Ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων και τον Υπουργό Υγείας, κατέθεσαν 41 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και ο Νεκτάριος Σαντορινιός, αναφορικά με την ανάγκη λήψης ουσιαστικών μέτρων προστασίας και ασφαλέστερης λειτουργίας των Ειδικών Σχολείων.
Το γεγονός ότι τα Ειδικά Σχολεία εξακολουθούν να λειτουργούν, παρά τα μέτρα της πανδημίας, αποτελεί μια ορθή τακτική, σύμφωνα το πλαίσιο της ειδικής αγωγής, καθώς η κοινότητα του ειδικού σχολείου δεν αφορά μόνο στην εκπαίδευση, αλλά και συνδέεται με την εξατομικευμένη υποστήριξη και τη σταθερή κοινωνική βάση αναφοράς που χρειάζονται οι μαθητές.
Στην Ερώτησή τους, οι βουλευτές της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης τονίζουν ότι ακριβώς λόγω των ιδιαιτεροτήτων των συγκεκριμένων μονάδων, τα αρμόδια Υπουργεία οφείλουν να αυξήσουν τη συχνότητα διενέργειας τεστ σε μαθητές και εκπαιδευτικούς. Ζητούν επίσης να τεθεί σε προτεραιότητα ο εμβολιασμός του συνόλου του προσωπικού, καθώς και να τροποποιηθούν οι προϋποθέσεις για ειδική άδεια, ώστε να συμπεριληφθούν οι εργαζόμενοι με αναπηρίες ή/και υποκείμενα νοσήματα, φροντίζοντας παράλληλα για την αναπλήρωσή τους με άμεσες προσλήψεις. Τέλος, όπως σημειώνεται, θα πρέπει άμεσα να δοθεί δια-θεματική υποστήριξη στους μαθητές που παραμένουν σπίτι τους λόγω σοβαρών νοσημάτων.
Ο Νεκτάριος Σαντορινιός δήλωσε ότι «ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο, σε αντίστοιχη Ερώτηση του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ, μεταφέραμε την ανησυχία της εκπαιδευτικής κοινότητας και των γονέων για τα ελλιπή μέτρα προστασίας και ασφάλειας στα σχολεία ειδικής αγωγής. Δυστυχώς τα αρμόδια Υπουργεία δεν μπήκαν καν στον κόπο να απαντήσουν. Ως ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ επανερχόμαστε στο θέμα: Τα παιδιά και οι εργαζόμενοι των Ειδικών Σχολείων αξίζουν της αντίστοιχης ιδιαίτερης φροντίδας από την Πολιτεία».
Αναλυτικά, το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς την κα Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων, τον κ. Υπουργό Υγείας
Θέμα: «Ανάγκη λήψης ουσιαστικών μέτρων στα Ειδικά Σχολεία που παραμένουν ανοιχτά εν μέσω πανδημίας»
Με το 3ο κύμα της πανδημίας προ των πυλών και περιοχές της Ελλάδας να μπαίνουν σε αυστηρά lockdown, η μία μετά την άλλη, ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για τα σχολεία αποδεικνύεται το λιγότερο ελλιπής και επικίνδυνος.
Το εξειδικευμένο μέτρο των ανοιχτών παραθύρων ανά δεκάλεπτο, φαίνεται ότι δεν λειτούργησε, με αποτέλεσμα τα σχολεία της γενικής αγωγής που σταδιακά προσφάτως λειτούργησαν, να πρέπει σε αρκετές περιοχές να κλείσουν ξανά, ενώ από την άλλη, τα σχολεία της ειδικής αγωγής που παραμένουν ανοιχτά από την αρχή του σχολικού έτους, να εξακολουθούν να λειτουργούν απροστάτευτα.
Τα Ειδικά Σχολεία παραμένουν ανοιχτά, καθώς για τα παιδιά με αναπηρία το σχολείο δεν είναι μόνο εκπαίδευση, αλλά και εξατομικευμένη υποστήριξη και το κοινωνικό πλαίσιο αναφοράς τους. Η διατήρηση της σταθερής ρουτίνας είναι ζωτικής σημασίας για τα ίδια και τις οικογένειές τους, όπως άλλωστε επιβεβαιώθηκε τον Μάρτη, κατά το 1ο lockdown, όταν τα Ειδικά Σχολεία έκλεισαν, προκαλώντας τεράστια απορρύθμιση στους μαθητές με αναπηρία.
Η επιτακτική ανάγκη για ανοιχτά Ειδικά σχολεία εν μέσω πανδημίας, όμως, προϋποθέτει και μία σειρά προληπτικών μέτρων, αλλά και αυστηρών πρωτοκόλλων αντιμετώπισης, για την ασφάλεια των παιδιών που φοιτούν εκεί, αλλά και του προσωπικού των σχολείων.
Συγκεκριμένα, προκύπτουν εύλογες ανησυχίες για τη λειτουργία των Ειδικών Σχολείων και των υφιστάμενων μέτρων προστασίας, τα οποία περιορίζονται στην υποχρεωτική χρήση μάσκας του προσωπικού, αλλά προαιρετική για τους μαθητές (λόγω αδυναμίας πολλών παιδιών με κινητικά αλλά και αισθητηριακά προβλήματα να ακολουθήσουν τη συγκεκριμένη οδηγία) και σποραδική πραγματοποίηση τεστ σε προσωπικό και μαθητές.
Κι αυτό τη στιγμή που, λόγω των δυσκολιών που προαναφέρθηκαν με τη χρήση μάσκας, των ιδιαιτεροτήτων των παιδιών που δεν επιτρέπουν -τις περισσότερες φορές- την τήρηση κανόνων υγιεινής, αλλά και τη φύση των ειδικών εκπαιδευτικών παρεμβάσεων, που περιλαμβάνουν συχνά άμεση σωματική επαφή προσωπικού και παιδιών, τα Ειδικά Σχολεία είναι ιδιαίτερα ευάλωτα και θα έπρεπε να υπάρχει ιδιαίτερη προσοχή και μέριμνα.
Έτσι, οι μαθητές και μαθήτριες, που σε μεγάλο ποσοστό ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες, είναι εντελώς απροστάτευτοι. Παιδιά με υποκείμενα νοσήματα, και σημαντικά ζητήματα υγείας, παραμένουν στα σχολεία χωρίς να μπορούν να φορέσουν μάσκα και χωρίς κανένα μέτρο προστασίας. Η εναλλακτική επιλογή που έχουν είναι να παραμείνουν σπίτι, χωρίς καμία πρόσβαση στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς το Υπουργείο Παιδείας, που παρουσιάζει την τηλεκπαίδευση ως πανάκεια, δεν έχει μεριμνήσει για τους μαθητές αυτούς, οι οποίοι λόγω των ιδιαιτεροτήτων τους δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε εξ αποστάσεως συνθήκες τηλεκπαίδευσης.
Αλλά και οι εκπαιδευτικοί της Ειδικής Αγωγής, που εδώ και πολλές δεκαετίες έχουν σταθεί επάξια στο ύψος των περιστάσεων, παρά τις δυσμενείς συνθήκες που επικρατούν στον χώρο (ακατάλληλα κτίρια, έλλειψη υλικοτεχνικού εξοπλισμού, έλλειψη προσωπικού κ.α.), αγκαλιάζοντας τα παιδιά με αναπηρία, επιδιώκοντας την αρμονική ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους, βελτιώνοντας τις ικανότητές τους, συμβάλλοντας στην αρμονική συμβίωσή τους με το κοινωνικό σύνολο καθώς και στην ισότιμη κοινωνική και επαγγελματική τους εξέλιξη, αντιμετωπίζονται από την κυβέρνηση ως αναλώσιμοι.
Στα ειδικά σχολεία υπηρετούν πολλοί εκπαιδευτικοί, Ε.Ε.Π., Ε.Β.Π. με αναπηρίες ή/και υποκείμενα νοσήματα που δεν πληρούν τις τελευταίες προϋποθέσεις για ειδική άδεια, η πιθανή έκθεση των οποίων σε μόλυνση μπορεί να επιφέρει οδυνηρές συνέπειες για την υγεία τους ακόμα και την ίδια τους τη ζωή. Η τροποποίηση των εν λόγω προϋποθέσεων και η αντικατάσταση του προσωπικού που θα κάνει χρήση της
συγκεκριμένης άδειας με άμεσες προσλήψεις, είναι απαραίτητη συνθήκη για τη διαφύλαξη της ασφάλειας όλου του προσωπικού.
Τα αρμόδια Υπουργεία, δεν έχουν μπει καν στον κόπο να απαντήσουν στην από 16/12/2020 ερώτησή μας με θέμα «Σοβαρά ζητήματα με τα μέτρα πρόληψης στα Ειδικά Σχολεία, ανησυχία για την ασφαλή επιστροφή των μαθητών μετά τις γιορτές», στην οποία εκφράζαμε την ανησυχία της εκπαιδευτικής κοινότητας για τα ελλιπή μέτρα ασφαλείας στα σχολεία και ιδιαίτερα σε αυτά της ειδικής αγωγής.
Επιπροσθέτως, και ενώ ο εμβολιασμός του πληθυσμού προχωρά με ρυθμούς χελώνας, μόλις στις 15/2/21 ανακοινώθηκε από την κα. Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων η πρόθεση εμβολιασμού του προσωπικού των Ειδικών Σχολείων και ενώ έχει προηγηθεί ο εμβολιασμός κυβερνητικών αξιωματούχων και λοιπών παρατρεχάμενων, αποκλείοντας, ωστόσο από αυτόν το προσωπικό καθαριότητας των σχολείων αλλά και τους οδηγούς που μεταφέρουν τους μαθητές.
Επειδή, οι συνθήκες στα Ειδικά Σχολεία είναι ιδιαίτερες, λόγω των ιδιαιτεροτήτων των μαθητών που αποτελούν ευπαθείς και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες
Επειδή, στις Σ.Μ.Ε.Α.Ε. υπηρετούν πολλοί εκπαιδευτικοί, Ε.Ε.Π., Ε.Β.Π. με αναπηρίες ή/και υποκείμενα νοσήματα που δεν πληρούν τις τελευταίες προϋποθέσεις για ειδική άδεια
Επειδή, η κυβέρνηση έχει ήδη εξαγγείλει την έναρξη των εμβολιασμών στο προσωπικό των ειδικών σχολείων, αποκλείοντας, ωστόσο το προσωπικό καθαριότητας των σχολείων, αλλά και τους οδηγούς που μεταφέρουν καθημερινά τους μαθητές
Επειδή, οι μαθητές, το προσωπικό των σχολείων, αλλά και οι οικογένειές τους δεν είναι αναλώσιμοι ώστε να αντιμετωπίζονται σαν πειραματόζωα εν μέσω πανδημίας
Ερωτώνται οι Αρμόδιοι Υπουργοί:
1. Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε για την ασφαλέστερη λειτουργία των Ειδικών Σχολείων, τα οποία παραμένουν ανοιχτά, με το 3ο κύμα της πανδημίας προ των πυλών;
2. Προτίθεστε να αυξήσετε τη συχνότητα διενέργειας τεστ για τους εκπαιδευτικούς και τους/τις μαθητές/ριες των ειδικών σχολείων;
3. Προτίθεστε να τροποποιήσετε τις προϋποθέσεις για ειδική άδεια ώστε να συμπεριλάβετε εκπαιδευτικούς, Ε.Ε.Π., Ε.Β.Π. με αναπηρίες ή/και υποκείμενα νοσήματα που βρίσκονται εκτεθειμένοι και να φροντίσετε για την αναπλήρωση του παραπάνω προσωπικού με άμεσες προσλήψεις;
4. Προτίθεστε να λάβετε άμεσα μέτρα για τη διεπιστημονική υποστήριξη, με κάθε πρόσφορο μέσο, των μαθητών που λόγω σοβαρών νοσημάτων παραμένουν στο σπίτι τους;
5. Ποιος είναι ο προγραμματισμός και το χρονοδιάγραμμα των αρμόδιων Υπουργείων για τον εμβολιασμό του προσωπικού των ειδικών σχολείων;
6. Προτίθεστε να συμπεριλάβετε στον εμβολιασμό το προσωπικό καθαριότητας των σχολείων και τους οδηγούς που μεταφέρουν τους/τις μαθητές/ριες, επαγγελματίες που έχουν άμεση εμπλοκή στην εκπαιδευτική καθημερινότητα των ειδικών σχολείων;