Στα ξενοδοχεία (της Ρόδου), όπου οι τουρίστες αισθάνονται ασφαλείς, τα οικονομικά μεγέθη όχι μόνο θα επανακάμψουν, αλλά επιπρόσθετα υπάρχει ισχυρή πιθανότητα να επιστρέψουν σε υψηλές κερδοφορίες. Απεναντίας, οι λοιπές τουριστικές επιχειρήσεις του προορισμού, τα εστιατόρια, τα καταστήματα, οι μεταφορές, η παροχή υπηρεσιών, θα είναι δύσκολο να επιβιώσουν επειδή ένα μεγάλο τμήμα της τοπικής κοινωνίας αντιμετωπίζει επιπόλαια τον Covid19 και δεν εφαρμόζει τα μέτρα προστασίας.
Αυτό είναι το συμπέρασμα που έχει αρχίσει να αποκρυσταλλώνεται ξεκάθαρα και να μην αφήνει περιθώρια παρερμηνείας. Το 24ωρο ρεπορτάζ που έκανε η “δημοκρατική” στο πεντάστερο ξενοδοχείο “Atrium Palace” στην Κάλαθο, υπήρξε αποκαλυπτικό. Η αίσθηση της υγειονομικής ασφάλειας που αποπνέει ολόκληρη η μονάδα είναι τόσο ισχυρή, ώστε οι επισκέπτες της το σκέφτονται δυο φορές προτού βγουν για βόλτα στην έξω αγορά. Μάλιστα, το μήνυμα αυτό έχει ήδη αρχίσει να μεταδίδεται από τους εδώ τουρίστες προς τους συγγενείς τους, που έμειναν πίσω και οι οποίοι έχουν αρχίσει να ξαναβλέπουν με θετικότερη ματιά τον ερχομό τους στη Ρόδο, για διακοπές με ήλιο, θάλασσα και την ασφάλεια που εγγυάται μια πολυτελής ξενοδοχειακή μονάδα. Το εάν κατά την εδώ παραμονή τους θα βγουν από το ξενοδοχείο, υπό τις ισχύουσες συνθήκες, φαίνεται ότι δεν τους απασχολεί.
Ένα 24ωρο στο Atrium
Palace Thalasso & Spa
Resort and Villas
«Μόλις ο επισκέπτης μας αφιχθεί στην είσοδο του ξενοδοχείου του κάνουμε αμέσως θερμομέτρηση. Εάν το θερμόμετρο δείξει πάνω από 37 βαθμούς, περιμένουμε πέντε λεπτά και επαναλαμβάνουμε τη θερμομέτρηση. Εάν και στη δεύτερη φορά το θερμόμετρο δείξει υψηλή θερμοκρασία, τότε θα οδηγήσουμε τον επισκέπτη μας σε ειδικό, απομονωμένο δωμάτιο και θα καλέσουμε το γιατρό», δήλωσε προς τη ‘δ’ ο διευθυντής του Atrium Palace κ. Απόστολος Ελευθερόπουλος. Βέβαια, όπως ο ίδιος εξήγησε, «ευτυχώς μέχρι σήμερα δε χρειάστηκε να πάει κάποιος στο απομονωμένο δωμάτιο».
Όλο το προσωπικό της μονάδας, από τον διευθυντή μέχρι τον υπεύθυνο για τις ομπρέλες στην παραλία, φορούν μάσκα και γάντια μας χρήσης. Δεν υπάρχει εξαίρεση για κανέναν. Η μη τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων συνιστά αιτία άμεσης απόλυσης.
«Είμαι στο Atrium Palace 22 χρόνια, ήρθα παιδάκι και τώρα έχω δική μου οικογένεια» μας εξηγεί ο Αλέξανδρος, σερβιτόρος στο εστιατόριο Poseidon της μονάδας. «Όπως καταλαβαίνετε, μετά από τόσα χρόνια έρχονται οι παλιοί πελάτες, με εκείνους που κρατάμε επαφή και το χειμώνα, που ανταλλάσσουμε κάρτες και δώρα στις γιορτές, έρχονται και θέλουν να μας δουν. Να δουν τα πρόσωπά μας.
Τους εξηγούμε ότι δεν γίνεται. Δεν είναι εύκολο, όμως είναι για τη δική τους και δική μας ασφάλεια. Το δέχονται όλοι».
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Ηλίας, που επιβλέπει την τάξη και την τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων στην παραλία μπροστά από τη μονάδα. Τον συναντήσαμε στο σχόλασμα, το απόγευμα της Δευτέρας, αλλά και στην εκκίνηση της δουλειάς του, στο ξημέρωμα της Τρίτης. Και τις δυο φορές φορούσε τη διάφανη ασπίδα στο πρόσωπο και γάντια στα χέρια. «Στην παραλία έρχονται περισσότερο Γερμανοί, Ελβετοί και Ιταλοί. Καμιά φορά τους βλέπω που παρατηρούν τους διπλανούς τους, θέλουν να είναι σίγουροι για τις αποστάσεις. Αυτοί οι λαοί είναι πολύ προσεκτικοί με τα μέτρα».
Τα πάντα είναι
αποστειρωμένα και
σφραγισμένα με
ταινία ασφαλείας
Στο δωμάτιο, όπου καταλύσαμε, τα πάντα είχαν από πριν αποστειρωθεί. Στην πόρτα υπήρχε αυτοκόλλητο ασφαλείας, που σημαίνει ότι από τη στιγμή της αποστείρωσης του δωματίου μέχρι τη δική μας είσοδο, ουδείς άλλος είχε εισέλθει σε αυτό.
«Ισχύει γενική απαγόρευση εισόδου στο δωμάτιο. Μόνο οι επισκέπτες που διαμένουν σε αυτό μπαινοβγαίνουν ελεύθερα. Η καθαριότητα, που γίνεται από καθαρίστρια με ειδική φόρμα προστασίας, επαναλαμβάνεται κάθε δεύτερη ημέρα και οι πετσέτες αλλάζουν και κατόπιν συνεννόησης με τον φιλοξενούμενό μας. Το room service γίνεται πια στην πόρτα. Έτσι, ο χώρος παραμένει απόλυτα ασφαλής», μας εξήγησε ο κ. Ελευθερόπουλος.
Στο χώρο του δωματίου, τα τηλεκοντρόλ είναι καλυμμένα με ζελατίνη που αντικαθίσταται με την αναχώρηση του φιλοξενουμένου, τα ποτηράκια για τον καφέ ή το τσάι έχουν αντικατασταθεί με χάρτινα μιας χρήσης και υπάρχουν επίσης μια σειρά από άλλες μικρολεπτομέρειες που καλλιεργούν το αίσθημα της προστασίας από τον Covid19.
Η ίδια αίσθηση επικρατεί και στο μπουφέ, που αποτελεί το μεγάλο στοίχημα κάθε ξενοδοχείου και για τον οποίο τα πρωτόκολλα έχουν αφιερώσει δεκάδες παραγράφους οδηγιών. Ναι, υπάρχει πλέξιγκλας μπροστά και πάνω από τις βιτρίνες, ναι φορά συνεχώς γάντια και μάσκα το προσωπικό που τοποθετεί στο πιάτο τις γευστικές επιλογές του πελάτη. Εκείνο που προξενεί ιδιαίτερη εντύπωση είναι τα μαχαιροπήρουνα με το χαρτομάντιλο που προσφέρονται σε κλειστή, χάρτινη συσκευασία, σφραγισμένη κι αυτή με το αυτοκόλλητο ασφαλείας.
«Κάθε μέρα ετοιμάζονται 1000 τέτοιες συσκευασίες ώστε οι επισκέπτες μας να αισθάνονται απόλυτα ασφαλείς», δήλωσε ο Δημήτρης, μαιτρ του Atrium Palace. Ο ίδιος μας ξενάγησε στις δεκάδες επιλογές εδεσμάτων που προσφέρονται απλόχερα για το πρωινό, το μεσημεριανό και το βραδινό. Είναι ατελείωτη η λίστα όλων εκείνων που μπορούν να γραφτούν για τα πιάτα, όμως παραβλέπονται για την οικονομία του ρεπορτάζ. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι συνολικά μετρήθηκαν 12 άτομα προσωπικό που εργάζεται μπροστά και πίσω από το μπουφέ ώστε οι περίπου 350 επισκέπτες να εξυπηρετηθούν γρήγορα, χωρίς ουρές και χωρίς παράπονα.
«Θέλουμε να
μένουμε μέσα», είπαν
οι επισκέπτες
Στο Atrium Palace αυτή την περίοδο φιλοξενούνται, ως επί το πλείστον, Γερμανοί, Ελβετοί, Ιταλοί και Άγγλοι. Όλοι, ακόμα και οι Άγγλοι, δείχνουν να σέβονται τις αποστάσεις και ταυτόχρονα να απολαμβάνουν τα μέτρα. «Νιώθουμε ασφαλείς», επανέλαβαν αρκετοί απ’ αυτούς στις συνομιλίες που είχαμε με κάθε ευκαιρία.
Οι περισσότεροι δήλωσαν ότι βγήκαν μόνο μία φορά από το ξενοδοχείο και επέλεξαν μετακίνηση με ΤΑΧΙ ή με ενοικιασμένο αυτοκίνητο. Δεν βρέθηκε ούτε ένας να πει ότι πήρε λεωφορείο. Από τους επισκέπτες – συνομιλητές μας, αρκετοί είπαν πως μία φορά δείπνησαν έξω, ενώ μόνο ένας είπε πως βγήκε με τη σύζυγό του δύο φορές για φαγητό εκτός ξενοδοχείου, αλλά τη δεύτερη φορά πήγε σε κοντινή ταβέρνα με τα πόδια. Εκείνοι που ενοικίασαν αυτοκίνητο είπαν ότι έκαναν εκδρομές προς τη Λίνδο και προς τα χωριά Σιάννα και Εμπωνα. Στις λίγες αναφορές που έγιναν για την Μεσαιωνική Πόλη, εξηγήθηκε πως «γνωρίζουμε ότι όσοι πήγαν προς τα εκεί δεν βρήκαν θέση στάθμευσης κι έφυγαν».
Το πιο λυπηρό από τις περιγραφές τους βρίσκεται στην παραδοχή σχεδόν όλων ότι κατά τις επτά ή οκτώ ημέρες διαμονής τους δεν προτίθενται να βγουν από το ξενοδοχείο περισσότερες από μία ή το πολύ δύο φορές διότι «έξω βλέπουμε πως τα μέτρα ασφαλείας δεν τηρούνται. Είδαμε σχεδόν παντού πωλητές χωρίς γάντια, οι περισσότεροι βάζουν παγωτό στο χωνάκι με γυμνά χέρια, σε πολλά μαγαζιά είδαμε πωλητές χωρίς καν να φορούν μάσκα. Το ίδιο συμβαίνει και στις χώρες μας και αυτό δεν μας αρέσει. Όπως προσέχουμε εκεί, προσέχουμε κι εδώ».
Προφανώς οι περιγραφές μερικών δεν συνιστούν σφυγμομέτρηση, είναι όμως ενδεικτικές για τα όσα συζητούν μεταξύ τους οι επισκέπτες μέσα σε μια μεγάλη ξενοδοχειακή μονάδα.
Νέα εποχή για τα
ξενοδοχεία και συνολικά
τους προορισμούς
Το συρτάκι και το “ώπα! Πιάσε με απ’ τον ώμο”, φέτος μπήκε στο ράφι. Οι ελληνικές βραδιές αυτού του τύπου γίνονται μόνο ως σόου, χωρίς τη συμμετοχή των τουριστών. Οι τελευταίοι μένουν ακόμα περισσότερες ώρες μέσα στο ξενοδοχείο, γεγονός που δημιουργεί ένα πρόσθετο “βάρος” για τον ξενοδόχο. Κάπως πρέπει να τους απασχολήσει και να τους κρατήσει ευχαριστημένους για να ξανάρθουν.
«Είναι μια καινούρια εποχή και οφείλουμε να προσαρμοστούμε χωρίς καθυστερήσεις» δήλωσε προς τη “δ” ο γενικός διευθυντής του ομίλου Atrium Hotels κ. Γιώργος Ματσίγκος και μιλώντας ως πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου θύμισε ότι «έχουμε οργανώσει πάρα πολλές ημερίδες -ποιότητα, περιβάλλον, ασφάλεια, μάρκετινγκ- και σε αρκετές από αυτές είχαμε καλεσμένο τον καθηγητή Δημήτρη Μπούχαλη που κάθε φορά τόνιζε την ανάγκη να εμπλουτίσουμε το προϊόν μας με βιωματικές εμπειρίες που δημιουργούν όμορφες αναμνήσεις, που κι αυτές με τη σειρά τους απαθανατίζονται με μια φωτογραφία. Όσοι τα αντιλήφθηκαν νωρίς, ήδη τα κάνουν πράξη. Οι υπόλοιποι πρέπει να βιαστούν, να μη μείνουν πίσω. Εμείς, είμαστε δίπλα για να βοηθήσουμε τους συναδέλφους μας, αλλά και στην κοινωνία που επίσης πρέπει να προσαρμοστεί».
Η προσαρμογή της κοινωνίας στα καινούργια δεδομένα της τουριστικής βιομηχανίας, ο εμπλουτισμός των εμπειριών που προσφέρει και ο εναρμονισμός της με το αίσθημα ασφάλειας που επικρατεί στα μεγάλα ξενοδοχεία είναι μονόδρομος. Το θέμα είναι τεράστιο και μόλις τώρα έχει φανεί η πλήρης του διάσταση.