Η Πατρίτσια Εμμανουήλ, μαθήτρια του 2ου ΕΠΑΛ Ρόδου, ανήκει στους αδιαφιλονίκητους πρωταγωνιστές των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων. Έχοντας συγκεντρώσει 19.440 μόρια, εισήχθη 3η πανελλαδικά στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Αλεξανδρούπολης.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «δ» μιλά για την επιτυχία της, τις θυσίες που χρειάστηκε να κάνει για να οδηγηθεί σε αυτό το αποτέλεσμα και συμβουλεύει τους επόμενους υποψήφιους να μην αφήσουν το άγχος να αποτελέσει ανασχετικό παράγοντα στην επίδοσή τους, να είναι μεθοδικοί και να μην παρεκκλίνουν από το πρόγραμμα που οι ίδιοι έχουν θέσει στον εαυτό τους.
«Ο εκσυγχρονισμός της εισαγωγής των μαθητών στα ΑΕΙ είναι κάτι παραπάνω από επιτακτικός, και θα πρέπει να ληφθούν μεταρρυθμιστικά μέτρα όπως η ένταξη του οργανωμένου ΣΕΠ στο σχολείο, η αμεροληψία των καθηγητών στην αξιολόγηση των μαθητών, ώστε να αποφοιτούν μαθητές που είναι πράγματι καταρτισμένοι, εφοδιασμένοι πνευματικά και ηθικά και διόλου ανερμάτιστοι ως πολίτες», αναφέρει μεταξύ άλλων σχετικά με το σύστημα εισαγωγής στα ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας.
• Έχοντας συγκεντρώσει από τις υψηλότερες βαθμολογίες στις πανελλαδικές εξετάσεις, κατάφερες να περάσεις τρίτη πανελλαδικά στην Ιατρική Σχολή της Αλεξανδρούπολης! Πώς αισθάνεσαι για την επιτυχία σου αυτή;
Αισθάνομαι πολύ ευγνώμων τόσο για την επιτυχία όσο και για τη διάκριση μου στις πανελλαδικές εξετάσεις. Η συγκίνηση και η ψυχική πλησμονή που αισθάνομαι είναι μεγάλη καθώς νιώθω ότι πραγματώνω τους στόχους μου και πλέον δρέπω τους καρπούς των κόπων μου. Η επιτυχία αυτή είναι μια από τις στιγμές που θα μείνει ανεξάλειπτη στο μυαλό μου, διότι αισθάνομαι πως γίνομαι ένα παραγωγικό και οργανικό μέλος της κοινωνίας και μπορώ να συμπράξω εμπράκτως στην αναβάθμισή της. Ταυτόχρονα, προσπελάζω τους προσωπικούς μου στόχους κι επιζητώ την περάτωσή τους.
• Ήταν δυσκολότερες οι συνθήκες λόγω της πανδημίας του Covid-19 και της… καραντίνας; Τι σε δυσκόλεψε περισσότερο;
Η πανδημία αναμφίβολα παρακώλυσε την διαπροσωπική μας επαφή με τους καθηγητές και τα μαθήματα, εκ του σύνεγγυς, που μετατράπηκαν σε διαδικτυακά διασάλευσαν την κανονικότητά μας και περιέστειλαν μια πηγή άρρητης ενθάρρυνσης και στήριξης που διαφαινόταν ακόμα και από τη ματιά ενός καθηγητή. Ωστόσο, αξιοποίησα στο έπακρο όλο τον χρόνο που μου δόθηκε για να επενδύσω τόσο σε επαναλήψεις όσο και στην πνευματική μου αποφόρτιση. Η αύξηση του χρόνου προσμετράται στις θετικές επιπτώσεις της πανδημίας, αρκεί να την αξιοποιήσει κάνεις ορθά. Αυτό που στάθηκε τροχοπέδη για εμένα ήταν η ψυχική αναταραχή που επέφερε ο εγκλεισμός. Η σκέψη των ολοένα αυξανόμενων κρουσμάτων, της απομόνωσης, της απραγμοσύνης και της όλης στασιμότητας υπήρξε πολύ ψυχοβόρα.
• Ποια είναι τα χόμπι και τα ενδιαφέροντά σου; Αφιέρωνες χρόνο σε αυτά κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας σου για τις πανελλαδικές εξετάσεις; Χρειάστηκε να κάνεις θυσίες για να έχεις αυτό το πολύ καλό αποτέλεσμα;
Στον ελεύθερό μου χρόνο μου αρέσει πολύ να διαβάζω βιβλία, να παρακολουθώ μια ωραία ταινία, να πηγαίνω για περπάτημα και να παίζω τένις. Σαφώς στο διάστημα της καραντίνας θυσίασα κάποια από αυτά, όμως, η φιλαναγνωσία μου συνετέλεσε σε μεγάλο βαθμό τόσο στη συρρίκνωση του άγχους όσο και στην προετοιμασία μου για τις εξετάσεις. Για εμένα η ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων και γενικότερα η διεύρυνση της πνευματικής όρασης του μαθητή πέρα από τα σχολικά εγχειρίδια είναι πολύ βοηθητική.
• Πόσο σημαντική ήταν η στήριξη που είχες από τους κοντινούς σου ανθρώπους και τους εκπαιδευτικούς και κατά πόσο αποτελεί μέρος της επιτυχίας σου;
Ομολογουμένως η συνδρομή της οικογένειας είναι το σπουδαιότερο πράγμα με το οποίο μπορεί να οπλιστεί κανείς στην προετοιμασία του για τις εξετάσεις και όχι μόνο. Οι γονείς μου σε όλες τις κρίσιμες καμπές της ζωής μου ήταν καλόγνωμοι σύμβουλοί μου, η ενθάρρυνσή τους ήταν απαραμείωτη και οι θυσίες τους ακόμη μεγαλύτερες καθόλη τη διάρκεια όχι μόνο της προετοιμασίας μου αλλά της ζωής μου γενικότερα. Είμαι τόσο ευγνώμων για την οικογένειά μου, τόσο ευτυχής κι ευλογημένη, που τα συναισθήματά μου υπέρκεινται οποιασδήποτε προσπάθειας να τα σαρκώσω φραστικά. Τους ευχαριστώ βαθιά όπως και την αδελφή μου, γνωρίζω ότι ήταν πάρα πολλές οι δυσκολίες που βιώσαμε αλλά ήλπιζα το αποτέλεσμα να μας αποζημιώσει στον πολλαπλάσιο βαθμό κι έτσι κι έγινε! Σαφώς κι ευχαριστώ τον διευθυντή και την υποδιευθύντρια του σχολείου μου αλλά και τους καθηγητές μου για όλη τους την προθυμία να ικανοποιήσουν την αδηφάγα περιέργειά μου και για απορίες εκτός του σχολείου.
• Τι έχεις να πεις τελικά για την εμπειρία των πανελλήνιων εξετάσεων; Πόσο επίπονη ή κοπιαστική μπορεί να γίνει για τους υποψηφίους; Πιστεύεις ότι θα πρέπει να εκσυγχρονιστεί το σύστημα εισαγωγής στα ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας;
Η εμπειρία των πανελληνίων είναι επωφελής μεν διότι προϋποθέτει ένα μεθοδευμένο και άρτια οργανωμένο πρόγραμμα σύμφωνα με τις αντοχές και τις ικανότητες του μαθητή και αποτελεί μια ευκαιρία αυτεπίγνωσης. Ωστόσο είναι τόσο μεγάλη η πιθανότητα της εσφαλμένης αποτίμησης της προσπάθειας και των δυνατοτήτων ενός μαθητή που ενδέχεται είτε να μην τον αξιολογήσουν με ακρίβεια και αντικειμενικότητα, κυρίως στο μάθημα της έκθεσης είτε να κατατρύχεται από οποιαδήποτε ζήτημα τον απασχολεί και να μην αποδώσει την απαιτούμενη στιγμή. Στο εξωτερικό, η διαδικασία αποδοχής ενός μαθητή σε ένα αξιόλογο πανεπιστήμιο εμπερικλείει πολλά στάδια και μια πολυπρισματική αξιολόγησή του για να καταστεί σαφής η προσωπικότητα, οι κλίσεις και οι πνευματικές του δυνατότητες. Δεν κρίνεται λοιπόν η πορεία της ζωής ενός μαθητή από μια δωδεκάωρη συνολικά εξέταση κι εάν η θέληση και η πίστη είναι ακλόνητη και κραταιή μπορεί να προσπαθήσει ξανά! Ο εκσυγχρονισμός της εισαγωγής των μαθητών στα ΑΕΙ είναι κάτι παραπάνω από επιτακτικός, και θα πρέπει να ληφθούν μεταρρυθμιστικά μέτρα όπως η ένταξη του οργανωμένου ΣΕΠ στο σχολείο, η αμεροληψία των καθηγητών στην αξιολόγηση των μαθητών, ώστε να αποφοιτούν μαθητές που είναι πράγματι καταρτισμένοι, εφοδιασμένοι πνευματικά και ηθικά και διόλου ανερμάτιστοι ως πολίτες. Ακόμη, η διαδικασία εισαγωγής πρέπει να εποπτεύει το συνολικό προφίλ ενός μαθητή ώστε να μην εναπόκειται αποκλειστικά στην τύχη ή ατυχία του εξεταζόμενου στις πανελλαδικές.
• Έχοντας βιώσει πλέον την εμπειρία των πανελλαδικών εξετάσεων, τι θα συμβούλευες στους μαθητές που αρχίζουν τώρα την προετοιμασία;
Θα συμβούλευα τους επόμενους υποψήφιους να μην αφήσουν το άγχος να αποτελέσει ανασχετικό παράγοντα στην επίδοσή τους και να είναι μεθοδικοί και να μην παρεκκλίνουν από το πρόγραμμα που οι ίδιοι έχουν θέσει στον εαυτό τους. Τέλος θα τους συμβούλευα να αποφορτίζονται από την καθημερινότητα του διαβάσματος ασχολουμένοι με κάποιο από τα ενδιαφέροντα τους και να μην περιορίζονται μονάχα στα σχολικά εγχειρίδια αλλά να επενδύσουν στην πολυσχιδή καλλιέργειά τους και να θεωρούν τη γνώση όπλο και ανάγκη για ένα καλύτερο μέλλον.