτρα περιορισμού των μετακινήσεων οι ακυρώσεις εκτινάχθηκαν στο 100% των κρατήσεων. Ευτυχώς για την Ελλάδα η σωστή διαχείριση της όλης κατάστασης έχει αναδείξει τη χώρα μας ως ασφαλή προορισμό. Εάν δεν υπάρξουν εκπλήξεις μπορεί να σωθεί ένα 30% σε σχέση με την περσινή κίνηση. Δηλαδή, να κρατηθεί η πτώση στα επίπεδα του -70%”.
Όσο για τις χώρες από τις οποίες έγιναν οι περισσότερες ακυρώσεις, αυτές ήταν είχαν άμεση συσχέτιση με την επιδημιολογική πορεία κάθε χώρας, πράγμα λογικό, με τη συντριπτική πλειοψηφία να προέρχεται “από τις χώρες παραδοσιακούς πελάτες της χώρας μας. Ηνωμένο Βασίλειο, Αμερική, κεντρική και βόρεια Ευρώπη συμμετέχουν πρωταγωνιστικά στη μεγάλη πτώση”. Αντιθέτως; Η εικόνα των τελευταίων ημερών στον Προμαχώνα επιβεβαιώνει και τα λόγια του CEO της “Manessis”: “Οι μικρότερες αγορές όπως τα Βαλκάνια και οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης έχουν μικρότερη πτώση, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να καλύψουν τις απώλειες από τις πρώτες ή να αλλάξουν τη γενική εικόνα της μείωσης που σας έχουμε ήδη αναφέρει”.
Είμαστε σε αυτούς όπου τα πάντα έχουν ακυρωθεί
Την ίδια ώρα, από ένα άλλο ταξιδιωτικό γραφείο, το “Signature Travel”, η αποτύπωση της πραγματικότητας και η μεταφορά της εικόνας που επικρατεί στην αγορά όπως και του καθημερινού αγώνα που δίνουν οι μέσοι tour operators της αγοράς μοιάζει με κραυγή αγωνίας για ένα καλοκαίρι όπου “αυτή τη στιγμή δεν κινείται τίποτα”. Αυτό μας είπε η Μαρία Αλιφραγκή, εκ των ιδιοκτητών της “Signature Travel”, που αποδίδει τη φετινή ελεύθερη πτώση του κλάδου στην κατακόρυφη πτώση του incoming τουρισμού και δη στις μαζικές ακυρώσεις των προγραμματισμένων κρατήσεων:
“Εμείς οι operators προετοιμαζόμαστε έναν χρόνο πριν για τα ταξίδια, για τα γκρουπ που κλείνουμε, είτε για απλούς ταξιδιώτες, είτε για γάμους ή για συνέδρια. Αυτά, λοιπόν, ακυρώθηκαν. Είμαστε στην κατηγορία αυτών που δεν ανταποκρίνεται η αγορά αυτή τη στιγμή. Περιμένουμε να δουλέψουμε την τελευταία στιγμή και όσο για τα γκρουπ, στην καλύτερη περίπτωση, αυτά θα έρθουν το 2021. Για εκεί πάμε. Εμείς πλέον απευθυνόμαστε κυρίως σε ένα κομμάτι της αγοράς, τον εσωτερικό τουρισμό.
Έχοντας εικόνα της αγοράς το λέω υπεύθυνα αυτή τη στιγμή πως τα πράγματα για τον δικό μας κλάδο είναι πολύ δύσκολα. Για τον μέσο ταξιδιωτικό πράκτορα δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή δουλειά. Οι πελάτες είναι θολωμένοι, μπερδεμένοι. Δεν έχουμε μεμονωμένο ξένο τουρίστα γιατί στην αγορά του εξωτερικού εμείς δουλεύαμε οργανωμένα. Ο ξένος θα πάει στις πλατφόρμες ή στα πολύ μεγάλα τουριστικά που του δίνουν και το αεροπορικό, δεν θα έρθει σε εμάς. Εμείς πλέον είμαστε στην κατηγορία αυτών όπου έχουν ακυρωθεί τα πάντα, ενώ στο εσωτερικό υπάρχει αναμονή, με ελάχιστες κρατήσεις και περιορισμένο ενδιαφέρον. Περιμένουμε και βασιζόμαστε μόνο στις last minute κρατήσεις”.
Κοινωνικός τουρισμός και ταξιδιωτικά γραφεία: Πληγή που δεν κλείνει
Τα προγράμματα του Κοινωνικού Τουρισμού έχουν εδώ και χρόνια αφήσει “εκτός παιχνιδιού” τα ταξιδιωτικά γραφεία, τα οποία δεν συμπεριλαμβάνονται στην κατανομή των ρόλων για την εξυπηρέτηση της τουριστικής δραστηριότητας και των τουριστικών vouchers που, όπως μας είπαν οι υπεύθυνοι, ειδικά φέτος θα μπορούσε να είναι μία σημαντική ανάσα για τις επιχειρήσεις τους, αλλά και ένα επιπλέον εργαλείο για την καλύτερη λειτουργικότητα των προγραμμάτων, τη στιγμή όπου μέχρι σήμερα έχουν γίνει εκατοντάδες χιλιάδες αιτήσεις:
“Έχουν βγάλει τα ταξιδιωτικά εκτός του προγράμματος εδώ και μία δεκαετία. Είναι μεγάλο λάθος. Η ευρωπαϊκή οδηγία λέει, όταν κάνεις οργανωμένο πακέτο αναφέρεσαι και στον ταξιδιωτικό πράκτορα ο οποίος παρέχει τις εγγυήσεις για την προστασία του ιδιώτη Έρχεται η πολιτεία και σπάει το πακέτο. Σου λέει πάρε ένα voucher και πήγαινε απευθείας στο ξενοδοχείο. Εμείς είχαμε κινητοποιηθεί αλλά κανείς δεν μας άκουσε. Προσπαθήσαμε να ενταχθούμε στο πρόγραμμα του ΟΑΕΔ, αλλά δεν απάντησε ποτέ. Ο κ. Θεοχάρης είχε πει ότι θα ενταχθούμε στον Κοινωνικό Τουρισμό, αλλά τελικά διάλεξε να ενταχθούν τα ξενοδοχεία και όχι οι tour operators. Είμαστε εν αναμονή εξελίξεων και έχουμε τη δήλωση του υπουργείου Τουρισμού ότι γίνονται ύστατες προσπάθειες να ενταχθούμε στον Τουρισμό για όλους. Περιμένουμε’, λέει ο Λύσανδρος Τσιλίδης που εκπροσωπεί τους tour operators της χώρας.
Η άποψη των ίδιων; “Η μη συμμετοχή των τουριστικών γραφείων στο πρόγραμμα “Τουρισμός για όλους” μας απογοήτευσε. Είναι μια λάθος απόφαση. Θα μπορούσε η συμμετοχή στο πρόγραμμα να μας επιτρέψει να συμψηφίσουμε με τα ξενοδοχεία τα χρήματα που έχουν λάβει από εμάς και μας έχουν δώσει voucher”, υποστηρίζει ο Άγγελος Λάμπρου από το “Manessis Travel”, με την Μαρία Αλιφραγκή του “Signature Travel” να επισημαίνει τις επιπτώσεις που έχει στον κλάδο ο αποκλεισμός του από τα κοινωνικά τουριστικά προγράμματα σε μία χρονιά όπου “ο ταξιδιωτικός πράκτορας είναι σαν να μην υπάρχει. Στα τέλη Μαΐου ο κ. Θεοχάρης είχε πει ότι θα ενταχθούμε στο πρόγραμμα. Τελικά δεν είμαστε και είναι τεράστιο πλήγμα, είναι καταστροφή για εμάς. Όποιος πάρει voucher δεν θα το δώσει στο ταξιδιωτικό αλλά θα πάει απευθείας στον ξενοδόχο, που σημαίνει ότι ο επιπλέον τζίρος που θα μπορούσε να περάσει από εμάς πηγαίνει απευθείας στα ξενοδοχεία”.
Πηγή: news247.gr