Τις τεράστιες απώλειες που άφησε η πανδημία τη χρονιά που πέρασε θα προσπαθήσει να καλύψει η τουριστική αγορά. Απώλειες που στον τομέα των εσόδων μεταφράζονται σε πάνω από 14 δισεκατομμύρια ευρώ (σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις στο δεκάμηνο εμφάνισαν μείωση κατά 77% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 και διαμορφώθηκαν στα 4,036 δισ. ευρώ, όταν τα έσοδα συνολικά για το 2019 ήταν 18,2 δισ. ευρώ). Τα έσοδα πάντως κινήθηκαν λίγο καλύτερα από το αναμενόμενο, δεδομένου πως αρχικά επιχειρηματίες του χώρου προέβλεπαν -λόγω της χαμηλής ζήτησης τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο- πως δεν θα ξεπεράσουν τα 3-3,5 δισεκατομμύρια για το σύνολο της χρονιάς.
Σε επίπεδο αφίξεων, υπολογίζεται πως πέρσι χάθηκαν τελικά περισσότεροι από 23 εκατομμύρια ταξιδιώτες (την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2020, η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση μειώθηκε κατά 76,1% και διαμορφώθηκε στα 7,1 εκατομμύρια ταξιδιώτες, έναντι 29,7 εκατομμυρίων ταξιδιωτών την αντίστοιχη περίοδο του 2019).
Δύσκολος στόχος, αλλά εφικτός
Εντούτοις, οι προσδοκίες για τη νέα χρονιά δεν είναι μεγάλες. Βασικός στόχος είναι ο ελληνικός τουρισμός να μπορέσει, σε πρώτη φάση, να ανακτήσει το 50% των τουριστικών εσόδων που έφερε το 2019. Ένας στόχος που μπορεί να είναι δύσκολος, καθώς κανείς δεν γνωρίζει πως θα εξελιχθεί η πανδημία, ενώ παράλληλα αναμένεται να είναι και πολύ μεγάλος ο ανταγωνισμός με τις υπόλοιπες χώρες της Μεσογείου για την προσέλκυση τουριστικών μεριδίων, θεωρείται όμως εφικτός.
Όλα θα εξαρτηθούν, όπως τονίζουν φορείς του τουριστικού κλάδου, από την πορεία του εμβολιασμού τόσο στην Ελλάδα, όσο και στις χώρες που αποτελούν σημαντικές πηγές εσόδων για τον ελληνικό τουρισμό (Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, ΗΠΑ). Δεν είναι άλλωστε λίγοι όσοι θεωρούν πως λόγω της εξέλιξης του εμβολιαστικού προγράμματος, ο τουρισμός δεν θα έχει να αναμένει πολλά σε επίπεδο κρατήσεων καθόλο το πρώτο εξάμηνο του 2021.
Ανάκαμψη μετά το β’ εξάμηνο
Φορείς της τουριστικής αγοράς τοποθετούν την επανεκκίνηση της τουριστικής δραστηριότητας μετά το δεύτερο εξάμηνο του 2021. Τα πάντα, όπως σημειώνουν επιχειρηματίες που γνωρίζουν καλά τον χώρο, θα εξαρτηθούν από τρεις κρίσιμες συνιστώσες: την εξέλιξη των υγειονομικών δεικτών, το πώς θα είναι οι βασικές για τον ελληνικό τουρισμό αγορές μετά την πανδημία, αλλά και την κατάσταση που θα βρίσκονται οι μεγάλοι ανταγωνιστές του ελληνικού τουρισμού, με σημαντικότερους την Ιταλία και την Ισπανία. Η προσφορά κλινών και του χρόνου εκτιμάται πως θα ξεπερνά κατά πολύ την αναμενόμενη ζήτηση και όλες οι τουριστικές χώρες να επιθυμούν τη ρελάνς.
Η εικόνα παραμένει ρευστή, και μετά από δύο lockdown εκφράζεται ανησυχία για το πόσες τουριστικές επιχειρήσεις θα έχουν ρευστότητα μέχρι την επαναφορά των κρατήσεων, αν θα έχει αποκατασταθεί η τουριστική εμπιστοσύνη, ποιος θα είναι ο προγραμματισμός θέσεων από τις αεροπορικές εταιρείες, πώς θα κινηθούν τα πακέτα από τους μεγάλους τουριστικούς οργανισμούς.
Τα voucher πάντως που είναι ενεργά για το 2021 από τα ταξιδιωτικά πακέτα που ακυρώθηκαν πέρσι, αποτελούν μια πρώτη καλή βάση για τις κρατήσεις.
Πηγή: capital.gr