Σύμφωνα με τα στοιχεία που διαθέτουν στελέχη του κλάδου τον Αύγουστο καταγράφηκε μείωση της επιβατικής κίνησης που έφτασε το 37%-40% σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο.
Επίσης καταγράφεται απότομη πτώση της επιβατικής κίνησης από τις 20 Αυγούστου ενώ για τον Σεπτέμβριο τα δεδομένα παραπέμπουν σε πτώση πάνω από 50%.. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας από τις 20 Αυγούστου τρεις επιβάτες επιστρέφουν από τα νησιά και ένας μεταβαίνει προς αυτά.
Σημειώνεται ότι είναι στα σκαριά ένεκα απουσία κίνησης σχέδια μείωσης των δρομολογίων από τις 10 Σεπτεμβρίου, μειώσεις που – όπως αναφέρεται- «υπό κανονικές συνθήκες θα γίνονταν τέλη Οκτωβρίου». Μετά τις 15 Σεπτεμβρίου η εικόνα θα θυμίζει πολύ αυτή του προηγούμενου Μαρτίου, όταν και προκειμένου να εξασφαλιστεί μια στοιχειώδης επικοινωνία με τα νησιά εντάχθηκαν όλα τα δρομολόγια σε καθεστώς αγόνων γραμμών και ενισχύθηκε ο κλάδος με τα πρώτα 15 εκατ. ευρώ.
Από την έναρξη, πάντως, της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων, δηλαδή από τον Μάρτιο μέχρι και τέλος Αυγούστου η μείωση της επιβατικής κίνησης είναι κοντά στο 60%. Ουσιαστικά οι ακτοπλοϊκές ήδη γράφουν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ χαμένα έσοδα που δημιουργούν μια δυσμενή βάση εκκίνησης για τον ερχόμενο χειμώνα. Σημειώνεται ότι με βάση τις αρχικές εκτιμήσεις του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), λόγω της πανδημίας και της κατάρρευσης της επιβατικής κίνησης η ζημιά θα ανέλθει στα 300 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, που σημαίνει πτώση εσόδων κατά 45% έναντι τζίρου το 2019 που εκτιμάται στα 750 εκατ. ευρώ περίπου. Κι όλα αυτά σε μια περίοδο που η ακτοπλοΐα καλείται να επιτελέσει ένα στρατηγικό ρόλο ένεκα και της κρίσης με την Τουρκία.
Στο φόντο αυτό είναι προφανές ότι η ανάγκη ενίσχυσης του κλάδου με όρους διασφάλισης της απρόσκοπτης συνδεσιμότητας των νησιών είναι επιτακτική. Ήδη μάλιστα τα σχετικά αιτήματα έχουν φτάσει στο υπουργείο Οικονομικών για ένα πλάνο ενίσχυσης από το Υπ. Ναυτιλίας. Ελπίδα όλων είναι να προωθηθεί μια διαδικασία στήριξης της 12μηνης και απρόσκοπτης σύνδεσης των νησιών καθώς με βάση τα δυο πακέτα που δόθηκαν λόγω της κρίσης τα 12μηνες λειτουργίας πλοία που σηκώνουν και το βαρύ φορτίο αναλογικά θα μπορούσαν να στηριχθούν περαιτέρω ένεκα και της σημασίας του ρόλου τους αλλά και της συνεχούς, κι όχι εποχικής, παρουσίας τους στο Αιγαίο.
Στο πλαίσιο αυτό, πάντως, στο τραπέζι είναι εκτός από την επάνοδο του καθεστώτος των άγονων γραμμών, η επέκταση του μέτρου των εργοδοτικών εισφορών μέχρι τουλάχιστον τη νέα θερινή περίοδο που ξεκινά το Μάρτη, η διατήρηση του μειωμένου ΦΠΑ για τις μεταφορές στο 13% στα εισιτήρια επιβατών και η επέκτασή του και στα ΙΧ αυτοκίνητα, η επέκταση και μετά τον Σεπτέμβριο όλων των μέτρων στήριξης που αφορούν όλες τις επιχειρήσεις που πλήττονται από τον κορονοϊό, όπως το καθεστώς αναστολής εργασίας για ναυτικούς και υπάλληλους της στεριάς κ.λπ.
Γιώργος Αλεξάκης
Πηγή: Reporter.gr