Η Ryanair, εγκαινίασε την νέα της βάση στη Ρόδο. Με το ένα αεροσκάφος που θα σταθμεύει εδώ, η εταιρεία θα εκτελεί 15 νέα και, συνολικά, 29 δρομολόγια, με 69 πτήσεις κάθε εβδομάδα. Η Ρόδος αποκτά με την νέα βάση της Ryanair, απευθείας σύνδεση με ένα μεγάλο αριθμό διεθνών προορισμών σε ολόκληρη την Ευρώπη γεγονός που αναμένεται να δώσει επιπλέον ώθηση στην αεροπορική κίνηση και την τουριστική βιομηχανία του νησιού, τη στιγμή που τα προγράμματα εμβολιασμού συνεχίζονται σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.
Ο διευθυντής Μάρκετινγκ και Ψηφιακών Μέσων της Ryanair, κ. Dara Brady, σε συνέντευξή του προς τη «δ», με αφορμή τα «εγκαίνια» της βάσης στη Ρόδο, μίλησε για τις προοπτικές της επένδυσης αυτής, ενώ σχολίασε τις αποφάσεις της Κυβέρνησης Τζόνσον για την κατάταξη των χωρών της Ευρώπης στην πράσινη και κόκκινη ταξιδιωτική λίστα. Εμφανίστηκε δε αισιόδοξος για την αύξηση της τουριστικής κίνησης την περίοδο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου.
Ακολουθεί η συνέντευξη του κ. Brady αναλυτικά:
• Κύριε Brady, πιστεύετε ότι μπορεί να έχει τελικά επιτυχή έκβαση η σεζόν, παρά τις αντιξοότητες που προκαλεί η πανδημία;
Τελικά, βλέπουμε να εξελίσσονται με επιτυχία οι εμβολιασμοί κατά της Covid-19 στην Ευρώπη. Οι περισσότερες χώρες έχουν δώσει προτεραιότητα στον εμβολιασμό των ηλικιωμένων και των πιο ευάλωτων ατόμων. Οι νοσηλείες μειώνονται σταθερά και όλα αυτά συντελούν στο να ταξιδεύουν πιο ελεύθερα οι άνθρωποι.
Ως αεροπορική εταιρεία, εφαρμόζουμε με επιτυχία μία σειρά από μέτρα προστασίας από τον Ιούνιο του περασμένου έτους. Δεν βλέπω κανέναν λόγο για τον οποίο το να κάθεσαι σε μια παραλία της Ρόδου, θα μπορούσε να είναι πιο επικίνδυνο από το να πηγαίνεις στην καφετέρια της γειτονιάς σου και να περιμένεις στην ουρά για να πάρεις τον καφέ σου.
Τα εμβόλια είναι η διέξοδος από αυτή την πανδημία… η πορεία των εμβολιασμών ήταν επιτυχής.
• Το ποσοστό της εμβολιαστικής κάλυψης στην Ελλάδα, σε ποιο βαθμό σας απασχολεί;
Αυτό που είναι πιο προφανές είναι ότι οι ηλικιωμένοι και τα άτομα που ανήκουν σε ομάδες υψηλού κινδύνου, έχουν εμβολιαστεί. Εάν ανατρέξετε στις στατιστικές, θα διαπιστώσετε ότι κυρίως οι ηλικιωμένοι και οι ευάλωτοι είναι που υποφέρουν περισσότερο από τον ιό. Στο τέλος της ημέρας, το ποσοστό ασθένειας στους νέους ανθρώπους είναι πολύ μικρότερο από ό,τι στους ηλικιωμένους, οι οποίοι εμβολιάζονται ή έχουν ολοκληρώσει τον εμβολιασμό τους.
• Η Ryanair είχε ζητήσει μεγαλύτερη διαφάνεια για τα κριτήρια με τα οποία η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου αποφασίζει σε ποια κατηγορία «πράσινη, πορτοκαλί ή κόκκινη» εντάσσει κάθε χώρα. Όπως έγινε γνωστό, από κοινού με τον όμιλο αεροδρομίων του Μάντσεστερ στρέφεστε νομικά κατά της Κυβέρνησης του Μπόρις Τζόνσον. Πιστεύετε ότι τελικά θα αρθούν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί μετά τα μέσα Ιουλίου, όπως αναφέρουν τα δημοσιεύματα;
Η τουριστική πολιτική του Μπόρις Τζόνσον ήταν εξαιρετικά ασυνάρτητη. Δεν υπάρχει καμία λογική πίσω από τη λήψη αποφάσεων για το ποια χώρα μπαίνει στην κόκκινη λίστα και ποια όχι, το σύστημα που χρησιμοποιεί η κυβέρνηση για την εκτίμηση ρίσκου Covid σε προορισμούς του εξωτερικού είναι εξαιρετικά αμφιλεγόμενο. Είναι εκπληκτικό το γεγονός ότι η Πορτογαλία που ήταν στην πράσινη ταξιδιωτική λίστα και μπορούσε να διοργανώσει τον τελικό του Champions League, ξαφνικά βρέθηκε στην κόκκινη λίστα. Δεν πιστεύω ότι η κατάσταση άλλαξε τόσο δραματικά από τη μία στιγμή στην άλλη, ώστε η Πορτογαλία να συμπεριληφθεί στην κόκκινη λίστα και συνεπώς στις χώρες υψηλού κινδύνου για ταξίδια.
Οφείλουμε βέβαια να παραδεχθούμε ότι ο Μπόρις Τζόνσον και η κυβέρνησή του έκαναν φανταστική δουλειά σχετικά με την προώθηση των εμβολιασμών. Μεγάλο ποσοστό των πολιτών εμβολιάστηκε πλήρως.
Δεν έχει όμως νόημα να προσθέσουμε στην πράσινη λίστα μέρη, όπως οι Βαλεαρίδες και η Μάλτα και να αφήσουμε έξω μέρη, όπως τα Κανάρια νησιά και η Ελλάδα όπου τα ποσοστά μετάδοσης της νόσου είναι πολύ χαμηλά. Δεν νομίζω ότι οι Βαλεαρίδες είναι σε καλύτερη κατάσταση π.χ. από τη Ρόδο. Στεκόμαστε με επικριτική διάθεση απέναντι στις αποφάσεις της κυβέρνησης γύρω από τον τουρισμό. Είμαστε όμως πολύ αισιόδοξοι ότι στις δύο επόμενες εβδομάδες το Ηνωμένο Βασίλειο θα ανακοινώσει ότι οι εμβολιασμένοι θα μπορούν να ταξιδεύουν ελεύθερα. Και αφού τα ποσοστά εμβολιασμού είναι υψηλά, δεν καταλαβαίνω γιατί το Ηνωμένο Βασίλειο να μην άρει τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς. Αν οι άνθρωποι μπορούν να πάνε σε ματς, σε νυχτερινά κέντρα και οι περιορισμοί στην καθημερινότητά τους χαλαρώνουν, θα ήταν λογικό τα ταξίδια να αποτελέσουν μέρος της πολιτικής αυτής.
• Ας αλλάξουμε όμως θέμα και ας περάσουμε στα σχέδια της Ryanair για τη Ρόδο…. που αποτελεί πλέον μία από τις τρεις βάσεις σας στην Ελλάδα…
Είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι που βρισκόμαστε σήμερα εδώ. Είναι η πρώτη φορά που εγκαθιστούμε αεροσκάφος εδώ. Ασφαλώς πετούσαμε μέχρι τώρα στη Ρόδο, αλλά πλέον χρησιμοποιούμε τη Ρόδο ως μία από τις βάσεις μας. Κάθε αεροσκάφος που εδρεύει εδώ αποτελεί επένδυση εκατό εκατομμυρίων ευρώ από τη Ryanair. Πιθανότατα θα δημιουργήσει περίπου 30 άμεσες θέσεις εργασίας και στη συνέχεια θα δημιουργηθούν πολλές έμμεσες θέσεις εργασίας.
Θα πραγματοποιούμε πάνω από 69 εβδομαδιαίες πτήσεις οι οποίες θα αυξηθούν από τα μέσα Ιουλίου. Ο Ιούλιος θα είναι αρκετά καλός, ο Αύγουστος θα είναι καλύτερος και ο Σεπτέμβριος θα είναι αξιοπρεπής.
• Είναι εφικτό να επεκτείνει η Ryanair το πρόγραμμά της κατά τη χειμερινή περίοδο;
Επί του παρόντος, όχι. Θα λέγαμε ότι θα ήμασταν απογοητευμένοι όσον αφορά στην κυβερνητική υποστήριξη σχετικά με την παροχή κινήτρων από την Fraport για να επεκτείνουμε το πρόγραμμά μας.
Κοιτάξτε… Η πραγματικότητα είναι ότι η δυναμική της αγοράς έχει αλλάξει. Η κατάσταση είναι άκρως ανταγωνιστική. Η πανδημία έχει αλλάξει θεμελιωδώς το capacity στην αγορά. Η μείωση ξεπερνά το 25%. Θα υπάρχουν λιγότερες αεροπορικές εταιρείες και αεροσκάφη που θα πετούν, ενώ όλο και περισσότερα αεροδρόμια θα αναζητούν μια νέα δεξαμενή πελατών.
• Μπορούμε λοιπόν να μιλάμε για ένα δυναμικό comeback της Ryanair, λίγα χρόνια μετά την εγκατάλειψη των βάσεών της στην Ελλάδα;
Η Πάφος, την οποία επισκέφθηκα πριν, δίνει κίνητρα στις αεροπορικές εταιρείες, εάν ανοίξουν νέους προορισμούς και δρομολόγια. Στην Ελλάδα μαθαίνουμε ότι πρόκειται να αυξηθούν τα κόστη και διαφωνούμε θεμελιωδώς με αυτή την προσέγγιση. Σε μια περίοδο όπου ο κλάδος βρίσκεται σε αναταραχή, πιστεύουμε ότι πρέπει να υπάρχουν σημαντικά κίνητρα για τις αεροπορικές εταιρείες να τοποθετούν αεροσκάφη εδώ. Είμαστε ευτυχείς που βρισκόμαστε στην Ελλάδα, το μεγαλύτερο καλοκαιρινό μας πρόγραμμα αφορά στην Ελλάδα. Αλλά θα μπορούσε να είναι πολύ μεγαλύτερο. Η δραστηριότητα θα μπορούσε να είναι πολύ πλούσια. Πιστεύουμε ότι η έλλειψη προόδου σε μεγαλύτερες συμφωνίες με κίνητρα για την ανάπτυξη συγκρατείται.
Η Ryanair έχει αλλάξει θεμελιωδώς την οικονομική πρόοδο της Ελλάδας. Αν πάρουμε ως παράδειγμα τα Χανιά και τις επιδόσεις τους όσον αφορά στον διεθνή τουρισμό, μεγάλο μέρος της επιτυχίας του προορισμού οφείλεται στη Ryanair. Στο τέλος της ημέρας, είμαστε εμπορική οντότητα και όταν οι επίσημοι φορείς αυξάνουν τα τέλη και τα κόστη, δεν μπορεί να περιμένει κανείς από αεροπορικές εταιρείες όπως η Ryanair, να συνεχίσουν να λειτουργούν όταν η εμπορική συμφωνία δεν έχει νόημα. Πρέπει να επωφελούνται και οι δύο πλευρές, κάτι το οποίο δεν έγινε. Είναι επομένως λογικό, όταν δεχθούμε μια πιο ελκυστική πρόταση, να κάνουμε την καλύτερη εμπορική επιλογή.
Στη βάση μας στο Μπέργκαμο φθάσαμε να έχουμε 18 αεροσκάφη, ξεκινώντας από χαμηλά νούμερα. Στην Πάφο έχουμε τρία αεροσκάφη αυτή τη στιγμή. Η Ryanair είναι σε θέση να προσθέτει περισσότερα αεροσκάφη στις βάσεις της. Ο ισχυρισμός ότι η Ryanair εγκατέλειψε την Ελλάδα δεν είναι ακριβής. Είναι αφοσιωμένη στην Ελλάδα. Μεταφέραμε πάνω από 5 εκατομμύρια επιβάτες στα τελευταία χρόνια. Έχουμε παρουσία σε 12 αεροδρόμια της χώρας. Είμαστε ο βασικότερος υποστηρικτής της τουριστικής βιομηχανίας στην Ελλάδα.
• Αντιλαμβάνομαι από τα λεγόμενά σας ότι η Ryanair μπορεί και θα επιθυμούσε να ενισχύσει την παρουσία της στην Ελλάδα…
Είμαστε πολύ χαρούμενοι που λειτουργούμε ξανά. Ήταν μια πολύ δύσκολη περίοδος για τα αεροδρόμια, τη βιομηχανία φιλοξενίας, όπως και τις αεροπορικές εταιρείες… Η ανάκαμψη θα πάρει χρόνο και το τοπίο έχει αλλάξει δραματικά όσον αφορά στις κρατικές ενισχύσεις που λαμβάνουν οι αεροπορικές εταιρείες. Για παράδειγμα, η Lufthansa λαμβάνει 10 δισεκατομμύρια σε κρατικές ενισχύσεις, η Air France λαμβάνει 9 δισεκατομμύρια αντίστοιχα. Όλοι αυτοί οι θρυλικοί αερομεταφορείς υψηλού κόστους, δύσκολα θα καταφέρουν να αναπτυχθούν, τη στιγμή που στηρίζονται σε κρατικές ενισχύσεις.
Οι αεροπορικές εταιρείες που είχαν προβεί σε παραγγελίες νέων αεροσκαφών, τις ακύρωσαν καθώς θα πρέπει να αποπληρώσουν τα δάνεια. Οι ελπίδες ανάπτυξής τους είναι περιορισμένες.
Αντίθετα η Ryanair είναι η μόνη αεροπορική εταιρεία στην Ευρώπη που έχει μία πραγματική προοπτική ανάπτυξης. Έχουμε παραγγείλει 200 αεροσκάφη και πήραμε το πρώτο από αυτά την περασμένη εβδομάδα. Η Ryanair βρίσκεται σε πολύ ισχυρή θέση ανάπτυξης και είναι η πιο ελκυστική από πλευρά ανταγωνιστικότητας.
Η Ελλάδα είναι ένας σπουδαίος προορισμός. Οι πελάτες μας τη λατρεύουν… είναι εξαιρετικά δημοφιλής ως τουριστικός προορισμός. Ερχόμενος από την Ιρλανδία, όπου γενικά επικρατεί κρύο, αέρας και βροχή το καλοκαίρι, η ζέστη και ο ήλιος σε κάνουν να νιώθεις υπέροχα. Είμαστε πολύ χαρούμενοι που βρισκόμαστε στην Ελλάδα και υποστηρίζουμε την ελληνική τουριστική βιομηχανία, αλλά θα θέλαμε να κάνουμε περισσότερα. Θα θέλαμε την συνεργασία της ελληνικής κυβέρνησης, των φορέων, των τουριστικών οργανισμών και των αεροδρομίων, ώστε να ενισχύσουμε την παρουσία μας στην χώρα.
• Σας ευχαριστώ πολύ για την κουβέντα μας αυτή.
Εγώ σας ευχαριστώ πολύ.