Μείζον ζήτημα ασφάλειας πτήσεων θέτουν οι τηλεπικοινωνιακοί υπάλληλοι της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) για τη μετατροπή τριών μικρών αερολιμένων σε πεδία προσγείωσης στις ώρες εκτός λειτουργίας τους, ενώ σημειώνουν ότι ήδη υπήρξαν κρούσματα επαγγελματιών ακριτικού νησιού που …ζήτησαν τα κλειδιά του αεροδρομίου ώστε να μπορούν να το ανοιγοκλείνουν.
Οι τηλεπικοινωνιακοί μάλιστα καταγγέλλουν ότι ο ίδιος ο διοικητής της ΥΠΑ, Γιώργος Δριτσάκος ήταν ο πρώτος που λειτούργησε ουσιαστικά εκτός κανόνων. Επισημαίνουν ότι το περασμένο Σάββατο εκτελέστηκαν δύο πτήσεις από το αεροδρόμιο της Αστυπάλαιας την ώρα που αυτό ήταν κλειστό και χωρίς να λειτουργεί η υπηρεσία πληροφοριών που εκτελεί «καθήκοντα πύργου ελέγχου» στα μικρά αεροδρόμια.
Όπως καταγγέλλει ο Πανελλήνιος Σύλλογος Τηλεπικοινωνιακών της ΥΠΑ, στο ένα εκ των δύο αεροσκαφών επέβαινε ο ίδιος ο διοικητής της ΥΠΑ ύστερά από μία απλή εντολή συμβούλου του μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: «Το Σάββατο 23-07-2022 δύο (2) αεροσκάφη προσγειώθηκαν στον κρατικό αερολιμένα Αστυπάλαιας εκτός ωραρίου λειτουργίας, χωρίς να έχουν ζητήσει παράταση ή ενεργοποίηση του αερολιμένα και να έχουν πάρει τη σχετική έγκριση, όπως όφειλαν σύμφωνα με την ΜΟΔ 105.
Αντί αυτού είχε σταλεί ένα email στον αερολιμένα από το γραφείο του διοικητή Υ.Π.Α. με εκδότη έναν σύμβουλο του, που ζητούσε να υπάρχει στον αερολιμένα ο Αερολιμενάρχης και ο πυροσβέστης “με πυροσβεστήρες διαθέσιμους και χωρίς την παροχή της υπηρεσίας Πύργου Πληροφοριών Πτήσης AFIS “. Στο ένα αεροσκάφος επέβαινε και ο διοικητής Υ.Π.Α.», αναφέρουν χαρακτηριστικά οι τηλεπικοινωνιακοί.
Στο Καστελόριζο ταξιτζήδες ζήτησαν τα κλειδιά του αεροδρομίου
Την ίδια στιγμή στο Καστελόριζο, στο νησί όπου προ ημερών το αεροδρόμιο έκλεισε εντελώς λόγω ασθενείας του μοναδικού τηλεπικοινωνιακού υπαλλήλου, όπως επισημαίνει στο «ethnos.gr» ο πρόεδρος του Συλλόγου, Γ. Κωνσταντινάκης, ταξιτζήδες ζήτησαν από τον τηλεπικοινωνιακό υπάλληλο που εκτελεί χρέη αερολιμενάρχη να τους …δώσει τα κλειδιά του αεροδρομίου για να μπορούν να το ανοίγουν όταν είναι κλειστό: «Μόλις μου το κατήγγειλε ο συνάδελφος που του ζήτησαν τα κλειδιά. Φυσικά δεν τους τα έδωσε, αλλά αναρωτιόμαστε και πως φτάσαμε στο σημείο να τα ζητήσουν. Υστέρα από ποια συμφωνία και με ποιον», λέει.
Όπως επισημαίνει ο ίδιος, «σύμφωνα με τους κανονισμούς, και για τις κινήσεις του περασμένου Σαββάτου θα έπρεπε να έχει ζητηθεί παράταση ωραρίου του αερολιμένα, κάτι που δεν έγινε και μάλιστα από τύχη δεν είχαμε και συμβάν καθώς το ένα από τα δύο αεροσκάφη βρέθηκε στο λάθος διάδρομο την ώρα της απογείωσης», τονίζει. Και εξηγεί: «Κατά την αναχώρηση των αεροσκαφών, το ένα αεροσκάφος ξεκίνησε τροχοδρόμηση για τον αντίθετο διάδρομο από τον ενδεικνυόμενο σύμφωνα με την διεύθυνση του ανέμου (δηλαδή με διεύθυνση ανέμου 330 μοίρες και ένταση 17 ούριο), με άμεση παρέμβαση του συνάδελφου (που όπως συστήνει το γραφείο του Διοικητή στο email δεν χρειαζόταν να παρέχει υπηρεσία πύργου ελέγχου AFIS, αλλά έτυχε εκείνη την στιγμή να βρίσκεται στον πύργο ελέγχου) απέτρεψε την προσπάθεια απογείωσης επαναφέροντας το αεροσκάφος στο σωστό διάδρομο αποτρέποντας τις απρόβλεπτες συνέπειες».
Ο πρόεδρος του Συλλόγου υπογραμμίζει ότι οι αερολιμένες δεν μπορούν να λειτουργούν με μηδενικούς ελέγχους για πολλούς λόγους: «Δεν υπάρχει κανένα θεσμικό πλαίσιο γι΄αυτό. Τι θα γίνει σε περίπτωση ατυχήματος την ωρα που δε θα λειτουργεί ο πύργος; Ακόμα και οι περιφράξεις είναι κατεστραμμένες σε μερικά αεροδρόμια και μπαίνουν ζώα μέσα. Από ποιον θα αναζητηθούν ευθύνες; Ποιος θα ελέγχει τι και ποιον θα μεταφέρει το κάθε αεροσκάφος; Θα επαφίεται στην καλή θέληση του κάθε πιλότου; Μην ξεχνάμε ότι νησιά όπως το Καστελόριζο είναι παραμεθόρια».
Για το ζήτημα έχει έρθει ήδη σε επαφή με τις αρμόδιες Διευθύνσεις της ΥΠΑ, όπως λέει, χωρίς ωστόσο να λάβει σαφή απάντηση: «Το είχα αναφέρει και στον Διοικητή στις 5 Μαΐου και μου απάντησε ότι έτσι γίνεται σε όλη την Ευρώπη», σημειώνει ο κ. Κωνσταντινάκης προσθέτοντας ότι έως τώρα για να προσγειωθεί ένα αεροσκάφος σε νησί χωρίς τελωνειακό έλεγχο έπρεπε πρώτα να περάσει από κάποιον άλλο προορισμό με τελωνείο, ενώ οπωσδήποτε κατά την προσγείωση και την απογείωση πρέπει να βρίσκεται στο αεροδρόμιο αστυνομία, πυροσβεστική και βέβαια η υπηρεσία πληροφοριών του Αεροδρομίου.
Οι υπάλληλοι της ΥΠΑ εγείρουν σοβαρά ζητήματα ασφαλείας καλώντας τον διοικητή της Υπηρεσίας να δώσει εξηγήσεις στα εξής:
Από πού εξουσιοδοτείται το γραφείο του Διοικητή να δίνει εντολές υλοποίησης αποφάσεων χωρίς να υπάρχει το αντίστοιχο νομικό πλαίσιο που διέπει το νέο εγχείρημα (μετατροπή των αεροδρομίων σε πεδία προσγείωσης); Η εκτέλεση των αποφάσεων αυτών ισοδυναμεί με προτροπή προς τον υπεύθυνο υπάλληλο του αεροδρομίου να προβεί σε παράνομη ενέργεια με αποτέλεσμα την εμπλοκή του σε περίπτωση ατυχήματος ή περιστατικού ασφαλείας.
Οι αρμόδιες διευθύνσεις της ΥΠΑ έχουν ενημερωθεί και εγκρίνει το εγχείρημα της μετατροπής των αεροδρομίων σε πεδία προσγείωσης;
Γνωρίζει την ύπαρξη του ΕΠΑΠΑ, καθώς και του Εθνικού Προγράμματος Ποιοτικού Ελέγχου της Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας (ΕΠΠΕΑΠΑ);
«Η μετατροπή των αεροδρομίων σε πεδία προσγείωσης είναι παράνομη και επικίνδυνη τόσο για την ασφάλεια των πτήσεων, την ανθρώπινη ζωή, την εφαρμογή των νόμων αλλά και την εθνική ασφάλεια. Η μη ύπαρξη υπηρεσίας πύργου AFIS σημαίνει ότι δεν υπάρχει υπηρεσία συνέγερσης έρευνας διάσωσης, παροχή πληροφοριών για ο,τιδήποτε συμβαίνει στην περιοχή του αεροδρομίου, στην πίστα, στον τροχόδρομο στο διάδρομο προσγείωσης – απογείωσης, την ακριβή παροχή των μετεωρολογικών στοιχείων την συγκεκριμένη στιγμή», αναφέρουν οι τηλεπικοινωνιακοί.
Προσθέτουν επίσης ότι δεν μπορεί τα αεροδρόμια να μετατραπούν σε …ξέφραγα αμπέλια, στα οποία θα μπαινοβγαίνει ο καθένας χωρίς έλεγχο: «Η απουσία της πυρασφάλειας θέτει σε κίνδυνο τα πληρώματα των αεροσκαφών σε περίπτωση ατυχήματος και η απουσία αστυνομικού ελέγχου των επιβαινόντων, ανοίγει δρόμους επικινδύνους για την μεταφορά απαγορευμένων προϊόντων–trafficking αλλά και προστασίας της δημόσιας περιουσίας από έκνομες ενέργειες».
Υπενθυμίζουν επίσης ότι στα πεδία προσγείωσης απαγορεύονται οι προσγειώσεις – απογειώσεις αεροσκαφών με εμπορική δραστηριότητα για λόγους τελωνειακούς, φορολογικούς λόγους αλλά και λόγους υγιούς ανταγωνισμού των εμπλεκόμενων εταιρειών. «Οι αρμόδιες διευθύνσεις της ΥΠΑ Δ3, Δ15, Δ18, Δ22, παρακαλούνται αφ’ ενός να απαντήσουν στις αναφορές των συναδέλφων, αλλά και να πάρουν θέση για την νομιμότητα του εγχειρήματος», υπογραμμίζουν.
Πολλά υποσχόμενη η δράση σύμφωνα με τα συναρμόδια υπουργεία
Μία άλλη εικόνα αυτών των πτήσεων, πάντως, είχαν παρουσιάσει μόλις μία ημέρα νωρίτερα τα υπουργεία Μεταφορών και Τουρισμού, τα οποία έκαναν λόγο για μια πολλά υποσχόμενη τουριστικά «πρωτοποριακή δράση» που έλαβε χώρα στα μικρά νησιά: «Τρία αεροδρόμια, τρία νέα πεδία προσγείωσης, τρεις νέοι προορισμοί αεροπορικού τουρισμού, ένας κοινός στόχος. Από τα περιφερειακά αεροδρόμια της Αστυπάλαιας, του Καστελόριζου και της Μήλου ξεκίνησε η πρώτη συνέργεια για αεροπορικές επισκέψεις (island hopping) στη χώρα μας, με τα τρία νησιά να μπαίνουν δυναμικά στον χάρτη των προορισμών του αεροπορικού τουρισμού», αναφερόταν στη σχετική κοινή ανακοίνωση των δύο υπουργείων. Και συνεχιζε: «Η πρωτοποριακή αυτή δράση πραγματοποιήθηκε, το Σάββατο 23 Ιουλίου, όταν δύο ιδιωτικά αεροσκάφη απογειώθηκαν με τελικό προορισμό την Αστυπάλαια και τη Μήλο, σηματοδοτώντας την πιλοτική έναρξη λειτουργίας των περιφερειακών αεροδρομίων μας και ως πεδίων προσγείωσης εκτός των ωρών λειτουργίας τους με εμπορικές πτήσεις».
Στόχος είναι το πρόγραμμα να εφαρμοστεί στη συνέχεια στο σύνολο των περιφερειακών αεροδρομίων. Σύμφωνα με τα υπουργεία, πρόκειται για μία πρωτοβουλία που ανέλαβαν από το 2021 από κοινού με τους δήμους Αστυπάλαιας, Καστελόριζου και Μήλου, με τη συνεργασία της Aircraft Owners & Pilots Association- A.O.P.A. Hellas και της Hellenic Pilots Association.
Στρατηγικό πλεονέκτημα – όπως αναφέρεται – της συνεργασίας αυτής αποτελεί η διεύρυνση της σύνδεσης των τριών αυτών νησιών με προορισμούς και μέσα που δεν μπορούσαν να υποστηριχθούν μέχρι σήμερα από τις εμπορικές πτήσεις των αεροπορικών εταιρειών, λόγων των συγκεκριμένων προδιαγραφών των αεροδρομίων τους.
Βάσει των ανακοινώσεων, το πιλοτικό πρόγραμμα θα λειτουργεί ως εξής:
Η πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος προβλέπει ότι οι πτήσεις στα τρία αυτά αεροδρόμια -που θα λειτουργούν παράλληλα ως πεδία προσγείωσης- θα πραγματοποιούνται από την ανατολή και μέχρι τη δύση του ηλίου και μόνο εκτός των ωρών λειτουργίας του αερολιμένα με εμπορικές πτήσεις (βάσει των ΝΟΤΑΜ που κατατίθενται και της Υ.Π.Α.)
Κατά την εκτέλεση των δρομολογίων προς και από το πεδίο προσγείωσης, εφαρμόζονται τα ισχύοντα από την ευρωπαϊκή και ελληνική νομοθεσία σχετικά με την ασφάλεια των πτήσεων, την ευθύνη του χειριστή, τις επιδόσεις και τους περιορισμούς του αεροσκάφους, σε συνάρτηση πάντα με τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες στην περιοχή.
Πηγή ethnos.gr
Μαρία Λιλιοπούλου