Συζητήθηκε χθες ενώπιον του Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Ρόδου αγωγή κατά του Ελληνικού Δημοσίου με την οποία διεκδικείται χρηματική αποζημίωση συνολικού ύψους 1.200.000 ευρώ από τους γονείς και την αδελφή αδικοχαμένου από τραυματισμό στρατιώτη σε μονάδα της Ρόδου.
Ο στρατιώτης, που υπηρετούσε εν ζωή, ως ΕΠΟΠ Δνέας (ΥΠ) με την ειδικότητα του Πυροτεχνουργού στο 95 ΤΥΛΠΕΘ του Στρατού Ξηράς, στην Αρχίπολη, απεβίωσε την 5η Μαρτίου 2009, τραυματισθείς θανασίμως κατά την εκτέλεση «διατεταγμένης υπηρεσίας και ένεκα αυτής» και συγκεκριμένα, συνεπεία συμπιέσεως και συνθλίψεώς του από τους βραχίονες ανυψωτικού μηχανήματος (κλαρκ) εντός του Στρατοπέδου Σχη (ΠΖ) Μπινάκη.
Ο στρατιώτης κατετάγη στο στράτευμα την 17η Μαρτίου 2003 και από τον Ιούνιο του 2008 υπηρετούσε με την ειδικότητα του πυροτεχνουργού και συγκεκριμένα, ως βοηθός εξεταστηρίου πυρομαχικών στην ομάδα επιθεωρήσεων και δειγματοληψιών στο 95 ΤΥΛΠΕΘ στην Αρχίπολη. Παραπέρα, από την 18η Ιουνίου του 2008 κατείχε άδεια οδηγήσεως και δελτίο καταλληλότητας χειρισμού ανυψωτικού μηχανήματος (κλαρκ).
Λόγω ακριβώς της κατοχής της σχετικής άδειας οδηγήσεως ανυψωτικού μηχανήματος (κλαρκ) μετέβη μαζί με άλλους οπλίτες κατόπιν σχετικής διαταγής που έλαβε από τον καταυλισμό της μονάδος στην έδρα της, στην Αρχίπολη, προκειμένου να πάρει το ανυψωτικό μηχάνημα και να μεταβεί στο φυλάκιο «Απόλλωνας» για παλετοποίηση πυρομαχικών.
Την ημέρα εκείνη το ανυψωτικό μηχάνημα ήταν σταθμευμένο και κλειδωμένο μπροστά στην Διμοιρία Συντηρήσεως και μάλιστα έξω από τον χώρο, όπου εκτελούντο εργασίες συντηρήσεως και ελέγχου οχημάτων, ενώ έλειπε -για άγνωστους λόγους- και το προστατευτικό κάλυμμα (καπάκι) από το εμπρόσθιο μέρος του.
Παραπέρα στο ανυψωτικό μηχάνημα είχε πραγματοποιηθεί μεν την 19η Νοεμβρίου 2008 η προβλεπόμενη τριμηνιαία προληπτική συντήρηση, όπως αναγράφεται και στο δελτίο επισκευής, πλην όμως η αμέσως επόμενη προβλεπόμενη τριμηνιαία προληπτική συντήρηση, που ήταν προγραμματισμένη για την 19η Φεβρουαρίου 2009, ουδέποτε είχε εκτελεσθεί λόγω του 12ημέρου επιχειρησιακής εκπαιδεύσεως της μονάδας.
Σημειωτέον, εξάλλου, ότι, σύμφωνα με τις εγγραφές στο τηρούμενο μητρώο του, το ανυψωτικό μηχάνημα δεν είχε κινηθεί καθόλου το Δ’ τρίμηνο του 2008 ούτε το Α’ τρίμηνο του 2009.
Ο ΕΠΟΠ μαζί με έναν συνάδελφό του πήραν τα κλειδιά του ανυψωτικού μηχανήματος από το γραφείο κινήσεως και μετέβησαν μαζί στην Διμοιρία Συντηρήσεως.
Εκεί διαπιστώθηκε επί τόπου ότι το επίμαχο μηχάνημα δεν μπορούσε να τεθεί σε λειτουργία λόγω χαμηλής τάσεως στους συσσωρευτές και το έθεσαν σε λειτουργία με την βοήθεια ρευματοληπτών συνδεδεμένων σε άλλο όχημα. Αφού τέθηκε σε λειτουργία ο ΕΠΟΠ πήγε για να βάλει καύσιμα. Εν συνεχεία ξεκίνησαν την προσπάθεια τοποθέτησης του προστατευτικού καλύμματος στο εμπρόσθιο μέρος του, δίχως την επίβλεψη, την εποπτεία ή έστω την παρουσία κάποιου αρμοδίου τεχνικού ή υπευθύνου.
Ενώ το μηχάνημα ήταν σε λειτουργία, ο ΕΠΟΠ ανέβηκε στο εμπρόσθιο μέρος του, πατώντας το δεξί του πόδι πάνω από τον εμπρόσθιο αριστερό τροχό του οχήματος και περνώντας το σώμα του στον χώρο που βρίσκεται ανάμεσα από τους βραχίονες ανυψώσεως και την καμπίνα του οδηγού και δύο συνάδελφοι του ΕΠΟΠ ανέβηκαν στο πίσω μέρος του, για να τοποθετήσουν το προστατευτικό κάλυμμα στην θέση του.
Κατά την διάρκεια τοποθέτησης του προστατευτικού καλύμματος, εντελώς ξαφνικά και δίχως καμία απολύτως παρέμβαση ανθρώπινου παράγοντα κινήθηκαν προς τα μέσα οι βραχίονες ανυψώσεως, κίνηση που είχε ως δραματική συνέπεια να εγκλωβιστεί και να συμπιεστεί ο στρατιώτης μεταξύ του κορμού των βραχιόνων ανυψώσεως του κλαρκ και της καμπίνας του οδηγού και να τραυματισθεί σοβαρότατα.
Αμέσως μόλις αντελήφθη την εντελώς ξαφνική και αναίτια κίνηση των βραχιόνων και συμπίεσή του ο συνάδελφός του ενεργοποίησε τον μοχλό έλξης των βραχιόνων ανυψώσεως προκειμένου να απεγκλωβιστεί.
Στο σημείο προσέτρεξαν ένας ΕΜΘ Επχίας και ένας πολίτης ηλεκτρολόγος που βρίσκονταν σε παρακείμενη αποθήκη για να βοηθήσουν και μαζί με τον ΕΠΟΠ συνάδελφό του τον έπιασαν και τον έβγαλαν συντεθλιμμένο.
Αμεσα ειδοποιήθηκε ο Διοικητής της Μονάδος, ο Διοικητής του Συντάγματος, γιατρός και ασθενοφόρο, ο Διοικητής Λόχου, καθώς και η ιεραρχία της Μεραρχίας.
Σε χρόνο δέκα λεπτών περίπου μετά το συμβάν έφθασε το ασθενοφόρο το οποίο βρισκόταν στο χωριό Ελεούσα, ενώ μετά την παρέλευση 10 λεπτών περίπου από την άφιξη του ασθενοφόρου ο βαριά τραυματισμένος ΕΠΟΠ διακομίσθηκε στο Π.Γ.Ν. Ρόδου συνοδεία Επίατρου ο οποίος του πρόσφερε και τις πρώτες βοήθειες.
Στο Π.Γ.Ν. Ρόδου, λόγω της εξαιρετικής κρισιμότητας της κατάστασής του, υπεβλήθη αμέσως σε χειρουργική επέμβαση και την επομένη ημέρα διακομίσθηκε αεροπορικώς, διασωληνωμένος, στην Μονάδα Εντατικής Θεραπείας (Μ.Ε.Θ.) του 401 Γ.Σ.Ν.Α., όπου και νοσηλεύτηκε για αρκετές ημέρες.
Ωστόσο και παρά τις προσπάθειες που καταβλήθηκαν από τους ιατρούς της Μονάδας Εντατικής Θεραπείας (Μ.Ε.Θ.) του 401 Γ.Σ.Ν.Α., τελικά ο ΕΠΟΠ Δνέας εξέπνευσε τα ξημερώματα της 5ης Μαρτίου 2009, με αιτία θανάτου πολυοργανική ανεπάρκεια, πνευμονία – σηπτική καταληξία, πνευμονεκτομή (ΔΕ) – συρραφή ήπατος απότοκου τραυματισμού.
Σύμφωνα με πόρισμα ΕΔΕ που διενεργήθηκε από Ανχη (ΠΖ) ευθύνη έφερε ο στρατιώτης γιατί είχε εκπαιδευτεί στη χρήση του μηχανήματος και δεν έπρεπε να ανέβει στους βραχίονες.
Οι οικείοι του με την αγωγή τους τονίζουν ότι παραλείπει να αποδώσει ευθύνες σε πράξεις ή παραλείψεις του Ελληνικού Δημοσίου και των αρμοδίων οργάνων του για υπαίτιες και παράνομες συμπεριφορές.
Μεταξύ άλλων ότι παρά την χρόνια ακινησία του οχήματος, κανένας προληπτικός έλεγχος συντήρησής του δεν είχε πραγματοποιηθεί από αρμόδιο τεχνικό.
Τονίζουν ότι ο στρατιώτης εκπαιδεύτηκε και απέκτησε τον Ιούνιο του 2008 δηλαδή μόλις οκτώ μήνες προ του επίδικου μοιραίου ατυχήματος άδεια οδήγησης και δελτίο καταλληλότητας για την οδήγηση μονάχα ανυψωτικού μηχανήματος, όπως το επίμαχο, ενώ αντιθέτως ουδέποτε εκπαιδεύτηκε ούτε απέκτησε γνώσεις τεχνικού από τον Ελληνικό Στρατό από οπουδήποτε αλλού, ώστε να προβαίνει σε εργασίες τοποθέτησης αφαιρεθέντων τμημάτων ανυψωτικού μηχανήματος, εργασίες που όφειλαν να είχαν εκτελεσθεί ή τουλάχιστον, να επιβλέπονται κατά την εκτέλεσή τους από αρμόδιο τεχνικό υπεύθυνο, προτού παραληφθεί το επίμαχο όχημα για παλετοποίηση σε εκτέλεση διαταγής.
Ως συνήγοροι της οικογένειας παρέστησαν οι δικηγόροι κ.κ. Μιχαήλ Μπίζος και Αντώνης Ζερβός.
Βγήκε η δικαστική απόφαση; Τι έγινε τελικά;