Οι κρατήσεις θα φθάσουν το 2022 στο 64% του 2019, με τις παραδοσιακές αγορές να αντιπροσωπεύουν το 50% των κρατήσεων
Με μερική ανάκαμψη από φέτος και ολική επαναφορά από το… 2023 ελπίζει η ελληνική κρουαζιέρα να καλύψει το κενό που δημιούργησε η πανδημία. Στελέχη του κλάδου επισημαίνουν ότι ο πόλεμος της Ουκρανίας δεν έχει επηρεάσει ακόμη τις κρατήσεις, αν και κάποιες κρουαζιέρες στη Μαύρη Θάλασσα σε περιοχές κοντά στην εμπόλεμη ζώνη έχουν ήδη ακυρωθεί, σημειώνοντας πως φαίνεται να διατηρείται το μομέντουμ παρά την αβεβαιότητα.
«Οι κρατήσεις μέχρι τώρα κινούνται ιδιαίτερα θετικά για όλον τον κλάδο» ανέφερε χθες ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) και εκτελεστικός διευθυντής επιχειρήσεων της εταιρείας Celestyal Cruises, Γιώργος Κουμπενάς, και πρόσθεσε πως όσο θα αίρονται οι περιορισμοί τόσο θα βελτιώνεται και το κλίμα. Δίνοντας ένα στίγμα για την πορεία της αγοράς, ο εμπορικός διευθυντής της Celestyal Cruises, Leslie Peden, είπε πως οι κρατήσεις των επιβατών με βάση τα στοιχεία που έχει έως σήμερα η εταιρεία του θα φθάσουν το 2022 στο 64% του 2019 και ότι οι παραδοσιακές αγορές από ΗΠΑ, Μ. Βρετανία, Γερμανία και Γαλλία θα αντιπροσωπεύσουν το 50% των κρατήσεων.
Οπως και οι υπόλοιποι κλάδοι, έτσι και η κρουαζιέρα ταλαιπωρείται έντονα από την άνοδο των τιμών των καυσίμων, με αποτέλεσμα την αύξηση κατά 30% του κόστους λειτουργίας. Ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ έκανε ειδική αναφορά στην έλλειψη που παρατηρείται στα πληρώματα, αφού οι ουκρανοί ναυτικοί αντιπροσωπεύουν το 15% των πληρωμάτων της διεθνούς ναυτιλίας. Ιδιαίτερη μνεία έκανε και στην ταυτότητα των επιβατών στις περυσινές κρουαζιέρες της Celestyal Cruises, λέγοντας ότι ενισχύθηκε σημαντικά η παρουσία των Ελλήνων, καθώς από το 10% που ήταν το 2019 έφθασε στο 27%. Η Celestyal Cruises διακίνησε πέρυσι 14.330 επιβάτες, που μεταφράζεται σε 71.000 επισκέψεις σε ελληνικά λιμάνια και 12.000 επιβάτες που επιβιβάστηκαν και αποβιβάστηκαν (Ηome Port) στα ελληνικά λιμάνια του Πειραιά, του Λαυρίου και της Θεσσαλονίκης.
Οι πρωταθλητές
Το home porting είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τις χώρες που εμπλέκονται στην κρουαζιέρα, διότι έχει πρόσθετα οικονομικά οφέλη λόγω της ανάγκης για διαμονή επιβατών πριν και μετά την κρουαζιέρα αλλά και της ανάγκης ανεφοδιασμού, συντήρησης και προμήθειας των πλοίων. Σύμφωνα με στοιχεία της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος, το 2021 ο συνολικός αριθμός αφίξεων κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια ανήλθε σε 1.957 και ο αριθμός επιβατών σε 1.316.662. Η αύξηση στις αφίξεις σε σχέση με το 2020 ανέρχεται σε ποσοστό 732% και στους επιβάτες σε 1750%. Στον αριθμό κρουαζιερόπλοιων, στις πρώτες θέσεις βρίσκονται ο Πειραιάς, η Μύκονος, η Κέρκυρα, η Ρόδος, η Σαντορίνη, το Κατάκολο και το Ηράκλειο. Στον αριθμό επιβατών προηγούνται η Κέρκυρα, ο Πειραιάς, η Μύκονος, η Ρόδος, το Κατάκολο, το Ηράκλειο και η Σαντορίνη.
Πηγή ΟΤ