Με την φράση «Με αυτό το έργο, τελειώνουμε οριστικά με ο,τιδήποτε μάς συνδέει με το χτες», ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γιώργος Χατζημάρκος, ανακοίνωσε σε συνέντευξη Τύπου προχθες, τα εγκαίνια της νέας γέφυρας Κρεμαστής εκφράζοντας την απόλυτη ικανοποίησή του για τις εξελίξεις.
Ο κ. Χατζημάρκος τόνισε πως εάν δεν ήταν η Γέφυρα Μάκκαρη, το έργο της νέας Γέφυρας Κρεμαστής, θα είχε δοθεί στην κυκλοφορία δύο χρόνια νωρίτερα: «Με αυτό το έργο, τελειώνουμε οριστικά με ο,τιδήποτε μάς συνδέει με το χτες. Με αυτό το έργο, κόβουμε την αλυσίδα που μας κρατούσε δέσμιους σε ένα… άρρωστο χτες. Είναι ένα υπέροχο τέλος κι ακόμη μια πιο λαμπρή αρχή».
Ο δήμαρχος Ρόδου κ. Αντώνης Καμπουράκης στον χαιρετισμό του στην τελετή εγκαινίων ανέφερε τα εξής:
“Είναι μια ξεχωριστή και πολύ αισιόδοξη μέρα σήμερα, για τη Ρόδο.
Για τη Γέφυρα, που εγκαινιάζουμε, δεν χρειάζεται να πω πολλά. Μιλάει μόνη της. Για την ασφάλειά της, την ποιότητά της, την υπερπολύτιμη συμβολή της, στην οδική σύνδεση όλης της Ρόδου, ειδικά δε, της Πόλης με το Αεροδρόμιο, που έχει κρίσιμη σημασία, και για τον τουρισμό μας, αλλά και για όλη την παραγωγική, και εμπορική δραστηριότητα, τού νησιού μας. Τα καλύτερα λόγια, είναι πάντοτε οι πράξεις, και οι περιγραφές περισσεύουν, όταν γίνεται κάτι σωστά, και υπεύθυνα.
Αυτό που θέλω να τονίσω, όμως, είναι πως η Γέφυρα Κρεμαστής, σηματοδοτεί μια πολύ μεγάλη αλλαγή, σε σχέση με το παρελθόν.
Το παρελθόν στο οποίο ακούσαμε πολλά λόγια, και δεν είδαμε έργα και πράξεις.
Το παρελθόν, στο οποίο κυλούσαν τα χρόνια, ακούγοντας δικαιολογίες, γιατί δεν έγινε αυτό, που έπρεπε να γίνει.
Το παρελθόν, στο οποίο τα αυτονόητα, παρέμεναν ζητούμενα, μέσα στα συρτάρια.
Αυτό το κακό παρελθόν της αδράνειας, που στέρησε από τους Ροδίτες, αυτά που άξιζαν και δικαιούνταν, ξεπερνάμε σήμερα. Τα αυτονόητα επιτέλους δικαιώνονται. Η κοινή λογική επικρατεί ξανά.
Γιατί πρέπει να είναι λογικό και αυτονόητο, πως ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση της χώρας, έχουν όραμα και υποστηρίζουν έμπρακτα, την ανάπτυξη των νησιών μας, ειδικά εδώ στο ακριτικό Αιγαίο, που η ανάπτυξη, δεν σημαίνει μόνο ευημερία, αλλά κυρίως, αποτελεσματική θωράκιση, έναντι υπαρκτών, ή δυνητικών απειλών.
Και θέλω Κύριε Υπουργέ, να σας ευχαριστήσω θερμά, τόσο εσάς προσωπικά, αλλά στο πρόσωπό σας και όλη την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, για το επίπεδο της συνεργασίας μας, και το διαρκές ενδιαφέρον, για την πρόοδο των νησιών, και της Ρόδου μας. Η αμέριστη υποστήριξη, τής κυβέρνησής σας, στην προοπτική της βιώσιμης ανάπτυξης, με οφέλη για όλους τους νησιώτες, είναι για μας, πηγή δύναμης, να ανταποκριθούμε με τον καλύτερο τρόπο, στις προσδοκίες των συμπολιτών μας.
Η υποστήριξη αυτή έχει ιστορικά χαρακτηριστικά, για τη Ρόδο και το νότιο Αιγαίο, καθώς για πρώτη φορά εκμηδενίσαμε τις αποστάσεις, και μπήκαν τα νησιά μας, στο κέντρο της κυβερνητικής πολιτικής.
Αγαπητοί Φίλοι,
Η κοινή λογική επικρατεί ξανά, όταν οι δύο βαθμοί, της αυτοδιοίκησης συνεργάζονται άριστα, και αυτό αποτυπώνεται, σε χειροπιαστό και μετρήσιμο έργο. Και είναι ευτύχημα, να βρίσκεται στο τιμόνι της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, ο Γιώργος Χατζημάρκος, με τον οποίο μοιραζόμαστε την ίδια αντίληψη, για την αξία της συνεργασίας.
Για τον τόπο μας, είναι η ώρα, για το μεγάλο άλμα προς τα εμπρός. Για να λυθούν τα προβλήματα που χρονίζουν, και ν’ ανοίξουν καινούργιες προοπτικές. Για να απελευθερώσουμε, το δυναμικό, των τοπικών μας κοινωνιών. Να δώσουμε ώθηση στον Διάλογο, στη Σύνθεση, στην Κοινή Προσπάθεια, στην Αποτελεσματικότητα. Να ορίσουμε κοινούς τόπους συμφωνίας, και συναίνεσης. Η ισχύς εν της ενώσει, έλεγαν οι σοφοί πρόγονοί μας, και ΔΕΝ ήταν σχήμα λόγου.
Μόνο ενωμένοι κερδίζουμε. Σε όλα τα μέτωπα, σε όλες τις αναμετρήσεις. Ενωμένοι, για το κοινό καλό, με σχέσεις εμπιστοσύνης, και πάνω απ’ όλα, βάζοντας την κοινή λογική, πάνω από ιδεοληψίες, λαϊκισμούς, και προσωπικές φιλοδοξίες.
Γι’ αυτό τον λόγο, Αυτήν, την αισιόδοξη προοπτική, επιβεβαιώνουν, τα σημερινά εγκαίνια:
Πέραν από την πρακτική σημασία της, η νέα Γέφυρα Κρεμαστής,
έχει και μια εξίσου υψηλή, Συμβολική Σημασία: Τραβήξαμε, κόκκινη γραμμή στο χθες, και ΔΕΝ επιλέξαμε την εύκολη οδό, να αφήσουμε ανέγγιχτα, τα προβλήματα.
Αντίθετα, κάθε μέρα, συνεχίζουμε με σθένος, τα έργα και τις παρεμβάσεις, που έχει ανάγκη ο τόπος μας.
Επιλέξαμε το δρόμο της Δράσης, της Ευθύνης, του Αποτελέσματος. Υπερασπιζόμαστε τις επιλογές μας, συνεχίζουμε µε αποφασιστικότητα!”
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΓΕΦΥΡΑΣ
Το νέο αυτό έργο αποτελεί τμήμα του υφιστάμενου οδικού δικτύου της Επαρχιακής Οδού 81Α02 που συνδέει την Ιαλυσό με το Παραδείσι και τον Διεθνή Αερολιμένα Ρόδου. Η περιοχή συνολικής επέμβασης εκτείνεται σε τμήμα 286m συμπεριλαμβανομένης και της γέφυρας. Δυτικά της γέφυρας, η Επ.ο. 81Α02, διασταυρώνεται με τοπική οδό που διέρχεται παράλληλα με το ρέμα του Κρεμαστενού ποταμού, Ανατολικά της γέφυρας η Επ.ο. 81Α02 εισέρχεται στον πολεοδομικό ιστό του οικισμού της Κρεμαστής.
Η παλαιά οδική γέφυρα 10 συνεχών ανοιγμάτων, είχε συνολικό πλάτος 5,22 μ. που περιελάμβανε στηθαία από σκυρόδεμα σε κάθε πλευρά της και οδόστρωμα κυκλοφορίας πλάτους 4,70 μ.
Η διατομή του καταστρώματος της παλαιάς γέφυρας εξυπηρετούσε μία λωρίδα κυκλοφορίας, αυτή του ρεύματος από Ιαλυσό προς Παραδείσι, καθώς το συνολικό πλάτος του οδοστρώματος των 4.70 μ. δεν επαρκούσε για την αμφίδρομη κυκλοφορία οχημάτων. Αυξημένος κίνδυνος για οχήματα και επιβαίνοντες υπήρχε και στην διασταύρωση της Επ. Οδού με την τοπική παραρεμάτια οδό λόγω της παλαιάς ημιτελούς διαμόρφωσης ισόπεδου κόμβου. Η μορφή του παλαιού κόμβου δεν συμμορφωνόταν με τους ισχύοντες κανονισμούς και στερούνταν χαρακτηριστικών που θα εξασφάλιζαν την κυκλοφοριακή ασφάλεια.
Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που αναφέρθηκαν παραπάνω και τη δημιουργία ασφαλών κυκλοφοριακών συνθηκών στην περιοχή της γέφυρας Κρεμαστής στο πλαίσιο του εν λόγω έργου ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΕΠΑΡΧΙΑΚΗΣ ΟΔΟΥ 81Α02 ΕΠΙ ΤΗΣ ΓΕΦΥΡΑΣ ΚΡΕΜΑΣΤΗΣ υλοποιήθηκε:
• προσθήκη – ενίσχυση της υφιστάμενης Γέφυρας Κρεμαστής.
και
• η κατασκευή κυκλικού κόμβου στο δυτικό άκρο της γέφυρας,
Αναλυτικά:
• Διατηρήθηκε η υφιστάμενη γέφυρα, μετά από κατάλληλη ενίσχυση και επέκτασή της καθώς κατασκευάστηκε, δίιχνη διατομή πλάτους οδοστρώματος 6,50μ. με συνολικό πλάτος καταστρώματος 11,85μ. Το πεζοδρόμιο της νότιας πλευράς έχει ικανό πλάτος για να εξυπηρετήσει, εκτός από πεζούς και ποδηλάτες.
Ο φορέας διαθέτει δέκα (10) ανοίγματα, μήκους 10 μ. το καθένα και έχει συνολικό μήκος 100 μ. Αποτελείται από τοξωτές πλάκες, στηριζόμενες επί συμπαγών βάθρων. Ο αρχικός Φέρων Οργανισμός της γέφυρας, δεν είχε σχεδιαστεί για να εξυπηρετεί τις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες της νέας κυκλοφοριακής σύνθεσης, ενώ ήταν ήδη επιβαρυμένος εξαιτίας της ηλικίας και των φορτίσεων (τυχαίων και μη) που έχει υποστεί στη διάρκεια των ετών. Βάσει των παραπάνω, για να καλύπτονται οι σύγχρονες προδιαγραφές και κανονισμοί, έγινε ενίσχυσή του φορέα και διεύρυνση του πλάτους της επιφάνειας του καταστρώματος.
Όπως αναφέρθηκε, το πλάτος παλαιού καταστρώματος ήταν 4,70 μ. Για την εξυπηρέτηση της αμφίδρομης κυκλοφορίας, η διατομή της γέφυρας τροποποιήθηκε και διαμορφώθηκε με συνολικό πλάτος καταστρώματος 11,85μ. που περιλαμβάνει πλέον:
– Μία λωρίδα ανά κατεύθυνση πλάτους 3,25μ.
– Πεζοδρόμιο πλάτους 2,10μ στη βόρεια πλευρά της γέφυρας που περιλαμβάνει χώρο διέλευσης πεζών.
– Πεζοδρόμιο πλάτους 2,75μ. στην νότια πλευρά της γέφυρας που περιλαμβάνει χώρο διέλευσης πεζών και ποδηλάτων 1,50μ.
Για την εφαρμογή του πρόσθετου πλάτους του καταστρώματος της γέφυρας έγινε:
• Επέκταση των υφιστάμενων πεδίλων, μέσω προσθήκης κεφαλόδεσμων και 80 περίπου πασσάλων, συνολικού μήκους 1500 μ από οπλισμένο σκυρόδεμα.
• Ενίσχυση των υφιστάμενων βάθρων με έγχυτο σκυρόδεμα
• Ενίσχυση των τοξωτών πλακών με μανδύα εκτοξευόμενου σκυροδέματος.
• Επέκταση των τοξοτών πλακών στο απαιτούμενο πλάτος, ώστε να υποστηριχθεί πλήρως η προβλεπόμενη διατομή. Οι επεμβάσεις ακολουθούν την ισχύουσα νομοθεσία και τους εφαρμοζόμενους κανονισμούς και τεκμηριώνουν την επάρκεια της νέας κατασκευής έναντι των φορτίσεων της προβλεπόμενης κυκλοφορίας.
Για το φωτισμό της οδού τοποθετήθηκαν ιστοί οδοφωτισμού 9,00m επί των πεζοδρομίων της γέφυρας, στα πεζοδρόμια του κυκλικού κόμβου και στους κλάδους αυτού.
• Σε ό,τι αφορά στον κυκλικό κόμβο στη συμβολή της Επ. Οδού με την τοπική παραρεμάτια οδό, αυτός έχει εξωτερική διάμετρο 30 μ. και εσωτερική 17 μ. που περιλαμβάνει υπερβατή νησίδα πλάτους 2,50μ στο εσωτερικό του δακτυλίου για την εξυπηρέτηση οχημάτων μεγάλων διαστάσεων. Η σύνδεση του κυκλικού κόμβου με το τοπικό δίκτυο πραγματοποιείται μέσω τριών (3) κλάδων. Προς Γέφυρα Κρεμαστής, προς Παραδείσι και προς Μαριτσά
Με την κατασκευή του κυκλικού κόμβου θα επιτευχθεί σημαντική αύξηση της οδικής ασφάλειας καθώς:
– Μειώνονται τα σημεία εμπλοκής των διασταυρούμενων οχημάτων.
– Επιτυγχάνεται μείωση και έλεγχος της ταχύτητας των κινούμενων οχημάτων.
– Μειώνεται ο κίνδυνος για τους πεζούς λόγω των μικρότερων αναπτυσσόμενων ταχυτήτων και λόγω του ελέγχου μόνο μίας κατεύθυνσης.
– Αυξάνεται η κυκλοφοριακή ικανότητα του κόμβου μέσω της ομαλοποίησης της κυκλοφοριακής ροής.
– Παρέχεται η δυνατότητα αναστροφής της πορείας.
– Παρουσιάζεται καλύτερο αισθητικό αποτέλεσμα το οποίο σε συνδυασμό και με την αρχιτεκτονική αναβάθμιση της γέφυρας βελτιώνει σημαντικά την εικόνα του δυτικού οδικού άξονα της Ρόδου.
Σημειώνεται ότι οι βελτιώσεις των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων της περιοχής, προβλέπουν και επιβάλλουν την κατάργηση της παλαιάς Ιρλανδικής διάβασης η οποία και καθαιρέθηκε.
Από τα στοιχεία δε της Υδραυλικής Μελέτης και Υδραυλικού Ελέγχου προκύπτει ότι η νέα γεωμετρία της διατομής της γέφυρας επαρκεί βάσει των δεδομένων του ελέγχου ροής σε συνθήκες πλημμύρας και η διέλευση των υδάτων κάτω από την γέφυρα επιτρέπεται πλέον απροβλημάτιστα.