Aναρτήθηκε χθες στην Διαύγεια η ορθή επανάληψη της απόφασης του Περιφερειακού Συμβουλίου Νοτίου Αιγαίου για την κατάθεση πρότασης αλλαγής της νομοθεσίας με μεταφορά της αποφασιστικής αρμοδιότητας σε πολιτικά πρόσωπα για την χωροθέτηση μονάδων ΑΕΚΚ.
Οπως αναφέρεται στην εισήγηση του χωρικού αντιπεριφερειάρχη κ. Χρήστου Ευστρατίου που συνοδεύει την απόφαση:
Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και ειδικότερα με βάση το Άρθρο 7 της ΚΥΑ 36259/2010 (ΦΕΚ 1312 Β’ / 24.08.2010), προκύπτει η υποχρέωση των αναδόχων δημόσιων και ιδιωτικών έργων να μεταφέρουν τα ΑΕΚΚ που παράγονται από το έργο με κατάλληλα αδειοδοτημένους συλλέκτες-μεταφορείς αποκλειστικά στις συνεργαζόμενες μονάδες επεξεργασίας ΑΕΚΚ.
Συγκεκριμένα, πριν από την έναρξη των οικοδομικών εργασιών ή των έργων τεχνικών υποδομών, οι διαχειριστές ΑΕΚΚ υποχρεούνται να υποβάλλουν στοιχεία για την Διαχείριση των Αποβλήτων (ΣΔΑ) που θα παραχθούν από τη δραστηριότητά τους.
Όσον αφορά στα ιδιωτικά έργα, ο διαχειριστής ΑΕΚΚ υποβάλλει το ΣΔΑ στις αρμόδιες πολεοδομικές υπηρεσίες μαζί με τα άλλα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την χορήγηση ή αναθεώρηση των σχετικών αδειών για ανέγερση κτηρίων, κατεδαφίσεις, επισκευές, κτλ.
Ως προς τα δημόσια έργα, ο διαχειριστής των αποβλήτων κατασκευής ή κατεδάφισης έργων τεχνικών υποδομών ή κτιριακών έργων μετά την αποπεράτωση των εργασιών διαχείρισης του οφείλει να καταθέτει, στην Υπηρεσία που επιβλέπει το έργο, βεβαίωση παραλαβής των αποβλήτων από εγκεκριμένο σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης.
Η μη τήρηση των υποχρεώσεων που απορρέουν τόσο στα ιδιωτικά, όσο και στα δημόσια έργα συνεπάγεται την επιβολή κυρώσεων σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Οι μονάδες ΑΕΚΚ είναι άρρηκτα συνυφασμένες με την προαγωγή του μοντέλου της κυκλικής οικονομίας και κατ’επέκταση της βιώσιμης ανάπτυξης, καθώς συμβάλλουν στον μετριασμό της ανεξέλεγκτης διάθεσης των αποβλήτων στο περιβάλλον και ανακτώνται, ανακυκλώνονται και διατίθενται υλικά προς χρήση, τα οποία παράγονται με λιγότερο συνολικό κόστος από αυτό που θα καταβάλλονταν για να παραχθούν από εξορυκτικές πρώτες ύλες.
Παρόλα όμως τα οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη, τα κριτήρια χωροθέτησης, αδειοδότησης και λειτουργίας μονάδων ΑΕΚΚ, όπως ορίζονται στην κείμενη νομοθεσία πρόκειται να οδηγήσουν στην κατακόρυφη αύξηση των σχετικών αιτημάτων, με αποτέλεσμα στους επόμενους έξι (6) μήνες να λειτουργεί ενδεχομένως ένας μεγάλος αριθμός μονάδων ΑΕΚΚ στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου.
Συγκεκριμένα, η αδειοδότηση και λειτουργία των μονάδων ΑΕΚΚ υπάγονται, ανάλογα με την δυναμικότητα τους, είτε στην κατηγορία Β’ (ΠΠΔ), είτε στην κατηγορία Α2 (ΑΕΠΟ). Οι μονάδες ΑΕΚΚ που υπάγονται στην κατηγορία των Πρότυπων Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων, σύμφωνα με την ΚΥΑ 171914/2013
(ΦΕΚ 3072 Β’/ 03-12-2013), ακολουθούν απλοποιημένες διαδικασίες αδειοδότησης.
Παράλληλα, η χωροθέτηση των μονάδων ΑΕΚΚ βασίζεται σε αποφάσεις υπηρεσιακών στελεχών των Περιφερειακών Διευθύνσεων Περιβάλλοντος.
Ως εκ τούτου και λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω δεδομένα θεωρείται επιτακτική ανάγκη η αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου, με την παράλληλη θέσπιση συγκεκριμένων και αυστηρών προδιαγραφών και κανόνων για την έγκριση, την λειτουργία, τον έλεγχο και την εποπτεία των μονάδων ΑΕΚΚ.
Το περιφερειακό συμβούλιο μετά από συζήτηση και αφού έλαβε γνώση της εισήγησης του χωρικού αντιπεριφερειάρχη Δωδεκανήσου, ομοφώνως αποφάσισε:
1. Να αιτηθεί την άμεση τροποποίηση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου που διέπει την χωροθέτηση, αδειοδότηση και λειτουργία των μονάδων ΑΕΚΚ για την ίδρυση και λειτουργία των οποίων τάσσεται υπέρ.
Συγκεκριμένα, το Περιφερειακό Συμβούλιο ζητά:
A) Την τροποποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης των μονάδων ΑΕΚΚ από Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις (ΠΠΔ), στην κατηγορία Α2 (Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων), ανεξαρτήτου δυναμικότητας, όπως ίσχυε πριν το 2016 οπότε και την τροποποίηση η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
B) Η λήψη της απόφασης για την χωροθέτηση των εν λόγω μονάδων να πραγματοποιείται από τα πολιτικά όργανα των Περιφερειών, ήτοι το Περιφερειακό Συμβούλιο ή την Επιτροπή Περιβάλλοντος, σε περιπτώσεις που έχει συσταθεί.
Γ) Να θεσμοθετηθεί η δεσμευτική σύμφωνη γνώμη του οικείου Δήμου, ο οποίος και θα φέρει και την ευθύνη της προηγούμενης διαβούλευσης προκειμένου να ληφθεί η απόφαση χωροθέτησης ΑΕΚΚ.
2. Τάσσεται κατά της χωροθέτησης ανάλογων δραστηριοτήτων στην ευρύτερη περιοχή Καλυθιών, Αφάντου και Ψίνθου της νήσου Ρόδου, λαμβάνοντας υπόψη την έλλειψη Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου για την περιοχή – Σχεδίου το οποίο ουδέποτε ολοκληρώθηκε από τους αρμόδιους ΟΤΑ Α βαθμού – αλλά και της ακαταλληλότητας του υπάρχοντος οδικού δικτύου (διέλευση βαρέων οχημάτων των επιχειρήσεων ΑΕΚΚ, εύρος οδικού δικτύου κλπ).