«Τα μηνύματα που λαμβάνουμε από τις περισσότερες αγορές του εξωτερικού είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. Περισσότερο από 1,5 εκατ. επιπλέον αεροπορικές θέσεις έχουν προγραμματισθεί για τη χώρα μας το 2014. Όλες σχεδόν οι αγορές κινούνται με διψήφια ποσοστά προκρατήσεων».
Την εκτίμηση, πως η φετινή σεζόν θα εξελιχθεί πάρα πολύ καλά κάνει σε συνέντευξή του στη «δ», ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Ανδρέας Ανδρεάδης και προσθέτει πως ειδικά η αγορά της Γερμανίας θα σημειώσει ρεκόρ αφίξεων με περισσότερους από 2,5-2,7 εκατομμύρια επισκέπτες.
«Αναμένουμε ότι η κίνηση από τη Ρωσία και την Τουρκία θα παραμείνει στα επίπεδα των αριθμών ρεκόρ του περασμένου έτους, λόγω της υποτίμησης των δύο νομισμάτων έναντι του ευρώ κατά τους τελευταίους 12 μήνες, εξέλιξη που μπορεί να περιορίσει την περαιτέρω ανάπτυξη για το 2014. Το σημαντικό είναι να υπάρξει πολιτική σταθερότητα σε αυτές τις χώρες», δηλώνει ο κ. Ανδρέας Ανδρεάδης.
Αναφορά κάνει ο κ. Ανδρεάδης και στον οδικό χάρτη 2021 για τον ελληνικό τουρισμό που κατέθεσε ο ΣΕΤΕ.
«Καταθέσαμε ήδη τον οδικό χάρτη 2021 για τον ελληνικό τουρισμό, με στόχο τα 22-24 εκατ. αφίξεις, τα 18-19 δισ. Ευρώ άμεσα έσοδα, δηλαδή 9 μονάδες επιπλέον στο σημερινό ΑΕΠ της χώρας. Αυτοί οι αριθμοί θα σημαίνουν 300.000 επιπλέον θέσεις εργασίας – σύνολο 1 εκατομμύριο», δηλώνει ο κ. Ανδρεάδης.
Η συνέντευξη του κ. Ανδρέα Ανδρεάδη, αναλυτικά:
• Τι δείχνουν τα στοιχεία του ΣΕΤΕ για τις αφίξεις των ξένων επισκεπτών στα μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας μας στο πρώτο τρίμηνο του 2014;
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία των αεροδρομίων, το πρώτο τρίμηνο έχει περίπου 23% αύξηση σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Ιδίως η Αθήνα φαίνεται με σταθερούς ρυθμούς να ανακάμπτει. Είμαστε βέβαιοι ότι θα επιτύχουμε τους στόχους μας και αυτή τη χρονιά.
• Συνεχίζουν να είναι αισιόδοξα τα μηνύματα για την έκβαση της φετινής τουριστικής σεζόν που έχει ξεκινήσει; Πώς κινούνται οι περισσότερες τουριστικές αγορές;
Μετά από συντονισμένες προσπάθειες ετών, αποδεικνύουμε ότι αποτελούμε τον βασικό μοχλό ανάπτυξης της χώρας μας, παραμένοντας ισχυρός τροφοδότης του ΑΕΠ, επιτυγχάνοντας και ξεπερνώντας τους στόχους μας. Το 2013 έκλεισε με ρεκόρ: 17,9 εκατ. διεθνών αφίξεων και 12,5 δισ. Ευρώ ταξιδιωτικών εισπράξεων, συμπεριλαμβανομένης της κρουαζιέρας. Το 2014 θα φτάσουμε και μάλλον θα ξεπεράσουμε τα 18,5 εκατ. διεθνών αφίξεων και 13 δισ. Ευρώ εσόδων.
Τα μηνύματα που λαμβάνουμε από τις περισσότερες αγορές του εξωτερικού είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. Περισσότερο από 1,5 εκατ. επιπλέον αεροπορικές θέσεις έχουν προγραμματισθεί για τη χώρα μας το 2014. Όλες σχεδόν οι αγορές κινούνται με διψήφια ποσοστά προκρατήσεων. Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να κάνουμε στην αγορά της Γερμανίας η οποία θα κάνει φέτος ρεκόρ όλων των εποχών με περισσότερους από 2,5-2,7 εκατ. επισκεπτών.
• Ξεπεράστηκαν τα προβλήματα που δημιούργησε η κρίση στην Ουκρανία και πώς θα εξελιχθούν οι αφίξεις ειδικά από τη ρωσική τουριστική αγορά;
Ως προς τις αναπτυσσόμενες αγορές, όπως η Ρωσία, η Ουκρανία, το Ισραήλ και η Τουρκία, με εξαίρεση ίσως την Ουκρανία, παρατηρούμε σταθερότητα. Αναμένουμε ότι η κίνηση από τη Ρωσία και την Τουρκία θα παραμείνει στα επίπεδα των αριθμών ρεκόρ του περασμένου έτους, λόγω της υποτίμησης των δύο νομισμάτων έναντι του ευρώ κατά τους τελευταίους 12 μήνες, εξέλιξη που μπορεί να περιορίσει την περαιτέρω ανάπτυξη για το 2014. Το σημαντικό είναι να υπάρξει πολιτική σταθερότητα σε αυτές τις χώρες.
• Θεωρείτε πως είναι στη σωστή κατεύθυνση οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τη διευκόλυνση χορήγησης visa Schengen και ποια θα είναι τα οφέλη που θα προκύψουν για τη χώρα;
Έως σήμερα χάνονται κάθε χρόνο δεκάδες εκατομμύρια δυνητικών επισκεπτών, δισ. Ευρώ έσοδα και εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας, διότι το σύστημα χορήγησης (visa) λειτουργεί γραφειοκρατικά και όχι προς όφελος των δυνητικών επισκεπτών και τελικά της ίδιας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μόνο η Ελλάδα χάνει κάθε χρόνο 3-5 εκ. επισκέπτες λόγω του απαρχαιωμένου μοντέλου χορήγησης. Είμαστε λοιπόν ιδιαίτερα ικανοποιημένοι διότι οι προτάσεις βρίσκονται σε απόλυτη ταύτιση με τις πάγιες θέσεις του ΣΕΤΕ σχετικά με το θέμα αυτό.
Τόσο η μείωση της γραφειοκρατίας και του χρόνου επεξεργασίας της αίτησης, η δυνατότητα ηλεκτρονικής χορήγησης, όσο και η έκδοση visa πολλαπλών χρήσεων και θεώρησης περιοδείας (touring visa) θα αντιμετωπίσουν σε σημαντικό βαθμό το πρόβλημα. Έως ότου όμως οι προτάσεις αυτές υλοποιηθούν το 2015, πρέπει να επικεντρωθούμε στην άμεση εφαρμογή της οδηγίας που έχει δοθεί από τον Πρωθυπουργό τον Ιανουάριο 2014, αλλά δυστυχώς δεν έχει εφαρμοστεί έως σήμερα. Δηλαδή: Πρώτη επίσκεψη στη χώρα: Χορήγηση visa μίας χρήσης εντός 48 ωρών. Δεύτερη επίσκεψη: χορήγηση πολλαπλής visa ενός έτους. Τρίτη επίσκεψη: χορήγηση πολλαπλής visa τριών ετών.
• Με αφορμή τη συνέντευξη τύπου για το έργο «Αθήνα Τουρισμός στην Πόλη» πώς βλέπετε γενικότερα το θέμα δηλαδή πως μπορεί να υπάρξει ποιοτικός τόσο στα μεγάλα αστικά κέντρα όσο και σε μικρές πόλεις όπως αυτή της Ρόδου;
Με τη συμμετοχή μας σε αυτό το έργο έχουμε ως βασική επιδίωξη την επανεκκίνηση του τουρισμού της Αθήνας, μιας πόλης που η λάμψη της μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες θόλωσε και τα μηνύματα που εξέπεμψε τα τελευταία χρόνια ήταν ιδιαίτερα αρνητικά. Το 2014 σηματοδοτεί το νέο ξεκίνημα του τουρισμού της πόλης. Μιας πόλης ιστορικής, γεμάτης ζωή. Η Αθήνα πρέπει να γίνει λαμπερή μητρόπολη της Ευρώπης. Με τη μοναδική της «Αθηναϊκή Ριβιέρα», την πολιτιστική κληρονομιάς της και τους εναλλακτικούς κοντινούς προορισμούς της, προσφέρει ένα πραγματικά εξαιρετικό προϊόν.
Ακριβώς με τον ίδιο τρόπο πρέπει να σκεφτούμε για όλους τους προορισμούς, όπως και αυτόν της Ρόδου. Υπάρχουν μοναδικά χαρακτηριστικά στο νησί της Ρόδου. Η ανάδειξη των χαρακτηριστικών αυτών, η δημιουργία νέων προϊόντων, η στόχευση στις αγορές και η ανάπτυξη ποιοτικών υπηρεσιών θα κάνουν τη διαφορά. Η Ρόδος βρίσκεται ήδη σε καλό επίπεδο σε αυτό τον τομέα.
• Ποια είναι τα βασικά σημεία του οδικού χάρτη 2021 για τον ελληνικό τουρισμό που ετοίμασε ο ΣΕΤΕ; Πόσο δεκτικοί θα πρέπει πλέον να είναι οι φορείς του τουρισμού για την επίλυση χρόνιων προβλημάτων του τομέα;
Ως σύγχρονος κοινωνικός εταίρος, και ως ο πιο νέος σε σχέση με τους υπόλοιπους, από την πρώτη στιγμή, έχουμε αποδείξει ότι δεν θα μείνουμε απαθείς μπροστά στις κρίσιμες στιγμές που περνάει η χώρα μας. Είναι καθήκον μας, να μην αναλωνόμαστε απλά σε κριτική, αλλά να υποστηρίζουμε, να πιέζουμε και να ενεργοποιούμε το κράτος, για την υλοποίηση ενός καλά προετοιμασμένου αναπτυξιακού σχεδιασμού.
Προς την κατεύθυνση αυτή, καταθέσαμε ήδη τον οδικό χάρτη 2021 για τον ελληνικό τουρισμό, με στόχο τα 22-24 εκατ. αφίξεις, τα 18-19 δισ. Ευρώ άμεσα έσοδα, δηλαδή 9 μονάδες επιπλέον στο σημερινό ΑΕΠ της χώρας. Αυτοί οι αριθμοί θα σημαίνουν 300.000 επιπλέον θέσεις εργασίας – σύνολο 1 εκατομμύριο. Η μελέτη παρουσιάζει 6 βασικές κατηγορίες προϊόντων και μια σειρά υποστηρικτικών υπηρεσιών. Τα βασικά προϊόντα είναι: Sea & Sun, City Break, Συνεδριακός, Ιατρικός, Ναυτικών και Πολιτιστικός τουρισμός.
Όποτε χρειάζεται, δηλώνουμε “παρών” στον διάλογο με τους υπόλοιπους εταίρους, προκειμένου να βρούμε πρακτικούς τρόπους επίλυσης χρόνιων προβλημάτων και αντιμετώπισης αγκυλώσεων που παρεμποδίζουν την όποια αναπτυξιακή δυναμική και καταπνίγουν την επιχειρηματικότητα. Θεωρούμε ότι η σύγχρονη και ταυτόχρονα επιχειρηματική προσέγγιση του ΣΕΤΕ, θα συμπαρασύρει και θα κινητοποιήσει και τους υπόλοιπους.
• Πώς εξελίσσεται τώρα πλέον η λειτουργία της εταιρείας Marketing Greece; Έχει αποδώσει καρπούς ο διάλογος που ξεκίνησε ο ΣΕΤΕ με τις Περιφέρειες της χώρας για την προώθηση του τουριστικού προϊόντος;
Βασικό εργαλείο του ΣΕΤΕ για την υλοποίηση της συγκεκριμένης στρατηγικής είναι η εταιρεία Marketing Greece A.E., η οποία σε στενή συνεργασία με τον ΕΟΤ και το Υπουργείο Τουρισμού, συμβάλλει ήδη στην αποτελεσματικότερη προώθηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, μέσω της ανάπτυξης και εφαρμογής προγραμμάτων προβολής και διαφήμισης, διεθνώς, αλλά και στο εσωτερικό. Η εταιρεία, μεταξύ άλλων, έχει λανσάρει το «discovergreece.com», ένα παγκόσμιου επιπέδου website, το οποίο παρουσιάζει περισσότερα από 150 τουριστικά προϊόντα της Ελλάδας και έχει αναπτύξει δίκτυο γραφείων δημοσίων σχέσεων στις βασικές χώρες-στόχους.
Η συμβολή της εταιρείας δεν σταματά εκεί. Ήδη σε συνεργασία με Περιφέρειες, ανά την Ελλάδα, συζητάμε τη δημιουργία και την υλοποίηση στρατηγικής για την προώθηση προορισμών. Θεωρούμε ότι η εταιρεία θα αναγνωριστεί ως το καλύτερο ιδιωτικό εργαλείο υποστήριξης που θα μπορούσε να έχει το Υπουργείο Τουρισμού, οι Περιφέρειες και οι Δήμοι για την υλοποίηση της ενιαίας εθνικής τουριστικής στρατηγικής.