Πρωτόγνωρες καταστάσεις βιώνει η αγορά της Ρόδου στην μετά εγκλεισμό εποχή, καθώς η έλλειψη ρευστότητας και η αβεβαιότητα διαμορφώνουν νέα δεδομένα στην τοπική οικονομία αλλά και στην συμπεριφορά των καταναλωτών.
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου κ. Κ. Σπανό, οποιαδήποτε προσπάθεια σύγκρισης ή ανάλυσης της κατάστασης, με βάση τα στοιχεία προηγούμενων ετών θα ήταν αδόκιμη και άτοπη.
«Βρισκόμαστε ήδη στην καρδιά του καλοκαιριού και υπό κανονικές συνθήκες αυτή την στιγμή θα συζητούσαμε για την πορεία της αγοράς κατά την εκπτωτική περίοδο, τα μερίδια στην πίτα της αγοράς, τις προτιμήσεις των καταναλωτών και την κατά κεφαλήν δαπάνη των επισκεπτών του νησιού. Φέτος όμως όλα αυτά δεν έχουν και ιδιαίτερη σημασία. Φέτος στην αγορά κυριαρχεί η αγωνία, η αβεβαιότητα η ανησυχία για την ρευστή κατάσταση και οι περισσότερες συζητήσεις αφορούν το τι θα γίνει την επόμενη μέρα, το επόμενο 15θήμερο, τον επόμενο μήνα και πως θα αντεπεξέλθουν οι επιχειρήσεις τον χειμώνα που έρχεται. Από τις 11 Μαΐου, ημέρα επανεκκίνησης για τα εμπορικά καταστήματα, η αγορά καταγράφει ιστορικά χαμηλά σε σύγκριση με όλες τις προηγούμενες χρονιές. Οποιαδήποτε προσπάθεια σύγκρισης ή ανάλυσης της κατάστασης, με βάση τα στοιχεία προηγούμενων ετών θα ήταν αδόκιμη και άτοπη».
Κάτω από τα όρια των
εκτιμήσεων η κίνηση
Όπως αναφέρει στη «δ», η γενική εικόνα είναι κάπως βελτιωμένη σε σχέση με τον Μάιο ή τον Ιούνιο, λόγω της άρσης των περιορισμών αλλά και λόγω του ανοίγματος του τουρισμού αλλά δεν κυκλοφορεί ρευστό…
«Η αγορά ξεκίνησε, κάπως μουδιασμένα μεν, έτοιμη δε, να υποδεχθεί το κοινό, με γεμάτα ράφια, με προσφορές, εκπτώσεις και με κάποιες προσδοκίες, για την θερινή περίοδο. Το σενάριο όμως που είναι σε εξέλιξη είναι αυτό της χαμηλής κίνησης. Η γενική εικόνα είναι κάπως βελτιωμένη σε σχέση με τον Μάιο ή τον Ιούνιο, λόγω της άρσης των περιορισμών αλλά και λόγω του ανοίγματος του τουρισμού. Υπάρχει λίγος κόσμος που κυκλοφορεί στην αγορά αλλά κυρίως κυκλοφορεί χωρίς να καταναλώνει. Η όποια κίνηση επικεντρώνεται κυρίως στην εσωτερική κατανάλωση, η οποία έχει συγκεκριμένη πεπερασμένη δυναμική και δυνατότητα. Όσο και να προσπαθούμε να φέρουμε θετικό κλίμα στην αγορά, αυτό αποτελεί κυρίως ψυχολογικό παράγοντα και ελάχιστα επηρεάζει το τελικό ταμειακό αποτέλεσμα. Η αγορά είναι το αποτέλεσμα της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών με βάση το διαθέσιμο εισόδημά τους. Από την στιγμή που δεν υπάρχει ρευστότητα, είτε μέσω πιστωτικής επέκτασης, είτε μέσω αύξησης της εσωτερικής κατανάλωσης, είτε μέσω εισαγόμενης κατανάλωσης, η πρόβλεψη του αποτελέσματος στο σύνολο των εισπράξεων είναι εξαιρετικά προβλέψιμο και αναμενόμενο να βρίσκεται στα κάτω όρια των εκτιμήσεων. Υπάρχουν όμως και καλά νέα σε άλλους τομείς που αφορούν το εμπόριο. Στον τομέα της τήρησης των υγειονομικών μέτρων το εμπόριο είναι πρωταθλητής! Στο εμπόριο καταγράφονται τα υψηλότερα ποσοστά συμμόρφωσης με τα υγειονομικά πρωτόκολλα. Από την πρώτη στιγμή δόθηκε βαρύτητα σε αυτό το κομμάτι. Οι εμπορικές επιχειρήσεις κατανόησαν και εφάρμοσαν τα πρωτόκολλα, θέτοντάς τα ως προτεραιότητα και σε αυτή την φάση προέχει η ασφάλεια! Η ασφάλεια του κοινού, η ασφάλεια των εργαζομένων, η ασφάλεια των επαγγελματιών. Σχεδόν το σύνολο των καταστημάτων προσαρμόστηκαν στα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα λειτουργίας που έχουν θεσπιστεί και ακολουθούν τις οδηγίες που εκδίδονται περιοδικά. Είναι ενθαρρυντικό το ότι πλέον η πλειοψηφία χρησιμοποιεί μάσκες κάτι που μας ξένιζε στην αρχή και μας δημιουργούσε αμηχανία, έχει γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας. Σε κάποιες περιπτώσεις αντιμετωπίζεται και σαν αξεσουάρ μόδας! Πάντα θα υπάρχουν βέβαια και αυτοί που δεν ακολουθούν τις οδηγίες και για αυτό χρειάζεται εγρήγορση και όχι εφησυχασμός και χαλάρωση».
Οι νέες συνθήκες απαιτούν
νέους κώδικες συμπεριφοράς
Σύμφωνα με τον κ. Σπανό, ο ιός είναι εδώ και ήρθε για να φέρει σημαντικότατες αλλαγές, στην καθημερινότητά μας, στον τρόπο που εργαζόμαστε, που επιχειρούμε, που συμπεριφερόμαστε, που λειτουργούμε ατομικά και κοινωνικά.
«Οι σκέψεις μας, οι ενέργειές μας, οι προσπάθειές μας, οι κινήσεις μας ως Εμπορικός Σύλλογος είναι προσανατολισμένες και γίνονται με γνώμονα το συμφέρον όλων των επαγγελματιών που επιχειρούν, σε μια δύσκολη, ρευστή εποχή, σε ένα αβέβαιο τοπίο. Μιλώντας ρεαλιστικά όλοι κατανοούμε ότι οι πωλήσεις που χάθηκαν κατά τη διάρκεια των προηγούμενων μηνών, με βάση τα δεδομένα της εξέλιξης της σεζόν, είναι αδύνατον να αναπληρωθούν εντός του έτους και οι προσπάθειες τώρα θα πρέπει να εστιαστούν στον μετριασμό των απωλειών. Ο ιός είναι εδώ και ήρθε για να φέρει σημαντικότατες αλλαγές, στην καθημερινότητά μας, στον τρόπο που εργαζόμαστε, που επιχειρούμε, που συμπεριφερόμαστε, που λειτουργούμε ατομικά και κοινωνικά. Είναι κρίσιμο να κατανοήσουν όλοι ότι αυτό το καλοκαίρι, και οι μήνες που ακολουθούν, θα είναι διαφορετικοί από ό,τι ξέραμε πριν. Οι νέες συνθήκες απαιτούν νέους κώδικες συμπεριφοράς, εκτεταμένες αλλαγές και προσαρμογές, που θα διαρκέσουν τουλάχιστον για όσο καιρό δεν υπάρχει κάποια αποτελεσματική θεραπεία ή εμβόλιο».
«Η επόμενη ημέρα δεν
σημαίνει επιστροφή στην
πρότερη κατάσταση»
Παράλληλα, ο γενικός γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου, αναφέρει ότι η επόμενη ημέρα για το εμπόριο δεν είναι μια επιστροφή στην προ επιδημίας κατάσταση. «Θα είναι μια μεταβατική, κρίσιμη, περίοδος για το μέλλον πολλών επιχειρήσεων, σε ένα περιβάλλον πρωτόγνωρο. Η μεταβατική αυτή κατάσταση θα μπορούσε να μετατραπεί σε μία ευκαιρία ανάταξης της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, αν εντοπισθούν και αξιοποιηθούν εγκαίρως οι όποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν. Πχ η ψηφιακή προσαρμογή και το ηλεκτρονικό εμπόριο. Όλες μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν το πλεονέκτημα της ευελιξίας και της γρήγορης προσαρμογής στα νέα δεδομένα και ο εμπορικός κόσμος, που έχει αποδείξει ότι μπορεί να αντεπεξέλθει σε δύσκολες καταστάσεις να διαχειριστεί τις αλλαγές. Χρειάζεται να πούμε ένα μπράβο σε όλους αυτούς, επιχειρηματίες και εργαζόμενους, που επιχειρούν και εργάζονται, κάτω από αυτές τις ομολογουμένως δύσκολες συνθήκες. Σε όλους αυτούς που κρατούν την αγορά ανοικτή με μεγάλο κόστος και ρίσκο, όχι μόνο οικονομικό, για να μην αντικρίσουν οι επισκέπτες που μας προτίμησαν για τις διακοπές τους, την εικόνα μίας κλειστής πόλης και σκοτεινής αγοράς της μαύρης σακούλας.
Αυτοί οι άνθρωποι όμως χρειάζονται και την στήριξη των πολιτών, του καταναλωτικού κοινού. Στηρίζοντας τα εμπορικά καταστήματα της πόλης, στηρίζουμε εκατοντάδες εργαζόμενους, χιλιάδες οικογένειες, νοικοκυριά και έναν σκοπό: να παραμείνουν ανοιχτές όλες αυτές οι επιχειρήσεις που δίνουν ζωή σε αυτήν. Στην προσπάθεια αυτή όλοι πρέπει να βάλουμε τον καλύτερό μας εαυτό αλλά και την ασφάλεια στην καθημερινότητά μας. Ας στηρίξουμε λοιπόν τις μικρές επιχειρήσεις και όλοι μαζί θα βγούμε νικητές και από αυτό. Στηρίζοντας τις τοπικές Μικρομεσαίες Εμπορικές Επιχειρήσεις στηρίζουμε τον τόπο και την χώρα».
https://www.dimokratiki.gr/12-08-2020/protognores-katastaseis-vionei-i-agora-tis-rodoy-katagrafei-istorika-chamila/
Σχολιασμός Άρθρου
Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
Σχολιασμός άρθρου
Υπενθύμιση:
Για την μερική αναπαραγωγή της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η χρήση του παρακάτω παρεχόμενου συνδέσμου παραπομπής προς το άρθρο της Δημοκρατικής.