Ειδήσεις

Αντίστροφη μέτρηση για την τύχη 1.100 ξενοδοχείων

Φρένο στα «ντιλ ανάγκης» βάζει η τουριστική ανάκαμψη. Οι προσπάθειες να βελτιωθούν τα τιμήματα και η πίεση των τραπεζών για γρήγορες λύσεις. Σε κρίσιμη καμπή 1.100 μονάδες. Αναζητείται ασπίδα προστασίας μέσω της ένταξης σε μεγάλες αλυσίδες.
Σχολιάστε 0 & δείτε τα σχόλια
44 18 +10 0
Αντίστροφη μέτρηση για την τύχη 1.100 ξενοδοχείων – Πίεση από τράπεζες

Φρένο στα ντιλ της ανάγκης στον χώρο των ξενοδοχείων βάζουν, όπως όλα δείχνουν, η διετής (2013-2014) «άνοιξη» του ελληνικού τουρισμού και τα έσοδα που προσδοκούν να βάλουν στα ταμεία τους οι Έλληνες ξενοδόχοι από τους 19 εκατ. ξένους (τουλάχιστον) που αναμένεται να κάνουν φέτος διακοπές στη χώρα μας.

Την ίδια στιγμή, ωστόσο, αξιόπιστες πηγές της ξενοδοχειακής και της τραπεζικής αγοράς κάνουν λόγο για 180 ξενοδοχεία τεσσάρων και πέντε αστέρων σε όλη τη χώρα τα οποία βρίσκονται στο στόχαστρο υποψήφιων αγοραστών και στο επίκεντρο συζητήσεων για να αλλάξουν χέρια.

Μόνο ένας από τους τραπεζικούς ομίλους της χώρας φέρεται να προωθεί την αλλαγή ιδιοκτησίας σε περίπου 40 από τα θεωρούμενα «καλά» ξενοδοχεία που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιό του, τα δάνεια των οποίων δεν εξυπηρετούνται.

Ταυτόχρονα, σύμφωνα με κορυφαίο ξενοδοχειακό παράγοντα, περί τα 5.000 μικρά στην πλειονότητά τους ξενοδοχεία (τα μισά απ’ όσα λειτουργούν σήμερα δηλαδή) «βρίσκονται υπό κάποιας μορφής πίεση».

Η πίεση αυτή εκδηλώνεται, ωστόσο, με διάφορες μορφές. Στις περισσότερες περιπτώσεις παίρνει τη μορφή αδυναμίας εξυπηρέτησης των δανείων της επιχείρησης, παρότι το ξενοδοχείο έχει πελάτες και έσοδα. Άλλες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις έχουν ξεμείνει και από πελατεία, αφού δεν κατάφεραν να υπογράψουν συμβόλαια με ξένους τουρ οπερέιτορ. Μια τρίτη κατηγορία δέχεται μεγάλη πίεση φέτος καθώς ήταν στενά συνδεδεμένη με την αγορά της Ρωσίας η οποία, σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, ενδέχεται να καταγράψει πτώση 5-20% φέτος.

Μια άλλη ομάδα ξενοδοχείων απειλήθηκε με ξαφνικό θάνατο καθώς βασιζόταν αποκλειστικά σε Έλληνες παραθεριστές και βρέθηκε χωρίς πελατεία μετά την ακύρωση των προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού, τη δραματική μείωση των εκδρομών των ΚΑΠΗ και την κατάρρευση του εσωτερικού τουρισμού τα τελευταία χρόνια.

Ο αριθμός των ξενοδοχείων στα οποία έχει μπει πωλητήριο από τους ιδιοκτήτες τους φέρεται να φθάνει τα 1.100 σε σύνολο 10.000. Όμως, η ελληνική ξενοδοχειακή αγορά του 2014 δεν είναι ίδια με αυτήν των αρχών του 2013.

Αυτό που έχει αλλάξει, εξηγούν στελέχη της αγοράς, είναι πως η αύξηση της τουριστικής κίνησης πέρυσι και φέτος και τα μεγαλύτερα έσοδα που τη συνοδεύουν (21% η μέση αύξηση των τιμών στα ελληνικά ξενοδοχεία τον Ιούνιο, η υψηλότερη στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ιστοσελίδα σύγκρισης ξενοδοχειακών τιμών trivago) περιόρισαν την πίεση σε πολλές επιχειρήσεις.

Ταυτόχρονα, πολλοί ξενοδόχοι που βρίσκονταν σε αδιέξοδο μέχρι τις αρχές του 2013 και αναζητούσαν εναγωνίως τρόπο να πουλήσουν το ξενοδοχείο τους, ακόμα και σε πολύ χαμηλή τιμή, τώρα το ξανασκέφτονται. Και σε κάθε περίπτωση δεν δείχνουν διατεθειμένοι να πουλήσουν όσο-όσο.

Επίσης, υποψήφιοι αγοραστές που έσπευσαν στην Ελλάδα προσδοκώντας να εξαγοράσουν ξενοδοχεία σε τιμή ευκαιρίας είδαν τα σχέδιά τους να ανατρέπονται από το έντονα ανοδικό τουριστικό ρεύμα προς την Ελλάδα και τις προσδοκίες που γεννά στους Έλληνες ξενοδόχους για καλύτερες μέρες. Σε κάθε περίπτωση, οι υποψήφιοι αγοραστές δεν δείχνουν διατεθειμένοι να αγοράσουν σε τιμές μεγαλύτερες από τα επίπεδα… εκαιρίας.

Η εξαγορά ελληνικών ξενοδοχείων από ξένους ή εγχώριους επενδυτές συνδέεται άμεσα με την ένταξη των μονάδων σε υφιστάμενες ή σε νέες ξενοδοχειακές αλυσίδες προκειμένου να αποκτήσουν επώνυμη ταυτότητα και ταμπέλα.

Πρόσφατο είναι το παράδειγμα της νεοσύστατης αλυσίδας Oceania Club, η οποία δημιουργήθηκε από κοινού από το διεθνές επενδυτικό fund Oaktree Capital Management και την ξενοδοχειακή εταιρεία Σάνη Α.Ε., συμφερόντων των οικογενειών Ανδρεάδη και Ζησιάδη.

Ιδρυτικό μέλος της αλυσίδας ήταν το Oceania Club της Σάνη Α.Ε., ενώ σε ελάχιστο διάστημα εξαγοράστηκε το Gerakina Beach από την ιδιοκτήτρια Εθνική Τράπεζα.
Αλλάζουν ταμπέλα

Η ένταξη ελληνικών ξενοδοχείων υψηλών κατηγορών σε επώνυμες αλυσίδες φαίνεται πως θα είναι το βασικό εργαλείο αναδιάρθρωσης του κλάδου τα αμέσως επόμενα χρόνια.

Την εικόνα του ελληνικού τουρισμού αλλάζουν με ταχείς ρυθμούς τα νέα ξενοδοχεία τεσσάρων και πέντε αστέρων. Σύμφωνα με στοιχεία Μαΐου 2013 της GBR Consulting, παρουσία στη χώρα μας είχαν 20 διεθνείς ξενοδοχειακοί όμιλοι μέσω 32 γνωστών αλυσίδων. Ενταγμένο σε κάποια διεθνή ή ελληνική αλυσίδα ήταν την ίδια στιγμή το 51% των ξενοδοχείων πέντε αστέρων που αντιπροσώπευαν το 61% των δωματίων αυτής της κατηγορίας.

Με τη σχεδιαζόμενη προσθήκη, μάλιστα, μέχρι το 2021 επιπλέον 250.000 νέων κλινών, αναμένεται ραγδαία ενίσχυση της παρουσίας των ξενοδοχειακών αλυσίδων στη χώρα μας. Κι αυτό καθώς οι μονάδες υψηλών κατηγοριών (τεσσάρων και πέντε αστέρων) αναμένεται να αντιπροσωπεύουν μέχρι το 2021 το 60% του συνολικού δυναμικού της χώρας έναντι 40% σήμερα.

Αυτονόητα, το σύνολο των νέων μονάδων αναμένεται να ενταχθεί σε κάποια αλυσίδα αφού μόνο με αυτόν τον τρόπο θα μπορεί να είναι συνδεδεμένο με τους μεγάλους τουρ οπερέιτορ και τα πανίσχυρα διεθνή δίκτυα διανομής – κρατήσεων (GDS).

Σε αυτό το περιβάλλον το «λόμπι» των ξενοδοχειακών αλυσίδων ενισχύθηκε με ταχείς ρυθμούς την περίοδο 2009-2013.

Την ισχυρότερη παρουσία, σύμφωνα με στοιχεία της GBR, έχει στη χώρα μας ο γερμανικός όμιλος TUI (μέσω μονάδων των αλυσίδων Grecotel και Atlantica). Στη δεύτερη θέση κατατάσσεται ο, επίσης γερμανικός όμιλος, Thomas Cook (κυρίως μέσω της αλυσίδας Sentido), ενώ στην τρίτη θέση βρίσκεται η αμερικανική Starwood (Luxury Collection, Westin, Sheraton). Ακολουθούν η IHG (Intercontinental, Crowne Plaza, Holiday Inn) κι η Accor (Hilton, Sofitel, Novotel). Σε αυτές προστέθηκαν εν μέσω κρίσης αλυσίδες όπως η Iberostar και η Aman.

Στις ήδη γνωστές αλυσίδες ελληνικών συμφερόντων Mitsis, Grecotel, Louis, Aldemar γεννήθηκαν εν μέσω κρίσης αλυσίδες όπως η Grace, η Aquis κι η Aqua Vista και ξεπήδησαν εταιρείες διαχείρισης ξενοδοχείων όπως η HotelBrain.

ΠΗΓΉ EUROTODAY

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου