Γράφει ο Αλέξανδρος Βασιλικός
H πρωτοφανής κρίση που δημιούργησε η πανδημία έπληξε με σφοδρότητα τον τουρισμό σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης.
Το 2020 θα μείνει ασφαλώς και στη συλλογική μνήμη του ελληνικού τουρισμού ως η χειρότερη χρονιά στην 70χρονη ιστορία του. Μια χρονιά μεγάλων απωλειών για τον κλάδο της ελληνικής φιλοξενίας και με άμεσες επιπτώσεις στην εθνική οικονομία, με δεδομένη τη μεγάλη συνεισφορά του τουρισμού στο ΑΕΠ.
Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΞΕΕ) έγκαιρα, μέσω του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) ήδη από τον περασμένο Απρίλιο είχε αποτυπώσει με πρωτογενή επιστημονική έρευνα την διάρκεια και το βάθος του προβλήματος για τον ξενοδοχειακό κλάδο.
Οι εκτιμήσεις αυτές θεωρήθηκαν τότε απαισιόδοξες από πολλούς, όμως η πορεία της σεζόν απέδειξε ότι ήταν δυστυχώς πολύ κοντά στην πραγματικότητα. Τις κρίσιμες αυτές στιγμές είναι αναγκαίο οι εκτιμήσεις να γίνονται βάση στοιχείων και ερευνών και ας είναι δυσάρεστες γιατί μόνο έτσι μπορεί να υπάρχει πραγματική εικόνα και με αυτό τον τρόπο μπορεί να αποτυπωθεί το πραγματικό μέγεθος του προβλήματος.
Το πλήγμα είναι πολύ μεγάλο. Υπήρξαν και αστοχίες μέσα στη δίνη των ξαφνικών γεγονότων. Ωστόσο πρέπει να εστιάζουμε στο φως και όχι στο σκοτάδι. Να κρατήσουμε ως “κεκτημένο” της σεζόν το γεγονός πως ενώνοντας δυνάμεις Πολιτεία και ιδιωτικός τομέας, καταφέρνουμε να αναδείξουμε την Ελλάδα σε ρόλο ηγέτιδας δύναμης στον παγκόσμιο τουρισμό. Το πετύχαμε με την άριστη υγειονομική διαχείριση της πανδημίας κατά τη διάρκεια της σεζόν. Πετύχαμε να ενισχύσουμε με ένα πρωτόγνωρο τρόπο το brand “Ελλάδα” και να δημιουργήσουμε ένα πολύ σημαντικό απόθεμα αξιοπιστίας και εμπιστοσύνης που μπορούμε να κεφαλαιοποιήσουμε στις επόμενες σεζόν.
Ωστόσο η πανδημία είναι ακόμη εδώ. Έχουμε μπροστά μας ένα πολύ δύσκολο χειμώνα για τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας αφού έχουν μείνει ουσιαστικά χωρίς αντικείμενο, όπως και για τις μονάδες των ορεινών προορισμών που χάνουν την περίοδο υψηλής ζήτησης των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.
Επίσης, παραμένουν μεγάλες οι αβεβαιότητες για το χρόνο που θα απαιτήσει ο εμβολιασμός μέχρι να έχει αποτελέσματα. Βιώνουμε ένα μεταβατικό κενό και για να διατηρηθεί ακέραιος ο ξενοδοχειακός ιστός της χώρας που είναι η σπονδυλική στήλη του ελληνικού τουρισμού, χρειάζεται γενναία κρατική στήριξη. Αυτό είναι ξεκάθαρο. Και μάλιστα με σαφή μεσοπρόθεσμο προγραμματισμό ώστε και οι επιχειρήσεις να μπορέσουν να σχεδιάσουν ανάλογα τη στρατηγική τους.
Το θετικό γεγονός είναι πως τα αντανακλαστικά λειτούργησαν ήδη τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Μέτρα στήριξης υπήρξαν, βελτιώνονται διαρκώς και έχουμε τη βεβαιότητα πως θα εμπλουτιστούν όσο χρειαστεί, προκειμένου να απαντήσουν στην πρόκληση και στις αγωνίες της ελληνικής ξενοδοχίας.
Ταυτόχρονα είναι κατεπείγουσα η ανάγκη του δεκαετούς σχεδίου που έχει δρομολογήσει το αρμόδιο Υπουργείο Τουρισμού. Τον ηγετικό ρόλο δεν φτάνει να τον κατακτήσεις πρέπει και να τον διατηρήσεις. Χρειάζονται προσαρμογές, απαιτείται καινοτομία. Μόνο έτσι μπορούμε να εγγυηθούμε το μέλλον για επιχειρήσεις και εργαζόμενους, μόνο έτσι μπορεί να συνεχίσει ο τουρισμός να έχει σε μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα, την υπερπολύτιμη υπεραξία που έχει για την εθνική οικονομία αλλά και για την κοινωνία.
Το 10ετές σχέδιο για τον ελληνικό τουρισμό, στη χάραξη του οποίου το ΞΕΕ συμμετέχει με τη θεσμική ευθύνη που το χαρακτηρίζει, πρέπει να “συγχρονιστεί” με τις προτεραιότητες του Ευρωπαϊκού Ταμείο Ανάκαμψης που θα διαμορφώσουν νέα χρηματοδοτικά εργαλεία από το 2021 και στα χρόνια που θα ακολουθήσουν.
Η βιώσιμη ανάπτυξη, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, οι υποδομές για την καθημερινότητα μιας σύγχρονης ευρωπαϊκής χώρας θα προσδιορίσουν το τουριστικό μέλλον μας και θα εγγυηθούν πως στα χρόνια που έρχονται η Ελλάδα θα συνεχίσει να βρίσκεται σταθερά στην κορυφή του παγκόσμιου τουρισμού.
Πηγή: tourismtoday.gr