Προγραμματισμός προσλήψεων και κινητικότητα είναι τα δύο εργαλεία για την αναβάθμιση του προσωπικού των ΟΤΑ και τη θεραπεία της υποστελέχωσης, σύμφωνα με το υπουργείο Εσωτερικών. Η αποτελεσματικότητά τους, όμως, μειώνεται από πάγιες πρακτικές δυσλειτουργίες. «Οι διαδικασίες προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ μπορεί να διαρκέσουν δύο, τρία, τέσσερα χρόνια, ανάλογα με τις δικαστικές προσφυγές. Στο μεταξύ, υπάλληλοι φεύγουν, οι ανάγκες μεταβάλλονται, με αποτέλεσμα όταν ο νέος υπάλληλος τελικά κάθεται στη θέση που έχει προβλεφθεί εξαρχής, μπορεί πλέον να μην έχει προστιθέμενη αξία».
Περιγράφοντας ένα από τα βασικά προβλήματα στις προσλήψεις που αφορούν στο Δημόσιο, η Βιβή Χαραλαμπογιάννη, γενική γραμματέας Ανθρώπινου Δυναμικού Δημόσιου Τομέα, δεσμεύτηκε ότι η προσπάθεια του υπουργείου Εσωτερικών είναι το πρώτο εξάμηνο του 2022 να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι εκκρεμείς προσλήψεις των προηγούμενων ετών. Σωρευτικά για τα τελευταία τρία χρόνια, από το ’20 έως το ’22, έχουν εγκριθεί 2.018 προσλήψεις. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό των προσλήψεων που παρουσίασε πρόσφατα στο υπουργικό συμβούλιο ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης, για το 2022 έχουν προγραμματιστεί 12.100 θέσεις τακτικού προσωπικού εκτός των ήδη εγκεκριμένων, οι οποίες ωστόσο αφορούν και στο ευρύτερο Δημόσιο.
Πού «σκοντάφτουν», και η δέσμευση για ολοκλήρωση των εκκρεμών προσλήψεων το πρώτο εξάμηνο του 2022.
Στους 332 δήμους της χώρας και στους 1.756 ενεργούς φορείς των ΟΤΑ (σύμφωνα με την τελευταία απογραφή) εργάζονται συνολικά 123.300 υπάλληλοι, εκ των οποίων οι 93.500 ως τακτικό προσωπικό και οι 29.800 ως έκτακτο. Το 1/3 του συνόλου των υπαλλήλων του Δημοσίου είναι δημοτικοί υπάλληλοι, εργάζονται δηλαδή στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης – αν εξαιρέσουμε, βέβαια, τους εκπαιδευτικούς και τους ενστόλους.
Στους 332 δήμους της χώρας και στους 1.756 ενεργούς φορείς των ΟΤΑ (σύμφωνα με την τελευταία απογραφή) εργάζονται συνολικά 123.300 υπάλληλοι, εκ των οποίων οι 93.500 ως τακτικό προσωπικό και οι 29.800 ως έκτακτο. Το 1/3 του συνόλου των υπαλλήλων του Δημοσίου είναι δημοτικοί υπάλληλοι, εργάζονται δηλαδή στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης – αν εξαιρέσουμε, βέβαια, τους εκπαιδευτικούς και τους ενστόλους.
Την ίδια στιγμή, ενώ η κινητικότητα αναμενόταν να βοηθήσει στην καλύτερη κατανομή των υπαλλήλων στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης ανάλογα με τις ανάγκες, στην πράξη δεν βοήθησε τους δήμους, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις μείωσε δραστικά το προσωπικό τους. Ετσι, σε πέντε κύκλους κινητικότητας μετακινήθηκαν συνολικά 255 άτομα, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης στο συνέδριο της ΚΕΔΕ (Κεντρική Ενωση Δήμων Ελλάδας) την προηγούμενη εβδομάδα. Στην πράξη η κινητικότητα δεν λειτούργησε αποτελεσματικά όσον αφορά την αναδιανομή του προσωπικού με τρόπο ώστε να ικανοποιηθούν ουσιαστικά τα αιτήματα των δήμων για προσωπικό που είχαν κατατεθεί.
Συνολικά 60 δήμοι δεν συμμετείχαν καθόλου στη διαδικασία, ωστόσο άλλοι 60 έχασαν 3-9 υπαλλήλους και 20 δήμοι έχασαν 10-25 άτομα, σημαντικό ποσοστό του προσωπικού τους. Από την άλλη, 74 δήμοι αύξησαν το προσωπικό τους κατά 1-49 υπαλλήλους.
Σύμφωνα με εγκύκλιο την οποία η γενική γραμματέας απέστειλε προχθές στις δημόσιες υπηρεσίες, ξεκινά ο β΄ κύκλος κινητικότητας για το 2021 και οι φορείς μπορούν να καταθέσουν εκ νέου τα αιτήματά τους, εφόσον αυτά δεν ικανοποιήθηκαν είτε κατά τη διάρκεια του α΄ κύκλου κινητικότητας είτε με τη διαδικασία των προσλήψεων. Οπως επισημαίνεται στην εγκύκλιο, «οι θέσεις που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο του Ετήσιου Προγραμματισμού Προσλήψεων 2022 και εγκρίθηκαν παραμένουν δεσμευμένες, ενώ οι θέσεις που δεν εγκρίθηκαν έχουν αποδεσμευτεί με ενέργειες της Υπηρεσίας μας».
Πηγή kathimerini.gr