Ο Δήμος δεν απαντάει ούτε στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας
Στις 10 Μαρτίου και μετά από την επίσκεψη της Προέδρου της Δημοκρατίας κυρίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου στην Ρόδο για την επέτειο της Ενσωμάτωσης τής Δωδεκανήσου με την Ελλάδα στις 7 Μαρτίου, απευθυνθήκαμε στην ίδια, με επιστολή μας ζητώντας την στήριξή της για το ζήτημα του Εθνικού Θεάτρου Ρόδου.
Σε συνεχή επικοινωνία που είχαμε με το γραφείο της κυρίας Προέδρου, μας ενημέρωσαν πως η ίδια άμεσα επικοινώνησε με την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού για το θέμα. Επίσης μας ενημέρωσαν πως είχαν επικοινωνήσει τηλεφωνικά με το γραφείο του Δημάρχου Ρόδου κ. Καμπουράκη τουλάχιστον δύο φορές και περίμεναν μίαν απάντηση για το θέμα.
Η απάντηση αυτή όμως δεν έχει έρθει ποτέ. Έκπληκτοι, όπως και για περίπου έντεκα μήνες τώρα που έχουμε ανακινήσει το θέμα του Εθνικού Θεάτρου Ρόδου που παραμένει κλειστό για 15 χρόνια, βλέπουμε να παραμένουν χωρίς απαντήσεις οι δικές μας επιστολές, τα δημοσιεύματα στον τοπικό και εθνικό τύπο αλλά και οι ερωτήσεις βουλευτών.
Ο δήμαρχος ακολουθώντας την πάγια τακτική του περιφρονεί την κοινωνία των πολιτών που ζητάει απαντήσεις, η οποία εκφράστηκε εξάλλου και με την συλλογή 1277 υπογραφών στο διαδίκτυο, περιφρονεί την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ η οποία εξέθεσε την πραγματική κατάσταση του θέματος χωρίς να λάβει απάντηση και τώρα ξεπερνώντας κάθε όριο αλαζονείας περιφρονεί και την ίδια την Προεδρία της Δημοκρατίας αφού δεν μπαίνει στον κόπο ούτε καν να της απαντήσει.
Εμείς ως πολίτες αυτού του νησιού επανερχόμαστε στο θέμα και θέτουμε εκ νέου τα ερωτήματα που δεν έχουν εισέτι απαντηθεί:
1. Έχει αποσταλεί για έγκριση η οριστική τεχνική μελέτη στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού (ΥΠΠΟΑ) με τις διορθώσεις που αυτό πρότεινε;
2. Έχει ολοκληρωθεί η μελέτη εφαρμογής;
3. Θα απαιτηθεί επιπλέον και οικονομοτεχνική μελέτη όπως ζητάει η Υπουργός, και αν ναι, έχει αυτή ολοκληρωθεί;
4. Έχει υποβληθεί το όλο έργο για χρηματοδότηση στο πρόγραμμα Α. Τρίτσης και ποια η πορεία της αίτησης συνδρομής;
Όσο κι αν η δημοτική αρχή το αποφεύγει, τελικά θα κληθεί να δώσει απαντήσεις στους πολίτες του νησιού για την πορεία αυτού του σημαντικού εγχειρήματος.
Εμείς για λόγους διαφάνειας παραθέτουμε την επιστολή που αποστείλαμε στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας σχεδόν δύο μήνες πριν.
Προς:
Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας
Κυρία Κατερίνα Σακελλαροπούλου
Ρόδος, 10 Μαρτίου 2021
Εξοχότατη κυρία Πρόεδρε,
Ήταν μεγάλη τιμή για τα Δωδεκάνησα η συμμετοχή σας ως Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας στην 73η επέτειο της Ενσωμάτωσης της Δωδεκανήσου στον Εθνικό κορμό.
Έκανε ιδιαίτερη εντύπωση και προκάλεσε μόνο ευμενή σχόλια η δήλωσή σας για την συμπεριφορά των Ροδίων μετά την ύψωση τής Ελληνικής σημαίας και την κατεύθυνση τους προς τα νεκροταφεία για να αναγγείλουν την χαρμόσυνη είδηση της ενσωμάτωσης στους νεκρούς τους.
Η δήλωση αυτή κυρία Πρόεδρε έγινε με φόντο το Εθνικό Θέατρο Ρόδου και προφανώς είδατε την εικόνα εγκατάλειψης που σήμερα βρίσκεται. Δεν έχει καμία σχέση με την μεγαλοπρεπή εικόνα που παρουσίασε το Εθνικό Θέατρο Ρόδου εκείνη την ιστορική μέρα με χιλιάδες πολίτες γονατισμένους στην Πλατεία Ελευθερίας αλλά και επάνω στο Ιστορικό Μνημείο, το Εθνικό Θέατρο Ρόδου πρώην Teatro Giacomo Puccini.
Το ιστορικό Θέατρο, αλλοτινό διαμάντι πολιτισμού, κτίστηκε από τον Ιταλό Αρχιτέκτονα Armando Bernabiti και άνοιξε τις πόρτες του το 1937 με την Madame Butterfly του Giacomo Puccini και την διάσημη υψίφωνο της Λυρικής του Μιλάνου Ροζέτα Παμπανίνι.
Ως τόπος πολιτισμού, φιλοξένησε Όπερες, Κονσέρτα, Θεατρικές Παραστάσεις, Κινηματογραφικές Προβολές, παίζοντας διαχρονικά σημαντικό ρόλο στην πολιτιστική ζωή του τόπου. Το 2005 έκλεισε η τεράστια κεντρική σκηνή για να διεκπεραιωθούν απαραίτητες επισκευές στο Θέατρο. Έκτοτε παραμένει κλειστό.
Το 2013 εκπονήθηκαν τεχνικές μελέτες οι οποίες εγκρίθηκαν το 2018 από το Κεντρικό Συμβούλιο των Νεώτερων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού. Η πιο κρίσιμη από όλες, η μελέτη εφαρμογής καθώς και οι αλλαγές στην τεχνική μελέτη και η οικονομοτεχνική μελέτη, έχουν ζητηθεί από το ΥΠΠΟΑ και μάλιστα με επιστολή της ίδιας της Υπουργού Πολιτισμού κας Μενδώνη, προκειμένου να εγκριθούν για να ενταχθεί σε πρόγραμμα χρηματοδότησης.
Επειδή η σημερινή εικόνα μετά από 15 χρόνια εγκατάλειψης είναι εκ διαμέτρου αντίθετη με αυτή που υπήρχε μέχρι πριν από μερικά χρόνια, αλλά επίσης και προσβλητική για την ιστορία της Ρόδου και τον πολιτισμό μας, πιστεύουμε πως η επίλυση του προβλήματος μπορεί αποφασιστικά να πραγματοποιηθεί αν παρέμβετε με όποιο τρόπο θεωρείτε σκόπιμο στην όλη προσπάθεια. Την ολοκλήρωση δηλαδή των παρεμβάσεων και ενεργειών που είναι απαραίτητες για την άρτια αισθητική και λειτουργική αποκατάσταση και επαναλειτουργία του Εθνικού Θεάτρου Ρόδου για να φιλοξενήσει και πάλι τις Παραστατικές Τέχνες.
Η Ρόδος αυτή τη στιγμή δεν διαθέτει ένα θέατρο ικανό να φιλοξενεί παραστάσεις υψηλών προδιαγραφών λειτουργώντας όχι μόνο ως πόλος προσέλκυσης νέων καλλιτεχνών αλλά και ως Σταυροδρόμι Πολιτισμών ανοίγοντας γέφυρες μέσω του Πολιτισμού με τις γειτονικές χώρες, την Μεσόγειο και όλο τον Κόσμο. Κυρίως όμως έχει χάσει ένα από τα κορυφαία Μνημεία Νεώτερης Ιστορίας, ένα τοπόσημο αναπόσπαστο μέρος της ταυτότητάς της.
Με εκτίμηση,
Δημήτρης Γάκης πρώην Βουλευτής Δωδεκανήσου
Δημήτρης Γρηγοριάδης, Αντιπρόεδρος Συλλόγου Προστασίας Περιβάλλοντος Ρόδου
Dr. Giacomo Martini Ιστορικός- Κριτικός Κινηματογράφου, ανεψιός του Αλέξανδρου Διάκου
Ίρις Μαυράκη Μουσικός, Ερμηνεύτρια
Παναγιώτης Αυγερινός Μέλος του ΔΣ Συλλόγου Προστασίας Περιβάλλοντος Ρόδου.