Xρηματική αποζημίωση συνολικού ύψους 37.243.960,87 ευρώ για βλάβες που υπέστη, διεκδικεί με αίτησή της ενώπιον του Τριμελούς Εφετείου Δωδεκανήσου επί κακουργημάτων από το Ελληνικό Δημόσιο η Λιβεριανή πλοιοκτήτρια εταιρεία του φορτηγού πλοίου «MEKONG SPIRIT» σημαίας Μάλτας που είχε εμπλακεί στην πολύκροτη υπόθεση μεταφοράς εκρηκτικών για την οποία κρίθηκαν και οι 17 κατηγορούμενοι αθώοι το Σεπτέμβριο του 2020!!
Η αίτηση της εταιρείας με την επωνυμία «Starlio Ship Holding Company» θα συζητηθεί ενώπιον του κακουργιοδικείου την 7η Ιουλίου 2022 ενώ την ίδια ημέρα θα συζητηθεί και ανάλογη αίτηση μιας αλλοδαπής πρώην συζύγου κατηγορούμενου στην υπόθεση που υπέστη, όπως ισχυρίζεται βλάβες από την μη καταβολή της διατροφής και διεκδικεί το ποσό των 200.000 ευρώ!!
Στο εδώλιο του δικαστηρίου είχε καθίσει μόνο ο 61χρονος Ουκρανός πλοίαρχος και οι λοιποί εκπροσωπήθηκαν δια των πληρεξουσίων δικηγόρων τους.
Το πλοίο εντοπίστηκε στις 24-05-2017 σε ελληνικά χωρικά ύδατα και συγκεκριμένα στην Κω, να μεταφέρει εκρηκτικές ύλες από την Τουρκία με προορισμό το Σουδάν, κατά παράβαση σχετικών αποφάσεων του ΟΗΕ και της Ε.Ε.
Οι 17 κατηγορούμενοι εδιώκοντο για μεταφορά πυρομαχικών, εκρηκτικών υλών και εκρηκτικών μηχανισμών με σκοπό τον παράνομο εφοδιασμό ομάδων και ενώσεων προσώπων κατά συναυτουργία, για παράβαση του άρθρου 1 παρ. 1,2 και 2 του Ν. 92/1967 περί εφαρμογής αποφάσεων ασφαλείας του ΟΗΕ σε συνδυασμό με άρθρο 1 του π.δ. 219/2005 περί εφαρμογής της υπ’ αριθμ. 1556/2004 απόφασης του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ κατά συναυτουργία και για διαμετακόμιση άνευ αδείας πυρομαχικών.
Θυμίζουμε ότι το πλοίο οδηγήθηκε στη Σούδα, όταν εντοπίστηκε ανοιχτά της Κω τον περασμένο Μάιο με 81 κοντέινερ με όπλα και πυρομαχικά. Τα 16 μέλη του πληρώματος τελούσαν υπό περιορισμό πάνω στο πλοίο και ο Ουκρανός πλοίαρχος είχε προφυλακιστεί.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της πλοιοκτήτριας εταιρείας του φορτηγού, που έχει σημαία Μάλτας, το φορτίο είναι καθόλα νόμιμο και δεν υπάρχει καμία παράβαση της νομοθεσίας.
Σημειώνεται ότι το πλοίο είχε αποπλεύσει από την Ισπανία με 52 κοντέινερ με προορισμό το Τζιμπουτί στο “Αφρικανικό Κέρας” (δυτικά αφρικανικά παράλια), την Ινδονησία και την Αυστραλία.
Σταμάτησε στη Σμύρνη της Τουρκίας, όπου παρέλαβε άλλα 29 κοντέινερ με εκρηκτικά και πυρομαχικά επίσης (κυνηγετικά) τα οποία επρόκειτο να αφήσει στο Σουδάν.
Στα 16 μέλη του πληρώματος είχαν απαγγελθεί κατηγορίες για εφοδιασμό τρομοκρατών με εκρηκτικές ύλες και παραβίαση του εμπάργκο του ΟΗΕ στο Νότιο Σουδάν.
Από την ακροαματική διαδικασία προέκυψε ότι τα 29 κοντέινερ κατευθύνοντο προς το Σουδάν νομίμως και σε περιοχή που δεν είχε επιβληθεί εμπάργκο και μάλιστα με αποδέκτες μια κυβερνητική εταιρεία και ακόμη 3 που είχαν συμβληθεί με την κυβέρνηση.
Προέκυψε ακόμη ότι παρότι το φορτίο ήταν επικίνδυνο είχαν ληφθεί τα ενδεδειγμένα μέτρα και περαιτέρω ότι η διέλευσή του από τα χωρικά ύδατα της χώρας δεν έθεσε σε κίνδυνο δημόσια αγαθά και κατοίκους.
Ειδικότερα η υπόθεση άρχισε να εκτυλίσσεται στις 12 το μεσημέρι της 23ης Μαΐου, όταν στη διεύθυνση ηλεκτρονικής επικοινωνίας του αρχηγείου του Λιμενικού έφτασε ένα μυστηριώδες email με τίτλο «Warning Warning Warning».
Ανέφερε τα ακόλουθα: «Θέλουμε να σας ενημερώσουμε ότι το “Mekong Spirit” μεταφέρει παράνομα κοντέινερ με πλαστά έγγραφα.
Υπάρχουν 29 κοντέινερ που φορτώθηκαν στο Newport (σ.σ. αναφέρεται στο λιμάνι Nemport της Σμύρνης), που προορίζονται για εταιρεία στο Σουδάν καταχωρισμένη στη μαύρη λίστα του αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών. Πρόκειται να αποπλεύσει απόψε ή αύριο το πρωί.
Ελπίζουμε να λάβετε σοβαρά υπόψη την προειδοποίηση και να ελέγξετε το πλοίο». Ως αποστολέας εμφανιζόταν μια ανύπαρκτη εταιρεία με επωνυμία «African Brindge Shipping».
Το απόγευμα της 23ης Μαΐου, το φορτηγό πλοίο απέπλευσε από την Τουρκία φορτωμένο με 81 κοντέινερ με εκρηκτικά και κινήθηκε νότια με κατεύθυνση προς την Αίγυπτο.
Τα 29 κοντέινερ είχαν προορισμό το Πορτ Σουδάν και τα υπόλοιπα θα εκφορτώνονταν διαδοχικά στο Τζιμπουτί, στην Ινδονησία και στην Αυστραλία.
Ενώ έπλεε στη θαλάσσια περιοχή ανοικτά της Κω, αξιωματικοί από τον θάλαμο επιχειρήσεων του Λιμενικού κάλεσαν μέσω VHF τον πλοίαρχο και ζήτησαν πληροφορίες για το πλοίο και το φορτίο του.
Αμέσως μετά ο πλοίαρχος πήρε εντολή να αλλάξει ρότα και να καταπλεύσει για περαιτέρω έλεγχο αρχικά στην Κω και στη συνέχεια, λόγω της ιδιαιτερότητας του φορτίου του, στη ναυτική βάση της Σούδας.
Ως συνήγοροι υπεράσπισης των κατηγορουμένων παρέστησαν οι δικηγόροι κ.κ. Δαμιανός Δημητρούλιας, Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος και Καρμέλα-Σπυριδούλα Μαυρόχη.