«Οσο περισσότερο επιστρέφουμε στον πρότερο τρόπο ζωής τόσο περισσότερο θα πρέπει να αφήνουμε πίσω μας συνήθειες και πρακτικές του παρελθόντος, εάν θέλουμε ο ελληνικός τουρισμός να έχει μέλλον λαμπρό και ακόμα πιο δυναμικό», δηλώνει σε συνέντευξή της προς τη «δ» η CEO της Marketing Greece, κ. Ιωάννα Δρέττα, και συμπληρώνει ότι: «Έχουμε στα χέρια μας το πολύ ισχυρό brand Ελλάδα. Και οφείλουμε να το προασπίσουμε, να το εμπλουτίσουμε και να το ενδυναμώσουμε περαιτέρω».
Αναφερόμενη στο ρόλο της βιωσιμότητας στον τουρισμό, η κυρία Δρέττα τονίζει ότι «θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας πως ο διάλογος, τα στοιχεία και το όραμα είναι το τρίπτυχο εκείνο που θα δημιουργήσει τις συνθήκες να προχωρήσουμε συντονισμένα και με αποτύπωμα σε ό,τι κάνουμε». Εξίσου σημαντικός συντελεστής στην «εξίσωση» αυτή είναι οι συνεργασίες. Και για την Marketing Greece, όπως σημειώνει η ίδια η συνεργασία και οι συνέργειες εξακολουθούν να είναι η βασική φιλοσοφία και το κύριο ζητούμενο.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης της CEO της Marketing Greece, Ιωάννας Δρέττα:
• Στην πρόσφατη εκδήλωση του ΣΕΤΕ στη Ρόδο, αναφέρετε πως η επόμενη μέρα συνοψίζεται στις δύο έννοιες της αυθεντικότητας και του ανθρώπου. Πώς αυτό μπορεί να γίνει στην πράξη;
Η έννοια της αυθεντικότητας και η έννοια του ανθρώπου ανταποκρίνονται απολύτως στις απαιτήσεις του ταξιδιωτικού κοινού, ειδικά όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί στην post covid εποχή. Εμπεριέχουν σε βάθος τη σημαντικότητα των συναισθημάτων και της επαφής, είτε είναι με τη φύση, είτε με την παράδοση και ιστορία, και φυσικά με τον ίδιο τον κάτοικο του προορισμού. Στοιχεία που αποτελούν πλέον προαπαιτούμενα. Το να εμπλουτιστεί το υπάρχον προϊόν με εμπειρίες που αναδεικνύουν την ξεχωριστή ταυτότητα του εκάστοτε προορισμού είναι σίγουρα ένα πολύ σημαντικό βήμα. Είναι μια επιλογή στρατηγική που προσφέρει στον προορισμό αλλά και στην τοπική κοινωνία να αποκαλύψει όλα τα στοιχεία εκείνα που τους κάνουν αναπόσπαστο κομμάτι του τόπου. Σε ό,τι αφορά στον άνθρωπο, το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να συνεχίσουμε να είμαστε εγκάρδιοι και φιλόξενοι, κάτι που είναι πηγαίο γνώρισμα για τον Έλληνα και αποτελεί και το συγκριτικό μας πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού. Επιπρόσθετα, εδώ ότι η έννοια του ανθρώπου έχει διττή ανάγνωση, από τον κάτοικο προς τον επισκέπτη αλλά και το αντίστροφο. Από τον επισκέπτη προς τον κάτοικο. Είναι σημαντικό οι τοπικές κοινωνίες να διατηρούν στο μέγιστο δυνατό την ποιότητα ζωής και καθημερινότητας που έχουν αποφασίσει ότι τους ταιριάζει.
• Θεωρείτε πως η Ρόδος έχει τη δυνατότητα να χτίσει πάνω σε αυτές τις έννοιες, λαμβάνοντας υπόψη το υπάρχον τουριστικό προϊόν;
Θεωρώ πως κάθε προορισμός της Ελλάδας έχει αυτή τη μοναδική ικανότητα να χτίσει και να επενδύσει σε αυτή την νέα φιλοσοφία που επιττάσει ο τουρισμός. Όσο γραφικό και εάν ακούγεται, δεν έχω βρει έναν προορισμό που να μην διαθέτει φύση, ιστορία, ήθη και έθιμα, καλοκάγαθους ανθρώπους, ζεστασιά και οικειότητα. Είτε τα έχει όλα, είτε μέρος αυτών.
Εξίσου το ίδιο πιστεύω και για τη Ρόδο. Εξάλλου, αυτός ήταν και ο λόγος που στην καμπάνια που είχαμε σχεδιάσει και υλοποιήσει το 2019 είχαμε δημιουργήσει video content στο οποίο αποτυπωνόταν το πλήθος των experiences που προσφέρει ο προορισμός. Φυσικά, το προϊόν πρέπει να διαμορφωθεί ολοκληρωτικά, να υπάρξει επικοινωνία και προβολή του και οι επιμέρους καμπάνιες που τρέχουν να εστιάζουν σε αυτή την παράμετρο.
• Και ο ρόλος της βιωσιμότητας στον ελληνικό τουρισμό; Απαραίτητη προσέγγιση είναι ή ανάγκη να ακολουθηθούν οι διεθνείς τάσεις;
Σε καμία περίπτωση η βιωσιμότητα δεν είναι μια τάση ή ένα trend που με το πέρασμα του χρόνου θα εξαφανιστεί. Για όλους μας θα πρέπει στο εξής να είναι ο τελικός στόχος και οι πράξεις μας να ενισχύουν στο τέλος της ημέρας αυτόν τον σκόπο. Μέσα από αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να γίνει αντιληπτό πως μας δίνεται μια μεγάλη ευκαιρία να επανατοποθετήσουμε το προϊόν μας με κύριο άξονα τη βιωσιμότητα και να ωφελήσουμε με αειφόρο τρόπο την οικονομία και την κοινωνία. Και για να το επιτύχουμε αυτό θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας πως ο διάλογος, τα στοιχεία και το όραμα είναι το τρίπτυχο εκείνο που θα δημιουργήσει τις συνθήκες να προχωρήσουμε συντονισμένα και με αποτύπωμα σε ό,τι κάνουμε. Πολύ συχνά αναφέρουμε την αξία της συνεργασίας και της συνέργειας, που αποδεδειγμένα είναι αυτή που προσφέρει μεγιστοποιημένα αποτελέσματα. Για εμάς στη Marketing Greece εξακολουθεί να είναι η φιλοσοφία μας και το ζητούμενο σε ό,τι σχεδιάζουμε και κάνουμε.
• Φέτος, ο ελληνικός τουριστικός κλάδος αντιμετωπίζει ένα σοβαρό έλλειμμα σε ανθρώπινο δυναμικό. Ποια πιστεύετε ότι είναι η σωστή κατεύθυνση για να επιλυθεί το πρόβλημα;
Σύμφωνα με μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ την χρονιά που προηγήθηκε σημειώθηκε πράγματι ένα σοβαρό έλλειμα που μπορεί να απειλήσει και το επίπεδο των υπηρεσιών της χώρας. Εν τούτοις δεν είναι κάτι που μπορεί να επιλυθεί με μαγικό τρόπο αλλά απαιτείται μια σειρά ρυθμίσεων που θα δώσει τη δυνατότητα να ξεχωρίσει «η ήρα από το σιτάρι», όπως πολύ εύστοχα έχει επανειλημμένως τονίσει και ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Ρέτσος. Και φυσικά απαιτεί και τη συμμετοχή όλων των μερών. Ερχόμενοι στο σήμερα και στις ανάγκες που έχουν προκύψει, ξεκινήσαμε μία καμπάνια ενημέρωσης για τις ανάγκες που έχει στο σύνολό του ο τουριστικός τομέας. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως οι θέσεις εργασίας του τουρισμού, προσφέρουν χρήσιμες δεξιότητες, όπως επικοινωνία με το διεθνές και μη κοινό, ξένες γλώσσες, επίλυση προβλημάτων κα. Κι όσον αφορά στις απολαβές, πέραν των πολύ υψηλών εργοδοτικών εισφορών που ισχύει για όλους, η κλαδική συλλογική σύμβαση των ξενοδοχείων έχει πολύ μεγαλύτερες απολαβές από την εθνική συλλογική σύμβαση.
• Κλείνοντας θα μας δώσετε μια πρόβλεψη για την φετινή χρονιά;
Τα στοιχεία και οι ενδείξεις είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές και ευλεπιστούμε ότι δεν θα προκύψει κάτι νέο που θα τα ανατρέψουν. Οπότε, ναι φέτος προσμένουμε μια πολύ καλή χρονιά, που όμως δεν θα πρέπει να μας εφησυχάσει και να μας δημιουργήσει την ψευδαίσθηση ότι δεν χρειάζεται να δαπανήσουμε στο προϊόν μας. Όσο περισσότερο επιστρέφουμε στον πρότερο τρόπο ζωής τόσο περισσότερο θα πρέπει να αφήνουμε πίσω μας συνήθειες και πρακτικές του παρελθόντος, εάν θέλουμε ο ελληνικός τουρισμός να έχει μέλλον λαμπρό και ακόμα πιο δυναμικό. Έχουμε στα χέρια μας το πολύ ισχυρό brand Ελλάδα. Και οφείλουμε να το προασπίσουμε, να το εμπλουτίσουμε και να το ενδυναμώσουμε περαιτέρω.