“Ούτε εκλογές, ούτε ανασχηματισμός”. Αυτό είναι το μήνυμα που εκπέμπει ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, στη συνέντευξή του στο Capital.gr.
“Πιστεύω ότι οι πολίτες εκτιμούν τον επαγγελματισμό και τη στοχοπροσήλωση της κυβέρνησης και επιθυμούν τη συνέχεια του έργου της. Έχουμε μπροστά μας μεγάλες προκλήσεις και είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε χωρίς περισπασμούς”, τονίζει. “Το κυβερνητικό σχήμα είναι νωπό και βρισκόμαστε μπροστά σε πολυμέτωπα προβλήματα που οφείλουμε να διαχειριστούμε. Κατά τούτο, εκτιμώ ότι δεν υφίσταται λόγος ανασυγκρότησης της κυβέρνησης”, επισημαίνει, όταν ερωτάται κατά πόσο η έννοια της επανεκκίνησης στην οικονομία και την κοινωνία προϋποθέτει αλλαγές και στο κυβερνητικό σχήμα.
Ο κ. Γεραπετρίτης αναδεικνύει τις θετικές αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο για τα εργασιακά. “Ερχόμαστε σε ρήξη με συστημικές αδράνειες του παρελθόντος που στερούσαν τους πολίτες από αυτονόητες συνθήκες ευημερίας και συνιστούσαν ανάχωμα στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας”, σημειώνει. Όσον αφορά στα μέτρα ασφαλείας για την πανδημία και κατά πόσο αυτά μπορούν να εγγυηθούν ότι δε θα επιστρέψουμε σε νέα lockdowns, ο υπουργός Επικρατείας τονίζει: “Δεδομένης της βελτίωσης του καιρού, με βάση την φυσιολογική φορά των πραγμάτων δεν αναμένουμε νέες καθολικές απαγορεύσεις. Εάν διαπιστωθεί σε συγκεκριμένη περιοχή κάποιο πρόβλημα, θα ενεργήσουμε εντοπισμένα. Βεβαίως, προετοιμαζόμαστε για όλα τα ενδεχόμενα και θέτουμε ως προτεραιότητα τη δημόσια υγεία και τον ασφαλή τουρισμό”.
Συνέντευξη στον Δημήτρη Γκάτσιο
-Κύριε υπουργέ, ανοίξαμε εστίαση, τουρισμό, αίρονται οι περιορισμοί. Τα μέτρα ασφαλείας μπορούν να εγγυηθούν ότι δε θα επιστρέψουμε σε νέα lockdowns;
Τα βήματα που έγιναν για να ανοίξουν δραστηριότητες στην κοινωνία και την οικονομία ήταν ζυγισμένα και προσεκτικά. Ακολουθήσαμε τις εισηγήσεις των ειδικών και αναπτύξαμε ένα σχέδιο, ώστε να είναι δυνατόν να μετρηθούν τα αποτελέσματα από κάθε άνοιγμα δραστηριότητας πριν προχωρήσουμε στα επόμενα. Σε αυτό είχαμε σύμμαχο μας το πρόγραμμα εμβολιασμού, όπου έχουμε ήδη φτάσει τις 4,3 εκατομμύρια δόσεις, καθώς και την ευρεία χρήση των αυτοδιαγνωστικών οικιακών τεστ, που πρώτη η Ελλάδα από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες αξιοποίησε σε τέτοια έκταση. Δεδομένης της βελτίωσης του καιρού, με βάση την φυσιολογική φορά των πραγμάτων δεν αναμένουμε νέες καθολικές απαγορεύσεις. Εάν διαπιστωθεί σε συγκεκριμένη περιοχή κάποιο πρόβλημα, θα ενεργήσουμε εντοπισμένα. Βεβαίως, προετοιμαζόμαστε για όλα τα ενδεχόμενα και θέτουμε ως προτεραιότητα τη δημόσια υγεία και τον ασφαλή τουρισμό.
-Στόχος σας είναι το ισχυρό τείχος ανοσίας. Υπάρχει ικανό ποσοστό Ελλήνων, απρόθυμο να εμβολιαστεί. Πώς θα τους πείσετε; Ποια τα προνόμια που εξετάζονται για τους εμβολιασμένους;
Τα γενικά ποσοστά στον πληθυσμό δεν είναι άσχημα. Εντούτοις, θα πρέπει να πειστούν όλοι οι πολίτες, ιδιαίτερα εκείνοι μεγαλύτερης ηλικίας ή με υποκείμενα νοσήματα, να εμβολιαστούν. Αποτελεί όχι μόνο συνθήκη προσωπική υγείας αλλά και χρέος κοινωνικής αλληλεγγύης. Δεν υπάρχει μεγαλύτερο κίνητρο από το να προστατεύεσαι από έναν ασύμμετρο ιό και να προστατεύεις με τη στάση σου το κοινωνικό σου περιβάλλον. Από την άλλη πλευρά, ήδη υφίστανται διευκολύνσεις για εκείνους που έχουν ολοκληρώσει τον εμβολιαστικό τους κύκλο, όπως είναι το ταξίδι στα νησιά χωρίς την ανάγκη να υποβληθούν σε τεστ. Θεωρώ ότι η συζήτηση για τους όρους υπό τους οποίους θα δραστηριοποιούνται οι εμβολιασμένοι θα ανοίξει πρώτα στην επιστημονική κοινότητα, όπως άλλωστε συνέβη και στις περισσότερες χώρες του κόσμου.
-Πότε εκτιμάτε ότι θα επιτρέψει στην κυβέρνηση η κατάσταση στην οικονομία να εφαρμόσει πλήρως το πρόγραμμά της για τη στήριξη της μεσαίας τάξης; Αναμένουμε επιπλέον πακέτα στήριξης;
Η κυβέρνηση εφαρμόζει στο ακέραιο το πρόγραμμα της. Μολονότι έχουμε ήδη μπει στον δεύτερο χρόνο της πανδημίας, προχωρήσαμε σε δραστικές φορολογικές μειώσεις, πολιτική που βρίσκεται στην καρδιά του προγράμματος μας, και προχωρήσαμε σε σημαντικές δράσεις που ενισχύουν την επιχειρηματικότητα και το εισόδημα, ιδίως της μεσαίας τάξης. Αν και προφανώς οι πόροι είναι πεπερασμένοι, πρόθεση της κυβέρνησης είναι να συνεχίσει να παρέχει αρωγή στα κοινωνικά στρώματα τα οποία κατεξοχήν έχουν πληγεί από την μακρά περίοδο της οικονομικής κρίσης. Η αναπτυξιακή δυναμική που διαφαίνεται μας επιτρέπει να αισιοδοξούμε. Οι προβλέψεις για την αύξηση του ΑΕΠ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μας φέρνουν στον μέσο όρο των κρατών μελών για το 2021 και μεταξύ των πρώτων θέσεων για το 2022.
-Είναι θατσερικού τύπου οι αλλαγές στα εργασιακά, όπως τις χαρακτηρίζει ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ;
Όσοι γνωρίζουν την αγορά εργασίας στην Ελλάδα αντιλαμβάνονται τη σημασία μιας σοβαρής ρυθμιστικής παρέμβασης. Η υφιστάμενη βασική εργατική νομοθεσία είναι ηλικίας 40 ετών και δεν έχει προσαρμοστεί στις τεχνολογικές, οικονομικές και κοινωνικές εξελίξεις. Έχουμε επαναλαμβανόμενα φαινόμενα υποδηλωμένης εργασίας, απλήρωτων υπερωριών, καταχρηστικών απολύσεων, βίας και απειλών των εργαζομένων, που επιπλέον υποχρεώνονται να βρίσκονται σε διαρκή εργασιακή εγρήγορση ακόμη και τις ημέρες των αργιών. Απέναντι σε αυτά, το κατατεθέν νομοσχέδιο καθιερώνει τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας μόνο με τη σύμφωνη γνώμη του εργαζόμενου χωρίς να θίγεται το οκτάωρο και η πενθήμερη εργασία, διασφαλίζει τους απασχολούμενους στις διαδικτυακές πλατφόρμες, εισάγει αποτελεσματικό έλεγχο της εργατικής νομοθεσίας από ανεξάρτητο ελεγκτικό σώμα μέσω της ηλεκτρονικής κάρτας εργασίας σε πραγματικό χρόνο, καθιερώνει άδεια πατρότητας και προστασία των εργαζομένων πατέρων, εισάγει στην εσωτερική έννομη τάξη τη διεθνή σύμβαση για την προστασία από τον εργασιακό καταναγκασμό, προστατεύει ουσιαστικά από καταχρηστικές απολύσεις, καθιερώνει το δικαίωμα αποσύνδεσης του εργαζόμενου ώστε κατά τον χρόνο που δεν εργάζεται να μην λαμβάνει οχλήσεις και ενημέρωση μέσω τηλεφώνου ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Με τον τρόπο αυτό, ενσωματώνονται καλές πρακτικές που ισχύουν σε όλα τα προηγμένα ευρωπαϊκά συστήματα. Και πάνω απ’ όλα, ρυθμίζεται ένα περιβάλλον που παρέμενε επί μακρόν αρρύθμιστο ευνοώντας κατ’ αποτέλεσμα τον ισχυρό παίκτη της εργασίας, δηλαδή τον εργοδότη. Και στην περίπτωση αυτή, ερχόμαστε σε ρήξη με συστημικές αδράνειες του παρελθόντος που στερούσαν τους πολίτες από αυτονόητες συνθήκες ευημερίας και συνιστούσαν ανάχωμα στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας.
-Ο πρωθυπουργός έχει διαψεύσει σενάρια πρόωρων εκλογών το Φθινόπωρο. Μήπως είναι στο τραπέζι και απλώς οι “εκλογές δεν προαναγγέλλονται”; Η οικονομία τις αντέχει;
Με τον πλέον σαφή τρόπο, ο πρωθυπουργός έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν προκρίνει το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών. Αναμένουμε την ανάκαμψη της οικονομίας και της εργασίας, ενόσω ήδη ενεργοποιήθηκε η κοινωνική ατζέντα της κυβέρνησης με τα νομοσχέδια για την προστασία της εργασίας, την κοινή γονική μέριμνα και την ευζωία των ζώων συντροφιάς. Πιστεύω ότι οι πολίτες εκτιμούν τον επαγγελματισμό και τη στοχοπροσήλωση της κυβέρνησης και επιθυμούν τη συνέχεια του έργου της. Έχουμε μπροστά μας μεγάλες προκλήσεις και είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε χωρίς περισπασμούς.
-Η έννοια της επανεκκίνησης σε οικονομία- κοινωνία, που επικαλείται ο πρωθυπουργός, προϋποθέτει αλλαγές και στο κυβερνητικό σχήμα; Πριν η μετά την ΔΕΘ;
Η σύνθεση της κυβέρνησης αποτελεί συνταγματική προνομία του πρωθυπουργού. Σε κάθε περίπτωση, το κυβερνητικό σχήμα είναι νωπό και βρισκόμαστε μπροστά σε πολυμέτωπα προβλήματα που οφείλουμε να διαχειριστούμε. Κατά τούτο, εκτιμώ ότι δεν υφίσταται λόγος ανασυγκρότησης της κυβέρνησης. Η επανεκκίνηση της κοινωνίας και της οικονομίας, ήδη συντελείται σταδιακά, χωρίς να προκύπτει ανάγκη περαιτέρω οργανικών παρεμβάσεων.
-Η Τουρκία θέτει διαρκώς τις ελληνικές κόκκινες γραμμές σε αμφισβήτηση. Θεωρείτε ότι υπάρχει περιθώριο συμφωνίας; Να αναμένουμε συνάντηση Μητσοτάκη- Ερντογάν στη Σύνοδο του ΝΑΤΟ;
Η συνάντηση ηγετών δύο γειτονικών χωρών δεν πρέπει να αποτελεί είδηση αλλά την αυτονόητη πολιτική πρακτική. Εμείς είμαστε υπέρ του διαλόγου και της καλής γειτονίας μέσω της ειρηνικής επίλυσης των διαφορών. Για να γίνει εντούτοις αυτό θα πρέπει να υφίσταται αμοιβαία εμπιστοσύνη που θα στηρίζεται έμπρακτα. Η τουρκική πλευρά δεν έχει ως σήμερα επιδείξει συνέπεια στη στάση της. Η στοιχειώδης αποδοχή των κανόνων του διεθνούς δικαίου και η αποχή από επιθετικές ενέργειες συνιστούν τις ελάχιστες αναγκαίες προϋποθέσεις για να υπάρξει οποιαδήποτε παραγωγική διαβούλευση μεταξύ των μερών.
-Παρατηρείται στασιμότητα της Ν.Δ στις νεότερες ηλικίες. Πώς σκοπεύετε να απευθυνθείτε σε αυτό το κοινό;
Η νέα γενιά αποτέλεσε κατεξοχήν το θύμα της διπλής κρίσης, πρώτα της οικονομίας και μετά της πανδημίας. Από την ελευθερία που τους παρείχε η οικουμενική ψηφιακή ιθαγένεια και η ευκολία στην μετακίνηση, τα παιδιά αποξενώθηκαν από το κοινωνικό τους περιβάλλον και έχασαν ένα σημαντικό κομμάτι της ενέργειας τους σε μία κατεξοχήν δημιουργική ηλικία. Συναισθάνομαι γνήσια, και λόγω της ιδιότητας μου ως πανεπιστημιακού, ιδίως τους νέους φοιτητές που είχαν όνειρο ζωής να βρεθούν σε ακαδημαϊκό περιβάλλον, όπως και τα παιδιά των πρώτων τάξεων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που δεν εντάχθηκαν στις νέες σχολικές δομές τους. Καταλαβαίνω την απογοήτευση και συναισθάνομαι τον θυμό και τη δυσπιστία τους. Θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας ώστε να μπορέσουν με γρήγορο ρυθμό να ανακτήσουν ένα μεγάλο μέρος από το κεφάλαιο ζωής που αισθάνονται ότι έχασαν. Ήδη αναπτύσσονται συστηματικά πολιτικές που αφορούν κατεξοχήν τους νέους, αλλά και τις επόμενες γενιές, όπως είναι η κατοχύρωση των δικαιωμάτων νέων εργαζόμενων, η δημιουργία νέων και καλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας, η εδραίωση του ψηφιακού κράτους και οι μεγάλες τομές υπέρ του περιβάλλοντος με τη σχεδιαζόμενη κατάργηση της χρήσης του λιγνίτη και των πλαστικών μίας χρήσης. Εμπιστευόμαστε και προσβλέπουμε στη νέα γενιά και κάθε δημόσια πολιτική που εφαρμόζουμε λαμβάνει κατά προτεραιότητα υπ’ όψιν τη θέση και τις ευαισθησίες των νέων ανθρώπων.
Πηγή: capital.gr