Γράφει ο
Νεκτάριος Καλογήρου
«Το new normal νέας εποχής περιλαμβάνει κλειστά γκρουπ επισκεπτών (σε εκδρομές) και (κυρίως για τους επιβάτες κρουαζιέρας) δε βλέπω να έχουν μεγάλη ελευθερία στις κινήσεις τους (στην αγορά)».
Η δήλωση αυτή έγινε από τον επικεφαλής των τομέων Hotels, Cruises & Activities της ‘TUI Group’ Sebastian Ebel απαντώντας σε σχετικό ερώτημα της “δημοκρατικής”. Το ερώτημα αφορούσε στον τρόπο με τον οποίο θα κινηθεί η τουριστική αγορά στη σεζόν του 2021, τόσο από τους επισκέπτες των ξενοδοχείων, όσο κι από τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων που θα προσεγγίζουν τα νησιά μας. Τα όσα ειπώθηκαν στη διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου που παρεχώρησαν την περασμένη Δευτέρα τα υψηλόβαθμα στελέχη του τουριστικού κολοσσού TUI έχουν δύο όψεις: Μία καλή και μια ανάποδη.
Η ανάποδη όψη αφορά
την τοπική αγορά
Μια καλή γεύση της ανάποδης όψης δόθηκε κατά την πρόσφατη προσέγγιση του κρουαζιερόπλοιου ‘Costa Diadema’ στο λιμάνι της Ρόδου. Ούτε ένας από τους επιβάτες του δεν αφέθηκε ελεύθερος να περπατήσει στην τουριστική αγορά του νησιού. Η εικόνα αυτή ήταν ο πυρήνας της ερώτησης που έθεσε η “δημοκρατική” προς τον κ. Ebel: Αυτή θα είναι η εικόνα της κρουαζιέρας και γενικότερα της κίνησης στην αγορά για το 2021;
«Η ασφάλεια βρίσκεται πάνω από όλα. Θέλουμε οι επισκέπτες μας να αισθάνονται ασφαλείς και αυτό είναι σημαντικό. Αυτό είναι το new normal. Αυτό καθορίζει τα πάντα» είπε ο κ. Sebastian Ebel. Το ύφος του ήταν κατηγορηματικό, με όλη την ευθύνη που απορρέει η θέση που υπηρετεί. Όλα τα υπόλοιπα στελέχη της TUI αποδίδουν σε εκείνον την επιτυχημένη επανεκκίνηση του τουριστικού κολοσσού. Αυτό το πρόσωπο στην απάντησή του έκανε λόγο για «close groups» και εξέφρασε την άποψη ότι ειδικά για την κίνηση των επιβατών κρουαζιέρας στην αγορά «δε βλέπω μεγάλη ελευθερία».
Πρακτικά, οι εκατοντάδες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων του 2021 για τη Ρόδο και τους λοιπούς προορισμούς προοιωνίζουν μηδενικές αποδόσεις. Το τεστ Covid19 θα γίνεται στο λιμάνι εκκίνησης (homeport) πριν την είσοδο στο κρουαζιερόπλοιο. Αυτό που σχεδιάζουν οι επιτελείς της τουριστικής βιομηχανίας είναι η πραγματοποίηση τεστ σε όλους τους ταξιδιώτες. Αυτό αφενός διασφαλίζει την υγεία όλων και αφετέρου απαλλάσσει τους οργανωτές από τυχόν ευθύνες που θα αναζητηθούν στο μέλλον. Έτσι, οι επιβάτες κρουαζιέρας, εν πλω θα είναι όλοι ασφαλείς και βγαίνοντας από τις πλωτές πολιτείες, στο όνομα της ασφάλειας, θα κινούνται όπως τα τηλεκατευθυνόμενα αυτοκινητάκια.
Μεγαλύτερη ελευθερία είχαν φέτος και θα συνεχίσουν να έχουν του χρόνου οι επισκέπτες των ξενοδοχείων. Ωστόσο, όλοι τους αντίκριζαν τις εκ διαμέτρου αντίθετες εικόνες στο νησί: Από την απόλυτη προστασία και την αυστηρή τήρηση των μέτρων υγειονομικής προστασίας μέσα στα ξενοδοχεία, στην απόλυτη ελευθερία και στη χαλαρότητα των μέτρων έξω στην αγορά. Τα αποτελέσματα αυτής τη διαφοράς φάνηκαν στα ταμεία των εξωξενοδοχειακών καταστημάτων.
Η καλή όψη
«Η Ελλάδα πέτυχε να γίνει ένα σημείο αναφοράς (Benchmark) για τον τουρισμό. Τα μέτρα που έλαβε ήταν τα κατάλληλα και απέδωσαν» τόνισε ο κ. Sebastian Ebel. Για την TUI, όσο και για τους άλλους τουριστικούς οργανισμούς η Ελλάδα έδωσε εκείνο που χρειαζόντουσαν ώστε να γίνει η μετάβαση στη νέα εποχή της τουριστικής βιομηχανίας. Ήταν μια απροσδόκητη έκπληξη για όλους τους Tour Operators το πώς η χώρα μας, που στο εξωτερικό εμφανίζει την εικόνα της ατίθασης κοινωνίας, στάθηκε με τόση σοβαρότητα μπροστά στην πρόκληση «τουρισμός εν μέσω πανδημίας». Ίσως τελικά η Ελλάδα με τους εξαιρετικά σοβαρούς επαγγελματίες στον τουρισμό έσωσαν την ευρωπαϊκή παρτίδα, υπό την έννοια της ανακοπής του χρόνου που χάνονταν.
Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου θα είναι το έπαθλο. «Παρακολουθούμε το βαθμό ικανοποίησης των πελατών μας και με γνώμονα αυτό διαμορφώνουμε τη συνέχιση των πτήσεων στη διάρκεια του Νοεμβρίου. Μπορούμε να φτάσουμε μέχρι και τα Χριστούγεννα αν υπάρχει ζήτηση» είπε ο κ. Ebel. Μάλιστα, δεν παρέλειψε να αναφερθεί με υπερηφάνεια στο homeport κρουαζιέρας που η TUI δημιούργησε στο Ηράκλειο της Κρήτης, για τις ανάγκες του οποίου η εκεί περιοχή θα υποδέχεται επισκέπτες μέχρι το τέλος Νοεμβρίου.
Ο Νοέμβρης, εφόσον δεν συμβούν δραματικές εξελίξεις, θα εισαχθεί ως μήνας διακοπών στις τουριστικές περιόδους που θα έλθουν στα επόμενα χρόνια. Βέβαια, όπως ειπώθηκε στη συνέντευξη, «θα υπάρξει η ανάγκη για μικρές επενδύσεις των ξενοδόχων σε θέματα θέρμανσης των δωματίων». Από κει και πέρα το τουριστικό ρεύμα Νοεμβρίου θα διαμορφωθεί μέσα από τις εντυπώσεις των επισκεπτών, που θα έρθουν, κι αν ευχαριστηθούν θα ξανάρθουν. «Εδώ έχουμε μια ευκαιρία» είπε ο κ. Ebel, συμφωνώντας επακριβώς και με τα όσα τονίζουν τις τελευταίες εβδομάδες τόσο τα μέλη του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου, όσο και προσωπικά ο ίδιος ο πρόεδρος κ. Γιώργος Ματσίγκος.
Βέβαια, όλα αυτά αποτελούν, ταυτόχρονα, ένα βήμα προς την ικανοποίηση της συμφωνίας που είχε υπογραφεί τον περασμένο Ιούνιο στην Κω μεταξύ της ηγεσίας του Υπουργείου Τουρισμού και του τουριστικού κολοσσού TUI. Είναι ξεκάθαρο πως το μνημόνιο συνεργασίας έφερε τις δύο πλευρές πολύ πιο κοντά.
«Θα κερδίσουν και
οι τοπικές αγορές»
Παρόντες στη διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου ήταν επίσης ο κ. Thomas Ellerbeck, μέλος της TUI’s Group Executive Committee ο οποίος χαρακτήρισε την Ελλάδα ως τα νέα Μπαρμπέιντος, ο κ. Γιώργος Δήμας επικεφαλής της TUI Ελλάδος και ο υπεύθυνος επικοινωνίας της TUI Νότιας Ευρώπης κ. Ευάγγελος Γεωργίου. Ολοι τους έδειχναν εξαιρετικά ικανοποιημένοι από τα όσα επιτεύχθηκαν για τον τουρισμό μέσα στις τόσο δύσκολες υγειονομικές συνθήκες.
«Υπάρχει ένα μεγάλο ερώτημα για την εικόνα που θα εμφανίζουν του χρόνου τα ταμεία των εξωξενοδοχειακών επιχειρήσεων. Μήπως αυτές θα βουλιάξουν σ’ έναν τόπο γεμάτο επισκέπτες κλειστών γκρουπ; Θα μπορούσε να γίνει συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες και αγορές;» ήταν το ερώτημα που έθεσε η “δημοκρατική” προς τον κ. Sebastian Ebel. Η απάντησή του χρήζει πολλών ερμηνειών:
«Ακόμα και με τα κλειστά γκρουπ θα κερδίσουν οι τοπικές αγορές, αν και δεν έχω σαφή εικόνα του τρόπου λειτουργίας τους. Αυτό που έμαθα είναι ότι όσο παλεύουμε για λύσεις, τόσο καλύτερα αποτελέσματα θα έχουμε» είπε υπεύθυνος επανεκκίνησης της τουριστικής μηχανής ολόκληρης της TUI. Ο ίδιος υποστήριξε ότι η συνεργασία με την τοπική κοινωνία είναι σημαντική, έφερε ωστόσο ένα παράδειγμα:
«Όταν είσαι κλεισμένος στο διαμέρισμά σου για μεγάλο χρονικό διάστημα εκτιμάς το έξω με διαφορετικό τρόπο. Ίσως, πηγαίνοντας διακοπές, το να βρεθείς σε μια πολυσύχναστη παραλία δεν είναι η πρώτη σου προτεραιότητα».
Πολυσύχναστες δεν είναι μόνο οι παραλίες. Είναι και η Λίνδος, η Μεσαιωνική Πόλη, είναι και όλα τα κεντρικά τουριστικά σημεία γενικότερα στο Νότιο Αιγαίο ή τη λοιπή Ελλάδα. Αυτά τα σημεία στηρίζουν την ευμάρειά τους στο πλήθος και για του χρόνου θα κληθούν να βρουν ταυτότητα, να αποδείξουν ότι μπορεί να είναι εξίσου ασφαλή με τα μικρά χωριά. Αυτό είναι το δικό τους στοίχημα και είναι τόσο δύσκολο, όσο και αναπόφευκτο.