Ο φετινός Δεκαπενταύγουστος, όπως και όλο το καλοκαίρι, είναι τελείως διαφορετικά στον τουρισμό. Η εικόνα που καταγράφεται τόσο στους νησιωτικούς, όσο και σε παραθαλάσσιους προορισμούς, αλλά και στην πρωτεύουσα, που πέρσι τέτοια εποχή εμφάνιζαν πληρότητες έως και 100%, δεν έχει σε τίποτα να θυμίζει τις προηγούμενες σεζόν με τα απανωτά ρεκόρ σε αφίξεις και έσοδα.
Όπως σημειώνουν οι επιχειρηματίες του χώρου, η φετινή τουριστική περίοδος έχει χαθεί οριστικά, αφού ούτε τον Αύγουστο μπόρεσε να ανακάμψει η ζήτηση από το εξωτερικό, όπως αρχικά αναμενόταν. Η διασπορά του κορονοϊού, τόσο στο εσωτερικό της χώρας, όσο και στην Ευρώπη, και η άνοδος των κρουσμάτων, όπως υπογραμμίζουν, αποτέλεσαν το τελειωτικό “χτύπημα” στην προσπάθεια για τόνωση της τουριστικής ροής και έβαλαν τέλος στις προσδοκίες για μείωση των απωλειών που προκάλεσε η πανδημία.
Και ενώ ξενοδόχοι, αλλά και επιχειρήσεις (εστίαση, τουριστικά μαγαζιά κ.λπ.), που αποφάσισαν να λειτουργήσουν από τα μέσα Ιουλίου, προσδοκούσαν σε πληρότητες έστω στο 50%, ίσως και παραπάνω μετά το άνοιγμα των περιφερειακών αεροδρομίων και την επανέναρξη των δραστηριοτήτων των tour operators, είδαν τα ποσοστά να είναι κατά πολύ χαμηλότερα.
Έτσι, προς τα τέλη Αυγούστου, πληθαίνουν οι μονάδες που θα κλείσουν, εξαιτίας του αυξημένου λειτουργικού κόστους που δεν μπορεί να καλυφθεί. Πρόκειται, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, για σκέψεις που δεν αφορούν μόνο εποχικά καταλύματα, αλλά και μονάδες συνεχούς λειτουργίας στα αστικά κέντρα. Όπως λένε οι ξενοδόχοι, χωρίς τουρίστες, συνέδρια και επισκέπτες κρουαζιέρας δεν υπάρχει λόγος να μένουν ανοικτά τα καταλύματα.
“Από την αρχή γνωρίζαμε ότι πρόκειται για μία χαμένη χρονιά. Μάλλον εξελίσσεται χειρότερα των προσδοκιών. Το μεγάλο ζητούμενο των επόμενων μηνών είναι η στήριξη εργαζομένων και επιχειρήσεων, για να μπούμε στο 2021. Και η προστασία του εξαιρετικού μας brand” ανέφερε εν τω μεταξύ σε ανάρτησή του στο twitter ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, Γιάννης Ρέτσος.
Κάθετη πτώση της αεροπορικής κίνησης
Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για την επιβατική κίνηση στο επτάμηνο, που κατέγραψε πτώση 74,3% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 όπου είχαν διακινηθεί 34,7 εκατομμύρια επιβάτες.
Τον Ιούλιο του 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΥΠΑ, διακινήθηκαν στα αεροδρόμια της χώρας μόλις 2.722.854 επιβάτες, καταγράφοντας μείωση 72,6% σε σχέση με το 2019 όπου είχαν διακινηθεί 9.930.332 επιβάτες. Ο συνολικός αριθμός των πτήσεων ανήλθε στις 33.255 με πτώση 56,5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 όπου είχαν πραγματοποιηθεί 76.370 πτήσεις. Σε ό,τι αφορά τις αφίξεις επιβατών εξωτερικού ήταν 1.126.429 καταγράφοντας μείωση 72,5% σε σχέση με το 2019, όπου είχαν αφιχθεί 4.096.657 επιβάτες.
Την ίδια ώρα, η κίνηση των εμπορικών πτήσεων στην Ευρώπη αναμένεται φέτος να είναι μειωμένη κατά περίπου 60% σε σχέση με το 2019, με την ανάκαμψη να εμφανίζεται πολύ αβέβαιη λόγω των περιορισμών στις μετακινήσεις που συνεχίζουν να ισχύουν προκειμένου να ανακοπεί η εξάπλωση της Covid-19, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (IATA). Θεωρείται δε πως η παγκόσμια εμπορική αεροπορική κίνηση δεν θα επανέλθει στο επίπεδο που ήταν πριν από την κρίση του νέου κορονοϊού μέχρι το 2024.
Μείον το ταμείο
Πλέον εκτιμάται, με βάση την πορεία της ζήτησης, πως τα έσοδα θα κυμανθούν γύρω στα τέσσερα δισεκατομμύρια μέχρι το τέλος της χρονιάς, ίσως και χαμηλότερα. Υπενθυμίζεται πως ο αρχικός στόχος ήταν να εισρεύσουν από τον τουρισμό περί τα πέντε δισεκατομμύρια στο σύνολο της χρονιάς. Για το 2020, το υπουργείο Τουρισμού είχε θέσει ως προτεραιότητα τη διψήφια αύξηση των εισπράξεων, υπολογίζοντας πως στο “ταμείο” θα έμπαιναν επιπλέον τουλάχιστον 1,5-1,7 δισ. ευρώ και συνολικά είκοσι δισ. Προς το παρόν, όμως, στο καλάθι του τουρισμού έχουν μπει μόλις 614 εκατ. ευρώ (μέχρι και τον Μάιο σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος).
Πηγή: capital.gr