Την πρότασή τους να ξεκινήσει ένας διάλογος με όλους τους συναρμόδιους φορείς για το μέλλον του Τουρισμού στην περιοχή μας –με σημείο αιχμής την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου- υπό την εποπτεία ενός επίσημου φορέα, παρουσίασαν χτες, σε συνέντευξη Τύπου, τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου.
Την ίδια ώρα, βρίσκεται σε εξέλιξη έρευνα η οποία θα έχει ορίζοντα 18μήνου, με αντικείμενο τον Brand Προορισμό.
Στην τοποθέτησή του, ο πρόεδρος της Ένωσης κ. Χρήστος Μιχαλάκης υπογράμμισε τα εξής:
«Φέτος, ήταν μία πολύ δύσκολη και ιδιαίτερη χρονιά. Σε έναν σύντομο απολογισμό δράσεων, μπορούμε να επισημάνουμε την μετεξέλιξή μας από Ένωση Τουριστικών Γραφείων Ρόδου, σε Ενωση της Δωδεκανήσου. Ηταν ένα σημαντικό βήμα, την συμμετοχή μας στον Ενιαίο Φορέα διαχείρισης του προορισμού για το 2020, ενώ συμμετείχαμε σε ομάδες εργασίας για σειρά θεμάτων –όπως π.χ. η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Ξεκίνησε ήδη η μεγάλη έρευνα με ορίζοντα 18μήνου, με αντικείμενο τον Brand Προορισμό σε συνεργασία με τον υποψήφιο διδάκτορα κ. Αβράμιο Πουλιάση, ενώ από την 1η Δεκεμβρίου 2020 θα είναι διαθέσιμη και η νέα ιστοσελίδα της Ένωσης με στατιστικά στοιχεία, απόψεις για τον τουρισμό κ.λπ.»
Για την φετινή περίοδο, αυτό που υπογραμμίστηκε είναι ότι «η Ρόδος ως τουριστικός προορισμός επέδειξε μία απίστευτη ωριμότητα σε αυτή την δύσκολη τουριστική σεζόν, ενώ δόθηκαν τα εύσημα στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και στον Δήμο Ρόδου για την διαχείριση της φετινής κατάστασης –όχι μόνον επικοινωνιακά αλλά και με την στοχευμένη διαφήμιση που έγινε.
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
ΤΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Μιχαλάκης:
«Την σεζόν του 2020 ολοκληρώθηκε η χρονιά με 580.000 αφίξεις (από 1η Ιουλίου 2020 έως και 31 Οκτωβρίου 2020) για το νησί της Ρόδου –σε σχέση με τα 2.343.000 που ήταν το 2019. Αυτό σημαίνει ότι ήρθε στην Ρόδο το 25% των τουριστών του 2019, αλλά δεν μπορούν να γίνουν συγκρίσεις καθώς η φετινή ήταν μια ξεχωριστή σεζόν, η οποία ‘ξεκίνησε ουσιαστικά από το μηδέν’. Ο κάθε πελάτης που ερχόταν, ήταν μοναδικός και όχι δεδομένος. Αυτοί οι πελάτες, βοήθησαν στην αντιμετώπιση της ανεργίας και βεβαίως στο να λειτουργήσουν οι επιχειρήσεις.
-Να σημειωθεί ότι από το 2015 έως το 2019, η Ρόδος αύξησε τις αφίξεις της κατά 24%. Αυτό το ποσοστό είναι πολύ πάνω από τον Μέσο Όρο στην Ελλάδα.
(Σημειώνεται ότι τα νούμερα αφορούν τις απευθείας πτήσεις και όχι τις αφίξεις με πτήσεις μέσω Αθήνας ή άλλων προορισμών κ.λπ.)
-Ειδικά για την περίοδο από 1η Ιουλίου 2020 έως και 31 Οκτωβρίου 2020, τα πράγματα έχουν ως εξής: ο Ιούλιος ξεκίνησε με -23% σε σχέση με το 2019, ο Αύγουστος με -40% σε σχέση με το 2019, ο Σεπτέμβριος με -39% σε σχέση με το 2019 και ο Οκτώβριος με -35% σε σχέση με το 2019. Αυτό σημαίνει όμως, ότι η διαχείριση της κρίσης της πανδημίας του κορωνοϊού, από όλους μαζί τους φορείς και την τοπική κοινωνία έγινε με σωστό τρόπο και απέδωσε αποτελέσματα. Κρατήσαμε ζωντανό και υγιή τον προορισμό.
-Επίσης, τον Οκτώβριο, είχαμε άλλο ένα μοναδικό φαινόμενο καθώς η αγγλική αγορά σημείωσε ρεκόρ αφίξεων της τελευταίας… δεκαετίας! Ποτέ άλλοτε δεν είχαμε τόσες πολλές αφίξεις στη Ρόδο!
-Όσον αφορά τις αγορές: Η βασική αγορά της Ρόδου, είναι η κεντρική Ευρώπη. Δεύτερη έρχεται η Αγγλία, και τρίτη, ακολουθεί η Σκανδιναβία (που φέτος είχε δραματική πτώση). Η τέταρτη αγορά είναι η ανατολική Ευρώπη (Πολωνία, Τσεχία, Ουγγαρία, Σερβία, Σλοβενία, Σλοβακία) και ακολουθεί η Μεσόγειος –η οποία όμως κατρακύλησε λόγω των εξελίξεων. Τελευταία έρχεται η πρώην Σοβιετική Ένωση η οποία, δυστυχώς, ήταν παντελώς απούσα.
-Το μεγαλύτερο πρόβλημα της Ρόδου τα τελευταία χρόνια, παραμένει η εποχικότητα. Δηλαδή τους τελευταίους μήνες από Ιούλιο έως και Σεπτέμβριο που την τελευταία δεκαετία (από το 2011), κυμαίνεται από 78,58% μέχρι 74,90% το 2019. Με αυτό το δεδομένο, δυστυχώς δεν μπορεί να αντέξει η αγορά ούτε καμία επιχείρηση.
ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ
Η ΕΠΙΜΗΚΥΝΣΗ
-Μεγιστοποίηση της τουριστικής περιόδου της Ρόδου σε υπάρχουσες και νέες αγορές με στόχο την μακροπρόθεσμα συνεχόμενη λειτουργία του τουρισμού στο νησί και σε όλα τα Δωδεκάνησα.
-Βραχυπρόθεσμο πλάνο: Βραχυπρόθεσμο (1-3 έτη): Τουρισμός επιμήκυνση από το 2022.
Μακροπρόθεσμο: Τουρισμός 12 μηνών. Βασικό πλάνο και στόχευση η Ρόδος ώστε να επωφεληθούν και τα υπόλοιπα νησιά σαν δορυφόροι.
Απρίλιος 2019:
-4% των συνολικών Αφίξεων 2019 (*)
-20 από τις 31 αγορές
-3 Αγορές >7% των συνολικών αφίξεων
Οκτώβριος 2019:
-8,5% των συνολικών Αφίξεων 2019
-20 από 31 αγορές
-7 Αγορές >10% των συνολικών αφίξεων
Στους Βασικούς Πυλώνες προσέγγισης, περιλαμβάνονται: Πολιτισμός – Αθλητισμός – Εντοπιότητα
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ: Δημιουργία μεγάλων πολιτιστικών εκδηλώσεων και δρώμενων είτε μεμονωμένα, είτε με την μορφή πολυήμερων σχημάτων (φεστιβάλ κλπ) τον Οκτώβριο και Νοέμβριο, άλλα και τον Μάρτιο και τον Απρίλιο.
Ενημέρωση και στρατηγική επικοινωνία των εκδηλώσεων σε κάθε κανάλι προώθησης των επιλεγμένων τουριστικών αγορών αλλά και εγχώρια.
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ: Δημιουργία μεγάλων αθλητικών εκδηλώσεων με την μορφή μεμονωμένων είτε συνεχόμενων και ετήσιων γεγονότων κατά την διάρκεια των Φθινοπωρινών και Χειμερινών μηνών.
Ενημέρωση και στρατηγική επικοινωνία των εκδηλώσεων σε κάθε κανάλι προώθησης των επιλεγμένων τουριστικών αγορών αλλά και εγχώρια.
ΕΝΤΟΠΙΟΤΗΤΑ: Εμπορικός Τομέας: δημιουργία προσφορών της τοπικής αγοράς σε συνδυασμό με τον εμπορικό σύλλογο για την προσέλκυση τουριστών
Πρωτογενής Τομέας: δημιουργία εκδηλώσεων και ημερίδων είτε φεστιβάλ με έμφαση στην τοπική παραγωγή. Άμεση διασύνδεση με τον αγροτουρισμό.
ΣΤΟΧΕΥΣΗ
Αγορές: επιλογή ώριμων τουριστικά αγορών με βάση τις δυνατότητες τους για πτήσεις τους ενδιαφερόμενους μήνες, και αυτών που έχουν ήδη πτήσεις σε ανταγωνιστικές περιοχές με την Ρόδο. Αγορές που στο παρελθόν έχουν επιδείξει δυνατότητες επέκτασης της τουριστικής περιόδου, άλλα και νέες δυναμικές αγορές που έχουν μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης Στόχευση σε νέες αγορές που ταξιδεύουν στους χειμερινούς και φθινοπωρινούς μήνες όπως προσβάσιμος τουρισμός (ΑΜΕΑ), τουρισμός 55+, συνέδρια-ημερίδες κλπ.
Περιοχές: Επικέντρωση της προσπάθειας στην Πόλη της Ρόδου, και στις τουριστικά ανεπτυγμένες περιοχές γύρω από αυτήν.
Βραχυπρόθεσμος στόχος: επιμήκυνση περιόδου με πτήσεις από τον Μάρτιο και όλον τον μήνα Νοέμβριο.
Επιμήκυνση περιόδου σε αγορές με μικρότερο πτητικό πρόγραμμα.
Μεσοπρόθεσμος στόχος: Εκκίνηση των πτήσεων charter και low cost από αρχές Μαρτίου και μέχρι και τέλος Νοέμβρη.
Μακροπρόθεσμος στόχος: Εκκίνηση των πτήσεων charter και low cost από αρχές Φεβρουαρίου μέχρι και τέλος Νοέμβρη, είτε 12 μήνες.
Η ΠΡΟΤΑΣΗ
Στην πρότασή της, η Ένωση αναφέρει:
-Διαχείριση από έναν ενιαίο φορέα υλοποίησης και συντονισμού της προσπάθειας
-Χρηματοδότηση: Αυτοχρηματοδότηση, χορηγίες, ενισχύσεις, συνεισφορές
-Επικοινωνία με αεροπορικές εταιρείες και tour operators
-Επικοινωνία της προσπάθειας στην τοπική κοινωνία
-Εκκίνηση διαδικασιών Marketing
ΟΙ ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ
ΓΙΑ ΤΟ 2021
Δυστυχώς, οι εκτιμήσεις για την σεζόν του 2021, είναι παρακινδυνευμένες. Ουδείς είναι σε θέση να δώσει μια ξεκάθαρη απάντηση για το τι μέλλει γενέσθαι και πότε θα ξεκινήσει.
Σύμφωνα με την Ένωση Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου, φέτος θα είναι δύσκολο να γίνουν κρατήσεις, λόγω του κορωνοϊού αφού κανένας δεν μπορεί να προγραμματίσει ταξίδια. Εκτιμάται ότι η περίοδος θα ξεκινήσει στις αρχές Μαΐου 2021 (καλώς εχόντων των πραγμάτων) ενώ η Ρόδος δείχνει ότι θα δουλέψει το «Last Minute».
«Η Ρόδος είναι ένας ανθεκτικός προορισμός. Ό,τι έγινε φέτος θα είναι ένα κληροδότημα για το 2021. Η Ελλάδα και η Ρόδος, απέδειξαν ότι κατάφεραν να κάνουν καλή διαχείριση της κρίσης και οι επιχειρήσεις (καθώς και η τοπική κοινωνία) έδειξαν ωριμότητα» κατέληξε ο κ. Μιχαλάκης.