Από σήμερα 1η Σεπτεμβρίου ξεκινά η αντίστροφη μέτρηση για την ολοκλήρωση της σεζόν, η οποία ουσιαστικά θα σφραγίσει μια ολόκληρη εποχή στον τομέα του τουρισμού.
Οι σαρωτικές αλλαγές της πανδημίας, δεν θα μπορούσαν να αφήσουν ανεπηρέαστο τον τουρισμό και οι ειδικοί εκτιμούν ότι από το 2022 -που εκτιμάται ότι ο κορωνοϊός θα κλείσει τον κύκλο του- μια νέα εποχή θα αρχίσει να διαμορφώνεται στα ταξίδια και στον τουρισμό.
Η μετάβαση στην νέα εποχή έχει ήδη ξεκινήσει στη Ρόδο στα τελευταία χρόνια, όμως η εμφάνιση της πανδημίας έδρασε καταλυτικά επισπεύδοντας τις εξελίξεις για τη διαμόρφωση της επόμενης ημέρας στις παροχές υπηρεσιών, στην προβολή του προορισμού αλλά και στο τουριστικό προϊόν αυτό καθαυτό.
Στη Ρόδο την τελευταία δεκαετία, περίπου 40 εμβληματικά ξενοδοχεία άλλαξαν χέρια. Εφυγαν από ροδίτικες οικογένειες και είτε μισθώθηκαν είτε πωλήθηκαν κατά κύριο λόγο σε μεγάλες αλυσίδες, παράμετρος που από μόνη της αποτελεί ξεχωριστό κεφάλαιο στην ιστορία της ξενοδοχίας στη Ρόδο.
Η σημαντική αυτή αλλαγή, αποτελεί εξέλιξη στον παραδοσιακό τουρισμό και στο παραδοσιακό προϊόν, όπως το γνωρίζαμε από την περίοδο που η Ρόδος άρχισε να ξεχωρίζει ως προορισμός στο εξωτερικό και να χαράσσει τη δική της πορεία, μια πορεία με πολλά σκαμπανεβάσματα στην πάροδο των ετών, όμως κατά βάση το παρεχόμενο προϊόν ήταν το ίδιο: ήλιος και θάλασσα.
Η εισαγωγή του «all inslusive», έδωσε έμφαση περισσότερο στη μαζικότητα εις βάρος της ποιότητας των επισκεπτών εξαιτίας και της αύξησης των κλινών.
Είναι χαρακτηριστικό εξάλλου και αξιοσημείωτο ότι από το 2008 έως το 2019, οι αφίξεις αλλοδαπών επισκεπτών στη Ρόδο αυξήθηκαν κατά 1.000.000! Από 1.300.000 επισκέπτες το 2008, φτάσαμε το 2019 να ξεπεράσουμε τα 2.000.000 επισκέπτες.
Μέσα σε μια δεκαετία, ο τουρισμός της Ρόδου εκτοξεύθηκε και σταδιακά οι ανάγκες των επισκεπτών άρχισαν να διαφοροποιούνται και μαζί με αυτές το τουριστικό προϊόν και οι παρεχόμενες υπηρεσίες.
Ανάμεσα στη γενιά του παραδοσιακού επαναλαμβανόμενου επισκέπτη της Ρόδου, που επέλεγε τον προορισμό για τον ήλιο και τη θάλασσα, για τους προσωπικούς δεσμούς που καλλιέργησε με φιλικά πρόσωπα που συναντούσε στο ξενοδοχείο, στο μπαρ, στο εστιατόριο, όπου απολάμβανε το φαγητό του, μέχρι τη γενιά των νεαρότερων επισκεπτών που όλα τα διευθετούν μέσω των smartphones, υπάρχει χαοτική διαφορά και εκ διαμέτρου διαφορετικές επιθυμίες που θα πρέπει ο προορισμός να μπορεί να καλύψει.
Η γενιά της τεχνολογίας που τα διευθετεί όλα με ένα «κλικ», έχει άλλες ανάγκες από αυτές που ως προορισμός καλύπταμε τόσα χρόνια. Οι επιλογές από τις αεροπορικές εταιρείες, μέχρι τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια και τα μπαρ γίνονται κατά κύριο λόγο με βάση τις κριτικές στις μεγάλες ταξιδιωτικές πλατφόρμες. Προγραμματίζουν τις επισκέψεις τους σε αξιοθέατα μέσω του διαδικτύου πολύ πριν φτάσουν ακόμα στον προορισμό και έχουν τη δυνατότητα της σύγκρισης με άλλους προορισμούς μέσα σε λίγα λεπτά.
Η κοινότητα των vegetarian, των vegan, των ευαισθητοποιημένων σχετικά με το περιβάλλον ταξιδιωτών μεγαλώνει και επιζητά εξίσου ευαισθητοποιημένους φιλικούς προορισμούς, που να ικανοποιούν τις ανάγκες τους αλλά και να σέβονται το περιβάλλον και την ισορροπία μεταξύ ανάπτυξης και φύσης. Στη Ρόδο, ελάχιστα βήματα έχουν γίνει προς αυτή την κατεύθυνση. Παρά το γεγονός ότι έχει αρχίσει να σχηματοποιείται μια τάση τοπικά, λείπει η οργάνωση, το ενδιαφέρον μα κυρίως και πάνω απ΄όλα η κουλτούρα, η παιδεία και η αγάπη για το περιβάλλον. Κι αυτό δεν περνά απαρατήρητο σε μια μεγάλη κοινότητα ταξιδιωτών που στρέφει το βλέμμα στην επόμενη ημέρα με κύριο άξονα την φροντίδα του πλανήτη.
Επιπλέον, ενώ εμείς μέχρι το 2019 είχαμε κάνει «καραμέλα» την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, αφιερώνοντας ώρες και μέρες σε συσκέψεις επί συσκέψεων, καταθέτοντας κάθε φορά τις ίδιες προτάσεις σε υπουργούς, υφυπουργούς, δημάρχους, περιφερειάρχες που άλλαζαν αλλά το αίτημα παρέμενε ανικανοποίητο, οι συνθήκες τελικά ήταν εκείνες που επιβάλλουν -βιαίως- την αλλαγή κατεύθυνσης.
Η πανδημία του κορωνοϊού, έχει επιβάλει τους δικούς της κανόνες, απομυθοποίησε την υπεροχή της Δύσης και απέδειξε ότι από την μια στιγμή στην άλλη, όλα μπορούν να αλλάξουν. Το ζητούμενο είναι ο άνθρωπος να συμβάλει ώστε η αλλαγή να γίνει προς το καλύτερο. Ο τουρισμός, δεν μπορεί να αποτελέσει εξαίρεση. Μαζί με τις τοπικές κοινωνίες που αναδιαμορφώνονται και αναδιαμορφώνουν τις ανάγκες τους, είναι η ώρα να γίνει απολύτως κατανοητό ότι την επόμενη ημέρα του covid, τίποτα δεν θα είναι όπως πριν.
Διαμορφώνεται μια νέα πραγματικότητα και είναι ευκαιρία να αξιοποιηθεί με τον καλύτερο τρόπο. Οι αλλαγές επέρχονται με πολύ γρήγορους ρυθμούς και στον τομέα του τουρισμού και θα πρέπει να προσαρμοστεί η Ρόδος ως προορισμός αλλά και οι επιχειρηματίες και επαγγελματίες του κλάδου. Είναι μονόδρομος.
Η παγκόσμια τουριστική βιομηχανία μέσα σε δύο χρόνια κλονίστηκε συθέμελα. Η χρεοκοπία και το άδοξο τέλος του άλλοτε γίγαντα Thomas Cook και η κατακόρυφη μείωση εσόδων της TUI που έφτασε στο χείλος του γκρεμού, μέχρι το «πάγωμα» κάθε μετακίνησης λόγω της πανδημίας, έχουν επιφέρει επιπτώσεις που μέχρι πριν από μερικά χρόνια δεν υπήρχαν στην ατζέντα ούτε ως εφιαλτικά σενάρια. Σήμερα είναι μια πραγματικότητα.
Ο νέος υπουργός Τουρισμού κ. Β. Κικίλιας οφείλει να διαχειριστεί την νέα πραγματικότητα καθώς η νέα εποχή βρίσκεται σε εξέλιξη. Το ίδιο και οι τοπικές κοινωνίες, οι αιρετοί, οι παραγωγικοί φορείς, οι επαγγελματίες του κλάδου. Οποιος μπορεί να συνδράμει για να συνδιαμορφώσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την επόμενη ημέρα στον τουρισμό θα είναι μέρος του επόμενου κεφαλαίου που ανοίγεται επιτακτικά. Οσοι δεν επιθυμούν, ή δεν μπορούν να ακολουθήσουν, θα μείνουν πίσω παρακολουθώντας τις καταιγιστικές εξελίξεις να τους ξεπερνούν.