Σχέδιο εισηγητικής έκθεσης – τροπολογίας, προκειμένου να κατατεθεί στη Βουλή και να παραμείνει στους ΟΤΑ η χορήγηση αδειών λειτουργίας καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, κατέθεσε στο δήμαρχο κ. Στ. Κουσουρνά, ο προϊστάμενος της νομικής υπηρεσίας του Δήμου κ. Θεόδωρος Παπαγεωργίου.
ΘΕΜΑ: Αρμοδιότητα χορήγησης αδειών ίδρυσης και λειτουργίας καταστημάτων υγειον. ενδιαφέροντος σε αρχαιολογικούς χώρους.
Αναφορικά με το ζήτημα που ανέκυψε επί της αρμοδιότητας χορήγησης αδειών ίδρυσης και λειτουργίας καταστημάτων υγειον. ενδιαφέροντος σε οριοθετημένους αρχαιολογικούς χώρους, σας υποβάλλουμε σχέδιο εισηγητικής έκθεσης και τροπολογίας , προκειμένου, εάν το θεωρείτε σωστό, να προωθηθεί στα αρμόδια Υπουργεία Εσωτερικών και Πολιτισμού αλλά και στη Βουλή, ώστε με νομοθετική ρύθμιση αφενός μεν να διατηρηθεί η αρμοδιότητα στους Ο.Τ.Α. και αφετέρου να επιλυθεί το ζήτημα των αδειοδοτήσεων, ανακλήσεων κ.λ.π. που έχουν στο μεταξύ εκδοθεί από τους Δήμους.
Εξυπακούεται ότι μέχρι νομοθετικής ρυθμίσεως, αναστέλλονται στους οριοθετημένους αρχαιολογικούς χώρους της Λίνδου και της Μεσαιωνικής Πόλης Ρόδου οι σχετικές διαδικασίες εκδόσεων, ανακλήσεων, αφαιρέσεων αδειών ίδρυσης και λειτουργίας καταστημάτων υγειον. ενδιαφέροντος, μουσικής κ.λ.π. από τις Υπηρεσίες, τις αρμόδιες Κοινότητες και την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του Δήμου Ρόδου και οι σχετικοί φάκελοι πρέπει να παραπέμπονται λόγω αρμοδιότητας στην Αρχαιολογική Υπηρεσία.
Η εισηγητική έκθεση και το σχέδιο της τροπολογίας έχουν ως εξής:
«Σύμφωνα με πρόσφατη διάταξη της Εισαγγελίας Πλημμελειοδικών Ρόδου, οι άδειες ίδρυσης και λειτουργίας καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος στη Λίνδο, εκφεύγουν των αρμοδιοτήτων του οικείου Δήμου και υπάγονται στις αρμοδιότητες των υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού, επειδή ο οικισμός της Λίνδου σύμφωνα με από 17-11-2003 απόφαση ΥΠΠΟ έχει οριοθετηθεί ως αρχαιολογικός χώρος.
Κατ΄αναλογία το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τη Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου, αφού επίσης με την απόφαση ΥΠΠΟ/ΓΔΑΠΚ/ΑΡΧ/Β1/Φ@(/48764/2052 (ΦΕΚ Α/277/2009) εγκρίθηκε η οριοθέτησή της ως αρχαιολογικού χώρου σύμφωνα με τις διατάξεις του Αρχαιολογικού Νόμου 3028/2002.
Αυτό όμως σημαίνει ότι τόσο για τους παραπάνω ενεργούς πληθυσμιακά οικισμούς στη Ρόδο, αλλά και αντίστοιχους στη λοιπή επικράτεια, όλες οι από τη Τοπική Αυτοδιοίκηση, με τη σύμφωνη πάντοτε γνώμη των αρχαιολογικών υπηρεσιών, αδειοδοτήσεις εκατοντάδων επιχειρήσεων βρίσκονται κυριολεκτικά «στον αέρα» αφού θεωρούνται νομικά άκυρες.
Ανάλογο σοβαρό πρόβλημα για τη δημόσια τάξη και τη νομιμότητα δημιουργείται και για τις περιπτώσεις αφαιρέσεων και ανακλήσεων αδειών ίδρυσης και λειτουργίας καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, αφού και εδώ φορέας έπρεπε να είναι οι αρχαιολογικές υπηρεσίες και όχι η τοπική αυτοδιοίκηση.
Είναι εξ άλλου γνωστό ότι στις αρχαιολογικές υπηρεσίες ελλείπει παντελώς η διοικητική δομή και η στελέχωση με κατάλληλο προσωπικό ώστε να τις καταστήσει ικανές να ανταποκριθούν στα πρόσθετα διοικητικά καθήκοντα που συνεπάγεται η αρμοδιότητα αυτή. Γι αυτό άλλωστε π.χ. στη Ρόδο, πέρα της έκφρασης της απαραίτητης σύμφωνης γνώμης, κατά τη διαδικασία των από τους Δήμους αδειοδοτήσεων, η Αρχαιολογική Υπηρεσία ποτέ δεν άσκησε την αρμοδιότητα.
Ως εκ τούτου επιβάλλεται άμεσα να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση του θέματος, με αυθεντικής ερμηνείας διάταξη ώστε να έχει και αναδρομική ισχύ, η οποία να ορίζει συγκεκριμένα ότι:
– Οι οριοθετήσεις αρχαιολογικών χώρων που περικλείουν και ενεργούς με μόνιμους κατοίκους και ιδιωτικές ιδιοκτησίες οικισμούς, αναφορικά με τις αδειοδοτήσεις καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος εντός των οικισμών αυτών, δεν επέφεραν και δεν επιφέρουν μεταβολή στην αρμοδιότητα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.»
Ο Νομικός Σύμβουλος
Θεόδωρος Παπαγεωργίου