Το μέγεθος της καταστροφής που έφερε η πανδημία του κορονοϊού στις αερομεταφορές είναι πλέον γνωστό: Η επιβατική κίνηση την προηγούμενη χρονιά καταβαραθρώθηκε στα επίπεδα του… 1991, καθώς στα ελληνικά αεροδρόμια διακινήθηκαν 19,7 εκατ. επιβάτες, καταγράφοντας πτώση σχεδόν 70% σε σχέση με το 2019.
Με το “ταμείο” του 2020 να έχει πλέον κλείσει, τα μεγάλα ερωτήματα που παραμένουν είναι δύο: Πότε αναμένεται η ανάκαμψη και πώς θα διαμορφωθεί η επόμενη ημέρα στις αερομεταφορές;
Για το πρώτο ερώτημα, η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) δεν εμφανίζεται αισιόδοξη. Σε ενημέρωση που πραγματοποιήθηκε προχθές ο διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού, Alexandre de Juniac, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για το επόμενο διάστημα, σημειώνοντας πως η κατάσταση των αερομεταφορών επιδεινώθηκε τους τελευταίους μήνες, παρά την αισιοδοξία που δημιουργούν τα εμβόλια κατά του κορονοϊού.
Οι περισσότερες χώρες διατηρούν σε ισχύ τα μέτρα υποχρεωτικής καραντίνας για όσους ταξιδεύουν, καθώς εμφανίζονται μεταλλάξεις του ιού που οδηγούν σε αυστηροποίηση του lockdown.
Οι ελπίδες βασίζονται στον εμβολιασμό, ωστόσο με δεδομένο ότι θα απαιτηθούν μήνες για να εμβολιαστεί κομμάτι του πληθυσμού, ικανό για την εμφάνιση συλλογικής ανοσίας, οι αερομεταφορείς προετοιμάζονται για έναν πολύ δύσκολο χειμώνα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο ΙΑΤΑ οι κρατήσεις στις αεροπορικές για την περίοδο Ιανουαρίου – Μαρτίου εμφανίζονται μειωμένες κατά σχεδόν 80% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2020.
Το στοίχημα του καλοκαιριού
Ουσιαστική ανάταξη αναμένεται από την άνοιξη και κυρίως το καλοκαίρι. Σύμφωνα πάντα με τα τωρινά δεδομένα. Βέβαια τα πάντα θα εξαρτηθούν αφενός από την πορεία της πανδημίας και αφετέρου από την στάση των διαφόρων κρατών. Η ΙΑΤΑ τάσσεται κατά τις υποχρεωτικής καραντίνας που αποθαρρύνει τα ταξίδια και προτείνει το βάρος να πέσει στον έλεγχο όσων σκοπεύουν να ταξιδέψουν.
Έκθεση του ευρωπαϊκού οργανισμού για την ασφάλεια της αεροναυτιλίας (Eurocontrol) εκτιμά ότι το 2021 το πτητικό έργο στην Ευρώπη θα φτάσει στο 51% του 2019, με την ανάκαμψη να επιταχύνεται από το καλοκαίρι και έπειτα.
Στην εγχώρια αγορά επικρατεί συγκρατημένη αισιοδοξία, ειδικά αν επαναληφθεί το φαινόμενο της περσινής χρονιάς όπου η ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης μετά τις ολικές απαγορεύσεις του Απριλίου και του Μαΐου ήταν ταχύτερη στη χώρα μας έναντι άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Δεν αποκλείεται, έτσι, η ανάκαμψη τους καλοκαιρινούς μήνες να αγγίξει και το 60% του 2019.
Η επόμενη ημέρα
Σε πιο μακροπρόθεσμο επίπεδο όλοι προετοιμάζονται για μια αργή και βασανιστική πορεία προς τα προ της πανδημίας επίπεδο. Με βάση το αισιόδοξο σενάριο της έκθεσης του Eurocontrol ο αριθμός των πτήσεων στην Ευρώπη θα επιστρέψει στα επίπεδα του 2019 το 2014. Με βάση το πιο ρεαλιστικό σενάριο ο στόχος αυτός δεν αναμένεται να επιτευχθεί πριν το 2026.
Πέρα όμως από την ανάκαμψη, αποτελεί κοινή διαπίστωση πως οι αερομεταφορές θα αλλάξουν ριζικά και η εικόνα θα είναι πολύ διαφορετική και μετά την πανδημία. Οι περισσότεροι φαίνονται πρόθυμοι να ξεκινήσουν και πάλι τα ταξίδια το συντομότερο δυνατόν, και όμως η συμπεριφορά τους αναμένεται να αλλάξει.
Αναμένεται, για παράδειγμα, ότι περισσότεροι θα επιλέγουν να μένουν σε έναν προορισμό για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, αντί να μοιράζουν τις διακοπές τους σε 2 ή 3 μέρη, η να επιλέγουν λύσεις με λιγότερες συνδέσεις προτιμώντας πτήσεις απευθείας στον προορισμό τους.
Από την άλλη, οι περισσότερες εταιρείες σκοπεύουν να μειώσουν δραστικά τα εταιρικά ταξίδια στα απολύτως απαραίτητα αξιοποιώντας και τις λύσεις που προσφέρει η τεχνολογία.
Αναζητείται ευελιξία
Σε αυτό το περιβάλλον που διαμορφώνεται οι αεροπορικές συνεχίζουν τις πολιτικές μείωσης του κόστους και εξακολουθούν να κάνουν χρήση όλων των μέτρων στήριξης προς τις πληττόμενες από την πανδημία επιχειρήσεις, σχεδιάζοντας παράλληλα το πρόγραμμα τους για το 2021 με στόχο να δείξουν την ευελιξία που απαιτείται για να ικανοποιηθούν οι ταξιδιωτικές ανάγκες, όπως αυτές θα διαμορφωθούν φέτος.
Η Aegean προχωρά τις διαδικασίες Αύξησης Μετοχικού Κεφαλαίου, ύψους 60 εκατ. ευρώ, που θα ξεκλειδώσει και την παροχή κρατικής ενίσχυσης ύψους 120 εκατ. ευρώ η οποία έχει εγκριθεί από την Κομισιόν.
Παράλληλα προχωρά και στην τροποποίηση του πτητικού της προγράμματος για φέτος, μεταφέροντας ένα μεγάλο μέρος των απευθείας πτήσεών της προς το εξωτερικό, στην περιφέρεια και τα νησιά.
Η εταιρεία ξεκινώντας από τον Μάιο ανοίγει τρεις νέες βάσεις σε Κέρκυρα, Μύκονο και Σαντορίνη. Από τις επτά πλέον περιφερειακές της βάσεις θα επιχειρούν 17 έως 20 αεροσκάφη σε συνολικά 65 δημοφιλή δρομολόγια του εξωτερικού με τακτικές πτήσεις.
Ακόμη ενισχύει τον αριθμό των αεροσκαφών για ναυλωμένες πτήσεις, προσθέτοντας με αυτό τον τρόπο έως και 50 επιπλέον δρομολόγια και αυξάνοντας τον αριθμό αυτών που θα εξυπηρετούνται απευθείας από την περιφέρεια, σε περισσότερα από 100.
Η Aegean αποφάσισε να ακολουθήσει τον δρόμο πολλών ευρωπαίων ανταγωνιστών της και να μην ακυρώσει την μεγάλη παραγγελία για την προμήθεια από την Airbus 46 αεροσκαφών της οικογένειας Α320neo και Α321neo.
Ωστόσο προχώρησε σε επιμήκυνση των χρόνων παράδοσης με στόχο να προστατεύσει την ρευστότητα της. Έτσι, αναμένεται να παραλάβει το σύνολο των αεροσκαφών της μέχρι το 2026, ενώ κατά το διάστημα 2020-2022 θα παραληφθούν 15, έναντι 26 αεροπλάνων που προγραμματιζόταν αρχικά.
Νέα αεροσκάφη παραλαμβάνει και η Sky Express. H εταιρεία έχει παραγγείλει έξι A320neo, με στόχο να αναβαθμίσει τον στόλο της που αποτελείται από 11 ιδιόκτητα ελικοφόρα και έχει ήδη παραλάβει το ένα από αυτά και τα υπόλοιπα να αναμένονται μέσα στους επόμενους μήνες. Η εταιρεία από τις 14 έχει ξεκινήσει να εκτελεί το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη και στις 6 Ιανουαρίου προχώρησε στην έναρξη πτήσεων Αθήνα – Λάρνακα.
Πηγή: capital.gr
Του Κώστα Κετσιετζή