«Το αεροδρόμιο έχει σαν πρωταρχικό στόχο να αποδείξει ότι το Νησί μας, η Ρόδος, είναι από τους πλέον ασφαλείς προορισμούς σε όλα τα επίπεδα. Φέτος αυτό δεν ήταν απλά μια προσπάθεια, αλλά ένας καθημερινός άνισος αγώνας απέναντι σε προβλήματα που τα διαχειριζόμασταν για πρώτη φορά» δηλώνει, σε συνέντευξή του προς τη «δ», ο αερολιμενάρχης Ρόδου, Σπύρος Δεληγιάννης και συμπληρώνει: «Η στενή και άψογη συνεργασία Δημοσίου και Ιδιωτικού φορέα (ΥΠΑ-FRAPORT) καθώς και η συνεργασία με τις τοπικές αρχές, αλλά και τις υπόλοιπες Δημόσιες Υπηρεσίες ήταν αυτά τα συστατικά που έφεραν αυτό το τόσο καλό αποτέλεσμα στο Νησί».
Ο κ. Δεληγιάννης αναφέρεται επίσης στο ρόλο του ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας και σημειώνει: «Είμαστε οι αόρατοι άνθρωποι πίσω από κάθε πτήση κάθε στιγμή και σε κάθε πρόβλημα. Ο ελεγκτής είναι αυτός, που σε άψογη συνεργασία με τα πληρώματα, φροντίζει ο κάθε επιβάτης να φθάνει κοντά στα αγαπημένα του πρόσωπα».
Ακολουθεί η συνέντευξη του κ. Δεληγιάννη αναλυτικά:
• Κύριε Δεληγιάννη, η φετινή σεζόν ήταν πρωτόγνωρη για τον παγκόσμιο τουρισμό. Πώς διαχειριστήκατε ως υπηρεσία τις ιδιαίτερες αυτές συνθήκες; Υπήρξαν προβλήματα και πώς τα αντιμετωπίσατε;
Όντως ηταν μια πολύ δύσκολη και πρωτόγνωρη κατάσταση, μια εμπειρία την οποία δεν είχα συναντήσει ποτέ στα 35 χρόνια υπηρεσίας μου, όπως βέβαια φαντάζομαι και όλοι οι εμπλεκόμενοι. Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ακολουθώντας τις οδηγίες του ΕΟΔΥ και με γνώμονα την ασφάλεια των εργαζόμενων, καθώς και τις ιδιαίτερες συνθήκες που εργάζονται ορισμένοι κλάδοι της Υπηρεσίας μας, εμπλούτιζε τις οδηγίες αυτές με περαιτέρω οδηγίες προς εφαρμογή. Στις αρχές του Ιουνίου, και ενόψει του ανοίγματος των αεροδρομίων, απέστειλε σε όλες της μονάδες εξειδικευμένες οδηγίες και διαταγές που έπρεπε να εφαρμόσουμε για την πλήρη ασφάλεια όλων. Το Αεροδρόμιο της Ρόδου, όπως όλοι γνωρίζουν, είναι ένα από τα παραχωρηθέντα αεροδρόμια στην Εταιρεία FRAPORT, και η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας είχε ένα πρόσθετο καθήκον να συνεργαστεί με την διαχειρίστριά εταιρεία του Αεροδρομίου για την πιστή εφαρμογή των μέτρων. Η συνεργασία μας ήταν άψογη, όλες οι οδηγίες εφαρμόσθηκαν ακριβώς και συνεχίζουν και εφαρμόζονται. Με δεδομένο ότι το Αεροδρόμιο είναι ένας ζωντανός οργανισμός και καμία στιγμή δεν είναι όπως η προηγούμενη, ο αγώνας μας ήταν να κρατήσουμε στο υψηλότερο δυνατόν επίπεδο την ασφάλεια των εργαζομένων, διότι χωρίς αυτούς δεν θα είχαμε την δυνατότητα να υποδεχθούμε ένα τόσο μεγάλο αριθμό επισκεπτών.
Σε αυτήν την προσπάθεια αρωγός ήταν η Πολιτική Προστασία, το Υγειονομικό καθώς και όλες οι Τοπικές Αρχές. Η Δημοτική Αρχή που προσέτρεξε αμέσως στην βοήθειά μας, αλλά και η Περιφέρεια που φρόντισε να έχουμε αμέσως ό,τι ζητήσαμε.
Εδώ θα πρέπει να αναφερθώ και να ευχαριστήσω Δημοσίως το προσωπικό του Πυροσβεστικού Σώματος που υπηρετεί στο αεροδρόμιο αλλά και στην πόλη της Ρόδου για την 24ωρη παρουσία τους, από την ημέρα που άνοιξαν οι πύλες εισόδου μέχρι και σήμερα.
Ευχαριστώ το Υγειονομικό, διότι η αντιπρόσωπός τους, ήταν η Κυρία που φρόντισε και βεβαιώθηκε ότι όλα θα εφαρμοσθούν κανονικά. Τους Εθελοντές Σαμαρείτες της Ρόδου που παρέχουν υπηρεσία βάρδιας.
Και βέβαια πάνω και πρώτα απ’ όλους, το προσωπικό του αεροδρομίου όλων των ειδικοτήτων που υπερέβαλαν εαυτούς, σε αυτήν την πρωτόγνωρη κατάσταση. Αν ξέχασα κάποιους, παρακαλώ για την επιείκειά τους.
Είναι φυσικό και λογικό ότι αντιμετωπίσαμε πολλαπλά προβλήματα. Το Αεροδρόμιο έχει σαν πρωταρχικό στόχο να αποδείξει ότι το Νησί μας, η Ρόδος, είναι από τους πλέον ασφαλείς προορισμούς σε όλα τα επίπεδα. Φέτος αυτό δεν ήταν απλά μια προσπάθεια, αλλά ένας καθημερινός άνισος αγώνας απέναντι σε προβλήματα που τα διαχειριζόμασταν για πρώτη φορά.
Όμως η στενή και άψογη συνεργασία Δημοσίου και Ιδιωτικού φορέα (ΥΠΑ-FRAPORT) καθώς και όπως ανέφερα η συνεργασία με τις τοπικές Αρχές, αλλά και τις υπόλοιπες Δημόσιες Υπηρεσίες ήταν αυτά τα συστατικά που έφεραν αυτό το τόσο καλό αποτέλεσμα στο Νησί.
• Ποιες ήταν οι χώρες με τις περισσότερες πτήσεις και τις υψηλότερες πληρότητες στα αεροσκάφη;
Οι επισκέπτες από την Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο είναι αυτοί οι οποίοι μας τίμησαν και μας βοήθησαν στο δύσκολο αυτό καλοκαίρι. Δεν ξεχνάμε και όλους τους υπόλοιπους φίλους του Νησιού αλλά πληθυσμιακά ήταν και είναι οι περισσότεροι.
• Πώς εκτιμάτε ότι θα διαμορφωθούν τα πράγματα το 2021; Θα περιοριστεί το πτητικό έργο των εταιρειών; Σε ποιο βαθμό θα μπορούσε να μας επηρεάσει μία τέτοια εξέλιξη; Ποιες είναι οι πρώτες εκτιμήσεις;
Έχουμε μιλήσει πάρα πολλές φορές οπότε ξέρετε ότι σε μια τέτοιου είδους ερώτηση ξεκινάω πάντα με το «Τώρα αυτήν την στιγμή που μιλάμε…».
Και ξεκινώ την απάντησή μου με τον ίδιο τρόπο. Το 2021, προσωπικά, μου φαίνεται δύσκολο. Υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα, από ό,τι διαβάζω στον έντυπο και στον διαδικτυακό τύπο, για την διαθεσιμότητα του εμβολίου κατά του COVID-19. Αυτός είναι ο πλέον σοβαρός και «μη ελέγξιμος» παράγοντας. Πολλά θα κριθούν από αυτό το εμβόλιο. Ιατρός δεν είμαι, οπότε εδώ σταματώ. Το πτητικό έργο των εταρειών, όπως παρατήρησα φέτος, μειώθηκε με την έννοια ότι είχαμε πολλά αεροσκάφη που εκτελούσαν δρομολόγια από και προς Ρόδο από 2 διαφορετικά αεροδρόμια. Σήμερα δεν μπορούμε να μιλάμε για μείωση πτητικού έργου θα πρέπει να μιλάμε για το ποιες εταιρείες θα σωθούν. Υπάρχει μπροστά μας ένας πολύ μεγάλος και βαρύς χειμώνας.
Όπως το λέτε «πρώτες εκτιμήσεις». Η φετινή καλοκαιρινή περίοδος μού έδειξε ότι πέρα από το επόμενο 24ωρο δεν δικαιούμαι να ομιλώ. Πολλοί παράγοντες, άριστοι γνώστες του τουριστικού προϊόντος μιλούν για μια αύξηση. Όλοι ελπίζουμε ότι θα επαληθευθούν οι προβλέψεις του .
Απλά να αναφέρω ότι γύρω στις 15 Φεβρουαρίου του 2020,που άρχισε η τελική διαμόρφωση των πτήσεων, όσον αφορά τον Έλεγχο Εναέριας Κυκλοφορίας, τίποτα δεν επαληθεύτηκε.
• Το αεροδρόμιο Ρόδου ανακαινίστηκε ριζικά. Έχει βελτιωθεί η λειτουργικότητά του; Βέβαια δεν “δοκιμάστηκε” υπό κανονικές συνθήκες. Εκτιμώ όμως ότι έχει σχηματιστεί κάποια εικόνα…
Σωστά, υπάρχουν πλέον και άλλα εξειδικευμένα έργα που έχουν προγραμματιστεί, έργα που δεν βλέπει ο επιβάτης, αλλά κάνουν την παραμονή του καλύτερη. Το αεροδρόμιο δοκιμάστηκε πέρυσι με επιτυχία. Είχαμε πάνω από 5,5 εκατ. διακινηθέντες επιβάτες. Και όταν λέω Αεροδρόμιο εννοώ τους ανθρώπους που δουλεύουν και όχι το κτήριο. Η γενική μας εικόνα είναι πολύ καλή και θα γίνει ακόμα καλύτερη!
• Θέλω να κλείσουμε με το ρόλο των υπαλλήλων της ΥΠΑ των Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας. είστε οι άνθρωποι που διαχειρίζεστε όλες αυτές τις πτήσεις με τις οποίες φθάνουν εκατομμύρια τουριστών στο νησί μας και επιστρέφουν ασφαλώς στις χώρες τους. Πόσο νευραλγικός είναι ο ρόλος σας;
Οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας είναι Δημόσιοι Υπάλληλοι που ανήκουν στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και προσλαμβάνονται μετά από ειδικές εξετάσεις μέσω ΑΣΕΠ, με πτυχίο ΑΕΙ και άριστη γνώση της Αγγλικής γλώσσας. Μετά την πρόσληψή τους ακολουθεί μια 5ετία περίπου για να αποκτήσουν την πρώτη ειδικότητα του Ελεγκτή Εναέριας Κυκλοφορίας. Αυτή η ειδικότητα τους εισαγάγει στην ουσία του επαγγέλματος, δηλαδή μπορούν να χειρίζονται την Εναέρια Κυκλοφορία. Η εκπαίδευσή μας όμως συνεχίζεται κάθε χρόνο, υπάρχουν εξετάσεις ανανέωσης της ειδικότητας, σεμινάρια επιμόρφωσης και παρακολούθησης ειδικών μαθημάτων.
Επιπλέον κάθε χρόνο είμαστε υποχρεωμένοι να προβούμε σε ιατρικές εξετάσεις από το Κέντρο Αεροπορικής Ιατρικής του Γενικού Νοσοκομείου Αεροπορίας ή από εξουσιοδοτημένους Ιατρούς, εξετάσεις εφάμιλλες των Ιπταμένων. Η σωματική και ψυχική υγεία είναι απαραίτητη, διότι υπάρχουν χρονικά διαστήματα που η αδρεναλίνη φθάνει στα ύψη οι ρυθμοί ανεβαίνουν επικίνδυνα, και μετά από λίγο πέφτουν, μέχρι το επόμενο κύμα κίνησης.
Το ωράριό μας είναι σε κυλιόμενη 24ωρη βάρδια /365 ημέρες τον χρόνο χωρίς να απολαμβάνουμε τις συνήθεις, αλλά και επίσημες αργίες, μακριά από τις οικογένειές μας, όπως ακριβώς συμβαίνει και με χιλιάδες άλλους εργαζομένους, που ακολουθούν το ίδιο ωράριο.
Όλα αυτά βασίζονται σε διεθνείς νόμους, κανόνες και οδηγίες.
Είναι μια εργασία που απαιτεί εξειδίκευση και συνεχή επιμόρφωση.
Το τρίπτυχο της εργασίας μας είναι η ΑΣΦΑΛΗΣ-ΤΑΧΕΙΑ-ΟΜΑΛΗ ροή της Κυκλοφορίας.
Ο Ελεγκτής Εναέριας Κυκλοφορίας είναι αυτός που διορθώνει τα όποια προβλήματα παρουσιάζονται στην κυκλοφορία των αεροσκαφών.
Είναι αυτός που βεβαιώνει ότι ο επιβάτης και το πλήρωμα θα φθάσει τον τελικό του προορισμό χωρίς κανένα απρόοπτο.
Όλοι ακολουθούν την εφαρμογή παρακολούθησης πτήσεων, όλοι βλέπουν χιλιάδες αεροπλάνα στο αέρα, αλλά πολλοί λίγοι είναι αυτοί που ξέρουν πώς καθοδηγούνται αυτά τα αεροσκάφη και ακόμα λιγότεροι καταλαβαίνουν την αγωνία κάθε Ελεγκτή παγκοσμίως. Είμαστε οι αόρατοι άνθρωποι πίσω από κάθε πτήση κάθε στιγμή και σε κάθε πρόβλημα.
Ο Ελεγκτής είναι αυτός, που σε άψογη συνεργασία με τα πληρώματα, φροντίζει ο κάθε επιβάτης να φθάνει κοντά στα αγαπημένα του πρόσωπα.
Σας ευχαριστώ πολύ.