Συνεντεύξεις

Kυρ. Πιερρακάκης: «Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί μια κοινωνική πολιτική»

Ενόψει της (σημερινής) επισκέψεώς του στη Ρόδο, επικεφαλής κλιμακίου κορυφαίων στελεχών της Ν.Δ., ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Κυριάκος Πιερρακάκης μίλησε στη «δημοκρατική», τόσο για τα επιτεύγματα του μέχρι τώρα ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας όσο και για τα προγράμματα που ετοιμάζονται για την ακόμη καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Γενικώς προέβη σε έναν σύντομο απολογισμό του μέχρι τώρα πολύπλευρου έργου του και αναφέρθηκε στα οφέλη που είχε και έχει ο πολίτης και γενικώς η χώρα από την είσοδό τους στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή.
Ακολουθεί η συνέντευξη του κ. Κυρ. Πιερρακάκη προς την «δημοκρατική.
Κύριε Πιερρακάκη σας καλωσορίζουμε στη Ρόδο! Βρίσκεστε στο νησί μας λίγες ημέρες πριν συμπληρώσετε τρία χρόνια ως υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Καθώς μπαίνουμε στον τελευταίο χρόνο πριν από τις εκλογές, ποιος είναι ο μέχρι στιγμής απολογισμός σας;
Σας ευχαριστώ πολύ, είναι μεγάλη χαρά και για μένα να βρίσκομαι στη Ρόδο. Ο απολογισμός της τριετίας που σε λίγες ημέρες συμπληρώνουμε, είναι ότι η Ελλάδα έκανε σημαντικά βήματα προόδου στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Υπάρχει ένας δείκτης που αποτυπώνει αυτή την πρόοδο, και λέγεται «ψηφιακές συναλλαγές». Είναι το άθροισμα των περιπτώσεων που είτε ο πολίτης εξυπηρετήθηκε ηλεκτρονικά είτε τα μητρώα του Δημοσίου «μίλησαν» μεταξύ τους, όπως λέμε. Το 2018, την προηγούμενη χρονιά από όταν αναλάβαμε καθήκοντα, είχαμε 8,8 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές – περίπου, δηλαδή, κάθε πολίτης γλύτωνε μόλις μία ουρά κατά μέσο όρο το χρόνο. Το 2019 ο αριθμός αυτός αυξήθηκε στα 34 εκατομμύρια και το 2020 στα 94, ενώ πέρυσι φτάσαμε στα 567 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές. Αυτό σημαίνει ότι κάθε ενήλικας πολίτης κατά μέσο όρο εξυπηρετήθηκε ψηφιακά 65 φορές, άρα γλίτωσε περισσότερες από 60 ουρές.

• Το μεγαλύτερο μέρος της θητείας σας συμπίπτει με την πανδημία. Πόσο επηρέασε ο κορωνοϊός τον σχεδιασμό σας;
Ξέρετε, κ. Αθανασίου, πράγματι η πανδημία λειτούργησε στην περίπτωσή μας ως καταλύτης για να επιταχύνει τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Όλα όσα έπρεπε να κάνουμε για να διευκολύνουμε την καθημερινότητα των πολιτών, με το ξέσπασμα του κορωνοϊού έπρεπε να τα υλοποιήσουμε ακόμα πιο άμεσα, προκειμένου να προστατευτούμε και να περιορίσουμε την εξάπλωσή του.
Ωστόσο, θα σας πω ότι η πανδημία χρησιμοποιείται και ως δικαιολογία για το γεγονός ότι αυτά δεν τα είχαμε κάνει νωρίτερα, όπως οφείλαμε και μπορούσαμε.
Πάντως, ο σχεδιασμός μας ήταν εξαρχής πολιτοκεντρικός. Είχαμε, δηλαδή, στο επίκεντρο του ενδιαφέροντός μας πώς θα δημιουργήσουμε υπηρεσίες λειτουργικές και φιλικές από τη σκοπιά του πολίτη, και όχι του κράτους. Ο σχεδιασμός μας αυτός δεν ανατράπηκε, αντιθέτως επιταχύνθηκε. Θέσαμε σε λειτουργία το gov.gr περίπου τρεις μήνες νωρίτερα από τον αρχικό σχεδιασμό, εντάσσοντας σε αυτό 501 ψηφιακές υπηρεσίες που παρείχε το Δημόσιο διάσπαρτες σε διάφορες σελίδες. Σήμερα, οι ψηφιακές υπηρεσίες του Δημοσίου ξεπερνούν τις 1.400, προσθέτοντας διαρκώς νέες.
• Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση της τριετίας που μας πέρασε και ποιο το μεγάλο στοίχημα της επόμενης μέρας;
Αναμφίβολα η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν η οργάνωση της εκστρατείας εμβολιασμού, η οποία αποτέλεσε τη μεγαλύτερη άσκηση εφοδιαστικής αλυσίδας μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Και εδώ ο απολογισμός λέει ότι η Ελλάδα τα κατάφερε πολύ καλύτερα τεχνολογικά σε σχέση με πιο προηγμένες χώρες.
Και το καταφέραμε επειδή ακολουθήσαμε τη φιλοσοφία που σας ανέφερα πριν: βάλαμε τον πολίτη στο επίκεντρο και σχεδιάσαμε μια λύση που θα εξυπηρετούσε τον ίδιο και όχι το κράτος. Δημιουργήσαμε έτσι το emvolio.gov.gr, το οποίο από την πρώτη ημέρα λειτουργίας του έδωσε τη δυνατότητα σε κάθε πολίτη να εμβολιαστεί όπου και όποτε επιθυμούσε.
Αντίστοιχα, η μεγαλύτερη πρόκληση για το μέλλον είναι η αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης, το οποίο έχουμε χαρακτηρίσει πολλές φορές ως ένα νέο «σχέδιο Μάρσαλ» για τη χώρα.
Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σημαντικό χρηματοδοτικό εργαλείο – ιδίως για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, στον οποίο κατευθύνεται πάνω από το 25% των πόρων του.
Μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης, μπορούμε να υλοποιήσουμε μέχρι το 2025 όχι μόνο τα αναγκαία ψηφιακά έργα που περιλάμβανε ο σχεδιασμός μας, αλλά και το σύνολο των επιθυμητών.

Και με το πρόγραμμα «Ελλάδα 2.0» η χώρα απέκτησε ένα από τα πληρέστερα εθνικά προγράμματα αξιοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης, ένα πρόγραμμα που ήδη υλοποιείται και σε ορίζοντα τριών ετών θα δημιουργήσει μεγάλες προοπτικές για τη χώρα σε όλους τους τομείς.
• Έρχεστε στη Ρόδο λίγες ημέρες μετά την ανακοίνωση του δεύτερου σκέλους του προγράμματος «Έξυπνες Πόλεις». Τι σημαίνει αυτό το πρόγραμμα για τη Ρόδο και για τα Δωδεκάνησα ευρύτερα;
Οι «Έξυπνες Πόλεις» αποτελούν μια προβολή της προόδου που καταγράψαμε ως κεντρικό κράτος στην κλίμακα της τοπικής αυτοδιοίκησης. Σχεδιάσαμε ένα πρόγραμμα που απευθύνεται σε όλους τους Δήμους της χώρας, δίνοντάς τους ένα ιδιαίτερα υψηλό μπάτζετ – συνολικά 320 εκατομμύρια ευρώ – και τη δυνατότητα να διαλέξουν μέσα από ένα «μενού» ψηφιακών έργων εκείνα που ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες τους.
Ως ένας από τους 16 μεγαλύτερους Δήμους της χώρας, η Ρόδος εντάχθηκε στο πρώτο μέρος του προγράμματος και πρόκειται να λάβει μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης πάνω από 3 εκατομμύρια ευρώ. Στο δεύτερο μέρος του προγράμματος που αναφέρατε εντάσσονται οι υπόλοιποι Δήμοι της Δωδεκανήσου, στους οποίους θα κατευθυνθούν μέσω ΕΣΠΑ σχεδόν 4 εκατομμύρια ευρώ συνολικά.
• Πολλοί πιστεύουν ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η τεχνολογία αφορά κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα. Συμμερίζεστε αυτή την άποψη;
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί μια κοινωνική πολιτική – άρα εξ ορισμού αφορά σε όλη τη χώρα και σε όλους τους πολίτες – και, μάλιστα, παράγει πρόσθετη διευκόλυνση όπου υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη. Μιας και αναφερόμαστε στα Δωδεκάνησα, σκεφτείτε πόσες θαλάσσιες μετακινήσεις εξοικονομούνται για διοικητικές υπηρεσίες σε επίπεδο Περιφέρειας ή πόσοι πόροι μπορούν να ανακατανεμηθούν από διοικητικές διαδικασίες στην αναβάθμιση των υποδομών κάθε νησιού.
Αντίστοιχα, μέσα στους επόμενους μήνες θα παρουσιάσουμε προγράμματα τηλεϊατρικής, τα οποία θα επιτρέψουν στους κατοίκους ακριτικών ή νησιωτικών περιοχών να φροντίζουν ακόμα καλύτερα την υγεία τους. Αυτό θα γίνει καθώς πλέον θα έχουν τη δυνατότητα να εξεταστούν άμεσα, μέσω βιντεοκλήσης, από συγκεκριμένες ειδικότητες που με βάση τα ιατρικά πρωτόκολλα είναι κατάλληλες για τέτοιου είδους εξέταση. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός μας αφορά όλους, καθώς μας επιτρέπει να κερδίζουμε χρόνο, να κερδίζουμε ζωή.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

  • Πολίτης    24.06.2022 10:07

    Τολμώ να πώ ο μόνος Υπουργός που έχει αναλάβει υπουργείο του αντικειμένου του και τα έχει πάει περίφημα. Γιατί απλά είναι γνώστης και δεν έχει κάτι επίσης άσχετους ειδικούς συμβούλους που του λένε βλακείες.
    Γιατί οι περισσότεροι Υπουργοί δεν έχουν ιδέα με το αντικείμενο που αναλαμβάνουν, έχουν ειδικούς συμβούλους συγγενείς (επίσης άσχετοι) και φτάσαμε εδω που φτάσαμε

Σχολιασμός άρθρου