.Δεν είναι τυχαίο πια, είναι σχεδιασμός εξόντωσης του κλάδου
Από χθες, με πρωτοβουλία των Τομεαρχών του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ Αγροτικής Ανάπτυξης, Σταύρου Αραχωβίτη, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριου Σαντορινιού, της Αν. Τομεάρχη, Ολυμπίας Τελιγιορίδου και της Αν. Τομεάρχη Οικονομικών Κατερίνας Παπανάτσιου, κατατέθηκε Ερώτηση που ζητάει να μην επαναληφθεί ο παντελώς άδικος και μεροληπτικός μαζικός αποκλεισμός της πλειονότητας των αλιέων από το πρόγραμμα ενισχύσεων στο πλαίσιο της πανδημίας, (Μέτρο 3.1.9 «Παύση αλιευτικών δραστηριοτήτων»), όπως συνέβη με την πρώτη πρόσκληση του φθινόπωρου του 2020.
Η πρώτη πρόσκληση που είχε εκδοθεί για το Μέτρο 3.1.9, προέβλεπε ως προϋπόθεση, τα αλιευτικά σκάφη που θα εντάσσονταν στην επιδότηση, να φέρουν υποχρεωτικά τον εξοπλισμό της Δορυφορικής Συσκευής Αυτόματου Εντοπισμού Σκάφους (VMS). Η εισαγωγή όμως του συγκεκριμένου αυτού κριτηρίου, προκάλεσε τον μαζικό αποκλεισμό της συντριπτικής πλειοψηφίας των ψαράδων, αφού οι παράκτιοι αλιείς, κατά κανόνα διαθέτουν μικρά σκάφη, στα οποία, σύμφωνα με το ισχύον ευρωπαϊκό πλαίσιο (Καν. 1224/2009), δεν ήταν ούτε και είναι υποχρεωτικός ο εξοπλισμός τους με τη συγκεκριμένη συσκευή. Παρά τις έντονες αντιδράσεις των φορέων των αλιέων και της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, η Κυβέρνηση δεν έπραξε τίποτα για τη διόρθωση των προϋποθέσεων και οδήγησε στον αποκλεισμό περίπου 13.000 σκαφών, κάτω των 12 μέτρων, από 19εκ ευρώ ενίσχυσης.
Όπως σημειώνεται στην ερώτηση των Τομεαρχών του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ, εάν πράγματι το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης σκοπεύει, όπως επικοινωνιακά διατείνεται, να διαθέσει ενισχύσεις στους αλιείς της χώρας μας από το Μέτρο 3.1.9, πρέπει πρώτα και κύρια να μεριμνήσει ώστε να διορθωθεί η αδικία της πρώτης πρόσκλησης και να συμπεριληφθούν κατά προτεραιότητα οι αποκλεισμένοι αλιείς, για όλο το χρονικό διάστημα παύσης των αλιευτικών τους δραστηριοτήτων.
Τέλος, ο Νεκτάριος Σαντορινιός επισημαίνει ότι η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης έχει αφήσει στο έλεος της οικονομικής κρίσης τους αλιείς της χώρας και των νησιών. «Δεν φτάνει που με παράλογα και εκτός ευρωπαϊκού πλαισίου κριτήρια, τους αποκλείει από σημαντικές επιδοτήσεις, αλλά και μέσα στην χρονιά της πανδημίας, για πρώτη φορά φέτος, επέβαλε και 3 επιπλέον χαράτσια: το τέλος εκμετάλλευσης αλιευτικών πλοίων, το τέλος επιτηδεύματος αλιέων και το «πράσινο τέλος» στο πετρέλαιο. Ο πρωτογενής τομέας και ειδικά η αλιεία συγκρατεί τις τοπικές κοινωνίες και οικονομίες και δίνει ζωή στα νησιά μας. Η Κυβέρνηση οφείλει να επανακαθορίσει την άδικη και παράλογη στάση της απέναντι στην παράκτια αλιεία, πριν να είναι αργά για ένα ολόκληρο κλάδο, εκατοντάδες οικογένειες και τα ίδια τα νησιά».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:
Προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
Θέμα: Συνεχιζόμενος αποκλεισμός της πλειοψηφίας των αλιέων από ενίσχυση λόγω COVID 19
Με την ερώτησή μας Αρ. 1487 της 5/11/2020, 50 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ –ΠΣ αναδείξαμε το θέμα του σχεδόν καθολικού αποκλεισμού των παράκτιων αλιέων της χώρας μας από την οικονομική ενίσχυση αλιέων για την προσωρινή παύση που πραγματοποιήθηκε μεταξύ 1ης Μαρτίου και 15ης Οκτωβρίου 2020, ως συνέπεια της έξαρσης της νόσου COVID-19. Βασική αιτία του μαζικού αυτού αποκλεισμού ήταν το ότι στη Πρόσκληση «ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΗ ΔΡΑΣΗ (δ) ΤΟΥ ΜΕΤΡOΥ 3.1.9 «Προσωρινή παύση των αλιευτικών δραστηριοτήτων ως συνέπεια της επιδημικής έκρηξης της Covid-19», (ΑΔΑ 64ΜΩ4653ΠΓ-2ΑΥ) της Ενωσιακής Προτεραιότητας 1, του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας και Θάλασσας 2014-2020», που δημοσιεύθηκε στις 23/9/2020, ο εξοπλισμός της Δορυφορικής Συσκευής Αυτόματου Εντοπισμού Σκάφους (VMS) είχε τεθεί, μεταξύ άλλων ως υποχρεωτική προϋπόθεση για να καταστούν οι αλιείς δικαιούχοι της ενίσχυσης.
Με την εισαγωγή στην πρόσκληση αυτού του συγκεκριμένου κριτηρίου, για το οποίο δεν υπάρχει υποχρέωση κανονιστικά, η ηγεσία του ΥπΑΑΤ αποφάσισε τον προκλητικό αποκλεισμό της συντριπτικής πλειοψηφίας των ψαράδων, αφού οι παράκτιοι αλιείς, κατά κανόνα διαθέτουν μικρά σκάφη, στα οποία, σύμφωνα με το ισχύον ευρωπαϊκό πλαίσιο (Καν. 1224/2009), δεν ήταν ούτε και είναι υποχρεωτικός ο εξοπλισμός τους με τη συγκεκριμένη συσκευή. Αποτέλεσμα ήταν την ενίσχυση των 19 εκατ. ευρώ να μοιραστούν εντέλει σε 689 μόνο αλιείς και να αποκλειστούν περί τα 13.000 σκάφη που είναι κάτω των 12 μέτρων και δεν υποχρεούνται σε εγκατάσταση του εν λόγω συστήματος Δορυφορικής Συσκευής Αυτόματου Εντοπισμού Σκάφους (VMS-ERS).
Όπως χαρακτηριστικά δε αναφέρει σε δημοσίευση της 20/3/2021 ο Πρόεδρος του Αλιευτικού Συλλόγου Βόλου «Το αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής ήταν το 95% των αλιέων να μείνουν εκτός προγράμματος και ένα πακτωλό χρημάτων να μοιραστούν στο 5% και τα ποσά που λάμβαναν να ξεκινούν από τα 12.000 και να φθάνουν τα 72.000 ανά σκάφος ενώ ο μέσος όρος ήταν περίπου στα 35.000 με 40.000 ανά σκάφος!»
Σαν να μην έφτανε αυτό, η ΕΝΩΣΗ ΠΛΟΙΟΚΤΗΤΩΝ ΠΑΡΑΚΤΙΑΣ ΑΛΙΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ στην από 19/3/2021 (Α.Π. 183) επιστολή της υπενθυμίζει ότι για πρώτη φορά φέτος ο κλάδος επιβαρύνεται, με δυο επιπλέον φόρους: α) τέλος εκμετάλλευσης αλιευτικών πλοίων, που κυμαίνεται από 100€ έως 1140€ και β) τέλος επιτηδεύματος που είναι 650€ για τα φυσικά πρόσωπα και 800€ για τα νομικά (συμπλοιοκτήσιες). Οι δυο αυτοί φόροι επιβαρύνουν το σύνολο των αλιέων της χώρας.
Σύμφωνα με σχετικά πρόσφατα δημοσιεύματα δε, εξετάζεται η έκδοση 2ης Πρόσκλησης στο Μέτρο 3.1.9 «Προσωρινή παύση αλιευτικών δραστηριοτήτων ως συνέπεια της επιδημικής έκρηξης της Covid-19», με σκοπό να καλυφθεί η μέγιστη προβλεπόμενη διάρκεια προσωρινής παύσης και την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας Covid-19 για τον κλάδο
της αλιείας. Τα ίδια δημοσιεύματα αναφέρουν ότι το κριτήριο της εγκατάστασης δορυφορικού συστήματος θα παραμείνει και στην νέα πρόσκληση.
Επειδή ο μαζικός αποκλεισμός της πλειονότητας των αλιέων από την ενίσχυση του Μέτρο 3.1.9 που συνέβη με την πρώτη πρόσκληση είναι παντελώς άδικος και δεν υποστηρίζεται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο και άρα δεν επιτρέπεται να επαναληφθεί, αλλά αντίθετα επιβάλλεται να διορθωθεί
Επειδή αναφέρεται ότι το ΥπΑΑΤ αναγνώρισε την αδικία καθώς, σύμφωνα και με την επιστολή διαμαρτυρίας που έστειλαν οι παράκτιοι αλιείς Καλύμνου στον Πρωθυπουργό στις 10-11-2020, όταν ανέφεραν στον τότε Υπουργό ΑΑΤ την αδικία εκείνος απάντησε ότι «όταν υπέγραφε την απόφαση αυτή δεν γνώριζε ότι θα προέκυπτε η αδικία αυτή εις βάρος του 95% των αλιέων της Ελλάδας»
Επειδή η παύση αλιευτικών δραστηριοτήτων δεν αφορούσε και δεν αφορά μόνο μεγάλα σκάφη (>12 μ) και άρα είναι απαραίτητη η διόρθωση της αδικίας και δίκαιη στήριξη κάθε δικαιούχου ο οποίος έχει πληγεί από την πανδημία.
Επειδή η στήριξη των αλιέων είναι ακόμη πιο επιτακτική σε αυτή τη κρίσιμη στιγμή για την οικονομία των παράκτιων περιοχών και των νησιών μας,
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Με βάση τα διαθέσιμα δεδομένα της Πρόσκλησης του μέτρου 3.1.9 «Προσωρινή παύση των αλιευτικών δραστηριοτήτων ως συνέπεια της επιδημικής έκρηξης της Covid-19», (ΑΔΑ 64ΜΩ4653ΠΓ-2ΑΥ) ποιο ποσοστό του στόλου αιτήθηκε, ποιο ποσοστό αποκλείστηκε γιατί δεν ικανοποιούσε το κριτήριο της Δορυφορικής Συσκευής Αυτόματου Εντοπισμού Σκάφους (VMS) και ποιες είναι οι άλλες κατηγορίες και αιτίες αποκλεισμού της συγκεκριμένης πρόσκλησης;
2. Προτίθεται και αν ναι πότε θα εκδοθεί νέα πρόσκληση του μέτρου 3.1.9 «Προσωρινή παύση των αλιευτικών δραστηριοτήτων ως συνέπεια της επιδημικής έκρηξης της Covid-19»;
3. Πως προτίθεται, εφόσον εκδοθεί νέα πρόσκληση του μέτρου 3.1.9 «Προσωρινή παύση των αλιευτικών δραστηριοτήτων ως συνέπεια της επιδημικής έκρηξης της Covid-19», να διορθώσει τις αδικίες της προηγούμενης πρόσκλησης και συγκεκριμένα προτίθεται να άρει το κριτήριο της Δορυφορικής Συσκευής Αυτόματου Εντοπισμού Σκάφους (VMS) και να συμπεριλάβει τους αποκλεισμένους αλιείς χωρίς υποχρέωση Δορυφορικής Συσκευής Αυτόματου Εντοπισμού Σκάφους (VMS) για όλο το χρονικό διάστημα παύσης των αλιευτικών τους δραστηριοτήτων ;
Οι ερωτώντες βουλευτές