Με την φράση «Με αυτό το έργο, τελειώνουμε οριστικά με ο,τιδήποτε μάς συνδέει με το χτες», ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γιώργος Χατζημάρκος, ανακοίνωσε χτες σε συνέντευξη Τύπου, τα εγκαίνια της νέας γέφυρας Κρεμαστής (σήμερα στις 7.30μ.μ.) εκφράζοντας την απόλυτη ικανοποίησή του για τις εξελίξεις.
Παρών στην συνέντευξη ήταν και ο διευθυντής των τεχνικών υπηρεσιών της ΠΝΑι κ. Νίκος Λυμπερόπουλος, ο οποίος παρουσίασε αναλυτικά, όλα τα στοιχεία του έργου.
Στην τοποθέτησή του, ο κ. Χατζημάρκος αναφέρθηκε κατ’ αρχήν στα νεότερα σχετικά με το ΕΣΠΑ 2021-2027:
«Την περασμένη Παρασκευή επέστρεψα από την Καλαμάτα με τους συνεργάτες μου, όπου επίσης είχαμε πολύ ευχάριστα νέα –καθοριστικά για το μέλλον μας. Μιλάμε για την έναρξη του ΕΣΠΑ 2021-2027 που αφορά στο 1ο πρόγραμμα που εγκρίθηκε σε ευρωπαϊκό επίπεδο –δηλ. η πρώτη χώρα της Ευρώπης είναι η Ελλάδα. Τόσο η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης όσο και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, το ανακοίνωσαν με πολλή χαρά. Θα ακολουθήσει η διαδικασία έγκρισης –μέχρι το φθινόπωρο- των 13 περιφερειακών προγραμμάτων της χώρας (περιφέρειες) για σύνολο 26,2 δις ευρώ. Είναι πραγματικά μια πάρα πολύ μεγάλη ένεση αισιοδοξίας σε μια περίοδο που την έχουμε όλοι ανάγκη. Τα νέα για την ΠΝΑι είναι πάντως πολύ ευχάριστα και θέλουμε να δούμε πώς, με πολλή μεθοδική δουλειά, συγκροτημένα και με επιχειρήματα ερχόμαστε και ανατρέπουμε πολλά εμπόδια τα οποία βρίσκαμε στο παρελθόν και για τα οποία μιλούσαμε. Στην πράξη ωστόσο, αποδεικνύεται ότι όταν φύγεις από την πράξη και περάσεις σε έναν σκληρό αγώνα υλοποίησης, πάντα τα πράγματα γίνονται καλύτερα. Και σίγουρα, δεν θα κερδίσεις όλες τις μάχες που δίνεις –αλλά έχει πολύ μεγάλη αξία, να τις δίνεις. Τα πολύ ειδικά νέα που αφορούν στην ΠΝΑι σχετικά με τα χρηματοδοτικά προγράμματα και το μέλλον των νησιών μας είναι πραγματικά, υπέροχα! Ήρθαμε από την Καλαμάτα πολύ πιο αισιόδοξοι και πολύ πιο ενισχυμένοι…».
Αναφερόμενος στην οριστική παράδοση Γέφυρας της Κρεμαστής τόνισε πως είναι ένα έργο «με πολύ μεγάλο συμβολισμό»:
«Παρών θα είναι ο υπουργός Εσωτερικών κ. Μάκης Βορίδης και αμέσως μετά τα εγκαίνια στις 7.30μ.μ. η γέφυρα θα παραδοθεί σε λειτουργία. Από την πρώτη στιγμή είχαμε βάλει τον πήχη πολύ ψηλά για να μην χάσουμε ούτε μέρα. Θυμίζω ότι κλείσαμε την γέφυρα στις 15 Νοεμβρίου και μέσα σε έναν πάρα πολύ δύσκολο χειμώνα, σε μια περίοδο πανδημίας, ανατροπές σε κοστολόγια, σε έλλειψη υλικών κ.λπ. τελικά, την παραδίδουμε ΕΝΑ μήνα νωρίτερα!» -λέγοντας πως το έργο δεν έχει ακόμη τελειώσει.
Καταλήγοντας ο κ. Χατζημάρκος τόνισε πως εάν δεν ήταν η Γέφυρα Μάκκαρη, το έργο της νέας Γέφυρας Κρεμαστής, θα είχε δοθεί στην κυκλοφορία δύο χρόνια νωρίτερα: «Με αυτό το έργο, τελειώνουμε οριστικά με ο,τιδήποτε μάς συνδέει με το χτες. Με αυτό το έργο, κόβουμε την αλυσίδα που μας κρατούσε δέσμιους σε ένα… άρρωστο χτες. Είναι ένα υπέροχο τέλος κι ακόμη μια πιο λαμπρή αρχή».
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΓΕΦΥΡΑΣ
Μιλώντας ο κ. Λυμπερόπουλος για τα στοιχεία του μεγάλου αυτού έργου, ανέφερε τα εξής:
«Το νέο αυτό έργο αποτελεί τμήμα του υφιστάμενου οδικού δικτύου της Επαρχιακής Οδού 81Α02 που συνδέει την Ιαλυσό με το Παραδείσι και τον Διεθνή Αερολιμένα Ρόδου. Η περιοχή συνολικής επέμβασης εκτείνεται σε τμήμα 286m συμπεριλαμβανομένης και της γέφυρας. Δυτικά της γέφυρας, η Επ.ο. 81Α02, διασταυρώνεται με τοπική οδό που διέρχεται παράλληλα με το ρέμα του Κρεμαστενού ποταμού, Ανατολικά της γέφυρας η Επ.ο. 81Α02 εισέρχεται στον πολεοδομικό ιστό του οικισμού της Κρεμαστής.
Η παλαιά οδική γέφυρα 10 συνεχών ανοιγμάτων, είχε συνολικό πλάτος 5,22 μ. που περιελάμβανε στηθαία από σκυρόδεμα σε κάθε πλευρά της και οδόστρωμα κυκλοφορίας πλάτους 4,70 μ.
Η διατομή του καταστρώματος της παλαιάς γέφυρας εξυπηρετούσε μία λωρίδα κυκλοφορίας, αυτή του ρεύματος από Ιαλυσό προς Παραδείσι, καθώς το συνολικό πλάτος του οδοστρώματος των 4.70 μ. δεν επαρκούσε για την αμφίδρομη κυκλοφορία οχημάτων. Αυξημένος κίνδυνος για οχήματα και επιβαίνοντες υπήρχε και στην διασταύρωση της Επ. Οδού με την τοπική παραρεμάτια οδό λόγω της παλαιάς ημιτελούς διαμόρφωσης ισόπεδου κόμβου. Η μορφή του παλαιού κόμβου δεν συμμορφωνόταν με τους ισχύοντες κανονισμούς και στερούνταν χαρακτηριστικών που θα εξασφάλιζαν την κυκλοφοριακή ασφάλεια.
Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που αναφέρθηκαν παραπάνω και τη δημιουργία ασφαλών κυκλοφοριακών συνθηκών στην περιοχή της γέφυρας Κρεμαστής στο πλαίσιο του εν λόγω έργου ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΕΠΑΡΧΙΑΚΗΣ ΟΔΟΥ 81Α02 ΕΠΙ ΤΗΣ ΓΕΦΥΡΑΣ ΚΡΕΜΑΣΤΗΣ υλοποιήθηκε:
• προσθήκη – ενίσχυση της υφιστάμενης Γέφυρας Κρεμαστής.
και
• η κατασκευή κυκλικού κόμβου στο δυτικό άκρο της γέφυρας,
Αναλυτικά:
• Διατηρήθηκε η υφιστάμενη γέφυρα, μετά από κατάλληλη ενίσχυση και επέκτασή της καθώς κατασκευάστηκε, δίιχνη διατομή πλάτους οδοστρώματος 6,50μ. με συνολικό πλάτος καταστρώματος 11,85μ. Το πεζοδρόμιο της νότιας πλευράς έχει ικανό πλάτος για να εξυπηρετήσει, εκτός από πεζούς και ποδηλάτες.
Ο φορέας διαθέτει δέκα (10) ανοίγματα, μήκους 10 μ. το καθένα και έχει συνολικό μήκος 100 μ. Αποτελείται από τοξωτές πλάκες, στηριζόμενες επί συμπαγών βάθρων. Ο αρχικός Φέρων Οργανισμός της γέφυρας, δεν είχε σχεδιαστεί για να εξυπηρετεί τις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες της νέας κυκλοφοριακής σύνθεσης, ενώ ήταν ήδη επιβαρυμένος εξαιτίας της ηλικίας και των φορτίσεων (τυχαίων και μη) που έχει υποστεί στη διάρκεια των ετών. Βάσει των παραπάνω, για να καλύπτονται οι σύγχρονες προδιαγραφές και κανονισμοί, έγινε ενίσχυσή του φορέα και διεύρυνση του πλάτους της επιφάνειας του καταστρώματος.
Όπως αναφέρθηκε, το πλάτος παλαιού καταστρώματος ήταν 4,70 μ. Για την εξυπηρέτηση της αμφίδρομης κυκλοφορίας, η διατομή της γέφυρας τροποποιήθηκε και διαμορφώθηκε με συνολικό πλάτος καταστρώματος 11,85μ. που περιλαμβάνει πλέον:
– Μία λωρίδα ανά κατεύθυνση πλάτους 3,25μ.
– Πεζοδρόμιο πλάτους 2,10μ στη βόρεια πλευρά της γέφυρας που περιλαμβάνει χώρο διέλευσης πεζών.
– Πεζοδρόμιο πλάτους 2,75μ. στην νότια πλευρά της γέφυρας που περιλαμβάνει χώρο διέλευσης πεζών και ποδηλάτων 1,50μ.
Για την εφαρμογή του πρόσθετου πλάτους του καταστρώματος της γέφυρας έγινε:
• Επέκταση των υφιστάμενων πεδίλων, μέσω προσθήκης κεφαλόδεσμων και 80 περίπου πασσάλων, συνολικού μήκους 1500 μ από οπλισμένο σκυρόδεμα.
• Ενίσχυση των υφιστάμενων βάθρων με έγχυτο σκυρόδεμα
• Ενίσχυση των τοξωτών πλακών με μανδύα εκτοξευόμενου σκυροδέματος.
• Επέκταση των τοξοτών πλακών στο απαιτούμενο πλάτος, ώστε να υποστηριχθεί πλήρως η προβλεπόμενη διατομή. Οι επεμβάσεις ακολουθούν την ισχύουσα νομοθεσία και τους εφαρμοζόμενους κανονισμούς και τεκμηριώνουν την επάρκεια της νέας κατασκευής έναντι των φορτίσεων της προβλεπόμενης κυκλοφορίας.
Για το φωτισμό της οδού τοποθετήθηκαν ιστοί οδοφωτισμού 9,00m επί των πεζοδρομίων της γέφυρας, στα πεζοδρόμια του κυκλικού κόμβου και στους κλάδους αυτού.
• Σε ό,τι αφορά στον κυκλικό κόμβο στη συμβολή της Επ. Οδού με την τοπική παραρεμάτια οδό, αυτός έχει εξωτερική διάμετρο 30 μ. και εσωτερική 17 μ. που περιλαμβάνει υπερβατή νησίδα πλάτους 2,50μ στο εσωτερικό του δακτυλίου για την εξυπηρέτηση οχημάτων μεγάλων διαστάσεων. Η σύνδεση του κυκλικού κόμβου με το τοπικό δίκτυο πραγματοποιείται μέσω τριών (3) κλάδων. Προς Γέφυρα Κρεμαστής, προς Παραδείσι και προς Μαριτσά
Με την κατασκευή του κυκλικού κόμβου θα επιτευχθεί σημαντική αύξηση της οδικής ασφάλειας καθώς:
– Μειώνονται τα σημεία εμπλοκής των διασταυρούμενων οχημάτων.
– Επιτυγχάνεται μείωση και έλεγχος της ταχύτητας των κινούμενων οχημάτων.
– Μειώνεται ο κίνδυνος για τους πεζούς λόγω των μικρότερων αναπτυσσόμενων ταχυτήτων και λόγω του ελέγχου μόνο μίας κατεύθυνσης.
– Αυξάνεται η κυκλοφοριακή ικανότητα του κόμβου μέσω της ομαλοποίησης της κυκλοφοριακής ροής.
– Παρέχεται η δυνατότητα αναστροφής της πορείας.
– Παρουσιάζεται καλύτερο αισθητικό αποτέλεσμα το οποίο σε συνδυασμό και με την αρχιτεκτονική αναβάθμιση της γέφυρας βελτιώνει σημαντικά την εικόνα του δυτικού οδικού άξονα της Ρόδου.
Σημειώνεται ότι οι βελτιώσεις των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων της περιοχής, προβλέπουν και επιβάλλουν την κατάργηση της παλαιάς Ιρλανδικής διάβασης η οποία και καθαιρέθηκε.
Από τα στοιχεία δε της Υδραυλικής Μελέτης και Υδραυλικού Ελέγχου προκύπτει ότι η νέα γεωμετρία της διατομής της γέφυρας επαρκεί βάσει των δεδομένων του ελέγχου ροής σε συνθήκες πλημμύρας και η διέλευση των υδάτων κάτω από την γέφυρα επιτρέπεται πλέον απροβλημάτιστα».