Χαμένο θεωρεί από τώρα και το πρώτο τετράμηνο του 2021 για τον τουρισμό της χώρας μας ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος Αλέξανδρος Βασιλικός, ο οποίος σε συνέντευξή του στο Liberal υπογραμμίζει πως «lockdown, ακύρωση συνεδρίων, εκθέσεων και αεροπορικών συνδέσεων μας δείχνουν πως έχουμε ένα εξαιρετικά δύσκολο εξάμηνο μπροστά μας».
Τονίζει ότι η πορεία του τουρισμού από τον Απρίλιο του 2021 και μετά, θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες των οποίων την εξέλιξη δεν μπορούμε να γνωρίζουμε σήμερα, ενώ σημειώνει πως μια έγκαιρη κυκλοφορία εμβολίου τους πρώτους μήνες του επόμενου έτους, θα βοηθήσει για μια καλύτερη σεζόν, αλλά δεν θα έχει ανατρεπτικό χαρακτήρα.
Και τούτο διότι οι διαθέσιμες μέχρι σήμερα εκτιμήσεις δείχνουν πως ένα εμβόλιο χρειάζεται χρόνο για να τεσταριστεί και να παραχθεί, ενώ ακολουθούν αρκετά στάδια όπως η διαθεσιμότητα και μια σειρά από άλλες προϋποθέσεις που ίσως καθυστερήσουν την ευρεία χρήση του. Πάντως, αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο για ένα καλό «rebound» του τουρισμού αν συντρέξουν κάποιες προϋποθέσεις με κυρίαρχη το εμβόλιο, οπότε το 2021 ίσως είναι αρκετά καλύτερο του 2020.
Συνέντευξη στον Απόστολο Σκουμπούρη
– Κύριε Βασιλικέ, η ΤUI ζητά από τους ξενοδόχους να περιμένουν έως τον Μάρτιο για να πάρουν τα 3/4 των χρημάτων τους. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη σε επίπεδο εσόδων;
Κοιτάξτε, τα τελικά έσοδα των ξενοδοχείων θα αποτυπωθούν στην ετήσια έρευνα που διενεργεί το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος. Σε ό,τι αφορά τον ρυθμό είσπραξης του τζίρου, τα πράγματα φαίνεται να είναι και αυτά σε χειρότερο επίπεδο από το αναμενόμενο, καθώς οι δυσκολίες από συνεργάτες του εξωτερικού εξακολουθούν να είναι μεγάλες. Η καθυστέρηση της είσπραξης, σε συνδυασμό με την έλλειψη προκαταβολών αλλά και τα χρήματα που χρειάστηκε να επιστρέψουν από προκαταβολές οι ξενοδόχοι, μεγαλώνουν συνεχώς το κενό στις χρηματικές ροές.
– Πιστεύετε ότι θα υπάρξουν θέματα βιωσιμότητας για πολλές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις; Και αν ναι, σε τι ποσοστό;
Πιστεύω πως έχουν ληφθεί και λαμβάνονται συνεχώς αποφάσεις προς την αποφυγή τέτοιων καταστάσεων οι οποίες θα είναι καταστροφικές καθώς θα αναιρέσουν και την δυνατότητα ανάκαμψης μελλοντικά. Τόσο σε εθνικό επίπεδο, όσο και σε ευρωπαϊκό, το πολιτικό μήνυμα είναι σαφές: “whatever it takes” και “κανένας δεν πρέπει να μείνει πίσω”. Αυτές είναι οι λέξεις που χρησιμοποιήθηκαν στο υψηλότερο επίπεδο εκπροσώπησης. Βεβαίως, θα πρέπει να συνεχίσουν να αναπροσαρμόζονται τα μέτρα αναλόγως με το μέγεθος, την εξέλιξη και την διάρκεια της πανδημίας.
– Η φετινή χρονιά είναι χαμένη. Τι βλέπετε για το 2021;
Υπάρχουν τόσες μεταβλητές και τόσα “αν” σε οποιαδήποτε απάντηση που είναι ανούσιο να το συζητάμε. Ελπίζουμε όλοι σε μια καλύτερη συγκυρία – από ιατρικής άποψης – μετά τον Απρίλιο καθώς το πρώτο τετράμηνο είναι πλέον σαφές για όλους πως είναι και αυτό λίγο πολύ χαμένο. Lockdown, ακύρωση συνεδρίων, εκθέσεων, αεροπορικών συνδέσεων μας δείχνουν πως έχουμε ένα εξαιρετικά δύσκολο εξάμηνο μπροστά μας. Η πορεία του τουρισμού το 2021 μετά τον Απρίλιο, θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες των οποίων την εξέλιξη δεν μπορούμε να γνωρίζουμε σήμερα.
– Κατά πόσο η έγκαιρη κυκλοφορία του εμβολίου τους πρώτους μήνες του 2021 μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα για την επόμενη τουριστική σεζόν;
Η έγκαιρη κυκλοφορία εμβολίου είναι προϋπόθεση για να ελπίζουμε σε ένα καλύτερο 2021! Δεν πιστεύω όμως πως θα έχει ανατρεπτικό χαρακτήρα. Οι διαθέσιμες μέχρι σήμερα εκτιμήσεις μας δείχνουν πως ένα εμβόλιο χρειάζεται χρόνο τεσταρίσματος, παραγωγής και ακολουθούν αρκετά στάδια όπως η διαθεσιμότητα, η προτεραιότητα εμβολιασμού ηλικιακών και επαγγελματικών ομάδων και πολλά άλλα στα οποία πρέπει να προσθέσει κανείς – δυστυχώς – και την άρνηση μερίδας του πληθυσμού να εμβολιαστεί…
Υπάρχει και η άποψη ενός “rebound” από το οποίο θα ωφεληθεί ο τουρισμός μετά από μια μακρά περίοδο ακύρωσης ταξιδιών. Το πιστεύω και εγώ, αλλά θα πρέπει να συμψηφιστεί με το γεγονός ότι δεν γνωρίζουμε ποιο θα είναι το τοπίο εκείνη την δεδομένη στιγμή από άποψη αεροπορικών συνδέσεων, οικονομικών συνθηκών της αγοράς και των καταναλωτών, μετά από μια πολύμηνη κρίση με μεγάλες επιπτώσεις στην οικονομία.
– Κάποιοι κάνουν λόγο για νομοτελειακά καλύτερη σεζόν από το 2020, ενώ αν βρεθεί το εμβόλιο ίσως φτάσουμε και στο ήμισυ ή στο 60% των εσόδων του 2019. Συμμερίζεστε κάτι τέτοιο;
Όταν έχεις βρεθεί στο μηδέν, κάθε τι πάνω από αυτό είναι αυτονόητα καλύτερο. Συνεπώς είναι πράγματι ένα ρεαλιστικό σενάριο σε συνδυασμό με την εξέλιξη του εμβολίου, αλλά η αγωνία των ξενοδόχων αυτή την ώρα είναι να καταφέρουμε να φτάσουμε ως εκεί, αντέχοντας πρώτα στον βαρύ χειμώνα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε.
Πηγή: liberal.gr