Προσφέρει σήμερα η Ρόδος εμπειρία ζωής για τον επισκέπτη της κι ένα αντίστοιχης ποιότητας περιβάλλον ζωής για τους μονίμους κατοίκους της; Το ερώτημα αυτό, παρότι δεν τέθηκε ξεκάθαρα στο 4ο συνέδριο «Αρχιτεκτονική & Τουρισμός», αιωρήθηκε σχεδόν σε όλη τη διάρκεια των εργασιών του. Αναδύθηκε δε ολόκληρο μέσα από την εισήγηση του δημάρχου Ρόδου Αντώνη Καμπουράκη και τις αντίστοιχες των στελεχών της Δημοτικής Αρχής. Τα όσα ακούστηκαν το περασμένο Σαββατοκύριακο είχαν δυο κατηγορίες αποδεκτών: Εκείνους που δουλεύουν με τη σκέψη καρφωμένη στο Σήμερα και τους άλλους που έχουν τα μάτια εστραμμένα στο Αύριο· μοιραία και στις εκλογές του 2023.
Όσοι παρακολούθησαν τις εργασίες των δύο ημερών του συνεδρίου στο ξενοδοχείο Rodos Palace πλούτισαν σε γνώσεις, ένιωσαν δε έντονη την υποχρέωση αναδημιουργίας κάθε γωνιάς του ελλαδικού χώρου. Οι εισηγήσεις όλες είχαν ένα κοινό παρονομαστή και μπορεί να συμπυκνωθεί στην από δεκαετίες λαϊκή επιταγή: «Σπίτι όσο χωρείς, χωράφι όσο θωρείς». Η νέα εποχή ζωής (διαβίωση και εργασία) βρίσκεται έξω από τους τέσσερις τοίχους και αυτή ως ανάγκη μπορεί να μην είναι καινούργια, ωστόσο τώρα προβάλλει πιο επιτακτική από κάθε άλλη προηγούμενη φορά στο παρελθόν. Βέβαια, πια, ακόμα κι αυτή καθ’ αυτή η έννοια του «τοίχου» απέκτησε εντελώς νέα σημασία την οποία οι αρχιτέκτονες έχουν κάπως εντοπίσει και ίσως, μέσες – άκρες, άρχισαν να σκιαγραφούν.
Πού το πάει η Ρόδος;
Σίγουρα η δημοτικότητα της Δημοτικής Αρχής Ρόδου τους τελευταίους μήνες ακολουθεί κατιούσα πορεία και μάλιστα διαρκή. Βοηθούν σ’ αυτό μια σειρά από προβλήματα που έσκασαν χωρίς καμία προηγούμενη προειδοποίηση (σκουπίδια, παραλίες). Στην όλη αρνητική δημοφιλία συνεπικουρούν ουκ ολίγες ομάδες (φανερές και κρυφές) στο facebook, στημένες από ανθρώπους με έντονη την ανάγκη να φέρουν την αλλαγή στον τόπο όπου ζουν, χωρίς όμως να σηκωθούν από την καρέκλα του σπιτιού τους. Υπάρχουν βέβαια φωτεινές εξαιρέσεις προσώπων – ομάδων, όμως αυτές είναι λίγες.
Γράφοντας για ‘δημοφιλία’ πρέπει να σημειωθεί ότι στον επερχόμενο χειμώνα η ‘συμπάθεια του κόσμου’ προς τους ανά την Ελλάδα αιρετούς θα αναχθεί στη σφαίρα της ακραίας επιστημονικής φαντασίας και από το ‘’λούσιμο’’ δε θα εξαιρεθούν ούτε οι άρχοντες της αντιπολίτευσης, αξιωματικής και μη. Έρχονται δύσκολοι μήνες, η αγορά δεν δουλεύει, οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα θα βιώσουν δύσκολες στιγμές, το ίδιο και πολλοί επιχειρηματίες. Σε μια τέτοια κατάσταση τα λόγια, έστω και αν έχουν δημαγωγικό χαρακτήρα, δεν πρόκειται να κινητοποιήσουν κανέναν. Έρχονται ημέρες στέρησης και σιωπής. Δυστυχώς.
Τα ‘περί ανέχειας’ έπρεπε να σημειωθούν σ’ αυτό το ρεπορτάζ για το 4ο Συνέδριο «Αρχιτεκτονική & Τουρισμός» , καθώς νοηματοδοτούν τα όσα λακωνικά ανακοινώθηκαν από τον Δήμαρχο Ρόδου και στελέχη της Δημοτικής Αρχής.
Συγκεκριμένα, στη διάρκεια του Συνεδρίου ανακοινώθηκε:
– Η δημοπράτηση του έργου ανάπλασης της Νέας Αγοράς στο Μαντράκι. Η προκήρυξη θα γίνει τον προσεχή Οκτώβριο, θα είναι προϋπολογισμού 2,5 εκ. ευρώ και θα περιλαμβάνει ένα γενικό λίφτινγκ του ιστορικού κτηρίου. Προφανώς θα ακολουθήσει η πλήρης εκμετάλλευσή του.
– Η δημοπράτηση του έργου αναστήλωσης του κτηρίου και η επαναλειτουργία του Εθνικού Θεάτρου Ρόδου, καθώς και η πενταετής συντήρησή του. Το έργο θα είναι συνολικού προϋπολογισμού 22 εκ. ευρώ.
– Η δημοπράτηση του έργου «Ανάπλαση πλατείας Χαρίτου (100 χουρμαδιές)» σε εφαρμογή των όσων προβλέπονται από τη μελέτη Βασιλόπουλου – Παπαευστρατίου, η οποία είχε αποσπάσει το 2ο βραβείο στον ομώνυμο, πανελλήνιο αρχιτεκτονικό διαγωνισμό. Το έργο θα ενταχθεί στο Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου Ρόδου για το 2022 και τα στελέχη της Δημοτικής Αρχής υποσχέθηκαν αποσυμφόρηση του Κέντρου και δημιουργία μιας πλατείας – ορόσημο, με το ‘Νεστορίδειο’ να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο.
– Άμεση δημοπράτηση για την ανάπλαση της πλατείας μπροστά από το Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου. Η πλατεία Κλεόβουλου σήμερα χρησιμοποιείται ως parking και η πρόταση – μελέτη περιλαμβάνει την απομάκρυνση των αυτοκινήτων και την πλήρη αισθητική αναμόρφωσή της, με τρόπο ώστε να αποτελεί τον ‘προθάλαμο’ για την είσοδο στο Καστέλλο.
– Στην ίδια λογική, ανακοινώθηκε η ανάπλαση και αξιοποίηση ως κινηματοθέατρου, του οικοπέδου που βρίσκεται πίσω από τα ‘τουρκικά λουτρά’ της Μεσαιωνικής Πόλης. Ο χώρος είναι γνωστός και ως ‘θέατρο Δημόγλου’.
Πλατείες, πάρκα και γενικά δημόσιοι χώροι θα βρεθούν στο επίκεντρο παρεμβάσεων και αρχιτεκτονικών διαγωνισμών. Από τις ανακοινώσεις στο 4ο Συνέδριο «Αρχιτεκτονική & Τουρισμός» προέκυψε ξεκάθαρα το συμπέρασμα ότι το έτος 2022 θα είναι μια χρονιά έργων και αισθητικών αναπλάσεων.
«[…] βρισκόμαστε σ’ ένα κρίσιμο μομέντουμ […] με πολλά προβλήματα […] και οι ευκαιρίες δε θα πέσουν από τον ουρανό», είπε στην τοποθέτησή του ο κ. Αντώνης Καμπουράκης και με κάποιο τρόπο μπόρεσε ενώπιον των αρχιτεκτόνων και των παραγόντων να συνδέσει τα νοήματα όλων των εισηγήσεων και των ανακοινώσεων που είχαν προηγηθεί. Φαίνεται ότι ο ίδιος είναι αποφασισμένος να ανατρέψει την αρνητική δημοφιλία, χωρίς ωστόσο να βιάζεται. Στο χειμώνα που έρχεται, ό,τι και να εξαγγελθεί ή ακόμα και υλοποιηθεί, θα χαθεί στη ‘μαύρη τρύπα’ της γενικότερης ανέχειας του κόσμου.
Έγινε ξεκάθαρο ότι το 2022 θα είναι η χρονιά της ρελάνς για τη Δημοτική Αρχή Ρόδου. Αν τα καταφέρει να αλλάξει τις όψεις σε αρκετές γωνιές της πόλης, προκαλέσει τον επισκέπτη να έρθει για να δει μια φρέσκια πόλη, με προοπτικές αειφορίας, αρκετό πράσινο, ανεμπόδιστο γαλάζιο, με βελτιωμένη την καθημερινότητα για τους μονίμους κατοίκους και με το δεδομένο ότι ο χειμώνας 2022 – 2023 θα είναι επιτέλους για όλους πιο εύκολος (στην οικονομική του διάσταση), τότε η δυναμική της παράταξης Αντώνη Καμπουράκη για τις εκλογές του 2023 (αν αυτό σήμερα έχει κάποια σημασία) αποκτά άλλη διάσταση. Μάλιστα, σε όλα αυτά τα καινούργια φαίνεται ότι η νεολαία θα είναι εκείνη που πρώτη θα νιώσει πιο άνετα.
Κατά τα λοιπά, το 4ο Συνέδριο «Αρχιτεκτονικής & Τουρισμού» όπως οργανώθηκε από το Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Δωδεκανήσου, με την επιστημονική συνεργασία της Πανελλήνιας Ένωσης Αρχιτεκτόνων και του ελληνικού τμήματος της Διεθνούς Ένωσης Αρχιτεκτόνων, έδωσε τόσο ενδιαφέρον υλικό ώστε να γραφτούν πολλά ρεπορτάζ στις εβδομάδες που έρχονται.