Γράφει ο
Νεκτάριος Καλογήρου
Η αγοραστική κίνηση στις τουριστικές περιοχές της Ρόδου είναι πια νεκρή. Παρότι στους δρόμους φαίνεται μια κάποια κίνηση επισκεπτών, μέσα στα καταστήματα επικρατεί η άκρα του τάφου σιωπή. Οι ταμειακές μηχανές κλείνουν το βράδυ με μηδενική κίνηση ή με υποτυπώδη είσπραξη, ίσα – ίσα για να καλυφθούν δυο καφέδες. Η σεζόν για την τουριστική αγορά της Ρόδου φαίνεται πως έχει ρίξει πρόωρη αυλαία.
Είναι γεγονός πως σήμερα η κίνηση στα καταστήματα των τουριστικών περιοχών του νησιού δεν ακολουθεί τα βήματα της ζωντάνιας που επικρατεί μέσα στα ξενοδοχεία. Πρόκειται για ένα φαινόμενο που δεν είναι εύκολο να εξηγηθεί. Από τη μία πλευρά, υπάρχουν μεγάλες μονάδες στο Φαληράκι, στα Κολύμπια, στα Στεγνά, στην Κάλαθο, στη Νότια Ρόδο, ακόμα και στον Θεολόγο, στις οποίες η πληρότητα αγγίζει το απίστευτο ποσοστό του 80%. Από την άλλη, στις ίδιες περιοχές, τα εξω-ξενοδοχειακά καταστήματα ασφυκτιούν από την αναδουλειά.
Ασφαλής απάντηση δεν υπάρχει, παρά μόνο εκτιμήσεις:
– Οι επισκέπτες δεν ψωνίζουν διότι δεν θέλουν να εισέλθουν στα καταστήματα φοβούμενοι ότι δε γίνεται συνεχής αποστείρωση των εμπορευμάτων
– Οι επισκέπτες δε θέλουν να ξοδέψουν διότι κι εκείνοι φοβούνται τις δυσκολίες του επερχόμενου χειμώνα
– Οι επισκέπτες είναι δυσανάλογα λίγοι σε σύγκριση με τον αριθμό των καταστημάτων
– Οι επισκέπτες απλώς επιλέγουν να περάσουν τις διακοπές τους στην ασφάλεια του ξενοδοχείου
Μόνο μια επίσημη έρευνα μπορεί να δώσει συγκεκριμένη απάντηση, χωρίς ωστόσο να αποκλείεται ότι όλοι οι παραπάνω λόγοι ισχύουν στο σύνολό τους (άλλοι λιγότερο και άλλοι περισσότερο).
Το σίγουρο είναι πως οι καταστηματάρχες τηρούν τα μέτρα ατομικής προστασίας. Το πόσοι από αυτούς αποστειρώνουν καθημερινά τα εμπορεύματά τους είναι ένα ερώτημα που δεν θα απαντηθεί. Σε ό,τι αφορά τους τουρίστες που κυκλοφορούν στους δρόμους, μόνο ελάχιστοι φορούν, ή κρατούν μια μάσκα. Όλοι οι υπόλοιποι επιλέγουν την ασφάλεια της απόστασης που τους προσφέρει το βάδισμα στη μέση των τουριστικών πεζόδρομων κι αν έχουν μάσκα, την κρατούν στην τσέπη, ή στην τσάντα, πρακτική που αναιρεί όλους τους κανόνες για την ορθή της χρήση.
Υπό το πρίσμα όλων αυτών των δεδομένων και της αναδουλειάς που επικρατεί, οι καταστηματάρχες ακούν με αδιαφορία τα θετικά νέα που θέλουν τη σεζόν στη Ρόδο να επεκτείνεται φέτος και στο πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου. Το αποτέλεσμα στο ταμείο είναι εκείνο που μετρά για τους εμπόρους και φέτος η κάθε μέρα που περνά συσσωρεύει υποχρεώσεις από το λειτουργικό κόστος και τα ενοίκια που πρέπει να πληρωθούν.
Ωστόσο, εκείνο που τρομοκρατεί την αγορά δεν είναι η άρρωστη κατάσταση των τρεχόντων μηνών, αλλά η προοπτική αυτό το φαινόμενο να επαναληφθεί και στη σεζόν του 2021. Όσο κυλούν οι μέρες καθίσταται πιο σαφές ότι και στο επόμενο καλοκαίρι ο Covid19 θα είναι παρών. Μπορεί να υπάρχουν εμβόλια για την αντιμετώπισή του, όμως η ανάγκη για την τήρηση των μέτρων ατομικής προστασίας θα εξακολουθεί να υφίσταται. Αν τελικά ο προορισμός «πνίγεται» από κόσμο, ποιος επισκέπτης θα επιλέξει να στριμωχτεί στα στενά της Λίνδου και της Μεσαιωνικής Πόλης; Μήπως η σεζόν που θα ξεκινήσει τον επόμενο Απρίλιο θα είναι η σεζόν της υπαίθρου, της εναλλακτικής δραστηριότητας και της αποφυγής των συναθροίσεων; Μήπως πρέπει από τώρα να ξεκινήσει συζήτηση μεταξύ των εμπλεκομένων, ώστε να αποφευχθούν οι δυσάρεστες εκπλήξεις της τελευταίας στιγμής;