Σε διαβουλεύσεις για διμερείς συμφωνίες και με Η.Α.Ε και Ρωσία – Ταμείο Ανάκαμψης και στον τουρισμό – Ορόσημο τα μέσα Μαΐου
Η φετινή χρονιά θα είναι «τουριστικός μαραθώνιος», αλλά τα μέχρι τώρα στοιχεία επιτρέπουν αισιοδοξία για το καλοκαίρι, δηλώνει η υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη σε συνέντευξή της στο moneyreview.gr, σημειώνοντας πως στο μέτρο που ο εμβολιασμός θα βελτιώσει το υγειονομικό περιβάλλον η χώρα θα επιδιώξει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Η υφυπουργός μιλάει για την «ευέλικτη τουριστική διπλωματία» που εφαρμόζει η ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού συνάπτοντας διμερείς συμφωνίες με άλλες χώρες, αλλά και για τα νέα «όπλα» που προσφέρουν στον ελληνικό τουρισμό οι εμβολιασμοί και το Πράσινο Ψηφιακό Πιστοποιητικό. Αναφέρεται επίσης στο πλαίσιο που θα ισχύσει για την υποδοχή των τουριστών και στα πρωτόκολλα που έχουν στόχο να διασφαλίσουν ότι τόσο εργαζόμενοι όσο και στους επισκέπτες θα έχουν ένα ασφαλές καλοκαίρι. Επιπλέον εξηγεί πώς το Ταμείο Ανάκαμψης θα βοηθήσει στην ενίσχυση των διαφορετικών μορφών τουρισμού.
– Κυρία υφυπουργέ, σε τι επίπεδα πιστεύετε πως θα κινηθεί φέτος ο τουρισμός; Το προηγούμενο διάστημα ακούσαμε πως ένας στόχος είναι να φτάσουμε στο 50% των τουριστών του 2019. Είναι εφικτό;
Τα στοιχεία τα οποία έχουμε μας επιτρέπουν να αισιοδοξούμε για το φετινό καλοκαίρι πολύ περισσότερο από το περσινό, αλλά ταυτόχρονα είμαστε και προσγειωμένοι καθώς αντιμετωπίζουμε μία ρευστή και πρωτόγνωρη κατάσταση, την oποία διαχειριζόμαστε με σχέδιο και ευελιξία, κυρίως σε ό,τι αφορά την αναζωογόνηση της οικονομίας. Και προφανώς η τουριστική βιομηχανία είναι κομβικό μέρος αυτής της προσπάθειας. Εδώ και καιρό προετοιμάζουμε με πολύ προσεκτικά βήματα και οργανώνουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το ασφαλές άνοιγμα του τουρισμού για το 2021. Έχουμε βάλει ως ενδεικτικό χρονικό ορόσημο τα μέσα Μαΐου. Ταυτόχρονα, επιδιώκουμε την όσο το δυνατό μεγαλύτερη επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Αυτό είναι στρατηγική επιλογή μας και για τα επόμενα χρόνια. Δεν θέλω να μπω σε διαδικασία ποσοστών καθώς υπάρχουν πολλές παράμετροι που είναι αστάθμητοι και δυσκολεύουν τις ακριβείς εκτιμήσεις. Αυτό που μπορώ ωστόσο να σας πως με βεβαιότητα είναι πως στο μέτρο που ο εμβολιασμός θα βελτιώσει το υγειονομικό περιβάλλον, θα κυνηγήσουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Σε κάθε περίπτωση, η φετινή χρονιά θα είναι κυριολεκτικά «τουριστικός μαραθώνιος» και θα θέσουμε τις βάσεις για να επιστρέψουμε τα επόμενα χρόνια σε ακόμα πιο υωηλές επιδόσεις. Το νέο μας σλόγκαν «All you Want Is Greece» δεν είναι μόνο για φέτος, αλλά σηματοδοτεί μία νέα εποχή για τον ελληνικό τουρισμό.
– Η πρώτη διμερής συμφωνία που έγινε ήταν με το Ισραήλ. Πότε περιμένουμε τους πρώτους Ισραηλινούς τουρίστες; Θα υπάρξουν και άλλες τέτοιες διμερείς συμφωνίες με χώρες εκτός Ε.Ε.; Για παράδειγμα με την Ρωσία;
Από το ξεκίνημα της χρονιάς προωθήσαμε μια ισχυρή δέσμη ενεργειών, με αιχμή αυτό που ονομάζω «ευέλικτη τουριστική διπλωματία». Έχουν ήδη γίνει επαφές εντός και εκτός Ε.Ε. πέρα από το Ισραήλ, με τη Ρουμανία και τη Σερβία με τις πρόσφατες επισκέψεις του υπουργού Τουρισμού κ. Χάρη Θεοχάρη εκεί και ακολουθoύν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Ρωσία. Οι πρώτοι ταξιδιώτες από το Ισραήλ έχουν ήδη αρχίσει να έρχονται με απαράβατη προϋπόθεση να έχουν εμβολιαστεί και με τις 2 δόσεις σε διάστημα μεγαλύτερο των 14 ημερών προ της άφιξης και αρνητικό PCR 72 ωρών. Παράλληλα θα γίνονται και δειγματοληπτικά τεστ στις πύλες εισόδου. Αυτό που είναι δεδομένο και έχει γίνει αντιληπτό κύριε Παπαντωνίου είναι ότι οι μετοχές μας στην τουριστική αγορά είναι σαφώς αναβαθμισμένες. Παράλληλα, όλοι οι μεγάλοι τουριστικοί οργανισμοί όπως η TUI επενδύουν στις συμφωνίες τους με την Ελλάδα. Και εμείς από την πλευρά μας θέλουμε να τις διευρύνουμε όσο το δυνατόν περισσότερο, μεγιστοποιώντας τα οφέλη για την εθνική οικονομία. Η Ελλάδα παρά την κρίση όχι μόνο παραμένει κορυφαίο τουριστικό brand name αλλά επιδιώκει να κεφαλαιοποιήσει την καλή διαχείριση της πανδημίας τους τελευταίους 14 μήνες, ώστε να ισχυροποιηθεί ακόμα περισσότερο στο νέο τουριστικό τοπίο που διαμορφώνεται παγκοσμίως. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού που σας λέω είναι οι πρωτοβουλίες που εγκαίρως έλαβε ο Πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης για την υιοθέτηση ενός πιστοποιητικού που θα επιτρέπει την μετακίνηση έχουν καταγραφεί θετικά διεθνώς.
-Ποιος είναι ο σχεδιασμός για τον εμβολιασμό των περίπου 800.000 πολιτών που εργάζονται στον τουριστικό κλάδο; Πότε θα ξεκινήσουν; Πιστεύετε πως θα προλάβουμε έως τις αρχές Ιουνίου να έχει ολοκληρωθεί ο εμβολιασμός;
Το εμβόλιο, μαζί με το Πράσινο Ψηφιακό Πιστοποιητικό υγείας είναι τα νέα, μεγάλα μας όπλα για τη φετινή τουριστική χρονιά. Φέτος είμαστε πολύ πιο έτοιμοι από πέρυσι καθώς πλέον γνωρίζουμε καλύτερα τον «αντίπαλο», αναφέρομαι στον ιό, ενώ έχουμε και περισσότερο όπλα στην διάθεση μας. Θέλουμε να θωρακίσουμε τις παροχές υπηρεσιών στον τουριστικό κλάδο και γι’ αυτό τον λόγο, καταρχάς, προγραμματίζουμε τον εμβολιασμό των εργαζόμενων, που θα ξεκινήσουν αμέσως μετά τον εμβολιασμό των ηλικιακών ομάδων και των ευπαθών ομάδων που προηγούνται. Το εύρος βεβαίως και ο ακριβής χρόνος εξαρτώνται βέβαια από την πορεία του εθνικού προγράμματος εμβολιασμών.
– Πείτε μας τις βασικές προϋποθέσεις με τις οποίες θα έρχεται φέτος στην Ελλάδα ένας τουρίστας από την Ε.Ε. και εκτός ΕΕ.
Θα υποδεχθούμε κάθε επισκέπτη σε ένα απόλυτα οργανωμένο, ασφαλές υγειονομικό περιβάλλον. Θέλουμε να αισθάνεται ξέγνοιαστος αλλά και ασφαλής, να μπορεί να βιώσει την εμπειρία που προσφέρει ο τόπος μας, την επαφή με τη φύση και τον πολιτισμό, κάθε φροντίδα της πατροπαράδοτης φιλοξενίας μας. Θέλουμε όμως ταυτόχρονα να αισθάνονται ασφαλείς και οι Ελληνες επαγγελματίες του κλάδου. Είναι λοιπόν διπλό το στοίχημα. Θα υποδεχθούμε επισκέπτες που είναι εμβολιασμένοι ή έχουν αναρρώσει από την Covid-19 ή έχουν αρνητικό τεστ, χωρίς καραντίνα. Φυσικά με δειγματοληπτικά τεστ στις πύλες εισόδου. Είναι σημαντικό ότι και φέτος θα αξιοποιήσουμε το καινοτόμο σύστημα EVA, έναν αλγόριθμο που επιτρέπει τον στοχευμένο έλεγχο, συνεκτιμώντας κάθε φορά τα νέα υγειονομικά δεδομένα. Τα rapid test είναι πλέον ένα πολύ ισχυρό εργαλείο στα χέρια μας. Έχουμε βέβαια προνοήσει και για ξενοδοχεία απομόνωσης στην περίπτωση κρουσμάτων. Είμαστε ήδη στη τελική φάση για την επικαιροποίηση των σχετικών πρωτοκόλλων τα οποία θα ανακοινωθούν πολύ σύντομα. Επανεξετάζουμε λεπτομερώς όλα τα πρωτόκολλα για τον τουρισμό, ώστε να διασφαλίσουμε από κάθε πλευρά τόσο στους εργαζόμενους όσο και στους επισκέπτες πως θα έχουν ένα εξαιρετικό και απόλυτα ασφαλές καλοκαίρι.
– Αντιλαμβάνομαι πως φέτος δίνεται έμφαση στους Ευρωπαίους πολίτες. Οι ΗΠΑ και ο Καναδάς αποτελούν για εμάς φέτος τουριστικό στόχο και με ποιες προϋποθέσεις;
Ακολουθούμε πολιτική ανοιχτών οριζόντων με πυξίδα μας τα μέτρα και τις προϋποθέσεις υγειονομικής ασφάλειας. Aυτό είναι αδιαπραγμάτευτο. Όπως αδιαπραγμάτευτο είναι πως απευθυνόμαστε σε όσο το δυνατόν περισσότεροες αγορές. Στις ΗΠΑ το εμβολιαστικό πρόγραμμα προχωρεί με ταχείς ρυθμούς και οι προοπτικές διαγράφονται θετικές. Θα σας έλεγα ότι τελικά οι υγειονομικές συνθήκες σε κάθε χώρα και οι σχετικές πρόνοιες που ισχύουν αποτελούν βασικές παραμέτρους.
– Η τουριστική καμπάνια της Ελλάδας εστιάζει και σε διαφορετικές μορφές τουρισμού, όπως για παράδειγμα είναι ο γαστρονομικός τουρισμός ή ο τουρισμός με γιοτ. Θέλετε να μας αναλύσετε που στοχεύει η Ελλάδα φέτος και σε ποιες μορφές θα δώσει βάση;
Το 2021 είναι εκ των πραγμάτων μια μεταβατική χρονιά αλλά όπως σας είπα είναι και η αφετηρία για την επιστροφή στην τουριστική κανονικότητα και στην αλλαγή σελίδας για τα επόμενα χρόνια. Οι θάλασσές μας είναι ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας. Αλλά δεν είναι το μόνο. Τόσο η κρουαζιέρα κάθε μορφής, όσο και τo yachting είναι επιλογές που βάζουμε ψηλά στην ατζέντα και προσδοκούμε πως θα έχει πολλαπλά οφέλη. Παράλληλα η πλούσια πολιτιστική μας παράδοση παραμένει περιοχή υψηλού ενδιαφέροντος που μπορεί από μόνη της να προσελκύσει ένα ειδικό κοινό και μάλιστα με υψηλά στάνταρς. Ενδεικτικά αναφέρω, την επαναλειτουργεία της Εθνικής Πινακοθήκης αλλά και το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ως πρόσθετη αξία στο πολιτιστικό μας προϊόν. Θα πρόσθετα και τον θρησκευτικό τουρισμό που ευαισθητοποιεί συγκεκριμένες βέβαια αγορές. Εκτιμώ ότι ο συνδυασμός εμπειριών, για παράδειγμα πολιτισμός – γαστρονομία, στη λογική ενός τουριστικού cross-selling, θα είναι αυτή τη χρονιά μια περιοχή υψηλών ευκαιριών για τη χώρα. Τελικός μας στόχος μας είναι να εμπλουτίσουμε την εμπειρία κάθε ταξιδιώτη στη χώρα μας και αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την ενίσχυση των διαφορετικών μορφών τουρισμού εστιάζοντας στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε περιοχής. Σημαντικό εργαλείο σ’αυτό θα αποτελέσει το Ταμείο Ανάκαμψης μέσω του οποίου εντάξαμε δράσεις για τους άξονες ενίσχυσης επενδύσεων σε θαλάσσιο και ορεινό τουρισμό καθώς και σε γαστρονομικό τουρισμό και τουρισμό ευεξίας.
– Ξέρετε όμως η «εξειδίκευση» δημιουργεί ανησυχία στις πιο μικρές επιχειρήσεις. Για παράδειγμα ένα μικρό κατάλυμα στην Μεσσηνία ή σε ένα χωριό στην Εύβοια πως θα βοηθηθεί να ξαναμπεί στον χάρτη στην μετά covid εποχή;
Η «εξειδίκευση» που λέτε δεν αποκλείει κανέναν αντίθετα τους αφορά όλους, ανοίγοντας νέους δρόμους στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Κυρίως στο κατάλυμα και την εστίαση. Είναι λογικό διαφορετικοί προορισμοί να έχουν και διαφορετικό τουριστικό βάρος. Όμως, η ανάδειξη των ιδιαιτεροτήτων κάθε τόπου γίνεται πολύ συχνά στοιχείο υπεροχής. Και σας ξαναλέω, πως είναι κάτι που αφορά όλο τον τουριστικό κλάδο, οριζόντιο και βεβαίως τις πιο μικρές επιχειρήσεις που αποτελούν και την ραχοκοκκαλιά του τουριστικούς μας προιόντος. Για παράδειγμα μια μικρή, παραδοσιακή προσεγμένη μονάδα στον Ταΰγετο, που προσφέρει ταυτόχρονα επιλεγμένα τοπικά προϊόντα, μπορεί να δημιουργήσει το δικό της μοναδικό brand. Στην προσπάθεια αυτή είμαστε ήδη σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση και τους οι τουριστικούς φορείς ώστε να ενισχύσουμε με κάθε τρόπο τις τοπικές πρωτοβουλίες καθώς και την εκπαίδευση και κατάρτιση των επιχειρηματιών και των εργαζόμενων τους για την προβολή των επιχειρήσεων, έχοντας ως σημαντικό εργαλείο πλέον τις ψηφιακές δυνατότητες. Αυτό επιδιώκουμε επίσης να πράξουμε και με το νέο νομοσχέδιο για τους Οργανισμούς Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού που θα είναι σύντομα σε δημόσια διαβούλευση. Ως αρμόδια υφυπουργός για την τουριστική εκπαίδευση, δίνω ιδιαίτερη έμφαση στις νέες δεξιότητες, την αναβάθμισή τους και την μετεκπαίδευση των ανθρώπων μας που ασχολούνται με τον τουρισμό με τη συνέχιση των προγραμμάτων καθώς και την πρόσφατη ένταξη προγράμματος μετεκπαίδευσης για ανέργους και εποχικά εργαζόμενους στον τουρισμό στο Ταμείου Ανάκαμψης. Στον σχεδιασμό μας είναι και επιμορφώσεις σε επιχειρηματίες ιδίως των μικρότερων επιχειρήσεων που επιζητούν τη συνεχή ενημέρωση μέσω προγραμμάτων ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού. Τον δρόμο μας τον δείχνουν οι ίδιοι οι άνθρωποι του τουρισμού. Έχουν αποδείξει ότι και προσπαθούν και γίνονται καλύτεροι.
Πηγή: moneyreview.gr