Στην πρώτη του εμφάνιση με τη νέα του ιδιότητα, ο νέος κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου παραδέχθηκε ότι στη διαχείριση των πυρκαγιών, έγιναν λάθη. “Όποιος δρα κάνει και λάθη. Τα αναγνωρίζουμε με γενναιότητα και ειλικρίνεια. Το είπαμε θα το ξαναπούμε”, ήταν η χαρακτηριστική του δήλωση.
Ποια όμως είναι τα λάθη της πυροσβεστικής, έτσι όπως προκύπτουν από το ρεπορτάζ και τις πληροφορίες που δίνουν έμπειρα στελέχη της Πυροσβεστικής στους δημοσιογράφους; Αν και είναι προφανώς πολύ νωρίς για να γίνει απολογισμός και μένει να διευκρινιστούν πολλά σημεία, ορισμένα λάθη είναι προφανή.
Για παράδειγμα στη φωτιά στην Βαρυμπόμπη, όπως έγραφε το TheTOC, είναι προφανές ότι η φωτιά, περίπου δυο 24ωρα μετά την εκδήλωσή της, τέθηκε υπό μερικό έλεγχο. Την επομένη όμως υπήρξε αναζωπύρωση, παρά το γεγονός ότι υπήρχαν επί τόπου ισχυρές δυνάμεις της Πυροσβεστικής, με αποτέλεσμα να καθηλωθεί στην Αττική κρίσιμος αριθμός ανδρών και εναέριων μέσων, που στερήθηκε η Εύβοια. Η αδυναμία της πυροσβεστικής να αποτρέψει την αναζωπύρωση, δεν δικαιολογείται.
Αργότερα, σε ένα από τα έκτακτα ανακοινωθέντα, ο υφυπουργός Νίκος Χαρδαλιάς μίλησε για “νέα πυρκαγιά” στη Βαρυμπόμπη, ωστόσο η διατύπωση δεν ήταν ακριβής. Αποτελεί κοινό τόπο στην Πυροσβεστική, ότι “η φωτιά δεν φυλάχθηκε σωστά, με αποτέλεσμα να ξαναφουντώσει και εντέλει, να χαθεί εκ νέου ο έλεγχός της”.
Στη Βαρυμπόμπη δεν υπήρξε εναέρα επιτήρηση
Δεν είναι όμως το μόνο λάθος που έγινε με τη φωτιά στη Βαρυμπόμπη. Ολοι πλέον συμφωνούν ότι ένα κρίσιμο λάθος που επέτρεψε στη φωτιά να καταστεί ανεξέλεγκτη, ήταν το γεγονός ότι δεν υπήρχε το μεσημέρι της 3ης Αυγούστου, στην περιοχή της Αττικής, εναέρια επιτήρηση.
Αν τα αεροσκάφη πετούσαν και μάλιστα έμφορτα και είχαν εντοπίσει την πυρκαγιά εγκαίρως, σίγουρα η εξέλιξή της θα ήταν διαφορετική. Και όμως οι συνθήκες ήταν τέτοιες και ο κίνδυνος για πυρκαγιά τόσο μεγάλος, που κανείς δεν μπορεί να εξηγήσει πώς και γιατί δεν δόθηκε εντολή για εναέρια επιτήρηση σε όλη τη διάρκεια της ημέρας.
Σημειώνεται ότι από την πρώτη στιγμή που ετέθησαν τα ερωτήματα για την ανταπόκριση της πυροσβεστικής στη φωτιά στη Βαρυμπόμπη, σχολιάστηκε αρνητικά το γεγονός, ότι ενώ υπήρχαν εναέρια μέσα, σταθμευμένα στο στρατιωτικό αεροδρόμιο στο Τατόι, εκείνα δεν πέταξαν εγκαίρως.
Η ανταπόκριση της πυροσβεστικής στη φωτιά στη Βαρυμπόμπη θα ήταν τελείως διαφορετική αν τα δυο αεροσκάφη Air Tractor που βρίσκονταν στο Τατόι πετούσαν έμφορτα και επενέβαιναν για να σβήσουν τη φωτιά, από την πρώτη στιγμή που εκδηλώθηκε.
Το γεγονός ότι δεν πέταξαν εγκαίρως το παραδέχθηκε και ο ίδιος ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας Νίκος Χαρδαλιάς, λέγοντας ότι η εντολή για την απογείωσή τους δόθηκε στη 1.25 μ.μ., δηλαδή αρκετή ώρα μετά δηλαδή την έναρξη της πυρκαγιάς. Πραγματοποίησαν μάλιστα την πρώτη ρίψη νερού, αφού πρώτα ανεφοδιάστηκαν με νερό από τη λίμνη του Μαραθώνα.
Αποφάσεις από τους πολιτικούς και όχι τους αξιωματικούς
Πρόσφατα η Καθημερινή έγραψε ότι υπάρχουν διαμαρτυρίες από στελέχη της Πυροσβεστικής για το γεγονός ότι οι αποφάσεις για τη κατανομή των πυροσβεστικών αεροπλάνων δεν πάρθηκαν από τους αρμόδιους αξιωματικούς, αλλά από την πολιτική ηγεσία, οδηγώντας σε επιχειρησιακά λάθη.
Όπως έγραφε χαρακτηριστικά ο αστυνομικός συντάκτης της εφημερίδας Γιάννης Σουλιώτης, “επί δύο ημέρες πυροσβεστικά αεροσκάφη είχαν πάρει εντολή να παραμένουν στο αεροδρόμιο της Αγχιάλου, μήπως τυχόν καταφέρουν να επιχειρήσουν στο μέτωπο της Εύβοιας, κάτι που τελικά δεν συνέβη παρά αρκετά 24ωρα αργότερα”.
Λάθος άνθρωποι σε κρίσιμα πόστα
Στο ίδιο ρεπορτάζ ο αστυνομικός ρεπόρτερ της Καθημερινής έκανε λόγο για λάθος τοποθετήσεις στελεχών σε κρίσιμα πόστα. Εγραφε για παράδειγμα ότι μετά την τραγωδία στο Μάτι και την κυβερνητική αλλαγή, το καλοκαίρι του 2019, “τοποθετήθηκαν σε θέσεις “κλειδιά” αξιωματικοί που δεν διέθεταν την απαραίτητη επιχειρησιακή εμπειρία”.
Και ανέφερε το παράδειγμα δυο υψηλόβαθμων αξιωματικών στο Συντονιστικό Κέντρο και την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, οι οποίοι έχουν κάνει όλη τους την καριέρα στη Βόρειο Ελλάδα και δεν είχαν την εμπειρία να ανταποκριθούν στις ιδιαίτερες συνθήκες με τις ταυτόχρονες πυρκαγιές στις αρχές Αυγούστου.
Τα ίδια προβλήματα εντοπίζονται και στην κατανομή των εποχικών πυροσβεστών που επάνδρωσαν τα νέα πυροσβεστικά κλιμάκια. Στελέχη του σώματος επισημαίνουν ότι η κατανομή έγινε με βάση τις απαιτήσεις και τις πιέσεις των τοπικών παραγόντων και όχι ορθολογικά και η αποτελεσματικότητά τους ήταν περιορισμένη.
Τι συμβαίνει με τον αρχηγό της Πυροσβεστικής;
Όπως έγραφε χθες στο TheTOC πολλά έχουν ακουστεί για τον αρχηγό της Πυροσβεστικής, που βρίσκεται εκτεθειμένος και είναι υπόδικος για τη φωτιά στο Μάτι, αφού όλα δείχνουν ότι αν και έλαβε εντολή στις 5 το απόγευμα, να φύγει από την Κινέτα- όπου επιχειρούσε- και να πάει στο Μάτι με υδροφόρα οχήματα να βοηθήσει, αυτός έφθασε τελικά στο σημείο της τραγωδίας στις 9 το βράδυ.
Αυτό που έχει ενοχλήσει ακόμα περισσότερο τους επιζώντες της τραγωδίας στο Μάτι, είναι και ο τρόπος που επέλεξε να αποσείσει τις ευθύνες του, λέγοντας ότι και νωρίτερα να είχε φθάσει, δεν θα είχε σώσει τους ανθρώπους, αφού “δεν αναφέρονται οι ώρες, που τα θύματα έχασαν τη ζωή τους, ή, προκλήθηκαν οι τραυματισμοί.”
Η στάση του Στέφανου Κολοκούρη και στις φωτιές του Αυγούστου έχουν προκαλέσει οργή στο Σώμα, αφού εν μέσω της κρίσης, εμφανίστηκε δυο φορές σε ζωντανή σύνδεση στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων τηλεοπτικού σταθμού, και όταν ρωτήθηκε για τη φωτιά στην Εύβοια, δήλωσε άγνοια…με το επιχείρημα ότι εκείνος ασχολείτο με την κατάσβεση της φωτιάς στη Βαρυμπόμπη… Θεωρείται δεδομένο ότι μετά τον Αύγουστο, ο νυν αρχηγός θα αποστρατευθεί.
Αλλά το ερώτημα αν μπορούσε ο Αρχηγός να συντονίσει τις επιχειρήσεις και να δώσει τις σωστές εντολές, παραμένει…
Πηγή thetoc.gr