Γράφει ο
Νεκτάριος Καλογήρου
Στη φωτογραφία που δημοσιεύει σήμερα η ‘δημοκρατική’ παρουσιάζεται ένα τμήμα των χερσαίων εγκαταστάσεων που σχεδίασε η εταιρεία «Benoy Architects» για λογαριασμό του νέου επενδυτή της μαρίνας Ρόδου.
Η ίδια εταιρεία έχει σχεδιάσει τις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου και της μαρίνας του Μπαχρέιν, τη γκαλερί Brauuns της Δανίας, το συγκρότημα της Alibaba στο Jiangsu της Κίνας (850.000 τμ), την αστική όαση Adjan Walk στο Al Khobar της Σαουδικής Αραβίας, το αεροδρόμιο Jewel της Σιγκαπούρης, το θεματικό πάρκο Ferrari στο Yas Island του Άμπου Ντάμπι και μια σειρά άλλων, μεγάλων έργων στις πιο εμβληματικές πόλεις του κόσμου. Η προσέγγιση της ‘Benoy Architects’ για τη μαρίνα Ρόδου προβλέπει τη δημιουργία ενός κέντρου πλούτου στην ανατολική Μεσόγειο.
Δεν πρόκειται για σχήμα λόγου, ούτε και για δημοσιογραφική υπερβολή. Τα αρχιτεκτονικά σχέδια, όπως έχουν παραδοθεί στο υπουργείο Τουρισμού, δεν έχουν καμία σχέση με τη στενή έννοια ενός συγκροτήματος ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής. Εκείνο που φαίνεται στη φωτογραφία του σημερινού φύλλου της ‘δ’ είναι η μακέτα του κτηρίου καταστημάτων που θα κατασκευαστεί στο οικόπεδο δίπλα στο υφιστάμενο «café Naval». Το συγκρότημα αναπτύσσεται σε δύο επίπεδα (ισόγειο και πρώτος όροφος) και βρίσκεται ανάμεσα σε άλλα συγκροτήματα ανάλογης αισθητικής.
Το τεράστιο οικόπεδο, που εκτείνεται από τα παλιά σφαγεία μέχρι πίσω από την Εφορία (εγκαταστάσεις ΝΟΡ) θα φιλοξενήσει εγκαταστάσεις, κατοικίες, κέντρα τέχνης, χώρους διασκέδασης,
Στόχος η δημιουργία
μιας υποδομής ξέχειλης
αισθητικής και πλούτου
Ο νέος επενδυτής φαίνεται πως διαθέτει επάρκεια κεφαλαίων. Από τον περυσινό Σεπτέμβρη, που ανέλαβε την εκμετάλλευση της υποδομής και μέχρι σήμερα έχει φροντίσει ώστε να πληρωθούν όλες οι εκκρεμούσες οικονομικές υποχρεώσεις. Εφορία, ασφαλιστικά ταμεία, υποχρεώσεις προς το Δήμο Ρόδου, αλλά και προς την τράπεζα Eurobank έχουν στο σύνολό τους τακτοποιηθεί. Στον ίδιο χρόνο έχει παρατηρηθεί σαφής αναβάθμιση της εικόνας που εμφανίζει η μαρίνα Ρόδου.
Όλα τα παραπάνω συνιστούν την Α’ φάση του έργου.
Η Β’ φάση παρουσιάζει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Η δημιουργία πολυτελών χώρων διαμονής επισκεπτών, σε συνδυασμό με την αύξηση της δυναμικότητας της μαρίνας σε 730 σκάφη είναι το επόμενο βήμα.
Η υψηλή πολυτέλεια και η απαράμιλλη αισθητική είναι τα χαρακτηριστικά που ζήτησε ο επενδυτής από την ‘Benoy architects’ ώστε να επιτύχει υψηλές χρεώσεις διανυκτέρευσης. Μόνο έτσι θα μπορέσει να αποσβέσει το υψηλό κόστος και να εξασφαλίσει κέρδος προτού λήξει η σύμβαση παραχώρησης.
Πρόκειται για ένα απαιτητικό στοίχημα με το χρόνο, διότι μετά τη λήξη της σύμβασης παραχώρησης, ολόκληρο το έργο με τις λιμενικές εγκαταστάσεις, τα καταστήματα, τις κατοικίες, τα υπόγεια πάρκινγκ, ο πεζόδρομος, το ελικοδρόμιο και όλα όσα δημιουργηθούν βάσει της μελέτης ‘Benoy’, θα γίνουν περιουσιακά στοιχεία του Δήμου Ρόδου.
Το διαδικαστικό και η
εκκίνηση των εργασιών
Σε τοπικό επίπεδο οι εγκρίσεις όλες είχαν δοθεί τα προηγούμενα χρόνια. Τα έργα της πρώτης και δεύτερης φάσης περιλαμβάνονται στην αρχική σύμβαση παραχώρησης της μαρίνας προς τον τότε επενδυτή. Επίσης, όλοι οι όροι δόμησης είναι εγκεκριμένοι και χωροθετημένοι με τρόπο τέτοιο ώστε η τελική εικόνα να είναι εναρμονισμένη με τον πολεοδομικό ιστό, τους παρακείμενους κτηριακούς όγκους και το φυσικό περιβάλλον.
Η δημοτική Αρχή Ρόδου έχει ήδη λάβει από τον επενδυτή το αίτημα της συναίνεσης για τη διαβίβαση του φακέλου στο Υπουργείο Τουρισμού. Το τελευταίο έχει την κύρια αρμοδιότητα και ευθύνη για την έγκριση των σχεδίων της “Benoy architects” για τη β’ φάση.
Πρέπει να σημειωθεί ότι σε δηλώσεις που έκανε την περασμένη Δευτέρα, στο ραδιοφωνικό σταθμό Νότος 97.8 fm, ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης αναφέρθηκε στο έργο της μαρίνας Ρόδου, εξήγησε ότι έχει δει το σύνολο των σχεδίων και τόνισε πως «πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο, που θα υποστηρίξει σθεναρά την οικονομική ανάπτυξη του τόπου».
Εφόσον το γραφειοκρατικό σκέλος του έργου θα έχει ολοκληρωθεί εντός του Αυγούστου, τότε ο επενδυτής θα ξεκινήσει άμεσα από τον Σεπτέμβριο την εκτέλεση των εργασιών. Πρώτη εργολαβία θα είναι η επέκταση των λιμενικών εγκαταστάσεων, προϋπολογισμού 18 εκατομμυρίων ευρώ. Παράλληλα, θα γίνει η εκκίνηση της κατασκευής των υπογείων θέσεων στάθμευσης στο οικόπεδο της μαρίνας που βρίσκεται προς την πλευρά του κτηρίου της εφορίας. Είναι σίγουρο πως στο καθεστώς βαθειάς οικονομικής κρίσης, αυτό το έργο θα δημιουργήσει αρκετές θέσεις εργασίας οικοδόμων για το φετινό χειμώνα.
Έχει υπολογιστεί ότι θα απαιτηθούν τουλάχιστον τρία χρόνια ώστε να υλοποιηθεί το 100% των σχεδίων της “Benoy architects”.
Σε ό,τι αφορά το ελικοδρόμιο έχει χωροθετηθεί στην κορυφή του οικοπέδου (κοντά στο Ν.Ο.Ρ) και κοντά του προβλέπεται η δημιουργία του yacht club και μιας τεράστιας πισίνας σε σχήμα ημικυκλικό. Ο πεζόδρομος θα διατρέχει ολόκληρη την “ακτογραμμή” της μαρίνας και θα ξεκινά από τα σφαγεία για να καταλήξει στην άκρη του προσήνεμου μόλου. Ο επενδυτής έχει δεσμευτεί πως «η είσοδος στη μαρίνα Ρόδου και η χρήση των υποδομών της (πλην των θέσεων ελλιμενισμού των σκαφών) θα είναι ελεύθερη για όλους τους κατοίκους του νησιού».
Το yachting
Σήμερα στη μαρίνα Ρόδου φιλοξενούνται περίπου 100 σκάφη αναψυχής. Πέρυσι, τέτοια μέρα ο αριθμός αυτός ήταν τριπλάσιος, ενώ ήταν πολλαπλάσιος ο αντίστοιχος αριθμός των ιστιοπλοϊκών, κότερων και θαλαμηγών που έπλεαν στα νερά του Νοτίου Αιγαίου.
Λόγω των μέτρων υγειονομικής πρόληψης, σήμερα στην περιοχή πλέουν μόνο τα λίγα σκάφη αναψυχής, ευρωπαϊκής σημαίας, που στη λήξη της καραντίνας βρισκόντουσαν σε ελληνικά λιμάνια. Για όλα τα υπόλοιπα σκάφη (εκείνα που ελλιμενίζονται στην Τουρκία και σε άλλες τρίτες χώρες) ισχύει απαγόρευση εισόδου στα ελληνικά χωρικά ύδατα μέχρι την 15η Αυγούστου. Η ημερομηνία είναι σίγουρο ότι θα παραταθεί μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου.
Ολόκληρος ο κλάδος του yachting αυτή τη στιγμή υποφέρει και μαζί με αυτόν δοκιμάζονται σκληρά οι κοινωνίες των μικρών νησιών της Δωδεκανήσου που είχαν υψηλή οικονομική εξάρτηση από τις προσεγγίσεις των σκαφών αναψυχής.
Για τον κλάδο αυτό εξακολουθούν να μην υπάρχουν στην Ελλάδα σαφή υγειονομικά πρωτόκολλα, με αποτέλεσμα να παραμένει ασαφής ο χρονικός ορίζοντας για την επανεκκίνησή του (για τις προσεγγίσεις από τρίτες χώρες). Απεναντίας, η Ιταλία ήδη έχει θέσει συγκεκριμένους κανόνες για τα σκάφη αναψυχής που έχουν ως προορισμό τα λιμάνια της. Για το λόγο αυτό, δεν αποκλείεται στις επόμενες ημέρες να ξεκινήσει μια μεγάλη νηοπομπή και τα εκατοντάδες ευρωπαϊκά σκάφη που βρίσκονται εγκλωβισμένα στο Μαρμαρίς, το Φετιγιέ, τη Σμύρνη και αλλού, να διέλθουν τράνζιτ το Αιγαίο και να καταλήξουν στη Γένοβα ή άλλους λιμένες της από δύση γείτονας χώρας.
καλές δουλειές λοιπόν στο νέο επενδυτή